מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ג' אפריל 11, 2023 7:46 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

קיבלתי בפרטי:
כופלין אורך ימים במוצ"ש מפני מנין ק"ל תיבות, עיין מג"א ריש סימן רצ"ה.
ושייך דווקא למוצ"ש, אבל ממנו נמשך בסידורים הרגילים לכפול גם בשחרית.
כופלין כל הנשמה לסיום פסוד"ז כמובא בפוסקים בסימן נ"א.

ואם כן - התמיהה היא על הכופלים בשבת שחרית ולא עלינו...

אמנם עי' לבוש (סי' רצה) ונוהגין לכפול פסוק אורך ימים אשביעהו שכן קבלו חז"ל שע"י כן נשלם השם היוצא ממנו. וכ"ה במטה משה (סי' תצז) ע"ש. ולכן כתב האליה רבה ונוהגין לכפול וכו', וכן כשאומרים מזמור זה בשבת ויום טוב או בקריאת שמע שעל מטתו או כשחוזרין מבית הקברות (פסקי תוס')

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אפריל 22, 2023 11:25 pm

במשך השבת נשאלתי למה לא נחשבות ברכת רחם על ציון וכו' (ובפרט שמשתמשים בלשון צער - ולעלובת נפש) וברכת שמחנו כו' באליהו וכו' כבקשת צרכיו בשבת העלולה להביא לידי עצבות ?

מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 23, 2023 5:19 am

א. מי אמר שטעם מניעת בקשת צרכיו הוא משום עצבות?
ב. יש קושיות גדולות מזה, כגון תפילות יום הכיפורים שמלאות בבקשת צרכיו ווידויים וכו'...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 23, 2023 7:53 am

יעקל כתב:במשך השבת נשאלתי למה לא נחשבות ברכת רחם על ציון וכו' (ובפרט שמשתמשים בלשון צער - ולעלובת נפש) וברכת שמחנו כו' באליהו וכו' כבקשת צרכיו בשבת העלולה להביא לידי עצבות ?
מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?

יעויין בהשלמות לסידור אזור אליהו בהשלמה שכותרתה "בקשות ותחנונים בשבת וביו"ט", עמ' תרט ואילך במהדורת התשע"ז, שהאריכו בעניינים אלו.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' אפריל 23, 2023 8:42 am

יעקל כתב:מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?
היה ראוי לומר כל י"ח ברכות בשבת וחכמים הקילו. עיין גמרא ברכות דף כא סוף עמוד א.
(ולכן אם התחיל בטעות גומר אותה ברכה.)

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' אפריל 23, 2023 8:45 am

עזריאל ברגר כתב:וידויים
מ"ע מה"ת להתוודות ביו"כ

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אפריל 23, 2023 9:11 am

עזריאל ברגר כתב:א. מי אמר שטעם מניעת בקשת צרכיו הוא משום עצבות?

את זה לא זכורני, אבל ידוע ומפורסם, שמעתי כו"כ פעמים. מאוד אשמח שחו"ר הפורום יעזרו לנו בזה
וממתי לא להיות עצוב ביוה"כ ?
מה שכן - לגבי ברכת רחם נא בברכ"המ, ע"ז גם אפשר לשאול...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אפריל 23, 2023 9:17 am

במסתרים כתב:
יעקל כתב:מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?
היה ראוי לומר כל י"ח ברכות בשבת וחכמים הקילו. עיין גמרא ברכות דף כא סוף עמוד א.
(ולכן אם התחיל בטעות גומר אותה ברכה.)

נו, אז אם רז"ל הקילו בתפילת העמידה, למה שיחמירו בברכות שלאחרי ההפטרה בנביא, הבה נקילה עד הסוף... ?!
ואולי אפשר לחלק בין בקשת צרכיו הפרטיים לבקשת צרכיה של כללות האומה הישראלית, כנלפע"ד...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אפריל 23, 2023 6:59 pm

בהגבהת ספר התורה :
א. ברוב ככל תפוצות ישראל, נוהגין לומר את הפסוק וזאת התורה אשר וגו' בני ישראל ולהוסיף ע"פ ה' ביד משה. ק"ק לי, למה להוסיף ע"פ ה' ביד משה ? האם אין חשש של הזכרת ש"ש לבטלה ?
ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 23, 2023 7:14 pm

יעקל כתב:ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

מראה מקום לשאלתך האחרונה: רבים ממנהגי "חב"ד" - לא מנהגי חב"ד הם אלא מנהגי ליטא רייסין וכדו', ורבים ממנהגי "החסידים" - מנהגי פולין הם.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' אפריל 23, 2023 8:56 pm

יעקל כתב:בהגבהת ספר התורה :
א. ברוב ככל תפוצות ישראל, נוהגין לומר את הפסוק וזאת התורה אשר וגו' בני ישראל ולהוסיף ע"פ ה' ביד משה. ק"ק לי, למה להוסיף ע"פ ה' ביד משה ? האם אין חשש של הזכרת ש"ש לבטלה ?
ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

לגבי השאלה הראשונה ראיתי שדנים בזה
מן הסתם יהיה כאן מי שיכתוב מקורות מדוייקים
מכל מקום יש מי שאומר שבמקור היה להוסיף את כל הפסוק מפ' בהעלותך שמסיים במלים אלו
יש אומרים שאמית חלק מפסוק אינו נחשב הזכרת ש"ש לבטלה
יש נמנעים מאמירת ע"פ ה' ביד משה בגלל מה שכתב מר.

לגבי השאלה האחרונה - ראיתי בשלחן הטהור לאדמו"ר מקאמארנא סי' קל"ד סעיף ב שכתב לומר כך (וע' מקורות וציונים שם אות ב ג)

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אפריל 24, 2023 4:11 pm

לפי הנראה, מקור מאמר משה אמת ותורתו אמת הוא מהמדרש המובא ברש"י גבי עדת קורח (על פסוק נסו לקולם) ששמעו אותם צועקים בתשובה משה אמת וכו' והם בדאין.
השאלה ג"כ, למה הוסיפו ה"א אמת, דהא אפי' עדת קורח לא נסתפקו בזה ...?!

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' אפריל 24, 2023 4:25 pm

זה המקור לכך שעדת קרח אומרים זאת
לא המקור לומר זאת בהגבהת ספר תורה

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אפריל 25, 2023 11:06 am

ברוב סידורים ישנים לא מופיע כלל הסיום "על פי ה' ביד משה", ועיין סידור אזור אליהו בשם מוהר"ח וולוז'ין ע"ז.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אפריל 29, 2023 9:41 pm

כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים, דכתיב ביה אלקים יחננו ויברכנו יאר פניו איתנו סלה.

1.למה לא נהוג לומר את המזמור מיד אחרי נשיאת כפיים כמו שנהוג לאומרו אחרי סה"ע ?
2. למה הסדר במזמור התהפך ? חנינה, ברכה, הארת פנים ?
3. למה לא נהוג לומר הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת ביהמ"ק וכו' במקומות אחרים בתפילה, בנשיאת כפיים, באמירת קרבנות וקטורת דשחרית ודמנחה ?
4. למה בכמה קהילות של בני עה"מ נהוג לומר את המזמור הנ"ל במנחה ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 30, 2023 12:12 am

יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים, דכתיב ביה אלקים יחננו ויברכנו יאר פניו איתנו סלה.

1.למה לא נהוג לומר את המזמור מיד אחרי נשיאת כפיים כמו שנהוג לאומרו אחרי סה"ע ?
2. למה הסדר במזמור התהפך ? חנינה, ברכה, הארת פנים ?
3. למה לא נהוג לומר הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת ביהמ"ק וכו' במקומות אחרים בתפילה, בנשיאת כפיים, באמירת קרבנות וקטורת דשחרית ודמנחה ?
4. למה בכמה קהילות של בני עה"מ נהוג לומר את המזמור הנ"ל במנחה ?


1. גם בספה"ע זה לא המנהג של כולם.
2. אינני יודע.
3. אחרי קרבנות יש בקשה על החזרת העבודה (באותו נוסח של ספה"ע לפי חלק מהמנהגים).
4. יש קהילות בנוסח עדות המזרח שלא אומרים?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' אפריל 30, 2023 5:49 am

יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים
א. יתכן שתיבות אלו בתהלים יוסדו על ברכת כהנים.
ב. אפילו אם היה זה מפורש בשום מקום לאו דווקא שהיו קובעים לאמרו.

מזמור סז כצ"ל.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ה' מאי 04, 2023 7:46 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אפריל 30, 2023 11:33 pm

בפיוט המבדיל בין קודש וכו' אומרים יגעתי באנחתי אשחה בכל לילה

מה הפי' של המילה אשחה ?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מאי 01, 2023 1:30 am

תהלים מזמור ו' יגעתי באנחתי אשחה עיין שם

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 01, 2023 10:15 am

בפסוק כתוב "אשחה בכל לילה מטתי". בפיוט זה לא כתוב. אולי בגלל זה הוא שאל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 04, 2023 10:34 am

בפסוק שם פירשו המצודת דוד תהלים פרק ו פסוק ז: "אשחה - אני משיט את מטתי במי הבכי כדבר השט על פני המים"
ובמצודת ציון תהלים פרק ו פסוק ז: " אשחה - ענין שטיה במים כמו כאשר יפרש השוחה לשחות (ישעיה כ"ה)" הרי שפירש "אשחה" מבנין הפעיל שיגרום למיטה לשחות וכן פירשו עוד מהמפרשים ויש שפירשו "אשחה" לשון סחי ומאוס שאמאס מיטתי בדמעותי וגם לפירוש זה "אשחה" מבנין הפעיל שיגרום למטה להמאס וכן יש שפירשו לשון רחיצה.
עכ"פ הדרך הוא שמשתמשים בבנין הפעיל לציין את מה הוא הפעיל ואת זה עשה דוד במזמור כשאמר "אשחה בכל לילה מטתי".
אולם בעל הפיוט שסים החרוז "אשחה בכל לילה" ולא הזכיר מה הוא ישחה - מובנת השאלה מה הוא "אשחה" לפי זה.
לענ"ד דרך הפייטנים לצטט חלקי פסוקים שיתאימו למלות השיר וחריזתו גם אם מצטט רק חלק שמשמעותו בפני עצמו אינה מנספקת וסמך על הקורא שישלים הבנת הפיוט לפי ההקשר המקורי של הפסוק.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 04, 2023 3:52 pm

יישר כח. ניתוח מעניין ומדוייק. במילים אחרות, לא תמיד מומלץ לקרוא את לשון הפייטנים כמו בקריאת לשון רבותינו הראשונים כהרי"ף והרמב"ם וכו'

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 04, 2023 3:57 pm

הענין הוא לא "לשון הפייטנים" מול "לשון רבותינו" אלא "לשון פיוטים" לעומת "לשון ספרי ההלכה"

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 04, 2023 4:08 pm

אתם צודקים. כמו כן, והוא ידרוש לציון עיר הנידחה, והרי פסק הר"מ ירושלים אינה נעשית עיר הנידחת לעולם (בספר שופטים, לא זכורני איה מקום כבודו) ? ! א"ו לשון פיוט לחוד ולשון ספרי ההלכה לחוד כדברי מר...

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 04, 2023 4:17 pm

יעקל כתב:והוא ידרוש לציון עיר הנידחה, והרי פסק הר"מ ירושלים אינה נעשית עיר הנידחת לעולם ? !
לשון הכתוב ירמי' ל,יז.

מחקתי חלק מהודעה זו, ודברי הרב כדכד שבהודעה הבאה מתייחסים לנמחק.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ה' מאי 04, 2023 7:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 04, 2023 5:14 pm

לא כוון לשאלה אלא להוכיח מה שכתבנו לעיל שאין כוונת הפיוטים ללשון ספרי ההלכה

אגב דאיירינן בענין "ציון עיר הנדחה" - שמעתי מחבר שבמשפחתו נהגו לשיר במקום זה "עיר המשובחה" ונ"ל שטעמם כדי לא לגנות ירושלים
אולם הפסוק בס' ירמיהו שמביא הרב במסתרים מתאים דווקא לגירסא "הנדחה" שנאמר שם "כי נדחה קראו לך ציון היא דורש אין לה" ואנו מתפלים ש"הוא" כן "ידרוש לציון עיר הנדחה".
אגב נוסף דפיוט זה שמעתי מחבר אחר שמלות הבית "כל שומר שבת... הן הכשר חבת קודש גורלו" מכוונים להלכה הנשנית במס' חגיגה שקדשים מקבלים טומאה בלי הכשר כי חבת הקודש מכשרתם
וכמובן שגם מכאן ראיה שהפיוטים לא התכוונו למובן שבספרי ההלכה

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 04, 2023 7:37 pm

אבל בכל זאת, מכאן אפשר לראות את גדולת ענקי הרוח השיר והפיוט של אומתנו, ועד כמה הם שלטו בכל מיני מקומות בתורה ובכתבי הקדש ובשני התלמודים. איזו אומה אחרת זכתה לכאלה משוררים ? אשרי העם שככה לו ... !

ואגב, לפעמים רצה הקב"ה שהשירה או הפיוט תלמדנו לקח, כי האי דדרשינן על פסוק זה א-לי ואנוהו התנאה לפניו וכו'

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 04, 2023 9:26 pm

במסתרים כתב:
יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים

ב. אפילו אם היה זה מפורש בשום מקום לאו דווקא שהיו קובעים לאמרו.



ולמה ? זו שאלתי : מ"ש מסה"ע ?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 04, 2023 9:32 pm

יעקל כתב:ולמה ? זו שאלתי : מ"ש מסה"ע ?
כשתמצא מקור לסברתך נמשיך הלאה לשאלה זו. בינתים אין לנו אלא שהוא חידוש שלך, וכיון שלא היה ידוע לאותם שהנהיגו מנהגים בדורות קודמים אין מקום לשאלה.
מכל מקום, לא כל מה שנזכר עליו ששייך לדבר מסויים נקבע לאמרו.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' מאי 06, 2023 10:30 pm

עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

מראה מקום לשאלתך האחרונה: רבים ממנהגי "חב"ד" - לא מנהגי חב"ד הם אלא מנהגי ליטא רייסין וכדו', ורבים ממנהגי "החסידים" - מנהגי פולין הם.


ר' עזריאל ברגר, למה רק בחב"ד מקובל לומר שיר המעלות הנה וגו' לפני מעריב במוצ"ש ?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' מאי 07, 2023 5:59 am

יעקל כתב:למה רק בחב"ד מקובל לומר שיר המעלות הנה וגו' לפני מעריב במוצ"ש ?
למה אינך שואל: מה טעם לחלק בין כל לילות החול למוצ"ש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 07, 2023 9:17 am

אלו שאומרים לדוד ברוך גו' ולמנצח בנגינות - יכולים לומר עליהם את הקדיש ואין להם כ"כ צורך לומר שיר המעלות כהקדמה לקדיש.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' מאי 07, 2023 10:44 am

עזריאל ברגר כתב:אלו שאומרים לדוד ברוך גו' ולמנצח בנגינות - יכולים לומר עליהם את הקדיש ואין להם כ"כ צורך לומר שיר המעלות כהקדמה לקדיש.


למיטב זכרוני, כמעט ואין היום קהילות אשכנזיות האומרות לדוד ברוך ומזמור ס"ז ואח"כ ח"ק ... רובן שאומרות לדוד ברוך ומזמור ס"ז עוברים ישירות לוהוא רחום.

ובדרך אגב, ידוע למאן דהוא למה ברוב ככל הקהילות של פולין וליטא פסקו מלומר לדוד ברוך ולמנצח בנגינות ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' מאי 15, 2023 12:39 am

לא זכיתי להבין את כפל הלשון שבנוסח ברכתנו אלדי נשמה בחתימת הברכה - המחזיר וכו' לפגרים מתים. פגר חייב להיות מת, אחרת הוא לא פגר, היש כזה דבר פגר חי ?

הייתי מנסח מושכל ראשון מחזיר נשמות למתים או לפגרים, וזהו...

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מאי 15, 2023 2:19 am

יעקל כתב:פגרים מתים
יש לעיין במלכים ב יט לה ובמפרשים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 15, 2023 2:24 am

בספרות הראשונים ובשירת ימה"ב מצוי פגר גם ככינוי לגוף של אדם חי.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 23, 2023 3:46 pm

מחפש מ"מ הדנים במנהגי קהילות הקודש אם נוהג הש"ץ לומר ברכת עטיפת טלית וברכת הנחת תפילין בקול רם

ולמה בחלק מהקהילות האשכנזיות, פסקו מלומר אדון עולם ויגדל וברכות מענט"י ועד אלקי נשמה בקול רם והתחילו כל אחד לאמרם ביחידות...

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 07, 2023 8:45 pm

"שאתה הוא ה' אלוקינו משיב הרוח ומוריד הגשם/הטל", הקטע הזה מופיע גם בפיוטים מאד קדומים של תפילת גשם וטל, אבל לכאו' הוא מחוסר הקשר. האם הכוונה מודים אנחנו לך שאתה משיב הרוח, או באופ"א. ראיתי היום קטע מסידור קדמון, אבל אינני יודע אם אפשר לתלות שיש כאן שארית מהנוסח המקורי דוקא.


שאתה משיב הרוח.png
שאתה משיב הרוח.png (18.27 KiB) נצפה 9893 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 15, 2023 8:57 am

ש"ץ שטעה וחתם "גאל ישראל" (לשון הודיה על העבר) במקום "גואל ישראל" (לשון בקשה על ההווה והעתיד), וכבר המשיך לברכה הבאה אחריה - האם חייבים להחזירו?
ואם לא החזירוהו - מפני כבוד הבריות וכדו' - האם אפשר לענות אמן על ברכותיו שבהמשך, או דילמא כולן לבטלה מפני שאינן כהלכה?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 15, 2023 9:00 am

עזריאל ברגר כתב:גאל ישראל

viewtopic.php?t=45397


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים