הודעהעל ידי בר ישראל » ג' מרץ 28, 2023 7:28 pm
ידועים דברי הגרי"ד סולובייציק (מבוסטון) שהתנגד בחריפות רבה לאלו שטענו שהחזקה של "טב למיטב" השתנתה בימנו, ועל סמך זה ניתן להקל בשאלות הקשורות לענייני עגונות - ובין השאר טען באחד משיחותיו ש"לא רק ההלכות, אלא גם החזקות שחז"ל הנהיגו לדון על פיהם בדיני התורה, לא ניתנות לערעור. אל תשלחו יד, לא רק בהלכות אלא גם בחזקות, כי החזקות עליהן דיברו חז"ל אינן נשענות על תבניות התנהגות פסיכולוגיות חולפות, משתנות, אלא על עקרונות אונטולוגיים קבועים, משרשים בעצם מעמקי האישיות האנושית המטפיזית, שאינה ניתנת להשתנת כשמים מעל." (ועי' בספר דברי הרב לתלמידו מו"ר הגר"ץ שכטר - עמ' קיב-קיח - שהביא מדבריו באריכות). ואולי יש להבדיל בין לחשוש לחומרא (כדברי הרמ"א והרדב"ז) ולעשות מזה סמך לקולא.