מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת שעשה נסים ביום

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

ברכת שעשה נסים ביום

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 05, 2023 8:16 pm

שמעתי להקשות אברכת שעשה נסים ביום, כי לכאורה מגמ' שבת כג א ונימעוט ניסא, ומתרץ נס כל יומי איתיה, משמע קצת דאין מברכין אנס אחד פעמים, ורק שם ניתוסף הנס בכל יום, ומה שתירצו אשהחיינו דקריאת המגילה ביום כי עיקר המצוה היא ביום, לכאורה לא יתרץ אברכת הנסים, דסוף כל סוף ברכת שעשה נסים היא על הנס ורק תקנוה בעת המצוה, ואיך יברך אנס אחד פעמים.
ובחפשי ראיתי שהעיר בזה באגרות משה או"ח סי' ק"ץ בתוך דבריו בענין דברי השע"ת מי שמדליק בביהכ"נ וחוזר ומדליק בביתו, ואעתיק דבריו אף שלא הבנתי כ"כ
...ומה שנשארתי בתימה על השע"ת בשם מח"ב וזרע אמת עלה בדעתי שיש לתרץ בדוחק דסברי דברכת נס שייך לברך בכל פעם שעושה מעשה לזכרון הנס, וקצת ראיה לזה מברכת שעשה נסים בפורים שמברך אף ביום אף שתרוויהו על נס אחד, ואף שהרמב"ם סובר דזמן אינו מברך בפ"א מממילה ה"ג, ומ"מ שעשה נסים מברך עיי"ש, אבל הוא דוחק גדול וכמעט שא"א לומר כן, דהא בגמ' איתא דזה שמברך כל יומא נס הוא מטעם דנס כל יומי איתא ופרש"י דהדליקו בו שמונה ימים, משמע דבלא זה לא הי' מברך רק פעם אחת אף דמדליק לזכרון הנס בשמות הימים, ודוחק לומר דבגמ' אמר זה רק לרווחא דמילתא.
וזה שבפורים מברך גם ביום על הנס אף שאינו מברך זמן להרמב"ם צריך לומר דלענין ברכת הנס כו"ע מודו דלילה לא נחשב כלום לגבי יממא והוי כבירך שלא בשעת פרסום הנס כסברת התוס' והרא"ש במגילה דף ד' ורק לענין זמן פליג הרמב"ם וסובר דמ"מ הא בירך בשעת התחלת המצוה ולא גרע מבירך זמן בחול בשעת עשיית הסוכה דיוצא ידי זמן דסוכה, וא"כ ה"נ הא בירך בשעת עסקו במצות מגילה אף שאינה עדיין עיקר המצוה וזהו סברת הרמב"ם בפורים, אבל ודאי שאינו מברך על נס אחד ב' פעמים שעשה נסים אף שעושה ב' מעשים לזכרון הנס כפשטות הגמ' דשבת והובא גם בט"ז ריש סי' תרע"ו אלמא דסובר דדוקא קתני בגמ'...
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ג' מרץ 12, 2024 8:45 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ברכת שעשה נסים ביום

הודעהעל ידי עץ הזית » א' מרץ 05, 2023 9:43 pm

מעיין כתב:שמעתי להקשות אברכת שעשה נסים ביום, כי לכאורה מגמ' שבת כג א ונימעוט ניסא, ומתרץ נס כל יומי איתיה, משמע קצת דאין מברכין אנס אחד פעמים, ורק שם ניתוסף הנס בכל יום, ומה שתירצו אשהחיינו דקריאת המגילה ביום כי עיקר המצוה היא ביום, לכאורה לא יתרץ אברכת הנסים, דסוף כל סוף ברכת שעשה נסים היא על הנס ורק תקנוה בעת המצוה, ואיך יברך אנס אחד פעמים.
גם בפורים שייך תירוץ הגמרא בחנוכה "נס בכל יומא איתיה" - היינו שבלילה מברך על הנס של י"ג, ובבוקר מברך על הנס של י"ד. אמנם תירוץ זה מתאים לפרזים, אבל המוקפים המברכים בליל ט"ו לכאורה ברכתם היא גם על הנס של י"ד ולא נשארה להם סיבה לחזור ולברך "שעשה נסים" ביום, ואולי יש לומר שעצם זה שיש שני ניסים בשני ימים זה מספיק כדי לברך שעשה נסים פעמיים (ולכוון בכל אחד על נס אחד) אף אם מברכים את שניהם אחר תום זמן הנס הראשון.
(ולכאורה המנהג בירושלים לברך שעשה נסים גם בבוקר אינו מסורת רצופה מזמן חז"ל, שהרי כשנהגו לקרוא בירושלם יומיים [כמובא בכפתור ופרח] מן הסתם ברכו רק ביום הראשון, ואם כן אולי אכן היה צריך במוקפים לברך רק בלילה, והמנהג לברך גם ביום השתרבב ממנהג הפרזים ואינו ראיה. ואין לומר שסתימת הגמרא היא ראיה אלא לסוברים שמברכים ביום שהחיינו, אבל לסוברים שביום אין מברכים שהחיינו אע"פ שהגמרא סתמה בזה - כ"ש שאין ללמוד מהגמרא [שאמרו מה עשה (בלילה - לדעות אלו) רב ששת מקטרזיא לפני רב אשי] שכך צריך לעשות גם ביום במוקפים.)

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ברכת שעשה נסים ביום

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 05, 2023 10:11 pm

הרב עץ הזית
האם יש לדבריך שבלילה הוא על נס די"ג, וביום על נס די"ד, איזה אחיזה במציאות, דהיינו טעם לדבר לומר כן, או באיזה ראשון או אחרון שכתוב כן.
הלא בפשטות הפרזים עושים את יום הפורים אנס די"ג מה שנחו בי"ד, והמוקפים אמה שנחו בט"ו, ואף שודאי שייך שהכל עושים למעשה זכר לשתיהן, אבל לחלק בין לילה ליום לזה לא אבין.
וסתם לומר דכיון דסוכ"ס הנס נמשך לשני ימים שייך לברך ע"ז שתי פעמים, דוחק גדול לענ"ד, באופן שלא העלה ארוכהץ

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ברכת שעשה נסים ביום

הודעהעל ידי עץ הזית » א' מרץ 05, 2023 10:31 pm

מעיין כתב:האם יש לדבריך שבלילה הוא על נס די"ג, וביום על נס די"ד, איזה אחיזה במציאות, דהיינו טעם לדבר לומר כן, או באיזה ראשון או אחרון שכתוב כן.
הלא בפשטות הפרזים עושים את יום הפורים אנס די"ג מה שנחו בי"ד, והמוקפים אמה שנחו בט"ו, ואף שודאי שייך שהכל עושים למעשה זכר לשתיהן, אבל לחלק בין לילה ליום לזה לא אבין.
איני יודע מקור לומר כן, אבל הטעם לומר כן הוא מפני שהנס של י"ג הסתיים בליל י"ד - ולפיכך מתאים לברך עליו בליל י"ד, והנס של י"ד עיקרו ביום י"ד (אף שהוא התחיל כבר בלילה בעצם נתינת האישור מאחשורוש) ולכן אפשר לחזור ולברך ביום י"ד מצד נס זה.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ברכת שעשה נסים ביום

הודעהעל ידי מעיין » ו' מרץ 10, 2023 8:50 pm

למעשה בעת שיחתי עם אותו השואל כענין השיב לו תשובה שעם שהוא קצת בדרך דרוש אבל אפשר שהוא קרוב לפשט ולא אמנע בר אף שכבר עבר הפורים, הרי לא יעבור כתיב, ותורה כולא יומא זימניה הוא
---
בהקדם דברי הפמ"ג בביאור דעת הג"מ המובא במג"א או"ח ריש סי' תרפ"ז, דמשמע מדבריו דאם לא קרא כל הלילה קורא לפני הנץ בדיעבד כמו בקר"ש והמג"א פליג עליו דאין דומה לקר"ש דבשכיבה תלי' מילתא והפמ"ג יישב
וז"ל
גם י"ל זכר לנס שהיו צועקים לילה ויום היינו אף בשעה שב"א ישנים היו צועקים ובע"ה היו ישנים הרבה ב"א ואיכא זכר לנס

והוא ע"פ דברי הגמ' ורש"י.
חייב אדם לקרות את המגילה בלילה ולשנותה ביום שנאמר אלקי אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי

וברש"י
ולשנותה ביום, זכר לנס שהיו זועקין בימי צרתם יום ולילה.

ובפשטות הי' מקום ללמוד בדברי רש"י שבעת צרה הטבע שזועקין בלילה כדרך ההתבודדות והדיוק לשנותה ביום שגם ביום היו צועקין.

אבל בפמ"ג מדיוק לשון רש"י והפסוק שהקדים יום ללילה, למד דעיקר החידוש שלא מיבעי' ביום הי' צועקין אלא גם בלילה בשעה שבני אדם שוכבין היו צועקין קצת מחמת שלא הי' יכולין לישן, והיינו שהגזירה והמהומה הי' כ"כ חזק שלא הי' מניח להם לישן.

ולפי זה יש מקום לומר שחלק הנס בפורים הי' חלוק לשני דרגות.
האחד - ביטול הגזירה
והב' - ההיפוך ההריגה בשונאיהם.

וביטול הגזירה לחוד הי' סגי להסר מהם החלק הקשה של צעקה בלילה, מ"מ עדיין הי' פחד קצת שמא יתעוררו השונאים, או שאר המהלכים למה הי' נצרך ההיפוך להרוג בשונאיהם, ולכך נשלם הנס בהריגת השונאים, ואז נתבטל גם צעקת היום.

ולנגד שתי דרגות בהנס נקבעו קריאת הלילה והיום, ושפיר שייך לברך שעשה נסים בלילה וביום.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים