אליהו בן עמרם כתב:הכלבו מבאר, מדוע לא תיקנו לברך ברכת המצוות לפני הגדה של פסח? מפני שלא מברכים לפני מצוה של דיבור.
ואינו מברך על ההגדה לפי שאינה אלא ספור דברים. ויש נותנין טעם אחר, לפי שזאת היא מצוה שאין לה קצבה שאפילו בדבור בעלמא בספור יציאת מצרים יוצאין, אלא שכל המרבה הרי זה משובח.
מה שנכון נכון כתב:כלבו ס"נויש נותנין טעם אחר, לפי שזאת היא מצוה שאין לה קצבה שאפילו בדבור בעלמא בספור יציאת מצרים יוצאין, אלא שכל המרבה הרי זה משובח.
ענ'י לעצמי כתב:כן הקשה ב'משנה ראשונה' (פאה א, א ד"ה אלו), ותירץ דכיון דכל שלא אמר שלשה דברים אלו [פסח מצה ומרור] בפסח לא יצא ידי חובתו (פסחים קטז.), יש להן שיעור למטה.
שאין לה קצבה שאפילו בדבור בעלמא בספור יציאת מצרים יוצאין
צופה_ומביט כתב:...ולכן שאלתי דייקא לפי הכלבו, שכתב:שאין לה קצבה שאפילו בדבור בעלמא בספור יציאת מצרים יוצאין
וכידוע שי"א שאין ברכה על סיפור יצי"מ כי כבר יצא אותה בהזכרה שבקידוש.
ובעלי השיטות הללו סוברים שאין חילוק עקרוני בין סיפור יצי"מ בליל פסח לזכירת יצי"מ של כל השנה [ולא כידוע מהמפרשים], ושדברי ר"ג אמורים רק למצוה מן המובחר ולא לעיכובא [וכמש"כ הר"ן כמדומני].
ומעתה הדרקל"ד.
ענ'י לעצמי כתב:בספירת העומר, אין המצוה ב'דיבור' גרידא, אלא הוי 'ספירה ע"י דיבור', וזה גם הטעם דלא יוצא מדין 'שומע כעונה' (ראה משמרת חיים, ספיה"ע אות ח), וא"כ אם עיקר המצוה אינו ע"י דיבור, אלא דזה רק הדרך להגיע אליו, שפיר מברך עליה משא"כ 'הגדה' דכל המצוה הוא ה'סיפור'.
מה שנכון נכון כתב:והלל? טוב, הוא 'שירה' לא דיבור וכו' וכו'.אליהו בן עמרם כתב:הכלבו מבאר, מדוע לא תיקנו לברך ברכת המצוות לפני הגדה של פסח? מפני שלא מברכים לפני מצוה של דיבור.
זה לא מה שהוא אומר.
כלבו ס"נ גם אם נניח שטעמיו טעונים ביאור, ברור שלאו כללא כייל שאין מברכים על מצוה המתקימת בדיבור.ואינו מברך על ההגדה לפי שאינה אלא ספור דברים.
אליהו בן עמרם כתב:מה שנכון נכון כתב:והלל? טוב, הוא 'שירה' לא דיבור וכו' וכו'.אליהו בן עמרם כתב:הכלבו מבאר, מדוע לא תיקנו לברך ברכת המצוות לפני הגדה של פסח? מפני שלא מברכים לפני מצוה של דיבור.
זה לא מה שהוא אומר.
כלבו ס"נ גם אם נניח שטעמיו טעונים ביאור, ברור שלאו כללא כייל שאין מברכים על מצוה המתקימת בדיבור.ואינו מברך על ההגדה לפי שאינה אלא ספור דברים.
להבנת מר מה כוונת הכלבו: "סיפור דברים"?
מה שנכון נכון כתב:אליהו בן עמרם כתב:מה שנכון נכון כתב:והלל? טוב, הוא 'שירה' לא דיבור וכו' וכו'.אליהו בן עמרם כתב:הכלבו מבאר, מדוע לא תיקנו לברך ברכת המצוות לפני הגדה של פסח? מפני שלא מברכים לפני מצוה של דיבור.
זה לא מה שהוא אומר.
כלבו ס"נ גם אם נניח שטעמיו טעונים ביאור, ברור שלאו כללא כייל שאין מברכים על מצוה המתקימת בדיבור.ואינו מברך על ההגדה לפי שאינה אלא ספור דברים.
להבנת מר מה כוונת הכלבו: "סיפור דברים"?
כוונתו לתוכן ההגדה, לא לאופן בה היא מתבצעת. סיפור דברים = תיאור ענינים.
להבנתי כוונתו שאי"ז נראה כ"כ כדיבור מיוחד ומסוים לשם מצוה.
HaimL כתב:שמא כוונתו, דאין נוסח קבוע לדברים, דאע"ג דהוא צריך לפתוח בגנות ולסיים בשבח, ולדרוש מארמי אובד אבי וגו', אבל הנוסח שיאמר, ומה ידרוש, אינם דבר מסוים. משא"כ ספיה"ע דמצווה לממני יומי ושבועי, ותו לא. או הלל, דהוא קבוע, לומר מהללויה הללו עבדי השם עד גמירא, א"כ שייך לברך, דהוא דבר מסוים וידוע מתחילתו ועד סופו.
אליהו בן עמרם כתב:הכלבו מבאר, מדוע לא תיקנו לברך ברכת המצוות לפני הגדה של פסח? מפני שלא מברכים לפני מצוה של דיבור.
וקשה: מאי שנא מספירת העומר, שגם היא מצוה שמקיימים בדיבור?
אולי יש 2 סוגים של מצוות, שמקיימים אותן בדיבור:
1. הציווי לדבר - נועד להוציא ולבטא בשפתיים את מחשבת הלב.
כגון: ספירת העומר, שלא מספיק שידע האדם את מספרו של יום בליבו, אלא יבטא זאת בשפתיו ובדיבורו.
2. הציווי לדבר - נועד להפנים את התוכן שלו אל הלב פנימה.
כגון: הגדה של פסח, שהדיבור שלה בפה יגרום לאדם לחשוב את המחשבות הרצויות באותו ליל הסדר, שיחשוב בליבו כאילו הוא יצא ממצרים.
אליהו בן עמרם כתב:ולמה לא נאמר שהגדה של פסח הינה "סיפור ע"י דיבור"...
ענ'י לעצמי כתב:אליהו בן עמרם כתב:ולמה לא נאמר שהגדה של פסח הינה "סיפור ע"י דיבור"...
כן ביאר הקה"י (כתבי קה"י החדשים פסחים סימן קט) בדעת מהר"ם אלשקר (סימן י) שסובר שאין יוצאים מצות סיפור יציאת מצרים ע"י שומע כעונה.
[/quote]ואינו מברך על ההגדה לפי שאינה אלא ספור דברים. ויש נותנין טעם אחר, לפי שזאת היא מצוה שאין לה קצבה שאפילו בדבור בעלמא בספור יציאת מצרים יוצאין, אלא שכל המרבה הרי זה משובח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים