ולא אתפרש טעמא דמלתא.אָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: אֵין הַכֹּהֲנִים רַשָּׁאִין לַעֲקֹר רַגְלֵיהֶם וְלֵילֵךְ עַד שֶׁיִּגְמֹר שְׁלִיחַ צִבּוּר 'שִׂים שָׁלוֹם'.
א. סילוף! זה לשון תרומת הדשן: וכן שמעתי מפי מורי הקדוש מה"ר אהרן ז"ל, שהקפיד על הכהנים שהיו עוקרים רגליהם קודם שסיימו הציבור לענות אמן אחר ברכת 'שים שלום', משום דאמרינן פרק אלו נאמרין שאין הכהנים רשאין לעקור רגליהן עד שסיים שליח ציבור ברכת 'שים שלום', והיה סובר דקודם אמן לא נסתיים הברכה, כדלעיל.נוריאל עזרא כתב:א. כתב התרומת הדשן בשם רבו, שקודם עניית אמן על ברכת שים שלום עדיין לא הסתיימה ברכת כהנים.
ב. וכן כתב הט"ז.
ג. והלבוש.
ד. ובחכמת שלמה ביאר, שכאשר הכהנים נשארים במקומם בעת תפלה זו ומסיימים אותה יחד עם החזן עניית אמן של הציבור על ברכת שים שלום כוללת אף את תפילתם של הכהנים.
ביקורת תהיה כתב:לט, בולא אתפרש טעמא דמלתא.אָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: אֵין הַכֹּהֲנִים רַשָּׁאִין לַעֲקֹר רַגְלֵיהֶם וְלֵילֵךְ עַד שֶׁיִּגְמֹר שְׁלִיחַ צִבּוּר 'שִׂים שָׁלוֹם'.
ושבאו לה עדים שהיא טמאה דאתו עדים אימת אילימא מקמי דתקדוש תיפוק לחולין
[רש"י - מקמי דתקדוש - בכלי שרת: תיפוק לחולין - בפדיון שלא היה קדושת הגוף אלא קדושת פה וכל המנחות נפדות כל זמן שלא קדשו בכלי:]
אלא לבתר דקדוש, אי אמרת בשלמא מים בודקין אותה אלמא בת מקדש ומקרב היא וכי קדוש מעיקרא שפיר קדוש ומשום הכי מנחתה נשרפת
אלא אי אמרת אין המים בודקין אותה תיגלי מילתא למפרע דכי קדוש מעיקרא בטעות קדוש ותיפוק לחולין
[רש"י - תיגלי מילתא למפרע - דלא היתה ראויה לכלי ואין כלי שרת מקדשין אלא הראוי להם כדאמר בזבחים (דף פג.): ותיפוק לחולין - בלא פדיון שקדושת פה שלה וקדושת כלי שלה הכל בטעות שהיינו סבורים שהיא טעונה מנחה ואינו כן והקדש טעות אינו הקדש:]
מיללער כתב:יישר כח, ונמצא לדבריכם שיש כאן ג' הגדרות
ונמצא דברי המנחת חינוך והפמ"ג ברורין, ופירכת המנחה חריבה לאו פירכא הוא.
נכון?
עזריאל ברגר כתב:אגב, יכולה להיות גם ירושה מכהן לבן-בתו ישראל, ומישראל לבן-בתו כהן וכיו"ב (וזהו ה"ציור" שמציירים חז"ל בדרך כלל).
אליהו חיים כתב: אולי אם זה חובה [מצוה] הו"ל למיתני בפנ"ע דמקנא אדם לאשתו וכעין דברי ר"ע להלן, ומדתנא לה יחד עם 'על פי שנים' מבינים דאינו חובה אלא כשמקנא עושה כן עפ"י שנים אך עדיין אין אנו יודעים אם זה איסור או רשות ולכן מקדים המקנא לאשתו לומר דאסור ורק בדיעבד אם מקנא עושה כן עפ"י שנים.
עיין עקבי יעקבבמסתרים כתב:סוטה כט:
הב"ח מגיה ברש"י 'דהיכא' עיין שם
לכאורה הגירסא שבפנים מובנת היטב, ואפילו יותר מן ההגהה.
מה צורך ההגהה, ומה פירוש דברי רש"י לפיה?
ועשית נא חסד להביא את תוכן דבריו, ייש"כ.דף של ספינה כתב:עיין עקבי יעקב (ר"י טירהויז תרח"צ)
HaimL כתב:ב.
ע"ש בסוף דבריהם ז"ל, שתירצו קושיא אלימתא, דהיכי דייק הש"ס דאסור לקנאות, מדתני המקנא דיעבד, דשמא אינו מצווה ואינו איסור, אלא אם רצה לקנא, מקנא לה ע"פ שניים וכו'. ותירצו אליבא דרש"י ז"ל, בד"ה לכתחילה לא, ופירשו בדבריו דממשנה יתירא, דה"מ למתני ר"א אומר מקנא אדם לאשתו ע"פ שניים, ומדאכפל תנא למתני המקנא לאשתו ברישא והדר תני ר"א אומר מקנא לה ע"פ שניים, ש"מ דתנא דידן סבר אסור לקנאות, ולהכי אכפל ותני המקנא לאשתו, לשון דיעבד.
ולא הצלחתי להבין את דבריהם ז"ל, דאי לא אכפל תנא למתני המקנא לאשתו מקנא לה ע"פ שניים, ותני רבי אליעזר אומר מקנא אדם לאשתו ע"פ שניים, ה"א דס"ל מצווה לקנאות, כר"ע בדף ג., ש"מ מדאכפל דס"ל מותר לקנאות, אבל לא מצווה. והדרא קושיא לדוכתה, דמהיכי דייק הש"ס דאכפל תנא דידן משום דס"ל אסור לקנאות.
באמונתו כתב:לא הבנתי השאלה. היאך יכול לשון "המקנא" להיות מצווה.
HaimL כתב:באמונתו כתב:לא הבנתי השאלה. היאך יכול לשון "המקנא" להיות מצווה.
ימחול כבודו לקרוא שנית את השורות הנ"ל מתוך מה שכתבתי.
באמונתו כתב:לא הבנתי מדוע מוכרח התנא לשנות כן. הרי יכול לשנות: המקנא לאשתו, רא"א ע"פ שנים, ומשקה ע"פ ע"א וכו'. מדוע לכפול מקנא - מקנא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים