הבונה כתב:מתיוון?
ראה ביוסיפון פ' ס"ג, על מסירות נפשו ליהדות.
ועל צום שגזר שלש ימים, ובעקבותיו באה ישועה גדולה.
מלכישוע בן אליהועיני כתב:קודם כל, איני משוכנע שכל המתיוונים היו רשעים. כן, אני מאמין שהיו מתיוונים צדיקים וייתכן מאוד שפילון (לא ידידיה) היה אחד מהם. וייתכן גם שמסר את נפשו בעד העם (אם כי ספר יוסיפון הוא ספר מלא חצי אמיתיות וחצי בדיונות) אבל משם ועד לכנותו 'האלקי' ושרף עליון' המרחק עוד רב.
הבונה כתב:מלכישוע בן אליהועיני כתב:קודם כל, איני משוכנע שכל המתיוונים היו רשעים. כן, אני מאמין שהיו מתיוונים צדיקים וייתכן מאוד שפילון (לא ידידיה) היה אחד מהם. וייתכן גם שמסר את נפשו בעד העם (אם כי ספר יוסיפון הוא ספר מלא חצי אמיתיות וחצי בדיונות) אבל משם ועד לכנותו 'האלקי' ושרף עליון' המרחק עוד רב.
אם היו מתיונים צדיקים (???), מה לך לתמוה על שמתיון מכונה הרב?
עכ"פ לא באתי להצדיק את הכינוי בספר אליו ציינת, אלא להבהיר כי נראה שהיה כשר, ובעל מסי"נ ליהדות, וכנראה לכן היה מראשי קהילת האלכסנדרונים.
מעיין כתב:בהקדמתו כותב בהערצה רבה לשי"ר ולר' משה סג"ל לאנדא...
לעמת זה יש לו הסכמה מהרב ר' נחום טריביש מהלוחמים נגד ההסכל"ה - וגם בליקוטי חבר בן חיים נדפס שמו בין מי שנערך עליו הספד ע"י ר' חזקי' פייבול פלויט אב"ד שוראן מתלמידי החת"ס
מעיין כתב:כנראה שאתה מאותן הדורות...
טיפוסים כאלו היו בשפע עכ"פ בראשית ימי ההסכל"ה
בברכה המשולשת כתב:שמעתי פעם מת"ח שעסק הרבה מכתביו של פילון, שהוא היה יהודי כשר ושומר תומ"צ, מה שלא היה מובן מאליו באלכסנדריה של אותם הימים.
בניגוד לאחרים, הפירוש האלגורוסטי שלו למצוות לא בא כתחליף לפירוש ההלכתי הפשוט אלא בגדרי פרדס.
אמנם, ידי המינים יש"ו שלטו בכתביו והטו אותם לצרכם.
אבל, היהודי עצמו כשר היה.
מלכישוע בן אליהועיני כתב:בברכה המשולשת כתב:שמעתי פעם מת"ח שעסק הרבה מכתביו של פילון, שהוא היה יהודי כשר ושומר תומ"צ, מה שלא היה מובן מאליו באלכסנדריה של אותם הימים.
בניגוד לאחרים, הפירוש האלגורוסטי שלו למצוות לא בא כתחליף לפירוש ההלכתי הפשוט אלא בגדרי פרדס.
אמנם, ידי המינים יש"ו שלטו בכתביו והטו אותם לצרכם.
אבל, היהודי עצמו כשר היה.
האם זה היה הרב שמואל בלקין זצ"ל במקרה?
מלכישוע בן אליהועיני כתב:ראשית כל, איך ולמה הסבו שמו מפילון-שמשמעו 'ידיד' ביוונית לידידיה?
אחשדרפנטובסקי כתב:מלכישוע בן אליהועיני כתב:ראשית כל, איך ולמה הסבו שמו מפילון-שמשמעו 'ידיד' ביוונית לידידיה?
מי אמר לך שהסבו את שמו מפילון לידידיה? אולי שמו המקורי היה ידידיה, והסבו את שמו לפילון?
ובר מן דין, שאלת שאלה וענית בעצמך את התשובה. התשובה היא שפילון ביוונית זה ידיד. אז בעצם מה השאלה בכלל.
ערער בערבה כתב:"פילון המתיוון"?
מלכישוע בן אליהועיני כתב:ערער בערבה כתב:"פילון המתיוון"?
אני מבין, המושג מעורר אצלך קונוטציות שליליות אבל תתפלא, חכמת יוונית מוזכר הרבה פעמים בש"ס ולא רק לגנאי.
דוגמה אחד מני רבות, רשב"ג העיד על אביו הזקן: אלף ילדים היו בבית אבא, חמש מאות למדו תורה, וחמש מאות למדו חכמת יוונית (סוטה מט ע"ב)
וחז"ל דרשו על הפסוק "יפת אלהים ליפת וישכון באהלי שם" יפיפותו של יפת יהא באוהלי שם" (מגילה ט ע"א)
מלכישוע בן אליהועיני כתב: אלא גם את שפת העברית לא ידע. את ידיעתו בתורה ובחוכחמתה, כמו שאמרתי, שאב מתרגום השבעים המכונה ספטואגינטה..
מלכישוע בן אליהועיני כתב:ולא עניתי על השאלה כלל וכלל. פילון זה ידיד (או אהבה) ביוונית -לא ידידיה.
אחשדרפנטובסקי כתב:על ההנחה שפילון לא ידע לשה"ק, לכאורה יש לפקפק מאד, שאם לא ידע לשה"ק, מהיכן שאב את כל ידיעותיו הרבות (מעבר למה שכתוב בתנ"ך) בקורות משה רבינו ע"ה אשר כתב בספרו חיי משה?
חכם באשי כתב:אחשדרפנטובסקי כתב:על ההנחה שפילון לא ידע לשה"ק, לכאורה יש לפקפק מאד, שאם לא ידע לשה"ק, מהיכן שאב את כל ידיעותיו הרבות (מעבר למה שכתוב בתנ"ך) בקורות משה רבינו ע"ה אשר כתב בספרו חיי משה?
אין זו הוכחה, כי התנ"ך כבר תורגם ליוונית בזמנו.
בברכה המשולשת כתב:במאמ ר שצורף לעיל נטען שהיקף ידיעותיו מצביע על כך שידע לשה"ק.
שטיינער כתב:בברכה המשולשת כתב:במאמ ר שצורף לעיל נטען שהיקף ידיעותיו מצביע על כך שידע לשה"ק.
לכאורה, הרי פילון היה בתקופת התנאים קודם שנכתבה המשנה. ועד אז היה הכל תורה שבעל פה, וא"כ כיון שהכל היה בעל פה, היה יכול לקבל את כל ידיעותיו בעל פה יוונית ולאו דוקא בלשון הקודש?
באמת מעניין האם קודם שניתנה תורה שבע"פ ליכתב, היה טקסטים כתובים של חז"ל?
מלכישוע בן אליהועיני כתב:והכי חשוב, איך נהפך לכשר? וכמה עוד הגדילו לעשות וכינו אותו בתואר 'הרב'. הראשון שעשה כך, כנראה, היה ר' עזריה מן האדומים בספרו מאור עיניים.
חקר כתב:מלכישוע בן אליהועיני כתב:והכי חשוב, איך נהפך לכשר? וכמה עוד הגדילו לעשות וכינו אותו בתואר 'הרב'. הראשון שעשה כך, כנראה, היה ר' עזריה מן האדומים בספרו מאור עיניים.
כמדומה טעות נפלה בדבריך, בספר מאור עינים - אמרי בינה פרק ו כותב: לא רב ולא חכים יתקרי ממני גם לא מין אפיקורס, רק זה שמו אשר אקראנו ידידיה האלכסנדרי.
אחשדרפנטובסקי כתב:חקר כתב:מלכישוע בן אליהועיני כתב:והכי חשוב, איך נהפך לכשר? וכמה עוד הגדילו לעשות וכינו אותו בתואר 'הרב'. הראשון שעשה כך, כנראה, היה ר' עזריה מן האדומים בספרו מאור עיניים.
כמדומה טעות נפלה בדבריך, בספר מאור עינים - אמרי בינה פרק ו כותב: לא רב ולא חכים יתקרי ממני גם לא מין אפיקורס, רק זה שמו אשר אקראנו ידידיה האלכסנדרי.
ייש"כ חקר.
אני לא מבין אותך מלכישוע. מה אתה עושה מאיתנו צחוק?
מלכישוע בן אליהועיני כתב:טעיתי לגבי ר עזריה אבל צדקתי בקשר לגבי יש"ר מקנדיא
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים