כתב יד ותיקן 133 הוא כתב היד השני בחשיבותו לתלמוד הירושלמי אחרי כתב יד ליידן. הוא
מחזיק את מסכתות סוטה ואת כל סדר זרעים למעט מסכת ביכורים. כתב היד משמש כעד
נוסח נוסף וחשוב לסוגיות ממסכתות אלו. על המשתמש בנוסחאות המובאות בכתב היד
להביא בחשבון שהוא הועתק על ידי שישה מעתיקים שונים, ביניהם ישנם הבדלים
משמעותיים באיכות ההעתקה.
לטובת ציבור הלומדים אני מצרף כאן מהדורה זמנית של סקירת החלוקה בין מעתיקי כתב
היד והדגמת מאפייניהם היחודיים, זהו חלק ממחקר רחב יותר על כתב היד.
שלום כתב:ובמחשבה שניה - אולי כדי לראות מה עמד לפני הגר"א ושאר מפרשי הירושלמי.
ארזי הלבנון כתב:האם ניתן למצוא במרשתת קטעים מהתלמוד הירושלמי מוגהים עפ"י כת"י ליידן?
מה שנכון נכון כתב:http://maagarim.hebrew-academy.org.il/Pages/PMain.aspx?mishibbur=90034&page=27
רוני כתב:
3. מאגרי מידע לתלמוד הירושלמי, מקור אדיר להשמטות הירושלמי באזכורי הראשונים, גניזה, מחקר ועוד ועוד.
http://webapp2.netanya.ac.il/talmud/Sec ... ignIn.aspx
ניתן לשלוח שאלות והערות, יש מי שמשיב בצד השני בצורה נפלאה. אינני מפרסם כתובת המייל, אינני יודע האם ירצה בכך, אפשר לשאול אותי בפרטי או למצוא אותה באתר שם.
ושא_נס כתב:אודות ירושלמי שקלים פפד"מ תמ"ט. ישנו ברשותי. אם יש צורך במשהו נקודתי פנה אלי באישי ואשתדל לבדוק עבורך.
אני מצרף כאן הלכה אחת מירושלמי ברכות כדוגמה.
הענין אינו רק בפירוש אלא קודם כל בתיקון הנוסח והשלמתו ע"פ כתבי יד וראשונים, חלוקתו לפסקאות ופיסוק, ביטול כל ראשי התיבות והקיצורים המטעים, ולאחר כל זה ביאור פשוטו של התלמוד.
עד כה השלמתי את כל סדר מועד וסדר נזיקין, 3 מסכתות מסדר זרעים ו4 מסכתות מסדר נשים.
לסדר מועד יש דיסק שמחירו 180 ₪ ויתר המסכתות צריך לבקש ואני מזמין וזה בא כרוך בכריכה רכה (מחיר כל כרך תלוי במספר הדפים שהוא מקיף).
הסיבה שאינני מוציא את זה להפצה רחבה כי אני עדיין מכניס תיקונים גם במסכתות שהשלמתי מזמן, כי כידוע הירושלמי עשיר במקבילות וכשאני עוסק בקטע שנמצא במסכתות האחרות ומוצא דרך לשפר את מה שכתבתי קודם אני חוזר ומתקן גם שם, כך שמסכת שאדפיס היום משופרת ממה שהדפסתי ממנה בפעם קודמת.
בברכה
יהושפט הראל
[email protected]
עדיאל ברויאר כתב:סריקה של כת"י רומי, דהיינו וטיקן 133, המכיל את מסכת סוטה וסדר זרעים - http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.ebr.133
לוצאטי כתב:יצא לאור כעת:
גליונות הירושלמי של ר"ש ליברמן, מאת פרופ' משה עסיס. 2560 עמוד בשלושה כרכים.
לרגל ההוצאה נמכר בהנחה - 360.
https://carmelph.co.il/book/marginalia- ... erushalmi/
פלוריש כתב:אני מצרף כאן הלכה אחת מירושלמי ברכות כדוגמה.
הענין אינו רק בפירוש אלא קודם כל בתיקון הנוסח והשלמתו ע"פ כתבי יד וראשונים, חלוקתו לפסקאות ופיסוק, ביטול כל ראשי התיבות והקיצורים המטעים, ולאחר כל זה ביאור פשוטו של התלמוד.
עד כה השלמתי את כל סדר מועד וסדר נזיקין, 3 מסכתות מסדר זרעים ו4 מסכתות מסדר נשים.
לסדר מועד יש דיסק שמחירו 180 ₪ ויתר המסכתות צריך לבקש ואני מזמין וזה בא כרוך בכריכה רכה (מחיר כל כרך תלוי במספר הדפים שהוא מקיף).
הסיבה שאינני מוציא את זה להפצה רחבה כי אני עדיין מכניס תיקונים גם במסכתות שהשלמתי מזמן, כי כידוע הירושלמי עשיר במקבילות וכשאני עוסק בקטע שנמצא במסכתות האחרות ומוצא דרך לשפר את מה שכתבתי קודם אני חוזר ומתקן גם שם, כך שמסכת שאדפיס היום משופרת ממה שהדפסתי ממנה בפעם קודמת.
בברכה
יהושפט הראל
[email protected]
מבקש חכמה כתב:יש למישהו לוח של דף יומי ירושלמי?
מיללער כתב:איני בקי בירושלמי כדי לחוות דעתי, אבל בלמדי ירושלמי שקלים עם הפירוש "פני משה" היה עולה לי שהפני משה משתמש הרבה בהתוספתא מכל הסדרים לפרש את הירושלמי (ופעמים אף משנה הגירסא כדי להתאימה עם התוספתא) והרבה פעמים מפרש את הירושלמי דלא כהקרבן העדה עפ"י התוספתא
האם יש מי שקישר את תלמוד הירושלמי עם התוספתא - דהיינו, אם יש מי שנטה קו לראות שהירושלמי נתחברה בעקבות ועל פי התוספתא?
יבנה כתב:עי׳ תוספת ראשונים חלק א׳ לליברמן עמ׳ 2 בזה.
הבבלי לא ידע מהתוספ׳ ולא הביא ממנה אף שדן בנושאים האמורים בה. לעומת זה בירו׳ נראה שהשתמשו בתוספ׳ כהמשך המשנה, ודנים בהאמור בה כסדר וכפי שדנו בהאמור במשנה. זה ניכר במיוחד במסכת ברכות. כפי הנראה הדיסרטציה הזאת יסבור כן https://biu.primo.exlibrisgroup.com/dis ... INST:BIThe
ע״ע כאן https://www.academia.edu/63440572/Docto ... o=download ובפרט מעמ׳ 10 ואילך.
יבנה כתב:מיללער כתב:איני בקי בירושלמי כדי לחוות דעתי, אבל בלמדי ירושלמי שקלים עם הפירוש "פני משה" היה עולה לי שהפני משה משתמש הרבה בהתוספתא מכל הסדרים לפרש את הירושלמי (ופעמים אף משנה הגירסא כדי להתאימה עם התוספתא) והרבה פעמים מפרש את הירושלמי דלא כהקרבן העדה עפ"י התוספתא
האם יש מי שקישר את תלמוד הירושלמי עם התוספתא - דהיינו, אם יש מי שנטה קו לראות שהירושלמי נתחברה בעקבות ועל פי התוספתא?
עי׳ תוספת ראשונים חלק א׳ לליברמן עמ׳ 2 בזה.
הבבלי לא ידע מהתוספ׳ ולא הביא ממנה אף שדן בנושאים האמורים בה. לעומת זה בירו׳ נראה שהשתמשו בתוספ׳ כהמשך המשנה, ודנים בהאמור בה כסדר וכפי שדנו בהאמור במשנה. זה ניכר במיוחד במסכת ברכות. כפי הנראה הדיסרטציה הזאת יסבור כן https://biu.primo.exlibrisgroup.com/dis ... INST:BIThe
ע״ע כאן https://www.academia.edu/63440572/Docto ... o=download ובפרט מעמ׳ 10 ואילך.
פלוריש כתב:יבנה כתב:מיללער כתב:איני בקי בירושלמי כדי לחוות דעתי, אבל בלמדי ירושלמי שקלים עם הפירוש "פני משה" היה עולה לי שהפני משה משתמש הרבה בהתוספתא מכל הסדרים לפרש את הירושלמי (ופעמים אף משנה הגירסא כדי להתאימה עם התוספתא) והרבה פעמים מפרש את הירושלמי דלא כהקרבן העדה עפ"י התוספתא
האם יש מי שקישר את תלמוד הירושלמי עם התוספתא - דהיינו, אם יש מי שנטה קו לראות שהירושלמי נתחברה בעקבות ועל פי התוספתא?
עי׳ תוספת ראשונים חלק א׳ לליברמן עמ׳ 2 בזה.
הבבלי לא ידע מהתוספ׳ ולא הביא ממנה אף שדן בנושאים האמורים בה. לעומת זה בירו׳ נראה שהשתמשו בתוספ׳ כהמשך המשנה, ודנים בהאמור בה כסדר וכפי שדנו בהאמור במשנה. זה ניכר במיוחד במסכת ברכות. כפי הנראה הדיסרטציה הזאת יסבור כן https://biu.primo.exlibrisgroup.com/dis ... INST:BIThe
ע״ע כאן https://www.academia.edu/63440572/Docto ... o=download ובפרט מעמ׳ 10 ואילך.
יש מקום באור שמח שבו כותב כי בד"כ הירושלמי מתאים לתוספתא
רוני כתב:5. כתב יד ליידן של התלמוד הירושלמי, ניתן לדפדוף מלא ברשת, באתר של ספריית ליידן. צריך ללחוץ על התמונה הקטנה ואז נפתח חלון דפדוף.
https://socrates.leidenuniv.nl/R/A11GAI ... GEN01-DISC
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים