מלבב כתב:אפשר לומר כך, גם ליראים וגם לר״ת בינונים הם בין הנראים ביום לנראים בלילה הגמור, לר״ת יום זה עד סוף השקיעה ואח״כ זה ספק לילה, ליראים יום הגמור הוא רק עד סמוך לשקיעה ג׳ רבעי מיל קודם, וכוכבים הנראים ביון בא לאפוקי כוכבים גדולים שנראים לפעמים הרבה זמן קודם השקיעה.
א מבקש כתב:לא ראתי את כל מה שנכתב באשכול, וזאת מחמת הדברים הפשוטים שמה שמצוי בפי אנשים כמו פותח האשכול שרבנו תם נדחה מהמציאות הוא עורבא פרח
ההגדרה האסטרונומית ללילה היא כאשר השמש נמצא 18 מעלות מתחת לאופק
ולפי זה זה בדיוק 72 דקות, כי השמש הולכת כל 4 דקות מעלה אחת וב-18 דקות יוצא 72 דקות. ולכן ר"ת מתאים למציאות האמיתית.
מלבב כתב:כבר עניתי על כל שאלותיך אין צורך לחזור
יש רק שקיעה אחת שמתחילה בשקיעה ומסתיימת בסילוק האדמימות, ועל זה אומר היראים שלר"ת סוף השקיעה היא תחילת בין השמשות ולדעתו תחילת השקיעה הוא סוף בין השמשות.
אם היראים סבר שר"ת לא מדבר על השקיעה שהוא מדבר, לא היה לו לסתום אלא לפרש.
א מבקש כתב:לא ראתי את כל מה שנכתב באשכול, וזאת מחמת הדברים הפשוטים שמה שמצוי בפי אנשים כמו פותח האשכול שרבנו תם נדחה מהמציאות הוא עורבא פרח
ההגדרה האסטרונומית ללילה היא כאשר השמש נמצא 18 מעלות מתחת לאופק
ולפי זה זה בדיוק 72 דקות, כי השמש הולכת כל 4 דקות מעלה אחת וב-18 דקות יוצא 72 דקות. ולכן ר"ת מתאים למציאות האמיתית.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:כבר עניתי על כל שאלותיך אין צורך לחזור
יש רק שקיעה אחת שמתחילה בשקיעה ומסתיימת בסילוק האדמימות, ועל זה אומר היראים שלר"ת סוף השקיעה היא תחילת בין השמשות ולדעתו תחילת השקיעה הוא סוף בין השמשות.
אם היראים סבר שר"ת לא מדבר על השקיעה שהוא מדבר, לא היה לו לסתום אלא לפרש.
נפלא וההפרש בין סוף בין השמשות ליראים לבין סוף בין השמשות לר"ת הוא חמישה מיל כהפרש בין תחילת השקיעה לסוף האדוממיות, והוא שעה וחצי והכוכבים שמופיעים בהפרש שעה וחצי זה מזה אינם אותם כוכבים . ואתה ממשיך להתעקש בוויכוחים סמנטיים לא רלוונטיים האם עסקינן בשתי שקיעות או בשקיעה אריכתה במקום להתמודד עם הטענה ועוד טוען שענית , זה או שקר דמגוגי או אי הבנה.
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:כבר עניתי על כל שאלותיך אין צורך לחזור
יש רק שקיעה אחת שמתחילה בשקיעה ומסתיימת בסילוק האדמימות, ועל זה אומר היראים שלר"ת סוף השקיעה היא תחילת בין השמשות ולדעתו תחילת השקיעה הוא סוף בין השמשות.
אם היראים סבר שר"ת לא מדבר על השקיעה שהוא מדבר, לא היה לו לסתום אלא לפרש.
נפלא וההפרש בין סוף בין השמשות ליראים לבין סוף בין השמשות לר"ת הוא חמישה מיל כהפרש בין תחילת השקיעה לסוף האדוממיות, והוא שעה וחצי והכוכבים שמופיעים בהפרש שעה וחצי זה מזה אינם אותם כוכבים . ואתה ממשיך להתעקש בוויכוחים סמנטיים לא רלוונטיים האם עסקינן בשתי שקיעות או בשקיעה אריכתה במקום להתמודד עם הטענה ועוד טוען שענית , זה או שקר דמגוגי או אי הבנה.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:אליעזר ג כתב:.מלבב כתב:כבר עניתי על כל שאלותיך אין צורך לחזור
יש רק שקיעה אחת שמתחילה בשקיעה ומסתיימת בסילוק האדמימות, ועל זה אומר היראים שלר"ת סוף השקיעה היא תחילת בין השמשות ולדעתו תחילת השקיעה הוא סוף בין השמשות.
אם היראים סבר שר"ת לא מדבר על השקיעה שהוא מדבר, לא היה לו לסתום אלא לפרש.
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:כבר עניתי על כל שאלותיך אין צורך לחזור
יש רק שקיעה אחת שמתחילה בשקיעה ומסתיימת בסילוק האדמימות, ועל זה אומר היראים שלר"ת סוף השקיעה היא תחילת בין השמשות ולדעתו תחילת השקיעה הוא סוף בין השמשות.
אם היראים סבר שר"ת לא מדבר על השקיעה שהוא מדבר, לא היה לו לסתום אלא לפרש.
נפלא וההפרש בין סוף בין השמשות ליראים לבין סוף בין השמשות לר"ת הוא חמישה מיל כהפרש בין תחילת השקיעה לסוף האדוממיות, והוא שעה וחצי והכוכבים שמופיעים בהפרש שעה וחצי זה מזה אינם אותם כוכבים . ואתה ממשיך להתעקש בוויכוחים סמנטיים לא רלוונטיים האם עסקינן בשתי שקיעות או בשקיעה אריכתה במקום להתמודד עם הטענה ועוד טוען שענית , זה או שקר דמגוגי או אי הבנה.
אם אתה רוצה שיתייחסו אליך בכבוד, תנהג גם אתה ככה
אליעזר ג כתב:בס"ד
ד. שיטה שמבוססת על דברי רבי יהודה החסיד והמהרי"ף ונקראת שיטת המעלות, משמעותה שהנדרש ללילה לפי ר"ת הוא חשיכה כמעט גמורה בכל מקום כפי המציאות בו , לא נהגה באף קהילה באף זמן עד כמה שידיעתנו מגעת.
.
אליעזר ג כתב:בס"ד
יד . בכל מקרה התפישות של מעלות וכן 4,5 מיל פיקס לכאורה נסתרות מהאמור.
טו. ועוד שמלבד עדויות אלו מתקופת הראשונים יש בידינו עדויות משלימות מתקופת ראשוני האחרונים מסוף התקופה ,הרי המנחת כהן מדבר כדבר פשוט על בינוניים ב-6 הכוכבים הראשונים ולמרות שמדובר בספר שבו סוקר באופן מפליא את כל האפשרויות ולו הצדדיות והרחוקות ביותר בעניין , לא מעלה על דעתו את הפתרון של מעלות שהיה פותר לו הרבה קשיים בהם מתחבט. ולו יהי שהיו נוהגים בתקופת הראשונים כשיטת המעלות הרי מדובר היה בפעולה תדירית של מוצאי שבת בכל ישוב יהודי באירופה של בדיקת סימני הרקיע והכוכבים הבינוניים לפי א"י בכ-16 מעלות ע"י מיליוני אנשים במשך מאות שנים עד סף תקופתו והכיצד לא גונב לאוזנו אפילו בדל שמועה בעניין? ובכלל כיצד מנהג בעל תדירות והפצה שכזו יכול להעלם? להבנתי זה בצירוף האמור לעיל הוא תיובתא לשיטת ה- מעלות.
טז. וכן עדותו והעולה גם מהב"י והב"ח [ הב"ח מדבר על שלוש אופנים המדקדקים שנהגו כיראים , אלו שנהגו בשקיעה שאינו תוקף אותם , ואלו שהתחילו לפרוץ פירצה בירידים ולהקל גם אחרי השקיעה אותם תוקף במלוא החומרה ומגלה לנו בתוך דבריו את שלב תחילת הפירצה בעניין עיין בדבריו] שנהגו מימים ימימה לשמור מהשקיעה לפחות על איסור מלאכות לעומת דברי הרמבן ושאר הראשונים שאין שום סיבה לקבל את כל הזמן הזה בתוספת שבת ואכן אין בכך שום הגיון לקבל תוספת שבת של כשעה ועוד שמדובר ברוב כלל ישראל שהפסקת עבודתם שעה לפני שבת היא פגיעה בפת של ילדיהם והכיצד מותר להחמיר בתוספת שכל כולה מנהג ואפשרית בשתי דקות , על חשבון האוכל לפי הטף?
יז- וכן עדויות מאמצע תקופת הראשונים ראה להלן בסוף, שו"ת מהריל רבן של כל בני גולת אשכנז בין קמ"ז-קפ"ז שמצודתו פרושה על כל אירופה בשאלות ותשובות, ואבי מנהגי אשכנז . איך הגיב בפעם הראשונה ששמע על רעיון של דחיית כניסת שבת אחרי השקיעה באופק ,על ידי מורה הוראה ברומא ודחה דבריו באופן שברור שזו הפעם ראשונה ששמע על הוראת הלכה שכזו כ"ש שלא שמע על מנהג בפועל ומפרש כדרכינו.
יח. עדות נוספת נגד השיטה של המעלות והיא שבארצות שמעל 50 מעלות רוחב אין בקיץ כלל כל הלילה סימני רקיע שיש בא"י ב-16 מעלות ומכיוון שגם בתקופת הראשונים בגרמניה , וכן אנגליה ליטא ופולין ועוד הייתה מציאות שכזו כשבחלקן היו גדולי תורה שהיו בקשר רציף עם מרכזי התורה בצרפת וספרד ואין זכר לשאלה המתבקשת בעניין ולנידון דומה לנידון הקטבים שהיה צריך לעלות בהן . ועוד שב-500 שנים האחרונות , הרי מרכז הכובד של היהדות האשכנזית עבר למקומות אלו ורוב מוחלט של גדולי התורה שפסקו כר"ת מחד ומאידך בעיה זו לא עלתה כלל בכל ספרות השו"ת והפסק העניפה .
יט. וכן גם במקומות פחות צפוניים כגון מקומו של ר"ת עצמו סימני שמים אלו התקבלו בקיץ למעלה משעתיים וארבעים דקות אחרי השקיעה באופק וגם לדבר חריג כזה היה מתבקש זכר בדברי בראשונים וליתא.
ידידיה כתב:אליעזר ג כתב:בס"ד
ד. שיטה שמבוססת על דברי רבי יהודה החסיד והמהרי"ף ונקראת שיטת המעלות, משמעותה שהנדרש ללילה לפי ר"ת הוא חשיכה כמעט גמורה בכל מקום כפי המציאות בו , לא נהגה באף קהילה באף זמן עד כמה שידיעתנו מגעת.
.
מה שמר מכנה "שיטת המעלות" כאילו זו דיעה בין דיעות בהבנת ר"ת , זה אינו.
הרי לשיטת החולקים וונוהגים כזמן המכונה "גאונים" איד בכל העולם מישהו שאינו מחשב לפי המעלות, כי פשות שזמן לילה נקבע במידת חושך מסויימת, והיא שלושת רבעי מיל מן ההשקיעה באי.
ומדוע לרת יהיה אחרת וכי לא נאמר "ולחושך קרא לילה?
ידידיה כתב:אליעזר ג כתב:בס"ד
יד . בכל מקרה התפישות של מעלות וכן 4,5 מיל פיקס לכאורה נסתרות מהאמור.
טו. ועוד שמלבד עדויות אלו מתקופת הראשונים יש בידינו עדויות משלימות מתקופת ראשוני האחרונים מסוף התקופה ,הרי המנחת כהן מדבר כדבר פשוט על בינוניים ב-6 הכוכבים הראשונים ולמרות שמדובר בספר שבו סוקר באופן מפליא את כל האפשרויות ולו הצדדיות והרחוקות ביותר בעניין , לא מעלה על דעתו את הפתרון של מעלות שהיה פותר לו הרבה קשיים בהם מתחבט. ולו יהי שהיו נוהגים בתקופת הראשונים כשיטת המעלות הרי מדובר היה בפעולה תדירית של מוצאי שבת בכל ישוב יהודי באירופה של בדיקת סימני הרקיע והכוכבים הבינוניים לפי א"י בכ-16 מעלות ע"י מיליוני אנשים במשך מאות שנים עד סף תקופתו והכיצד לא גונב לאוזנו אפילו בדל שמועה בעניין? ובכלל כיצד מנהג בעל תדירות והפצה שכזו יכול להעלם? להבנתי זה בצירוף האמור לעיל הוא תיובתא לשיטת ה- מעלות.
טז. וכן עדותו והעולה גם מהב"י והב"ח [ הב"ח מדבר על שלוש אופנים המדקדקים שנהגו כיראים , אלו שנהגו בשקיעה שאינו תוקף אותם , ואלו שהתחילו לפרוץ פירצה בירידים ולהקל גם אחרי השקיעה אותם תוקף במלוא החומרה ומגלה לנו בתוך דבריו את שלב תחילת הפירצה בעניין עיין בדבריו] שנהגו מימים ימימה לשמור מהשקיעה לפחות על איסור מלאכות לעומת דברי הרמבן ושאר הראשונים שאין שום סיבה לקבל את כל הזמן הזה בתוספת שבת ואכן אין בכך שום הגיון לקבל תוספת שבת של כשעה ועוד שמדובר ברוב כלל ישראל שהפסקת עבודתם שעה לפני שבת היא פגיעה בפת של ילדיהם והכיצד מותר להחמיר בתוספת שכל כולה מנהג ואפשרית בשתי דקות , על חשבון האוכל לפי הטף?
יז- וכן עדויות מאמצע תקופת הראשונים ראה להלן בסוף, שו"ת מהריל רבן של כל בני גולת אשכנז בין קמ"ז-קפ"ז שמצודתו פרושה על כל אירופה בשאלות ותשובות, ואבי מנהגי אשכנז . איך הגיב בפעם הראשונה ששמע על רעיון של דחיית כניסת שבת אחרי השקיעה באופק ,על ידי מורה הוראה ברומא ודחה דבריו באופן שברור שזו הפעם ראשונה ששמע על הוראת הלכה שכזו כ"ש שלא שמע על מנהג בפועל ומפרש כדרכינו.
יח. עדות נוספת נגד השיטה של המעלות והיא שבארצות שמעל 50 מעלות רוחב אין בקיץ כלל כל הלילה סימני רקיע שיש בא"י ב-16 מעלות ומכיוון שגם בתקופת הראשונים בגרמניה , וכן אנגליה ליטא ופולין ועוד הייתה מציאות שכזו כשבחלקן היו גדולי תורה שהיו בקשר רציף עם מרכזי התורה בצרפת וספרד ואין זכר לשאלה המתבקשת בעניין ולנידון דומה לנידון הקטבים שהיה צריך לעלות בהן . ועוד שב-500 שנים האחרונות , הרי מרכז הכובד של היהדות האשכנזית עבר למקומות אלו ורוב מוחלט של גדולי התורה שפסקו כר"ת מחד ומאידך בעיה זו לא עלתה כלל בכל ספרות השו"ת והפסק העניפה .
יט. וכן גם במקומות פחות צפוניים כגון מקומו של ר"ת עצמו סימני שמים אלו התקבלו בקיץ למעלה משעתיים וארבעים דקות אחרי השקיעה באופק וגם לדבר חריג כזה היה מתבקש זכר בדברי בראשונים וליתא.
טענות נכונות וצודקות לעניות דעתי, וכל זה בכלל טענת הגר"א
שמחמתה דחה את שיטת ר"ת שלפי דברי רת במדינותינו אין לילה חודשיים בשנה
אליעזר ג כתב:ידידיה כתב:אליעזר ג כתב:בס"ד
ד. שיטה שמבוססת על דברי רבי יהודה החסיד והמהרי"ף ונקראת שיטת המעלות, משמעותה שהנדרש ללילה לפי ר"ת הוא חשיכה כמעט גמורה בכל מקום כפי המציאות בו , לא נהגה באף קהילה באף זמן עד כמה שידיעתנו מגעת.
.
מה שמר מכנה "שיטת המעלות" כאילו זו דיעה בין דיעות בהבנת ר"ת , זה אינו.
הרי לשיטת החולקים וונוהגים כזמן המכונה "גאונים" איד בכל העולם מישהו שאינו מחשב לפי המעלות, כי פשות שזמן לילה נקבע במידת חושך מסויימת, והיא שלושת רבעי מיל מן ההשקיעה באי.
ומדוע לרת יהיה אחרת וכי לא נאמר "ולחושך קרא לילה?
א. זה מובן מאליו שזה הדבר הברור בשיטת הגאונים לפי הנגזר במעלות בא"י בימי השוויון לפי הסימנים הכתובים בשבת לד.
ב. אולם בשיטת ר"ת נהגו מאות שנים בזמן קבוע לכל מקום בעולם כפי שמעיד הסבא קדישא החפץ חיים ושיטה זו אני מביא כאחת מהשיטות בר"ת . כלומר יש בר"ת דרך אחרת והיא אולי עיקר המנהג בשיטתו, ולכן שיטת המעלות מובחנת ממנה דווקא בשיטת ר"ת.
ג. שיטת המעלות בר"ת יחודה שהיא לוקחת את מצב השמיים בא"י כעבור 4-5 מיל מהשקיעה באופק ומעתיקה אותו לכל מקום כפי שהוא מתי שנראים סימנים אלו בו. ומכיוון שבארץ בשלב זה יצאו כמעט כל הכוכבים או אפילו כולם , הרי היא חלוקה משיטת המנחת כהן המדברת על שלושה כוכבים בינוניים ומיחדת לה שם של שיטה בפני עצמה מעלות דר"ת. כלומר לא תכסית של כ-5 מעלות על פי שלוש בינוניים אלא של 16 מעלות ויותר על פי סימני הרקיע בשלב המוזכר. כאמור לא נהגה בה אף קהילה , אבל היא עיקר מה שהמטיפים בשער בדורינו, שחזקה שנתקלת בהם, רוצים להנחיל .
ידידיה כתב:נו נו.
אכן מתברר שאפשר להפוך לילה ליום
ידידיה כתב:שמותר לקבל מנהג גם בלי להבין אותו.
השכל הישר קודם להכל.
עקבי כתב:מלבב כתב:עקבי כתב:למרות שקשה לקבל קריאתך של הרמב"ן וכל מי שיקרא אותו בעיון יראה שלדעתו א"א לקבל שבת לפני השקיעה. אני מסכים עם עיקר טענתך.
למען האמת אי אפשר להשוות את הרמב"ן עם הדעה של 16 מעלות מכיוון שמדבריו מוכרח שצאת הוא שמינית היום. וזה בלתי אפשרי אם צאת המשוער כ16 מעלות
אז מה לדעתך כן שיטת הרמב״ן?
לא באתי אלא לעורר שדברי הרמב"ן אינם תואים בדעת המקדימים שקיעה ולא בדעת 16 מעלות. וזה ברור.
מלבב כתב:עקבי כתב:לא באתי אלא לעורר שדברי הרמב"ן אינם תואים בדעת המקדימים שקיעה ולא בדעת 16 מעלות. וזה ברור.
לא מוכח, כי משמע בראשונים שסברו א. שהימים והלילות שווים מעלות השחר עד צאת הכוכבים בניסן ותשרי ב. שאורך הנשף משתנה לפי גודל היום כשהחשבון של שעות זמניות, ודוק.
עקבי כתב:לא הבנתי את התגובה שלך? למה אתה מתכוון ב'שעות זמניות'? ולאיזה צד התכוון הרמב"ן? שקיעה מוקדמת או 16 מעלות?
מלבב כתב:16 מעלות
רואים בכמה אחרונים וכן היא גם משמעות כמה ראשונים שחשבו שאורך הנשף היא תמיד ד מיל זמניות, ולכן לא קשה מה שהקשת שלפי הרמב״ן צריך להיות הנשף שמינית היום, כי אין הרמב״ן סובר שמינית היום, ומה שכתב שפלג המנחה הוא שלוש דקות לפני השקיעה זה לא בגלל שהשקיעה הוא כשעה וחצי לפני צאת הכוכבים, רק בגלל שסבר שאין פלג המנחה שעה וחצי, כי סבר שיש 12 שעות שוות ביום בינוני מהעלות ועד הצאת הכוכבים, נמצא שפלג המנחה הוא. שעה ורבע לפני צאת הכוכבים.
עקבי כתב:מלבב כתב:16 מעלות
רואים בכמה אחרונים וכן היא גם משמעות כמה ראשונים שחשבו שאורך הנשף היא תמיד ד מיל זמניות, ולכן לא קשה מה שהקשת שלפי הרמב״ן צריך להיות הנשף שמינית היום, כי אין הרמב״ן סובר שמינית היום, ומה שכתב שפלג המנחה הוא שלוש דקות לפני השקיעה זה לא בגלל שהשקיעה הוא כשעה וחצי לפני צאת הכוכבים, רק בגלל שסבר שאין פלג המנחה שעה וחצי, כי סבר שיש 12 שעות שוות ביום בינוני מהעלות ועד הצאת הכוכבים, נמצא שפלג המנחה הוא. שעה ורבע לפני צאת הכוכבים.
לא הבנתי. אם כדבריך הרמב"ן בהחלט לא התכוון לזמן 16 מעלות. וגם כפי הבנתו בדברי הגמ' א"א להגיע לזמן 16 מעלות. ששמינית היום אינו 16 מעלות? ואולי אתה מתכוון ל-15.6 מעלות בקירוב (באמצע החורף) אבל כמובן שהרמב"ן לא התכוון לזה.
ולמען האמת מדברי הרמב"ן מוכרח שזמן פלג המנחה מבוסס על חשבון שמינית היום.
יואל שילה כתב:מעניין לדעת שהמעדני יו"ט (על הרא"ש ברכות א' י' ט') סבר שאי אפשר להכריע בשאלה המציאותית האם י"ב שעות ביום בינוני הן בין הזריחה לשקיעה או בין עלוה"ש לצה"כ, אף שידע שהלבוש הכריע במוחלט כדעת התוכנים שהן בין הזריחה לשקיעה, ואף שבזמנו היה שעון מדוייק במצפה הכוכבים בעירו פראג., וגם המג"א (תנ"ט אות ג') השאיר זאת כשתי דעות.
אף שלנו נראה מאד תמוה שלא יכלו להכריע בכזה דבר פשוט, אבל ניתן לנו להבין שבזמנם פשוט לא חיו שעות מדוייקות, בהעדר כל דרך לאמוד זמנים במדוייק.
יואל שילה כתב:.
וזה מחזק את מה שטענתי שר"ת לא יכול היה לדעת כמה דקות יש באמת בין השקיעה לצאת ג' כוכבים, ולכן הניח שהזמן הארוך שעובר עד שרואים כוכבים [והוא בודאי לא היה תוכן שידע בדיוק להיכן ומתי להסתכל כדי לראות את הרגע הראשון, וגם לדעת בבירור שהם בינוניים ולא גדולים] - הוא ד' מילין, אף שבמציאות זה נמשך זמן מועט יותר, כדחזינן במנחת כהן שלא הפריע לו ש-48 דקות מוגדרים כ'ד' מילין'.
וממילא טענתי שאם ר"ת היה מודע לכך שאין כלל שום התאמה בין סוגיית ד' מילין ובין המציאות - הרי שבודאי לא היה לומד שסוגיית פסחים קשורה להגדרת בין השמשות, אלא רק לעובי הרקיע.
מלבב כתב:יואל שילה כתב:.
וזה מחזק את מה שטענתי שר"ת לא יכול היה לדעת כמה דקות יש באמת בין השקיעה לצאת ג' כוכבים, ולכן הניח שהזמן הארוך שעובר עד שרואים כוכבים [והוא בודאי לא היה תוכן שידע בדיוק להיכן ומתי להסתכל כדי לראות את הרגע הראשון, וגם לדעת בבירור שהם בינוניים ולא גדולים] - הוא ד' מילין, אף שבמציאות זה נמשך זמן מועט יותר, כדחזינן במנחת כהן שלא הפריע לו ש-48 דקות מוגדרים כ'ד' מילין'.
וממילא טענתי שאם ר"ת היה מודע לכך שאין כלל שום התאמה בין סוגיית ד' מילין ובין המציאות - הרי שבודאי לא היה לומד שסוגיית פסחים קשורה להגדרת בין השמשות, אלא רק לעובי הרקיע.
שיטת ר"ת הוא ה מיל ולא ד מיל, לכן לא יתכן שטעה בין שלוש,רבעי שעה לשעה וחצי.
ועוד הרי לשיטת ר"ת צריך שיהיה התאמה בין עלות השחר לצאת הכוכבים, ובזמן צאת הכוכבים המקובל השמים מאירים בכל צד מערב.
ועוד הרי בזמן צאת הכוכבים המקובל המערב מאדים כמו סלק, ואיך זה מסתדר עם כל זמן שפני מזרח מאדימים שהראשונים העומדים בשיטת ר"ת והגאונים כתבו שזה הולך על האדמימות במערב.
ועוד הרי כתבו הראשונים שעומדים בשיטת ר"ת שיש ג כוכבים בתחילת בין השמשות שהם ספק בינונים, והרי רבע שעה לפני צאת הכוכבים המקובל לא רואים כוכבים בינונים ובקושי גדולים.
לכן אין מנוס מלהגיד או שבינונים הכוונה ממוצע וכיון שרוב המכריע של הכוכבים הם פצפונים, לכן הגדולים והבינונים בכלל לא בחשבון, או שגודל כוכבים שנראים לפני שקיעה שניה שאז בוודאי יום הם בכלל כוכבים גדולים הנראים ביום.
וכן כתבו הפר"ח בקונטרס דבי שימשי והשל"ה בפירושו על המרדכי שבמציאות רןאים שאין כוכבים בינונים לפני יותר משעה אחר שקיעת החמה.
במסתרים כתב:ד2
האם כוונתך להסבר ספר אורות חיים שבינונים לר"ת הם במספר 4? וא"כ איך זה שהוא טוען שהם יוצאים ב72 ואתה אומר חצי שעה?
איך שיהיה אי אפשר בשום אופן שכוונת הגמרא ור"ת למספרים אלה וכמו שהובא viewtopic.php?p=382755#p382755.
אליעזר ג כתב:מלבב כתב:יואל שילה כתב:.
שיטת ר"ת הוא ה מיל ולא ד מיל, לכן לא יתכן שטעה בין שלוש,רבעי שעה לשעה וחצי.
ועוד הרי לשיטת ר"ת צריך שיהיה התאמה בין עלות השחר לצאת הכוכבים, ובזמן צאת הכוכבים המקובל השמים מאירים בכל צד מערב.
ועוד הרי בזמן צאת הכוכבים המקובל המערב מאדים כמו סלק, ואיך זה מסתדר עם כל זמן שפני מזרח מאדימים שהראשונים העומדים בשיטת ר"ת והגאונים כתבו שזה הולך על האדמימות במערב.
ועוד הרי כתבו הראשונים שעומדים בשיטת ר"ת שיש ג כוכבים בתחילת בין השמשות שהם ספק בינונים, והרי רבע שעה לפני צאת הכוכבים המקובל לא רואים כוכבים בינונים ובקושי גדולים.
לכן אין מנוס מלהגיד או שבינונים הכוונה ממוצע וכיון שרוב המכריע של הכוכבים הם פצפונים, לכן הגדולים והבינונים בכלל לא בחשבון, או שגודל כוכבים שנראים לפני שקיעה שניה שאז בוודאי יום הם בכלל כוכבים גדולים הנראים ביום.
וכן כתבו הפר"ח בקונטרס דבי שימשי והשל"ה בפירושו על המרדכי שבמציאות רןאים שאין כוכבים בינונים לפני יותר משעה אחר שקיעת החמה.
א. אין הכרח לרבינו תם שיש התאמה בין עלות השחר לצאת הכוכבים ואין הכרח שעלות השחר הוא דווקא בברקאי כלומר באור הראשון :
עיין ירושלמי תחילת ברכות ויומא יד ,וכן יומא כח: בבבלי .
מלבב כתב:אליעזר ג כתב:מלבב כתב:יואל שילה כתב:.
שיטת ר"ת הוא ה מיל ולא ד מיל, לכן לא יתכן שטעה בין שלוש,רבעי שעה לשעה וחצי.
ועוד הרי לשיטת ר"ת צריך שיהיה התאמה בין עלות השחר לצאת הכוכבים, ובזמן צאת הכוכבים המקובל השמים מאירים בכל צד מערב.
ועוד הרי בזמן צאת הכוכבים המקובל המערב מאדים כמו סלק, ואיך זה מסתדר עם כל זמן שפני מזרח מאדימים שהראשונים העומדים בשיטת ר"ת והגאונים כתבו שזה הולך על האדמימות במערב.
ועוד הרי כתבו הראשונים שעומדים בשיטת ר"ת שיש ג כוכבים בתחילת בין השמשות שהם ספק בינונים, והרי רבע שעה לפני צאת הכוכבים המקובל לא רואים כוכבים בינונים ובקושי גדולים.
לכן אין מנוס מלהגיד או שבינונים הכוונה ממוצע וכיון שרוב המכריע של הכוכבים הם פצפונים, לכן הגדולים והבינונים בכלל לא בחשבון, או שגודל כוכבים שנראים לפני שקיעה שניה שאז בוודאי יום הם בכלל כוכבים גדולים הנראים ביום.
וכן כתבו הפר"ח בקונטרס דבי שימשי והשל"ה בפירושו על המרדכי שבמציאות רןאים שאין כוכבים בינונים לפני יותר משעה אחר שקיעת החמה.
א. אין הכרח לרבינו תם שיש התאמה בין עלות השחר לצאת הכוכבים ואין הכרח שעלות השחר הוא דווקא בברקאי כלומר באור הראשון :
עיין ירושלמי תחילת ברכות ויומא יד ,וכן יומא כח: בבבלי .
הרי מקור דברי ר"ת מהגמרא פסחים שמשך זמן מהשקיעה עד הצאת ומהעלות עד הנץ הם ד מיל.
גם אם אין עלות השחר בברקאי עדיין צריך להיות בזמן שאין מבחינים בין תכלת ללבן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 295 אורחים