שמואל דוד כתב:נזיר דף ב:
אהא נאה נזיר:
ודלמא אנאה לפניו במצות כדתניא (שמות טו, ב) זה אלי ואנוהו האנאה לפניו במצות אעשה לפניו סוכה נאה לולב נאה ציצית נאה אכתוב לפניו ספר תורה נאה ואכרכנו בשיראין נאים
יש לעיין, הרי שיראים נאים אינו הידור להספר תורה ולא דמי להני דלעיל שכולם הידור להמצוה עצמה.
האם יש ללמוד מכאן שיש הידור גם על תיק תפילין וכדומה?
שמואל דוד כתב:נזיר דף ד:
לכדתניא אמר שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא חוץ מאדם אחד שבא אלי מן הדרום יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית לשחת שער נאה זה אמר לי רועה הייתי לאבי בעירי והלכתי לשאוב מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז יצרי עלי וביקש לטורדני מן העולם אמרתי לו ריקה מפני מה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך שסופך להיות רמה ותולע' העבודה שאגלחך לשמים
לכאורה אינו מובן, הרי עכשיו שקיבל על עצמו נזירות אינו יכול לגלח ראשו וא״כ עדיין יש חשש שיצרו יטרדנו מן העולם. מדוע לא גילח שערו מיד?
איקטורין כתב:י"ד:
ריש לקיש אמר אינו סותר - דימי צרעת לחוד הואיל ואין עולין לו למנין ימי נזרו והימ''ן שונה להני תרתי דרבי יוחנן וריש לקיש בטעמא אחרינא ואף המור''ה חז''ר להיו''ת [להורות] כדבר''י הימ''ן דבין כי נטמא בצרעתו ובין בנזירות בנו דההוא אידך נזירות נזיר מאה מיירי לפי שלא מצינו גידול פחות משלשים והואיל ובתרוייהו צריך לגלח דלכי נתרפא מצרעתו נמי צריך לגלח הילכך לא מיתוקם אלא בנזירות מאה.
מה פשר המילים המודגשות?
י. אברהם כתב:הגהות הב"ח תקפ"ד
HaimL כתב:במשנה, בדף ל"א. בש"א וכו'. הקשה ת"ח אחד, אמאי תני תלתא בבי, שור, דינר וחבית.
ונ"ל לתרץ,
והשתא נראה שיש לעשות צריכותות בהנך תלתא (בפירוש) [בבי], דדינר של זהב איצטריך לאשמועינן דבעין רעה הוא מקדיש, רישא דשור איכא למימר דאתי לאשמועינן דלא כרב חסדא, חבית של יין דאוקימנא בגלילא שנו, אשמועינן דלא אזיל בתר רוב מקומות, וצ"ע.
שמואל דוד כתב:רש״י ד״ה מתני' מי שנדר בנזיר - ונזכר שטעה בנזירותו והתחיל להתחרט בו והלך ועבר על נזירותו ושתה יין ונטמא למתים ואח"כ הלך ונשאל לחכמים להתיר נזירותו
לכאורה קשה, הרי אם נטמא למתים סותר נזירותו וכוונת המשנה דוקא שותה יין וצ״ע בזה.
שמואל דוד כתב:לא:
רש״י ד״ה מתני' מי שנדר בנזיר - ונזכר שטעה בנזירותו והתחיל להתחרט בו והלך ועבר על נזירותו ושתה יין ונטמא למתים ואח"כ הלך ונשאל לחכמים להתיר נזירותו
לכאורה קשה, הרי אם נטמא למתים סותר נזירותו וכוונת המשנה דוקא שותה יין וצ״ע בזה.
פירש הר"ב והוא לא נזהר מלשתות יין והכי נקט הרמב"ם בפרק ד' מהלכות נזירות ובדוקא נקטי משום דשתיית יין אינו סותר אבל טומאה וגילוח דסותרין כדתנן בפרק דלקמן מ"ה לא גרעי מגלח או גלחוהו לסטים דהתם מ"ג
שמואל דוד כתב:נזיר דף לט.
ותו כד צבעי סביא דיקנהון חוורן
לכאורה יש איסור לא ילבש ואולי הכוונה לגוים.
שמואל דוד כתב:נזיר דף לט.
ותו כד צבעי סביא דיקנהון חוורן
לכאורה יש איסור לא ילבש ואולי הכוונה לגוים.
שמואל דוד כתב:נט.
ההוא דאיתחייב נגידא קמיה דרבי אמי. איגלאי בית השחי חזייה דלא מגלח אמר להון רבי אמי שיבקוה דין מן חבריא הוא.
לכאורה אינו מובן המעליותא דההוא גברא, משום שלא עבר על איסור דאורייתא מן חבריא הוא?
שמואל דוד כתב:נט.
בעא מיניה רב מרבי חייא מהו לחוך אמר ליה אסור בבגדו מהו א"ל מותר
עיין ברש״י שהבעיא הוא לחוך בית השחי ובתוספות הוסיף בית הערוה.
לכאורה קשה, הרי אף אם ליכא איסור מצד השרת שער, מ״מ אסור לחוך מצד הרהור. (עיין שו״ע אורח חיים סימן ג שאפילו נשוי אסור להתחכך).
.השוחט כתב:שער בית הערוה אינו בכלל מה שאסור לחכך. את השער מחכך, לא את הערוה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:.השוחט כתב:שער בית הערוה אינו בכלל מה שאסור לחכך. את השער מחכך, לא את הערוה.
אי נמי ע"י הפסק בגד.
.השוחט כתב:שמואל דוד כתב:נט.
ההוא דאיתחייב נגידא קמיה דרבי אמי. איגלאי בית השחי חזייה דלא מגלח אמר להון רבי אמי שיבקוה דין מן חבריא הוא.
לכאורה אינו מובן המעליותא דההוא גברא, משום שלא עבר על איסור דאורייתא מן חבריא הוא?
עיין תוס' שלא גילח אף במספריים, וזה רק מדרבנן.
ובגוף הענין יש שאלה חמורה. כל הסיבה שזה נכלל להני תנאי בכלל לא ילבש או גדר לזה, הוא משום שרק נשים נוהגות בתיקון זה, אולם אם המצב שכולם מגלחים, ומי שאינו מתגלח מוכרח שהוא מיחידי אנ"ש, א"כ הו"ל להיות מותר לכתחילה.
שמואל דוד כתב:נזיר ס:
ר״ש בן יוחאי - עיין יעב״ץ שהגיה דצ״ל יוחא בל״י בסופו.
יש לעיין מדוע המתין עד מסכת נזיר להגיה כן.
ילך ר"ש בן יוחא כצ"ל בלא י' וכן הגיה בכל מקום שנזכר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים