באמונתו כתב:כל החפירות המקצועיות מתועדות, ומאז לא התחדש שום דבר (מלבד "חפירת הצלה" אחת מקומית נקודתית, ועוד "חפירה לימודית" אחת לתלמידי כיתה ד').
למען הדיוק, ההרצאה היא מלפני כ11 שנה, ולא 13 שנה.
על מה שלא ידענו אומרים לא ידענו. החפירות החשובות ביותר בתל לוד לא פורסמו, ולא כל מה שנחשב אצל החוקרים 'חשוב' הוא גם אצלנו כזה, ולהיפך.
אף אני תאב לפירסומם של כמה חפירות, וזה עוד לא קרה. ובחלקם אפילו נעשו בשנה פלוס האחרונות וגם בהם תגליות חשובות מאוד.
החפירות מראות והסביבה המציאותית מראים בבירור שתל לוד הוא מקומה של העיר הכנענית מוקפת החומה. בו יש את מירב השכבות של התקופות.
העיר הרומית, אף שנבנתה בסמוך מדרום, בעיר העתיקה של היום - כמקובל בתכנון הרומי, היא התקיימה גם על התל ובסמוך לו ממזרח. גם בית כנסת עם כתובת יהודית קיימת סמוך לתל לוד. מה שלא מותיר ספק על מקומה של לוד העתיקה. כוללת את תקופת רבי יהושע בן לוי בעל השמועה שלוד הינה מקופ"ח מימי יהושע.
(ההרצאה שהזכרת לעיל המתארת ביקור לילי לפני 11 שנים, מתמיהה אותי. זה לא ביקור ולא התרשמות).
____
אודות 'תל עפולה'. אין שם זיהוי משמעותי של עיר עתיקה. יתכן שהיתה פרזית ויתכן שמוקפת חומה. ויתכן שלא היתה עיר אלא ישוב חקלאי. אין כל שרידים מלבד חרסים, כך שא"א לומר יש כאן עיר אך ללא חומה, עקב העובדה שהיא לא נמצאה, אלא בה במידה - אין כאן עיר כלל.
אין הצעה קרובה לזיהוי או מסתברת בעפולה, של אחת הערים הנמנות על נחלת יששכר.
הספק כאן הוא רחוק הרבה יותר מאשר 'סולם'. בנוסף לחסרון שמול זה שבסולם יש שוב פעיל, תל עפולה חרב ולא דרים בו.