?אראל כתב:שאלה: מי שאכל סעודתו, ומחמת איזה סיבה [או ספק וכדומה] אינו יכול לברך ברכת המזון, ....
עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:בנוגע ליין ושאר משקים, נראה דממ"נ יברך, דמשקים מצטרפים זע"ז לרביעית. וממ"נ, או שהיין בטל לשאר משקים לברך על הכול בנ"ר, או איפכא, ויברך מעין שלוש. אבל איך יש היכי תמצי שלא יברך כלל, ולא הבנתי את ספקו של הגאון זצ"ל בשער הציון
ועתה שהוא מסופק - נראה ששוא"ת עדיף, כי כל ברכה שהוא רוצה לברך - יש בה ספק ברכה לבטלה (ובפרט אם מיד אחרי שיברך יבוא אליהו ויכריע את הספק).
HaimL כתב:כדכד כתב:?אראל כתב:שאלה: מי שאכל סעודתו, ומחמת איזה סיבה [או ספק וכדומה] אינו יכול לברך ברכת המזון, ....
ספקא דאורייתא לחומרא
למה שלא יברך ברכת המזון מחמת ספק
וה"מחמת איזה סיבה" עוד יותר לא ברור לי. איזו סיבה יכולה להיות שלא יברך ברכת המזון וכן יוכל לברך בנ"ר
כגון שזכר להא ושכח להא.
כדכד כתב:לא הבנתי מה הוא זכר ומה הוא שכח?
עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:
זוהי בדיוק שאלת פותח האשכול.
ועליה ניסיתי לתרץ במה שהזכרתי את "אם יבוא אליהו":
נניח שהוא יברך בנ"ר, ואחרי דקה יבוא אליהו ויפשוט את הספק ויאמר ששיעור הברכה הוא בכזית.
עכשיו יהיה עליו לברך על הגפן, ויוצא בדיעבד שמה שבירך בנ"ר - היתה ברכה שאינה צריכה, אם לא לבטלה.
HaimL כתב:כדכד כתב:לא הבנתי מה הוא זכר ומה הוא שכח?
שכח את נוסח ברהמ"ז, וזכר את בנ"ר.
HaimL כתב:אפילו אם בוודאי יכול לפטור כמה מינים בברכה אחת יכול לברך על כל מין ומין.
כדכד כתב:HaimL כתב:כדכד כתב:לא הבנתי מה הוא זכר ומה הוא שכח?
שכח את נוסח ברהמ"ז, וזכר את בנ"ר.
לא מצינו בשום מקום שאדם שאינו יודע לברך את הברכה ש/חייב בה יברך ברכה אחרת במקומה
אם כבר שיברך ברכת המזון לא בדיוק לפי הנוסח שהרי הנוסח המדויק אינו מעכבאם מזיר מה שחייבים
כדכד כתב:HaimL כתב:כדכד כתב:לא הבנתי מה הוא זכר ומה הוא שכח?
שכח את נוסח ברהמ"ז, וזכר את בנ"ר.
לא מצינו בשום מקום שאדם שאינו יודע לברך את הברכה ש/חייב בה יברך ברכה אחרת במקומה
אם כבר שיברך ברכת המזון לא בדיוק לפי הנוסח שהרי הנוסח המדויק אינו מעכבאם מזיר מה שחייבים
עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:אפילו אם בוודאי יכול לפטור כמה מינים בברכה אחת יכול לברך על כל מין ומין.
למיטב זכרוני, זה בדיוק מה שנקרא "ברכה שאינה צריכה".
אבל בנידון זה של הספק - אפשר להבין את הסברא לאידך גיסא.
וכנראה שמרנא הח"ח לא קיבל סברא זו.
HaimL כתב:כדכד כתב:HaimL כתב:כדכד כתב:לא הבנתי מה הוא זכר ומה הוא שכח?
שכח את נוסח ברהמ"ז, וזכר את בנ"ר.
לא מצינו בשום מקום שאדם שאינו יודע לברך את הברכה ש/חייב בה יברך ברכה אחרת במקומה
אם כבר שיברך ברכת המזון לא בדיוק לפי הנוסח שהרי הנוסח המדויק אינו מעכבאם מזיר מה שחייבים
קודם כל, שאלת איך יש היכי תמצי שלא יוכל לברך ברהמ"ז, וכן יוכל לברך בנ"ר. ואם לדינא נחתינן, א"כ מ"ש הא דשהכול פוטר כ"מ מאכל ומשקה בשאינו יודע כיצד מברכים עליהם, ולאו ק"ו הוא. ומה בא"י לברך ברכה הראויה (כגון בפה"א) ויכול לברך את הפוטרת (שהכול) מברך את הפוטרת, מי שא"י לברך את הפוטרת (ברהמ"ז) ויכול לברך את הראויה (בנ"ר) לא כ"ש שיברך את הראויה.
HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:אפילו אם בוודאי יכול לפטור כמה מינים בברכה אחת יכול לברך על כל מין ומין.
למיטב זכרוני, זה בדיוק מה שנקרא "ברכה שאינה צריכה".
אבל בנידון זה של הספק - אפשר להבין את הסברא לאידך גיסא.
וכנראה שמרנא הח"ח לא קיבל סברא זו.
ניסוח לקוי שלי. כוונתי הייתה, למשל, למובא בסדר ברכות הנהנין של הגאון בעל התניא ז"ל סימן א סעיף ו, וראה בסופו,
---
לפיכך למעשה צריך ליזהר שלא להתכוין לעולם לפטור פרי העץ בברכת בורא פרי האדמה כדי לברך לדברי הכל:
---
שאע"פ שבדיעבד יצא בברכת בפה"א מ"מ יברך בפה"ע, כדי לברך לכתחילה כתקנ"ח. והשתא אם יבוא אליהו ויאמר שהלכה כדעה הראשונה, שאם התכוון לפטור בבפה"א אף את פרי העץ יצא, ונמצא דלמפרע הייתה ברכה שא"צ, דה"ל להתכוון לפטור אף את פה"ע, ע"כ אין סברת אם יבוא אליהו מכריעה בדין הזה.
עושה חדשות כתב:על דברי השעה"צ הנ"ל ע"ע אגרו"מ או"ח א,עד.
אראל כתב:פלפלו כאן על ההיכ"ת....
יש כמה היכ"ת, לדוגמא:
א) מסופק אם עבר שיעור עיכול מעת שאכל לחם, אבל עדיין לא עבר שיעור עיכול מעת ששתה משקין
ב) מסופק אם אכל כזית בכא"פ להתחייב בבכהמ"ז
ג) או שלא יספיק לסיים ברכת הזן, עד שהמקום לא יהי' עוד נקי [ועד שיהי' לו האפשרות לברך שוב יהי' כבר אחר שיעור עיכול]
ד) או שאונסין אותו שלא יברך ברכה ארוכה יותר משיעור בור"נ...
כמובן שיש לפלפל בכל אחד מהדוגמאות... אבל תן לחכם וכו'
והרשימה עוד ארוכה....
עזריאל ברגר כתב:ק"ו פריכא הוא:
מי שבירך שהכל על פירות - יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה הצריכה היא.
אבל מי שבירך ברכה אחרונה שאינה ראויה - לא יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה לבטלה, או עכ"פ אינה צריכה.
עזריאל ברגר כתב:לגבי עץ ואדמה - אף אם יבוא אליהו וכו', ואפילו אי אתא אליהו מעיקרא - ודאי שלכתחילה היה ראוי לו לא לכוון לפטור, כדי לברך על כל דבר ברכתו הראויה לו, ולכן שתי הברכות - ברכות הצריכות הן ולא לבטלה.
משא"כ בנידון דידן.
בבקשה;עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:על דברי השעה"צ הנ"ל ע"ע אגרו"מ או"ח א,עד.
מי יעלה לנו?
כדכד כתב:אראל כתב:פלפלו כאן על ההיכ"ת....
יש כמה היכ"ת, לדוגמא:
ג) או שלא יספיק לסיים ברכת הזן, עד שהמקום לא יהי' עוד נקי [ועד שיהי' לו האפשרות לברך שוב יהי' כבר אחר שיעור עיכול]
ג) ד) עדיף שיברך ברכהמ"ז בקיצור משיברך בנ"ר ואם לא יוכל - פטור מדין אנוס
כדכד כתב:אראל כתב:פלפלו כאן על ההיכ"ת....
יש כמה היכ"ת, לדוגמא:
א) מסופק אם עבר שיעור עיכול מעת שאכל לחם, אבל עדיין לא עבר שיעור עיכול מעת ששתה משקין
ב) מסופק אם אכל כזית בכא"פ להתחייב בבכהמ"ז
ג) או שלא יספיק לסיים ברכת הזן, עד שהמקום לא יהי' עוד נקי [ועד שיהי' לו האפשרות לברך שוב יהי' כבר אחר שיעור עיכול]
ד) או שאונסין אותו שלא יברך ברכה ארוכה יותר משיעור בור"נ...
כמובן שיש לפלפל בכל אחד מהדוגמאות... אבל תן לחכם וכו'
והרשימה עוד ארוכה....
א) ב) חייב לברך ברכת המזון כי ספקא דאורייתא לחומרא
ג) ד) עדיף שיברך ברכהמ"ז בקיצור משיברך בנ"ר ואם לא יוכל - פטור מדין אנוס
שותא דמר לא ידענא. צר לי.HaimL כתב:...עזריאל ברגר כתב:ק"ו פריכא הוא:
מי שבירך שהכל על פירות - יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה הצריכה היא.
אבל מי שבירך ברכה אחרונה שאינה ראויה - לא יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה לבטלה, או עכ"פ אינה צריכה.
עזריאל ברגר כתב:שותא דמר לא ידענא. צר לי.HaimL כתב:...עזריאל ברגר כתב:ק"ו פריכא הוא:
מי שבירך שהכל על פירות - יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה הצריכה היא.
אבל מי שבירך ברכה אחרונה שאינה ראויה - לא יצא ידי חובתו, ונמצא שברכתו - ברכה לבטלה, או עכ"פ אינה צריכה.
עזריאל ברגר כתב:אנסה - בניסיון אחרון להבנת דבריך - לנסח את דברי כך:
מי שאכל לחם כדי-שובעו, וגם כזית בשר, ובירך בורא נפשות, ומיד אחר כך בירך ברכת המזון כהלכה - האם ברכתו הראשונה "בורא נפשות" היא ברכה הראויה?
(נפק"מ: האם צריך לשוב בתשובה על הברכה שבירך, ואולי גם יש מקום לדון אם היא עולה לו למנין מאה ברכות)
HaimL כתב:בכה"ג שבירך במזיד בנ"ר, אף שידע שחייב בברהמ"ז, או שספק אם חייב, ונקטינן ספק ברהמ"ז לחומרא, הרי עבר במזיד על דברי חכמים, ופשיטא דמקרי ברכה שא"צ, אם בירך ברהמ"ז, דאשתכח למפרע דבשעה שהיה מחויב בברהמ"ז, ספק או ודאי, הזיד לברך ברכה שא"צ. ויש לדון ה"נ בכ"מ פשיעה, דעבד טצדקי למפטר נפשיה מברהמ"ז, ובירך בנ"ר, ואחר כך שב ונמלך, ובירך ברהמ"ז כדינה, ה"נ דאשתכח למפרע דפשע ובירך ברכה שא"צ.
אבל בכה"ג שלא הזיד ולא פשע, אלא היה אנוס או מוטעה, ודאי לא אזדא מיניה חיוב ברכת בנ"ר, דהיא הראויה לאוכלין ומשקין, שודאי חייב לברך עליהם. ואם אח"כ יבוא הבקי וילמדנו שטעה, או יבוא אליהו ויפשוט את ספקותיו וכל כה"ג, פשיטא דא"ל לשוב על מה שבירך בנ"ר, דהייתה ראויה לברך על האוכלין ומשקין.
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אראל כתב:פלפלו כאן על ההיכ"ת....
יש כמה היכ"ת, לדוגמא:
א) מסופק אם עבר שיעור עיכול מעת שאכל לחם, אבל עדיין לא עבר שיעור עיכול מעת ששתה משקין
ב) מסופק אם אכל כזית בכא"פ להתחייב בבכהמ"ז
ג) או שלא יספיק לסיים ברכת הזן, עד שהמקום לא יהי' עוד נקי [ועד שיהי' לו האפשרות לברך שוב יהי' כבר אחר שיעור עיכול]
ד) או שאונסין אותו שלא יברך ברכה ארוכה יותר משיעור בור"נ...
כמובן שיש לפלפל בכל אחד מהדוגמאות... אבל תן לחכם וכו'
והרשימה עוד ארוכה....
א) ב) חייב לברך ברכת המזון כי ספקא דאורייתא לחומרא
ג) ד) עדיף שיברך ברכהמ"ז בקיצור משיברך בנ"ר ואם לא יוכל - פטור מדין אנוס
א-ב - אם אכל ולא שבע - אין כאן דאורייתא.
כדכד כתב:צע"ג איך יתכן במציאות כי עכול משקים הוא הרבה יותר מהר מעכול אוכלים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים