מקדש מלך כתב:זה עדיין רחוק מאוד ממותר גמור לחלוק על כל ראשון וראשון.
ומכל מקום, בתשובה זו הוא מסייג שבלבד שלא יהיה נגד בעלי השלחן ערוך (כלומר שהוא חולק אפילו על המסורת בשם הגר"א). ולא עוד, אלא שאם אוסר לחלוק על השלחן ערוך שנתקבלו דבריו, קל וחומר לכאורה שיאסור לחלוק על גדולי הראשונים.
ברור. לא באתי לסייע למסורת המחודשת והמופרזת שהובאה לעיל.
יש הרבה מאד 'אמצע' בין לפסוק על סמך בקיאות בספרים, לבין לחלוק על כל מי שרוצים מתי שרוצים. [אגב, הפ"ת היה מליטא].
גם דברי האג"מ הללו אינם הדרך הכבושה אצל רוב פוסקי ליטא, כדיעויין בספריהם.
יש גם חילוק בין להכריע לבין לחלוק.
ר"ש קלוגר באיזו תשובה כותב שאין דעתו נוחה מדרכו של המשכנות יעקב (תלמיד ר"ח מוואלוז'ין) להכריע בין הראשונים.
הק"ו פריכא הוא. יש תוקף לפוסקים המפורסמים בעלי השו"ע (נר' שכולל גם את הנו"כ הידועים) בגלל שהתקבלו דבריהם. (וכעי"ז כ' החזו"א). וגם בזה אין כלל בלי יוצא מהכלל.