אנו אחרי החג בו דנו על
צורות ההסיבה.ולאחריו מספר מילים על
האמנים \ ציירים ועל סביבתם.א.האמנים הללו חיו ועבדו בשני מרכזים
"האחד בבוהמיה ומורביה[ צכיה - ו
השני בצפון גרמניה.
המפורסמים שבהם ממורביה היו שמואל מדרזניץ, ואהרון שרייבר [סופר] הוא אהרון וולף הרלינגן מגוויטש - שעבד בווינה[תפא-1721]
בצפון גרמניה פעלו יעקב בו יהודה לייב ו
אורי פייבוש [ מיודעינו דלעיל] בן יצחק סגל. וכן יוסף בן דוד איש לייפניק שנחשב כמקורי מבין כולם - והגדה מפורסמת שלו הנמצאת באוסף הרוזנטליאנה התפרסמה בשל ציוריה המפוארים.
סגנון היצירה בימי הביניים
טרום עידן הדפוס, הייתה מלאכת האמנות של כתיבה קליגרפית וציור כתבי יד, מפותחת מאד והייתה נפוצה בקרב המעמד הגבוה וגם היה נראה בבתים רבים שחפצו בכתב יד של ספר כזה או אחר.
עם
המצאת הדפוס וחדירתו בהדפסת עותקים רבים מכל ספר החלו כתבי היד לאבד מעט מזוהרם בשל עלותם הגבוהה של הסופרים והמאיירים ביחס לספר המודפס ו
רק בעלי אמצעים ובתי המלוכה הרשו לעצמם להמשיך להעסיק סופרים שיכתבו עבורם מיניאטורות כתובות ומצוירות בכתב יד.קבוצת סופרים יהודים מעיירות קטנות ודלות ברחבי אירופה ניצלו את כשרונם הקליגרפי והאומנותי בשילוב של ידע תורני ובקיאות בנוסח התפילות, הם
יצאו לערי הבירה ולמקומות מושבם של מלכים ונגידים אשר שילמו במיטב כספם ליצירות אלה, אשר הרלינגן הוא אחד מהם.
קבוצה זו שכונתה "אסכולת מורביה" הושפעה מאומנויות התקופה בציוריהם וגם מבתי הדפוס שכבר פרחו באותה העת מהם שאבו את הטיפוגרפיה ועיצוב האותיות.
יש כתבי יד שהרליגן ציין שהוא השתמש "באותיות אמשטרדם", אשר עוצבה בידי בעלי הדפוסים, ניתן להבחין גם בסגנון העיטורים והציורים שהודפסו באותה תקופה על גבי ספרים מודפסים.
ב.האמן א
הרן וולף הרלינגן (אהרן וולף בן בנימין זאב - כונה גם: סופר או שרייבר. ה' ת"ס – תק"כ | 1700-1760 לערך), מהעיר גיביטש במורביה (בגרמנית: Gewitschבצ'כית: Jevíčko, עיר ברפובליקה הצ'כית כ-200 ק"מ דרומית מזרחית לפראג). מקורה של משפחתו בישוב קטן באוסטריה, אבותיו עברו לוינה הבירה משם גורשו עם כל יהודי העיר בשנת ה'ת"ל - 1670 בתקופת כהונתו של לאופלד הראשון, הם התיישבו בחלקם בפרשבורג (כיום: ברטיסלבה בירת סלובקיה) וחלקם בגיביטש.
אהרן וולף הצעיר שגילה את כשרונו בקליגרפיה, עבר מגיביש מולדתו לבית קרובו ישראל הרלינגן בפרשבורג שם התבלט בכשרונו המיוחד, אולם הוא לא שקט על שמריו ופנה לחפש את מזלו בוינה הבירה שם ביצע הזמנות . כשרונו הייחודי של הרלינגן זיכה אותו בהכרה רשמית מהשלטונות והוא התמנה לסופר וקליגרף בספריה הקיסרית המלכותית של וינה.
. בעולם קיימים כ
-50 כתבי יד שמיוחסים לו (כ-40 מהם בחתימת שמו), בהם: תפילות מיניאטוריות שונות (ברכת המזון, סדר ברית מילה, קריאת שמע שעל המיטה ועוד), הגדות, מגילות אסתר ויצירות קליגרפיות שונות, בהם מיקרוגרפיה מרהיבה של חמש מגילות בארבע שפות
באוסף מוזיאון ישראל. ( מקור: אתר מורשת -מכירות פומביות).
ג.. השני שמיצירותיו הובאו לעיל הוא
יואל בן שמעון.יואל בן שמעון, הידוע גם בשם פייבוש אשכנזי היה סופר ומאייר יהודי בן המאה ה 15 שפעל בגרמניה ובצפון איטליה ,
11 כתבי יד שעיצב שרדו, התמחה בציור הגדות לפסח, וכתבי היד שעיטר נמצאים בספריות מרכזיות בעולם בהם ספריית הקונגרס.:הגדת וושינגטון והגדת נירנברג הראשונה.. נפטר באיטליה בסביבות 1492.
יואל בן שמעון הגיע מאזור הריין התחתון מקלן, הוא עבד בגרמניה ובצפון איטליה. עם המעבר לאיטליה סגנונו השתנה באופן משמעותי. הדמויות שצייר נראו מציאותיות יותר ובפרופורציה ובפנים עדינות,
לבושים בלבוש איטלקי עם מעילים צבעוניים, כומתות וכובעים ומשקפים מגמות באמנות האיטלקית. בשנת 1547 אייר את הגדת וושינגטון על גבי קלף, והיא שזורה באיורים בטמפרה וזהב. [בה האיש מצביע במרור זה - על האשה].
רבים מייחסים לו את
הגדת רוטשילד.על מקור כתיבתה של ההגדה מעידים חלק מהאיורים שבה. הערים פיתום ורעמסס מופיעות בארכיטקטורה גותית מאוחרת בדומה למבצרי צפון איטליה. ג
ם לבושן של הדמויות המאוירות מזכיר את אופנת המקום. שמו של המאייר לא מופיע, אבל הסגנון מזכיר את זה של מאייר מפורסם בשם יואל בן שמעון. לפי מידע השאוב מכתבי יד מאוירים אחרים, יואל בן שמעון שפעל במחצית השנייה של המאה ה-15 בערים מודנה וקרמונה שבצפון איטליה.
למתעניין יותר בנושא הנל ,בקישור
https://web.archive.org/web/20131015043 ... tzabar.pdf