יום ער"ח כיום של תשובה ותענית, נזכר כבר אצל אחרוני ראשוני אשכנז, ראו לקט יושר מהדו"ח עמ' רסג ושו"ת מהרי"ו סו"ס קצג. אך תפוצתו והתמסדותו היתה בעיקר בקרוב מקובלי צפת. לימים נדפסו סדרי תפילה מיוחדים ליום זה בארצות שונות. הכינוי הרווח אצל ה"ספרדים" הוא 'משמרת (ערב ראש) [ה]חודש' ואילו אצל האשכנזים 'יום כיפור קטן' (אכן כבר הראה חלמיש הנזכר להלן, שהכינוי יוכ"ק נזכר בשנים קדמוניות גם אצל ספרדים). ולא רק שינוי שמות שנינו כאן, אלא אף שינוי מנהגים. סדר הפיוטים הנהוג בין האשכנזים ומכונה כאמור "יוכ"ק קטן" שונה לגמרי מסדר המשמרה של הספרדים.
מתי איפוא נדפס לראשונה סדר יום כיפור קטן?
לדעת כותבי הקטלוג, הדפוס הראשון הוא זה הנזכר בשפתי ישנים לר"ש באס
- שפתי ישנים.jpg (145.35 KiB) נצפה 1961 פעמים
אלא שמהדורה זו אינה רשומה ואינה ידועה
והנה כעת נמצא עותק, אולי יחיד בעולם, מדפוס זה.
- טופס.jpg (246.22 KiB) נצפה 1961 פעמים
לדעת כותבי הקטלוג הספר נדפס בפראג ת"כ-תכ"ח? שכן הוא נדפס על ידי המדפיס ר' יהודה בק שפעל בפראג בין השנים הללו.
בספרית הבודלאינה מצוי טופס אחד הנדפס בפראג תנ"ב וראיתי מי שסבר שהוא המהדורה הראשונה, אבל זה אינו, ובודאי היא אינה המהדורה הנזכרת בשפתי ישנים הנדפס בת"מ..! שהיא ככל הנראה המהדורה הבאה לפנינו!על מנהג יוכ"ק וסדרי התפילה השונים, ראו: ר"ד גולדשמידט, מחקרי תפילה ופיוט עמ' 322 ואילך, ובעיקר: ר"מ חלמיש, הקבלה בתפילה בהלכה ובמנהג פרק כח עמ' 537 ואילך.