צופה_ומביט כתב:במסורת יהדות תימן בכלל מבטאים מילה זו בחולם וסגול ובמלעיל: חוֹמֶש. [כמו קודש].
ובסדר העבודה ליוכ"פ "אתה כוננת" אומרים כך גם האשכנזים:
וּבֶעָשׂוֹר שֶׁבְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קוֹרֵא עַל פֶּה.
מקדש מלך כתב:ייש"כ. מעניין. אבל השאלה היא לפי ההגייה והניקוד המקובלים (שאלה מעשית, לא עיונית).
בכל מקרה, עזרת לי. כי הסתכלתי במחזור עוד יוסף חי בעבודת יום כיפור, וראיתי שהם מנקדים בפתח (לפי הגייה דידן).
ואם יש למישהו להוסיף על כך, יבורך.
צופה_ומביט כתב:בדיוק באתי לומר שזה אמור לעזור בכל מקרה כי זה הרי לשון משנה [יומא ז, א] וצריך לבדוק כיצד מנקדים אותו,
והקדימני הרב מעט דבש.
צופה_ומביט כתב:במסורת יהדות תימן בכלל מבטאים מילה זו בחולם וסגול ובמלעיל: חוֹמֶש. [כמו קודש].
ובסדר העבודה ליוכ"פ "אתה כוננת" אומרים כך גם האשכנזים:
וּבֶעָשׂוֹר שֶׁבְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קוֹרֵא עַל פֶּה.
רמב"ן פרשת מסעי לד ב כתב:אל הארץ כנען – כמו: והנבואה עודד הנביא (דברי הימים ב ט״ו:ח׳). והטעם: אל הארץ, ארץ כנען. לשון ר׳ אברהם. וכן כתב רבינו שלמה (רש״י בראשית ל״א:י״ג), הביאו לדמיון: אלא בית אל (בראשית ל״א:י״ג). וכבר פרשתי סודו (רמב״ן בראשית ל״א:י״ג).
והנכון בעיני באל הארץ כנען – כי שם הארץ הזאת כנען, כמו מצרים, שם הארץ כשם העם. וכן: יושבי כנען (שמות ט״ו:ט״ו), וכן: כנען ארץ פלשתים והאבדתיך מאין יושב (צפניה ב׳:ה׳). והנה: אל הארץ כנען כמו שאמר: העיר ירושלם, והמלך דוד (מלכים א א׳:א׳), והאיש גבריאל (דניאל ט׳:כ״א).
דגושה או רפה, ומנא תימרא?מקדש מלך כתב:כשכותבים "חומש שמות" האם המ"ם שבמלת חומש
לך נא ראה איך מנוקדת בכמה מכתבי היד לעיל, ואיך נסמוך עליהם?מעט דבש כתב:הפקודים
כדכד כתב:צופה_ומביט כתב:במסורת יהדות תימן בכלל מבטאים מילה זו בחולם וסגול ובמלעיל: חוֹמֶש. [כמו קודש].
ובסדר העבודה ליוכ"פ "אתה כוננת" אומרים כך גם האשכנזים:
וּבֶעָשׂוֹר שֶׁבְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קוֹרֵא עַל פֶּה.
כל ימי גדלתי בין האשכנזים ולא ראיתי (מנוקד במחזוריםI) ולא שמעתי אף אשכנזי שאומר כך בסדר העבודה
במסתרים כתב:לך נא ראה איך מנוקדת בכמה מכתבי היד לעיל, ואיך נסמוך עליהם?מעט דבש כתב:הפקודים
צופה_ומביט כתב:ובסדר העבודה ליוכ"פ "אתה כוננת" אומרים כך גם האשכנזים:
וּבֶעָשׂוֹר שֶׁבְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קוֹרֵא עַל פֶּה.
מעט דבש כתב:במסתרים כתב:'הפקודים' - לך נא ראה איך מנוקדת בכמה מכתבי היד לעיל, ואיך נסמוך עליהם?
זה אכן נראה שהכותב לא הבין את המשמעות של 'חומש הַפְּקוּדִים'; אבל מכל מקום מבחינה דקדוקית אין כאן טעות בניקוד (יש מילה כזו 'הַפִּקּוּדִים').
במסתרים כתב:לכדכד
כאשר שמענו וראינו בתורה תיבת חומש בחולם נלע"ד מסתבר שכן קראו גם לחמשת ספרי התורה.
אין טעם לחשוב שחידשו להם שם, ואין סיבה לסמוך על קריאת האשכנזים המשובשת.
,,,.
צופה_ומביט כתב:טוב, אז לכל הדווקנים:
"אומרים כך הרבה אשכנזים / חלק מהאשכנזים".
מאיזה מחזור אתה מתפלל?
ועיין בכל המובאות לעיל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים