ענ'י לעצמי כתב:בנס פורים, כשהיהודים הרגו באויביהם, האם הרגו גם טף ונשים? [וראיתי מובא בשם ראב"ע ש'ואבדן' (אסתר ט ה) לאתויי טף ונשים, האם מצאנו לו חבר בפירוש זה?]
מישהו טען בפורים שכיון ש'ונהפוך הוא', צ"ל שהרגו גם טף ונשים כאשר הגוים זממו לעשות, אמנם אני דן אותו לכף זכות שהיה שכור כשטען כך, דהרי ה'ונהפוך הוא' היה 'אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם', וכדי לשלוט על השונאים, אין צורך להרוג גם טפם ונשיהם, כמובן, ואדרבה, בנ"י רחמנים הם (יבמות עט א).
אמנם אם היו כולם עמלק, מובן אמאי הרגו גם טף ונשים (וצע"ק לשון 'איש').
ענ'י לעצמי כתב:בנס פורים, כשהיהודים הרגו באויביהם, האם הרגו גם טף ונשים? [וראיתי מובא בשם ראב"ע ש'ואבדן' (אסתר ט ה) לאתויי טף ונשים, האם מצאנו לו חבר בפירוש זה?]
מישהו טען בפורים שכיון ש'ונהפוך הוא', צ"ל שהרגו גם טף ונשים כאשר הגוים זממו לעשות, אמנם אני דן אותו לכף זכות שהיה שכור כשטען כך, דהרי ה'ונהפוך הוא' היה 'אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם', וכדי לשלוט על השונאים, אין צורך להרוג גם טפם ונשיהם...
כמובן, ואדרבה, בנ"י רחמנים הם (יבמות עט א).
אמנם אם היו כולם עמלק, מובן אמאי הרגו גם טף ונשים (וצע"ק לשון 'איש').
כדכד כתב:ענ'י לעצמי כתב:בנס פורים, כשהיהודים הרגו באויביהם, האם הרגו גם טף ונשים? [וראיתי מובא בשם ראב"ע ש'ואבדן' (אסתר ט ה) לאתויי טף ונשים, האם מצאנו לו חבר בפירוש זה?]
מישהו טען בפורים שכיון ש'ונהפוך הוא', צ"ל שהרגו גם טף ונשים כאשר הגוים זממו לעשות, אמנם אני דן אותו לכף זכות שהיה שכור כשטען כך, דהרי ה'ונהפוך הוא' היה 'אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם', וכדי לשלוט על השונאים, אין צורך להרוג גם טפם ונשיהם...
א. לא תמיד זה נכון שאין צורך להרוג טפם ונשיהם כדי להרוג את אויביהם.
אויבינו דהשתא משתמשים הרבה בכך שאיננו רוצים להרוג טף ונשים ומשתמשים בטף והנשים כדי להגן על מבצעי הרציחות רח"ל.
HaimL כתב:לא ברור מדברי כבודו אם היה חלוק הביצוע מהרישיון. מאחר ואם הצרים אותם דבוק לטף ונשים, א"כ הם כלולים במבקשי רעתם, ואם הצרים אותם דבוק לכל חיל עם ומדינה, יש כאן לא זו אף זו, דהיינו, לא רק הגברים, שדרכם לעשות מלחמה ולצור, אלא אף טף ונשים (מלבד מה שהעיד הכתוב ובביזה לא שלחו את ידם, שבזה ודאי חלוק הביצוע מהרישיון).
בן ראובן כתב:לכאורה הפירוש הפשוט הוא שהמלך נתן רשות להרוג:
א) "את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם",
ב) "טף ונשים" של אנשי החיל הצרים אותם (אף שהטף והנשים עצמם אינם משתתפים במצור).
החוזר כתב:בן ראובן כתב:לכאורה הפירוש הפשוט הוא שהמלך נתן רשות להרוג:
א) "את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם",
ב) "טף ונשים" של אנשי החיל הצרים אותם (אף שהטף והנשים עצמם אינם משתתפים במצור).
מחשבה בוסרית:
אולי "טף ונשים" הם הנצורים, שהרי קשה לתת תואר חיל על טף ונשים.
והכוונה: הצרים אותם [את הגברים, וכן] טף ונשים.
החוזר כתב:מחשבה בוסרית:
אולי "טף ונשים" הם הנצורים, שהרי קשה לתת תואר חיל על טף ונשים.
והכוונה: הצרים אותם [את הגברים, וכן] טף ונשים.
צופה_ומביט כתב:לענ"ד מפורש במגילה שאחשוורוש לא נתן רשות להרוג מי שרוצים, ובוודאי לא טף ונשים - אלא רק את מי שקם על היהודים להורגם - גם אם יהיו אלה טף ונשים.
הרחבתי בזה בס"ד כאן
ואולי מעלתו לומד את הפסוקים שכל קבוצה שתקום על היהודים להורגם - נתן המלך רשות להורגם כולם כולל נשים וילדים שלא עשו דבר.
והכל כהרתעה וכו'.
בן ראובן כתב:HaimL כתב:לא ברור מדברי כבודו אם היה חלוק הביצוע מהרישיון. מאחר ואם הצרים אותם דבוק לטף ונשים, א"כ הם כלולים במבקשי רעתם, ואם הצרים אותם דבוק לכל חיל עם ומדינה, יש כאן לא זו אף זו, דהיינו, לא רק הגברים, שדרכם לעשות מלחמה ולצור, אלא אף טף ונשים (מלבד מה שהעיד הכתוב ובביזה לא שלחו את ידם, שבזה ודאי חלוק הביצוע מהרישיון).
לכאורה הפירוש הפשוט הוא שהמלך נתן רשות להרוג:
א) "את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם",
ב) "טף ונשים" של אנשי החיל הצרים אותם (אף שהטף והנשים עצמם אינם משתתפים במצור).
להתהלך כתב:מאמר שלי לטעמי מחודש, ומעניין מה אומרים חכמי בית מדרש על זה?
בברכה המשולשת כתב:להתהלך כתב:מאמר שלי לטעמי מחודש, ומעניין מה אומרים חכמי בית מדרש על זה?
א. מה שכתב הדר"ג שליטא בהתחלה על מרדכי מדיני מלכות לא מתיישב כלל, לענ"ד, שהרי אדרבה היה זה חלק מהמנגנון של הגלות. ומלכות ישראל לא שייכת במסגרת הגלות כלל. כלומר, מרדכי היה משנה למלך אחשוורוש, ככתוב בסוף המגילה, ולא ביטא בזה שום מלכות ישראל כלל. וכמו שנחמיה התרשתא לא היה לו דיני מלכות.
ב. ממילא, א"א ללמוד כלל מהמלחמה שם לענייני מלחמה של עם ישראל.
ג. יתר על כן, גם אם היינו רוצים לדמות למלחמה רגילה של עמ"י, הדימוי הוא למלחמת עזרת ישראל מיד צר. ושם אכן הורגים את האויב, ככל הנדרש.
ד. ויעויין עוד מש"כ בזה בס"ד כאן viewtopic.php?f=7&t=6618&start=6320#p844412.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים