לבי במערב כתב:עזריאל ברגר כתב:הרמב"ם במורה נבוכים מזכיר את שלמה כנביא. (כך ראיתי לפני כמה שנים, כשעסקתי בשאלה זו)
ח"ב פמ"ה?
שם הרמב"ם דוקא שולל את היות שלמה [ודוד] נביא.
אבל בשמונה פרקים פ"ז מביא את שניהם כדוגמה לנביאים, עיי"ש.
כמובן ישנה גם הגמרא בסוטה מח, ב "מאן נביאים הראשונים? אמר רב הונא: זה דוד ושמואל ושלמה".
גם בריש קהלת רבה משווה את שלמה לעמוס וירמיה ואומר "שלושה נביאים על ידי שהיה נבואתן דברי קנתרין" וכו' ואלו הן: דברי קהלת, דברי עמוס, דברי ירמיה ועיי"ש. [אמנם באותו קטע עצמו ממשיך ואומר "בן דוד - מלך בן מלך חכם בן חכם" וכו' ולא אומר גם "נביא בן נביא". ובמדרש זוטא וילקו"ש שם כן גרסו גם "נביא בן נביא"].
כמו"כ דברי רש"י במגילה יד, א שמונה את דוד ושלמה בין מ"ח נביאים מקורם בברייתא דסדר עולם.
ראה גם בגמרא ראש השנה ד, א שמביא פסוק מתהלים ואומר: "אלא מעתה דכתיב (תהלים מה, י) בנות מלכים ביקרותיך נצבה שגל לימינך בכתם אופיר ואי שגל כלבתא היא מאי קא מבשר להו נביא לישראל? הכי קאמר" וכו', הרי שקורא לדוד נביא. אמנם שם באמת קשה, שלא אומר רק שדוד היה נביא, אלא אומר שספר תהלים נחשב נבואה ולא רק ברוה"ק, ועמד בזה מהרצ"ה חיות שם ונשאר בצע"ג. ובאמת שכך עולה מהסדר עולם שהביא רש"י במגילה יד, א [ומהרצ"ה חיות שולח לשם] כי הרי מ"ח נביאים הם רק מי שנכתבה נבואתם לדורות, ומונה ביניהם את דוד, והיכן נבואתו לדורות אם לא בתהלים. [וכן בגמרא מגילה ג, א שחגי זכריה ומלאכי נביאים ודניאל לאו נביא, ומסביר רש"י: דאינהו נביאי - שנתנבאו לישראל בשליחותו של מקום והוא לא נשתלח לישראל בשום נבואה. משמע שדוד נקרא נביא - היכן שנקרא - משום שנשתלח לישראל בנבואה, והיכן אם לא בתהלים. אמנם בזה יש לפלפל ואכ"מ].
ומאידך לגבי שבע נביאות במגילה שם מפורש בחלק מהן הלשון "רוח הקודש" ולא "נבואה", הרי שלפעמים לשון זה מתחלף בחז"ל, וגם לרוח הקודש [סכתה ברוח הקודש, לבשתה רוח הקודש] קוראים נבואה [שבע נביאות]. וא"כ קשה להוכיח מלשונות שמצינו בזה בחז"ל.
ועוד מנוי בין המ"ח נביאים מרדכי, ולא שמענו לו שום נבואה חוץ ממגילת אסתר ו"ידע את כל אשר נעשה" שאומרת הגמרא במגילה שמכאן שאסתר ברוח הקודש נאמרה, וידע ברוח הקודש.
ומתחילה היה גם דניאל ברשימה, אבל רש"י מוציא אותו משום הגמרא בריש המסכת איהו לאו נביא [הגם שהיה אפשר לומר שכאן מדברים מדרגת הנבואה ולא האם נשתלח לישראל, שבזה עוסקת הגמרא לעיל, אבל הלשון הוא מ"ח נביאים נתנבאו להם לישראל]
[גילוי נאות: כתבתי בחופזי, ולא עברתי על כל מה שהובא לעיל].