מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנצרכת דעתה של נערה לקידושיה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16173
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

הנצרכת דעתה של נערה לקידושיה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 28, 2023 9:23 am

כתב האגודה

האגודה מסכת קידושין פרק א

[קידושין ג ע"א] כתב על הנייר או על החרס שאין בו שוה פרוטה הרי את מקודשת לי. הרי את מאורסת לי הרי את לי לאנתו בין על ידי אביה בין על ידי עצמה מקודשת מדעתה והוא שבגרה. ואם לא בגרה מקודשת מדעתה ומדעת אביה.

הנשמע כדבר הזה ?

דרומי
הודעות: 9453
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנצרכת דעתה של נערה לקידושיה?

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 28, 2023 10:51 am

לפו"ר אולי ו' החיבור כאן היא במקום "או" (כמו בכמה מקומות), והכוונה היא "מדעתה או מדעת אביה", והיינו שאם אין לה אב צריך את דעתה ואם יש לה אב אז צריך דעת אביה

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הנצרכת דעתה של נערה לקידושיה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' פברואר 28, 2023 1:57 pm

אין לי פנאי לעיין, אבל בתור הצעה בהשקפה ראשונה.
אולי הבעייה כאן הוא לשון השטר שפונה ישירות אל האשה?
כלומר אם היה כותב בתך מקודשת לי היה מועיל גם שלא מדעתה (אם כי אינו לכתחילה, עד שתאמר בפלוני אני רוצה וכו').
אבל כאן פונה אליה "הרי את". ולכן יכול להועיל רק מדין צאי וקבלי קדושייך. או שהאב מקבלו בשליחותה. אבל האב בפני עצמו מאי שייך בהאי?

HaimL
הודעות: 1090
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: הנצרכת דעתה של נערה לקידושיה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' מרץ 01, 2023 8:15 pm

שמא כוונת האגודה ז"ל דאין לאב לקדש את בתו כשהיא נערה שלא מדעתה, ונ"ל דלכך כיוון הרמב"ם ז"ל, שכתב,

---
האב מקדש את בתו שלא לדעתה כל זמן שהיא קטנה. וכן כשהיא נערה רשותה בידו וכו'
---
דלא כייל נערה בהדי קטנה, משום דקטנה א"ל דעת כלל, אבל נערה, אע"פ שרשותה בידו, מ"מ א"ל לקדשה אלא מדעתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים