מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' מרץ 01, 2017 6:23 am

אבןטובה כתב:למה לא מצינו כלי שיר אצל הסעודה של אחשורוש?
ואני הקטן והצעיר שבכל חבורתא קדישתא הדין המכונה אבןטובה אומר: כי היה אחר חורבן הבית שהיה אסור בכלי שיר כדאיתא גיטין ו. ואצל הסעודה היתה כרצון איש ואיש מרדכי והמן כדאיתא מגילה יב.

שמואל דוד כתב:כעין זה כתב העקידת יצחק

viewtopic.php?f=26&t=8577&p=77006#p76398

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' מרץ 01, 2017 6:30 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' מרץ 02, 2017 11:55 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' מרץ 01, 2017 7:33 am

היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו

הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה


לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.
ועפ"ז נראה שצ"ל באו"א..

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 01, 2017 2:38 pm

עוד י"ל עפ"י הגמ' מו"ק ט' ב' "דאמרי אנשי בת שיתין כבת שית לקול טבלא רהט", למשתה הנשים, ומי יישאר להיות בביסיטר, אולי הגברים, וכדי בזיון וקצף.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ה' מרץ 02, 2017 1:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' מרץ 01, 2017 4:04 pm

מאירי כתב:אכן רבים הסוברים שלא היו כלל כלי נגינה במשתה, מדלא נזכרו במגילה, עי' בפי' לקח טוב למהרי"ט צהלון (אסתר א' ח'), שכתב ב' טעמים לזה, והובא במנות הלוי (שם).

עי"ע בידי משה לר"מ אלמוישנינו (שכמדומני שקדם להם)
בספר לקח טוב כותב טעם שלישי שהמנגנים לא יאכלו בשעה שמנגנים ולא נאה לשולחנו של מלך שאלו ירעבו ויצמאו
יין המשמח כתב:לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב)
ימים רבים שמונים ומאת יום. וכו' כל ו' חדשים מניסן ועד תשרי, כיון שהגיע החורף פסקה המשתה:
משתה שבעת ימים. כנגד שבעת ימי החג:
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' דצמבר 28, 2017 5:35 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

אבןטובה

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' מרץ 01, 2017 10:34 pm

הבלא מפיק הבלא

דורש מבקש
הודעות: 244
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 10:31 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי דורש מבקש » ד' מרץ 01, 2017 10:38 pm

במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 01, 2017 10:44 pm

דורש מבקש כתב:במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

אכן צויין לעיל בדברי בקרו, אבל שוב מחק לכל ההודעה שלו, וצ"ע. מכ"מ ייש"כ שחזרתם וכתבתם.
[למעשה עי' בקישור בהודעה השניה של הרב בקרו]
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ה' מרץ 02, 2017 9:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יודע_ספר
הודעות: 136
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי יודע_ספר » ה' מרץ 02, 2017 9:11 am

אבןטובה כתב:יש לומר כיון שאי אפשר לעשות שני מוזיקה דתרי קלי לא משתמעי
ושיר שזה אוהב זה שונא וא"כ א"א היה לעשות כרצון איש ואיש
לכך שוא"ת עדיף


בספר ידי משה (לרבי משה אלמושנינו (המאה ה16, היה רב בסלוניקי יוון) הביא בשם רבי מאיר עראמה (בנו של רבי יצחק עראמה, בעל העקידה) כדבריכם
שאין כל הדעות שוות בשמיעת הנגון כי יש מהאנשים שלא ירצו לשמוע כלי שיר ויתעצבו בשומעם הנגון ויש מהאנשים ישמחו במין הזה מהנגון ויצטערו בשומעם מין אחר אמנם בחוש הראות וחוש הריח והמשוש כלן מתענגים בו בשווי.


אולם הוא הקשה על דבריו
ווהנה הטעם הזה לא יכולתי להולמו יען מצאנו ראינו כמה אנשים מצטערים מאד בקצת דברים מריחים אשר יתענגו אחרים בהם ויתעצבו קצת באחרים ש זולתם יצטערו בהם ויה ההתחלפות יקרה בחוש הריח יותר מבחוש השמע אצל הנגון שכלם מתענגים בו בין רב למעט.


והוא עצמו תירץ
על כן הטעם הנכון אצלי בזה הוא, שהתענוג אצל חוש השמע, הוא סבת הטרדת המתענג בו מהתענג בשאר החושים. כי המתענג בנגון, אם יהיה אוכל לא ירגיש באכילתו בהיותו טרוד בתענוג חוש השמע בנגון, וזה נראה לחוש. אמנם פעולת שום אחד משאר החושים לא יטרידו פעולת חוש אחר, אדרבא יוסיף תענוג. כי המריח ריח טוב, בהיותו אוכל יוסיף תענוג באכילתו, שיראה לו שהמאכל עצמו יש לו הריח הטוב ההוא. וכמו שהמאכל המריח בריח טוב יהיה יותר מענג לאוכל אותו, כן יוסיף תענוג בו הריח הבא מחוץ וההפך בריח הרע. וכן המשוש הטוב, כשהאדם אוכל, אם יהיה יושב במקום טוב ונאות אל המשוש, יתענג יותר באכילתו, ואם יצטער במשוש לא יתענג במאכל. ועל כן השתדל המלך להמציא תענוג החושים כלם שמוסיפים זה לזה כמדובר, והסר תענוג חוש השמע, להיותו סבת מניעת תענוג שאר החושים, והוא טעם נכון ואמתי.

יודע_ספר
הודעות: 136
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי יודע_ספר » ה' מרץ 02, 2017 9:17 am

ישוב מקורי אנו מוצאים בדברי המהר"ל (אור חדש, בני ברק תשל"ב עמ' פט)
ובזה יתורץ ג"כ מה שמקשין כי למה לא זכר שהיה לו כלי זמר במשתה היין שהוא עיקר השמחה שנאמר בשיר לא נשיתה יין ושמע מינה שדרך להיות שיר במשתה היין וא"כ למה לא זכר הכתוב שהיה לו משוררים וכלי זמר?
שאין בזה קשיא לפי שאין בזה טורח וגם אין בו הוצאה מרובה כי עשרה הם משוררים לאלפים ולכך לא מנה הכתוב רק דבר שהיה בו טורח למצוא והוצאה מרובה ויותר!

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' מרץ 02, 2017 10:01 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' מרץ 02, 2017 11:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי דמשק » ה' מרץ 02, 2017 6:31 pm

יין המשמח כתב:
היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו

הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה


לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.
ועפ"ז נראה שצ"ל באו"א..

וברוח ימי הפורים הבעל"ט אוסיף, שמעתי מזקן אחד שראה במגילה עתיקה (מגילת 'דמשק'..., לא הידוע ח"ו), בפר' ויצא שאל לבן את יעקב למה ברחת לי וגו' ואשלחך בשמחה ובשירים בתוף ובכנור, וי"ל דרך צחות למה יעקב אבינו לא הסכים לזה, דהנה מיד אחר פרשה זו היה המלחמה עם שרו של עשו, ומבואר בשלה"ק ובחת"ס על יסוד דברי הזוה"ק שמלחמה זו היתה בתשעה באב, והנה מקרית ארבע לחרן הוא מהלך י"ז יום כמבואר בפרדר"א פט"ז, נמצא לפי"ז שהפרשה עם לבן שהיה סמוך קודם לכן היה בימי בין המצרים, (ושו"מ בתו"מ להחת"ס בסוה"ס באגדות הש"ס למס' תענית, שכתב שהיה ו' באב), ולכן לא הסכים יעקב שישלחנו בשמחה ובשירים ובתוף ובכינור, כי דברים אלו אסורים בימי בין המצרים כמבואר בפוסקים (או"ח סי' תקנ"א).

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מאי 25, 2017 6:27 am

יודע_ספר כתב:בספר ידי משה (לרבי משה אלמושנינו (המאה ה16, היה רב בסלוניקי יוון) הביא ---
והוא עצמו תירץ:
על כן הטעם הנכון אצלי בזה הוא, שהתענוג אצל חוש השמע, הוא סבת הטרדת המתענג בו מהתענג בשאר החושים. כי המתענג בנגון, אם יהיה אוכל לא ירגיש באכילתו בהיותו טרוד בתענוג חוש השמע בנגון, וזה נראה לחוש. אמנם פעולת שום אחד משאר החושים לא יטרידו פעולת חוש אחר, אדרבא יוסיף תענוג. כי המריח ריח טוב, בהיותו אוכל יוסיף תענוג באכילתו, שיראה לו שהמאכל עצמו יש לו הריח הטוב ההוא. וכמו שהמאכל המריח בריח טוב יהיה יותר מענג לאוכל אותו, כן יוסיף תענוג בו הריח הבא מחוץ וההפך בריח הרע. וכן המשוש הטוב, כשהאדם אוכל, אם יהיה יושב במקום טוב ונאות אל המשוש, יתענג יותר באכילתו, ואם יצטער במשוש לא יתענג במאכל. ועל כן השתדל המלך להמציא תענוג החושים כלם שמוסיפים זה לזה כמדובר, והסר תענוג חוש השמע, להיותו סבת מניעת תענוג שאר החושים, והוא טעם נכון ואמתי.

מן הענין לציין לדברי הרשב"ץ במגן אבות, ליוורנו תקמ"ה, חלק שלישי, דף ע ע"ב:
אמר הרופא אחי אמי נ"ע למלך ארגון שהיה מתרעם לחולשת עכולו, והיו מנגנים לפניו בכל כלי שיר, כי זה יהיה סבה לחולשת עכולו, כי החום היסודי היה נוטה לערבות השיר אל הכחות המרגישות ולא היה פונה לכלי המזון לעזור לכח הזן.

מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי מצפה » ב' פברואר 12, 2018 7:23 pm

כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' פברואר 12, 2018 10:45 pm

מצפה כתב:כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

viewtopic.php?f=26&t=8577&p=77036#p344107

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' פברואר 13, 2018 2:35 am

מבואר בחז"ל, כי אחשורוש עשה את סעודתו בתורת משתה על כך שלא נבנה בית המקדש [ועיין בגמ' מגילה].
ויש מבארים, כי מהאי טעמא נענשו ישראל על כך שנהנו מסעודתו של אותו רשע [מגילה יב, א], וכלום מגיע על הנאה זו עונש כלייה, אלא דהיאך יכלו ליהנות מסעודה המסמלת את חורבן בית קדשינו ותפארתינו.
ומעתה, מכיוון שאחשורוש שרצה לסמל את החורבן, וכפי שמבואר שלבש בגדי כה"ג, והוציא את כלי המקדש. אם כן רצה הוא להורות שמאז שלא נבנה בית המקדש בטל השיר, וגזרו על קול שיר [שלהי סוטה]. וברצונו היה להראות שמצב זה יונצח כיון שלא יבנה בית המקדש ולא יגאלו ישראל. ולכך לא הביא כלי ניגון למשתה.
שנזכה לבנין הבית במהרה בבגוא"צ בשיבת לויים לשירם ולזמרם.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' מרץ 02, 2018 5:23 am

דורש מבקש כתב:במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

כן כתב בלקח טוב למהרי"ט צהלון (של"ז)
קבצים מצורפים
לקח טוב.pdf
(254.36 KiB) הורד 264 פעמים

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ו' מרץ 02, 2018 10:43 am

יל"פ שכלים מכלים שונים הן כלי שיר

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' פברואר 27, 2023 6:56 pm

מצפה כתב:כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

אי משום הא היו יכולים לשיר הניגונים ששרים היום בחתונות וכיו"ב.
ואולי גם הגוים אז לא ידעו משירים כאלה.
נערך לאחרונה על ידי כשתילי זיתים ב ב' פברואר 27, 2023 7:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 27, 2023 7:04 pm

אי נמי, אחשוורוש בירר על זמרים מתאימים ליהודים, שהיהודים אוהבים לשמוע, ושמע שכולם "זמרים חסידיים" והשירים כולם "שירים חסידיים" וחשב שהכל קדוש וטהור ומעורר לתשובה ולשמחה, לכן לא הזמין אף אחד. והוא לא ידע את הסוד שיש ביניהם גם "חסידי אומות העולם".

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 27, 2023 11:26 pm

דבר ברור הוא שעיקר היה המשתה, וכיון שהקול רע ליין לכן לא היה כלי שיר כי היה מזיק לטעם היין.

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' מרץ 01, 2023 4:31 pm

אין אומרים שירה אלא על היין, ועוד דכתיב הוי משכימי בבוקר שכר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליקם והיה כינור ונבל וגו'

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מרץ 01, 2023 5:05 pm

אחשורוש היה שומר הסוסים לפני שעלה לגדולה, כך שהבנתו במוסיקה היתה צהלת הסוסים והביא אותם למשתה, שנאמר (אסתר ח טו) והעיר שושן צהלה ושמחה...
אך לדברי האומרים שלא היתה מוסיקה, מכיוון שהיו בין המוזמנים כאלו שהמלה "צהל" הפריעה להם שכן הזכיר להם את ה"מדינה" ומשבית את שמחתם, ועל זה נאמר לעשות כרצון איש ואיש. אז בתור פשרה רצה להביא את שוויקי שיזמר להם ללא ליווי כלי נגינה, אך פחד שכאשר יזמר אעלה את ירושלים לראש שמחתי יתחילו היהודים במרד
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' מרץ 01, 2023 11:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 01, 2023 9:15 pm

הבאר ההיא כתב:אין אומרים שירה אלא על היין, ועוד דכתיב הוי משכימי בבוקר שכר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליקם והיה כינור ונבל וגו'

כיון שהתכוונתי בתשובתי לשמחת פורים ולחדודי בעלמא, וזה בעצם כל הנידון, לכן אגיד כי ע"ז נאמר 'הוי'... והיה כינור ונבל וכו'

תם פשוט
הודעות: 16
הצטרף: ד' מאי 11, 2022 9:59 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי תם פשוט » ו' מרץ 03, 2023 9:30 pm

תשובה מר' חיים קנייבסקי זצוקלל"ה
קבצים מצורפים
Screenshot 2023-03-03 142655.png
Screenshot 2023-03-03 142655.png (175.22 KiB) נצפה 1812 פעמים

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ש' מרץ 04, 2023 10:15 pm

לגבי שאילת השואל את הגרח"ק על איסור סתם יינם במשתה, הרי היא במח' רב ושמואל במס' ע"ז אם כבר נגזרה אז גזירת יינם.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 05, 2023 5:54 am

כידוע רק שושן וירושלים ודאי מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, וגזרו אנשי שושן גזירה שווה מוזיקה מוזיקה...

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

הודעהעל ידי גביר » א' מרץ 05, 2023 10:59 am

להעיר שלפי הרב עובדיה בפירושו למגילה שבספרו חזון עובדיה פורים עה"פ וכלים מכלים שונים היתה שם מוזיקה

[מבואר בגמ' שנתחייבו ישראל שבאותו דור וכו' משום צלם נבוכדנצר, ושם בכתובים בספר דניאל הרי מבואר שהיתה תזמורת ולפי נגינתה השתחוו לצלם, ונראה שיש לקשר זה לכך שבמשתה אחשוורוש (לפי רוב הדעות וכמו שמשמע מפשטות הכתובים) שלא היתה מוזיקה, ואולי היה כדי למשוך את היהודים שיחשבו שבהעדר מוזיקה אינו קשור לע"ז]


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים