הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אפריל 04, 2023 8:56 pm
חלק י:
36. אלא שכעת יש להבין. אם זה נוגע לדאורייתא היה צריך להיות "חובה" לייחד ולא רק "נכון להחמיר"? ואלי משום דסו"ס אינו ודאי שיצא ממנו דם ואף לא "ספק", אלט דמשום שיש מי שיוצא מהם דם בצחצוח השינים (כמו"כ להנחה שיציאת דם מהחניכיים תועלת בריאות היא לו), א"כ אחר שרובא דעלמא לא שייך בהם, לא נכון יהיה לומר "חובה". אך משום דעכ"פ שייך במציאות (ולא קלוש) יציאת דם לכ בחר הגרע"י זצ"ל בלשון "נכון להחמיר". כן נ"ל עד כה בס"ד.
37. אך במחשבה אחרת נראה דאף זה אינו. משום שכתב הגרע"י זצ"ל בהליכות עולם (ח"ד פר' וארא סוס"ח, עמ' כא) "וכן המקנח חוטמו כשיש בו צואת החוטם יבשה, עלול לתלוש שערות שבחוטם, ואף על פי כן אין לחוש לכך, כל שאינו מתכוין לתלישת השיער, דהוי פסיק רישיה דלא איכפת ליה בדרבנן, דשרי".
מכאן שכל שלא ברור לו שיתלשו שערות, אף ש'עלול' להיתלש, כיון שלא מתכוין, הוי פס"ר דלא ניח"ל בדרבנן ולכן שרי.
38. אלא שא"א ללמוד מכאן ראיה למברשת שינים. מכיון שכאן הוא דרבנן, משום שגם אם יתלוש הוי בידו, ומבואר ברמב"ם (פ"ט מהל' שבת ה"ח) שהתולש שער בידו בין לו בין לאחרים פטור.
משא"כ בעניננו בדין חובל, חייב דאורייתא בין ביד בין בכלי. וממילא הפס"ר שלו הוא בדאורייתא. וממילא לא שייך לומר בו מה שאמרנו לגבי תלישת שיער לעיל, וממילא נשאר בדאורייתא.
אלא שיש להדגיש ולומר שאף בחובל שהוא דאורייתא, הוא דווקא במלאכה הצריכה לגופה, אך במלאכה שאינה צריכה לגופה אסור מדברי סופרים. אך בנידון דידן שכשיוצא ממנו דם מהחניכיים הוי רפואה לגוף, ורפואה ממילא קא אתיא א"כ לא ימלט שיהיה בדאורייתא ומשום דהוי מלאכה הצריכה לגופה.
וממילא נשארנו עד כה בהנחה (הנ"ל מס' 36) שדין "נכון להחמיר" בייחוד מברשת שיניים הוא משום דבדאורייתא נגעו בה.
39. אלא שמצאתי בסמוך ונראה להנ"ל וגליא נהורא. בהליכות עולם (שם ס"ט עמ' כו) שכתב הגרע"י זצ"ל: "מותר מן הדין לחצוץ שיניו במחט, או להוציא את הקוץ שנתחב בבשרו, ואפילו אם יצא דם, כיון שאינו צריך לדם והוי מלאכה שאינה צריכה לגופה שאינה אסורה אלא מדרבנן, ובמקום צער לא גזרו חכמים. ומכל מקום לכתחילה יזהר שלא יוציא דם, ואם נזהר ולא עלתה בידו ויצא דם, אין בכך כלום"". עכ"ל.
*רואים כאן (לגבי "שינים") שלא בכל גווני אמרינן "דהוי מלאכה הצריכה לגופה". הנה שאע"פ שיצא דם (וכאן עוד משתמש במחט שהיא מתכת וחדה היא. שלא כמברשת שינים הרכה והענוגה) "כיון שאינו צריך לדם", לא אמרינן דניחא ליה בהכי לצורך רפואה. והוכיח שם בהערה מתוס' (מס' שבת דף קז. ד"ה "וממאי דפטור ומותר") דאפילו ודאי חביל הו"ל מלאכה דא"צ לגופה, ובמקום צער לא גזרו רבנן. א"כ כ"ש בכה"ג שמשתמש במברשת ובכה"ג דאיירי במי שלא יוצא לו ודאי דם מהחניכים דשרי ללא כל מניעה.
40. וא"כ הדרא קושיא לדוכתא מיניה וביה. משום מאי כתב הגרע"י "נכון להחמיר לייחד מברשת שיניים לשבת משום עובדין דחול" אחר שכל עובדין דחול הוא דווקא כשקשור לדאורייתא באיזה צד ואופן שיהיה.
אך הנה מקום איתי בדין "חציצת שינים במחט" דלית לן בה איסור כל עיקר. וכ"ש כשמצחצח במברשת שינים רכה ונוחה לפה.
*רק הרבא"ח שם (אות יד) כתב "טוב להיזהר מלחצוץ שיניו במחט, שיש חשש שיוציא דם". ע"כ.
עכ"פ עד כה יוצא מדין חובל בדעת הגרע"י זצ"ל שהמצחצח שינים בשבת אם יָצָא ממנו דם, לא עבר על 'חובל' (אך ברור הדבר שאם ידע מראש ומכיר בעצמו שכשמצחצח שינים יוצא לו דם, הוי פס"ר ואסור. וכ"כ ביבי"א ח"ט סי' קח [הערות על אורל"צ ח"ב] אות קעד "...ואין חשש ודאי שיוציאו דם מן השינים בעת שפשופם במברשת") מכך שכתב דהוי מלאכה שאצל"ג שהיא דרבנן. ובמקום צער אף רבנן לא גזרו. ועוד שבהערה (שם) נסתייע מדברי תוס' וספר התרומה בעניין הלכתחילה ודאי וכ"ש שבכה"ג שמכיר בנפשו שלא יוצא ממנו דם, אף אם יצא ממנו דם לל"ב. וא"כ ודאי נראה שמ"ש הגרע"י "ונכון להחמיר לייחד...", אינו אף לא משום חובל, ואני אנא אני בא?
ביבי"א חלק ג' (חאו"ח סי' כא ואת ה) כתב לגבי שחיקת פלפלין וחרדל בריחיים שלהם, שכשטוחן הרבה ביחד דמי לעובדין דחול. אח"כ הביא את המג"א (סי' תקי ס"ק יא) שכתב: "דמפני שדרך לעשותו לימים הרבה, הוי עובדא דחול". אך מכאן לא מצאנו 'גדר' לעובדין דחול. (כנ"ל כ"כ ביבי"א ח"ד או"ח סי' מו).
ע"כ לדין "ייחוד מברשת שינים".
אשמח לשמוע פשט/הסבר או כל הערה ממי שנמצא בסוגיא או בחלקים מהסוגייא.
ברוכים תהיו.