מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' פברואר 20, 2023 5:52 pm

זיז שדי כתב:
הבאר ההיא כתב:הרב דורשי יחודך וכן שאר המביאים דוגמאות, הדגש צריך להיות על פירושים שהובאו בתור פשט וללא שהוכתרו בכותרת זה אינו פשט אלא דרש, כי על זה הדיון וכמו שכתבתי למעלה.
מאחר שאין בידי החומש אינני יודע איך זה בדוגמאות שהבאת ואני רק מבאר כוונת הצעת.

אני לא טוען שלא לגיטימי לפרש שכל אותם מקומות הם דרש, רק שאם הם פירשו את זה כפשט זה יזים את הטענות שנטענו עליהם וייתר את הדיון.

אם הם מפרשים את הדרש כפשט, אז זה גם מייתר את הספר ועושה אותו ללא נצרך, ולא ייחודי.

לטענת המתנגדים למחבר היה עיקרון פרשני שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט אם זה נכון צריך לומר בפה מלא שזה נכון ואז לי הקטן אין מה לומר יכריעו הרבנים האם זה כשר בעיניהם, אני רק אמרתי שבמידה שזה לא נכון כדאי להביא דוגמאות למקומות שבהם ניכר שזה לא נכון.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ב' פברואר 20, 2023 8:08 pm

הבאר ההיא כתב:לטענת המתנגדים למחבר היה עיקרון פרשני שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט אם זה נכון צריך לומר בפה מלא שזה נכון ואז לי הקטן אין מה לומר יכריעו הרבנים האם זה כשר בעיניהם, אני רק אמרתי שבמידה שזה לא נכון כדאי להביא דוגמאות למקומות שבהם ניכר שזה לא נכון.

אינני מכיר את הרב המחבר ואת עקרונותיו, וגם לא את הפירוש שהוציא.
אבל זה מוזר מאוד לומר "שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט". וכי מעמד הר סיני - בפשט הפשוט ביותר - אינו נשגב עד מאוד? וכי שירת הים לפי פשוטה אינה נשגבת ביותר? וכי ברית בין הבתרים אינו תיאור נשגב ביותר?
אלא שיש הבדל בין הרושם הנשגב שמותירות על הלומד פרשיות כגון אלו, ובין פרשיות אחרות שבהן הפשט הפשוט אינו תיאור מרומם ונשגב אלא "וילך אברהם" "וידבר משה", שגם בזה לפעמים נכנסת נשגבות בדרך הדרש.
(כמובן חשוב לומר ש"נשגב" אינו בבחינת "ציון" חלילה או דרגה של קדושה אחרת, אלא מדובר על הרושם וההתפעלות שהדברים מותירים על הקורא, ומי שבעיניו "וידבר משה" דומה לשירת הים מבחינת הרושם שהדברים מותירים עליו, אינו אלא מן המתמיהים)

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 20, 2023 9:13 pm

הבאר ההיא כתב:
זיז שדי כתב:
הבאר ההיא כתב:הרב דורשי יחודך וכן שאר המביאים דוגמאות, הדגש צריך להיות על פירושים שהובאו בתור פשט
לטענת המתנגדים למחבר היה עיקרון פרשני שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט אם זה נכון צריך לומר בפה מלא שזה נכון ואז לי הקטן אין מה לומר יכריעו הרבנים האם זה כשר בעיניהם, אני רק אמרתי שבמידה שזה לא נכון כדאי להביא דוגמאות למקומות שבהם ניכר שזה לא נכון.

מה שמפריע לי הוא דעת המערערים שכל מה שהובא במדרש הוא 'נשגב' וכל מה שפרשו הפשטנים הוא 'מגושם' לדוגמא היו הרבה טענות על שלפי הפשט לא מבואר הה' עבירות שעבר עשיו, ונמרוד גיבור ציד ולא ממריד העולם כנגדו יתברך. והגידה נא לי אם היו מפרשים על "ותרא אותו כי טוב הוא" ששמו היה טוביה האם היה זה יותר 'נעלה' מאשר לפרש שהיה נוח ושקט? וכמו שאמרו כאן שגם על פי הפשט נעשו נסים לריבואות לכלל ישראל, ושכן כבוד ה' על הר סיני ובאוהל מועד. אלא שהמערערים החליטו שהם שהבעלי בתים על התורה ומה שהם חושבים שהוא 'נעלה' זה נעלה ומה שהם חושבים שזה מגושם זה מגושם, וכמה נואלו בזה. (ונוראות נפלאתי שאותו ראש המערערים על החומש כאן בלייקוואוד, ניגשתי אליו ובקשתי לומר לו פירוש נשגב על העובדא ברבב"ח דחזא אורזילא בר יומא דהוה כי הר תבור, ואיך שהתחלתי הוא צווח דח"ו מלומר כן והדברים כפשטן שאמר שראה ראם בן יום אחד שהטיל גללים לירדן, וכמה טפש ליבו שעל דברי חז"ל הוא צווח שצריך להגשימם ביותר והמבקש להסבירן באופן נעלה הוא אפיקורס, אך דברי התורה הקדושה המבקש להסבירן כפשטן הוא האפיקורס)

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' פברואר 20, 2023 9:30 pm

חשוב לציין לדברים אלו מהג״ר ליב מינצברג, מה שלדעתו דברים שאינם נראים אינם נכנסים בגדר ״פשט״.
קבצים מצורפים
B5ACDE7D-B282-4D2F-980A-D30A23AE57B6.png
B5ACDE7D-B282-4D2F-980A-D30A23AE57B6.png (85.45 KiB) נצפה 7469 פעמים
9A81A4E5-6C99-4304-807E-D608AB87FC1A.png
9A81A4E5-6C99-4304-807E-D608AB87FC1A.png (29.67 KiB) נצפה 7469 פעמים

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' פברואר 20, 2023 9:59 pm

ח. רוזנברג כתב:אינני מכיר את הרב המחבר ואת עקרונותיו, וגם לא את הפירוש שהוציא.
אבל...
אלא...
(כמובן...)

זיז שדי כתב:מה שמפריע לי...


יש"כ.

אבל אין לכם מה להתפלמס איתי, אני לא דוברם של התנגדים.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 20, 2023 10:03 pm

הבאר ההיא כתב:
ח. רוזנברג כתב:

אבל אין לכם מה להתפלמס איתי, אני לא דוברם של התנגדים.

הפולמוס היא לא איתך, ובכלל לא כאן מקום הפולמוס אלא בחדרי הקפה בישיבות ובכוללים, ישיחו בו יושבי שער ונגינות שויתי שכר. אני בעיקר משיב על הנקודות שצטטת, וכמו שאמר שרב אי"ס הדיון הוא על החומש ולא על הכותבים. (-:

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ג' פברואר 21, 2023 12:43 am

הבאר ההיא כתב:יש"כ.

אבל אין לכם מה להתפלמס איתי, אני לא דוברם של התנגדים.

אכן אין אתה דוברם, אבל בנסותך להסביר דעתם כתבת משפט זה "לטענת המתנגדים למחבר היה עיקרון פרשני שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט" , וכדי להוכיח שזה אינו נכון הצעת קני מדה למדוד כמה פעמים הם מפרשים הפשט יותר נשגב משאר מפרשים, וע"ז בא 'ח. רוזנברג' לפי הבנתי,ואם לא זה הצעה שלי והציע דדי פשוט לראות האיך ביארו בפשט הכתובים של מעמד הר סיני, שירת הים, וכו' שמצד עצמם נשגבים.
האם טרחו להוציא הדברים מפשטם? שהרי לדעתם לא יתכן שזה יהיה פשט, ואם נראה שלא טרחו אז טענה זו ירד מהפרק ויכולים להתמקד בטענת אחרים

לא ידעתי
הודעות: 53
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ג' פברואר 21, 2023 1:20 am

לגוף הטענה שלמחבר היה עיקרון פרשני שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט, לכו נא ונוכחה, הנה לפניכם רשימה מכל המקומות (בסדר בראשית) שרש"י מחלק בין פשט לדרש, ותראו בעיניכם שכמעט בכולם הפשט הוא יותר ארצי ואינו נשגב כל כך. הלא דבר הוא?

1. בראשית ברא וגו׳ - אין המקרא הזה אומר אלא דורשני, כמה שדרשוהו רבותינו בשביל התורה וכו' ובשביל ישראל וכו'. ואם באת לדורשו כפשוטו, כך פרשהו: בראשית בריית שמים וארץ, והארץ היתה תהו ובהו וחשך, ויאמר הקב״ה יהי אור

2. וירא את האור כי טוב ויבדל – אף בזו אנו צריכין לדברי אגדה. ראהו שאינו כדי להשתמש בו רשעים, והבדילו לצדיקים. ולפי פשוטו כך פרשהו: ראהו כי טוב ואין נאה לו ולחשך שיהיו משמשים בעירבוביא, וקבע לזה תחומו ביום ולזה תחומו בלילה

3. זכר ונקבה ברא אותם – ולהלן הוא אומר: ויקח אחת מצלעותיו וגו׳. מדרש אגדה: שבראו שתי פרצופות ברייה ראשונה, ואחר מכן חלקו. ופשוטו של מקרא: כאן הודיעך שנבראו שניהם בששי, ולא פירש לך כיצד ברייתן, ופירש לך במקום אחר

4. אך נח – לבד נח, זהו פשוטו. ומדרש אגדה (תנחומא נח ט׳): גונח וכוחה דם מטורח הבהמות והחיות.

5. עד יבשת המים – כמשמעו לפשוטו. אבל מדרש אגדה: מוכן היה העורב לשליחות אחרת, בעצירת גשמים בימי אליהו: והעורבים מביאים לו לחם ובשר

6. ואתם פרו ורבו – לפי פשוטו: הראשונה לברכה, וכאן לצווי. ולפי מדרשו: להקיש מי שאינו עוסק בפריה ורביה לשופך דמים

7. אשר עשו – אברהם מגייר האנשים, ושרה הנשים, ומעלה עליהם כאילו עשאום. ופשוטו של מקרא: עבדים ושפחות שקנו להם, כמו: עשה את כל הכבוד, וישראל עושה חיל – לשון קונה וכונס

8. הנה נא ידעתי – מדרש אגדה: שעד עכשיו לא הכיר בה מרוב צניעות שבשניהם,לא ועכשיו על ידי מעשה. דבר אחר: שעל ידי טורח הדרך אדם מתבזה, וזו עמדה ביופיה. ופשוטו: הנה נא – הגיעה שעה שיש לדאג על יופייך, ידעתי – זה ימים כי יפת מראה את – ועכשיו אנו באין בין אנשים שחורים ומכוערים, אחיהם של כושיים, ולא הורגלו באשה יפה. ודומה לו: הנה נא אדוני סורו נא

9. ויחלק עליהם – לפי פשוטו: סרס המקרא, ויחלק הוא ועבדיו עליהם לילה, כדרך הרודפים שמתפלגין אחר הנרדפים, כשבורחין זה לכאן וזה לכאן. ומדרש אגדה: שנחלק לילה, ובחצות ראשון שלו נעשה לו הנס, וחציו השני נשמר ובא לחצות לילה של מצרים

10. ואברהם היו יהיה – מדרש אגדה: זכר צדיק לברכה, הואיל והזכירו ברכו. ופשוטו: וכי ממנו אני מעלים, והרי הוא חביב לפני להיות לגוי גדול וגומ׳.

11. עוד מי לך פה – פשוטו של מקרא: מי משלך עוד בעיר הזאת, חוץ מאשתך ובנותיך שבבית. ומדרש אגדה: עוד – מאחר שעושין נבלה זו, מי לך פתחון פה – ללמד סניגוריא עליהם. שכל הלילה היה מליץ עליהם טובות, קרי ביה: מי לך פה.

12. הלא מצער – עוונותיה מועטין ויכול אתה להניחה, ותחי נפשי בה, מדרשו. ופשוטו: הלא עיר קטנה היא, ואנשים בה מעט, אין לך להקפיד אם תניחנה ותחי נפשי בה

13. על אודות בנו – שיצא לתרבות רעה. ופשוטו: על שאומרת לו לשלחו

14. י״י יראה – פשוטו ותרגומו: י״י יבחר ויראה לו המקום הזה להשרות שכינתו ולהקריב כאן קרבנות. ומדרש אגדה: י״י יראה עקידה זו לישראל, לסלוח בכל שנה ולהצילם מן הפורענות, כדי שיאמר היום הזה בכל דורות הבאים: בהר י״י נראה אפרו של יצחק צבור ועומד לכפרה

15. ויקם – תקומה היתה לו, שיצא מיד הדיוט ליד מלך. ופשוטו של מקרא: ויקם השדה והמערה וכל העץ לאברהם למקנה וגו׳.

16. ויתן לך – יתן ויחזור ויתן, בראשית רבא (בראשית רבה ס״ו:ג׳). ולפי פשוטו: מוסף לעיניין ראשון: ריח בני אשר נתן לך הקב״ה כריח שדה וגומ׳ (בראשית כ״ז:כ״ז), ועוד יתן לך מטל השמים כו׳, כמשמעו.

17. מתנחם – ניחם על האחוה, לחשוב מחשבה אחרת להתנכר לך להרגך. ואגדה: כבר אתה מת בעיניו ושתה עליך כוס תנחומין. לשון אחר לפשוטו: לשון תנחומין, מתנחם הוא על הברכות בהריגתך.

18. ויזרח לו השמש – לשון בני אדם הוא: כשהגיע למקום פלוני האיר לו השחר, זהו פשוטו. ויזרח לו – לצורכו, לרפאות צלעותו, כמה דאת אמר: שמש צדקה ומרפא בכנפיה

19. מי לך כל המחנה – מי כל המחנה שפגשתי שהוא שלך, כלומר: למה הוא לך. פשוטו של מקרא: על מוליכי המנחה. ומדרשו: כיתות של מלאכים פגע שהיו דוחפין אותו ואת אנשיו, ואומרים להם: של מי אתם.

20. ויקרא לו א-ל אלקי ישראל – לא שהמזבח קרוי: אלקי ישראל, אלא על שם שהיה הקב״ה עמו והצילו, קרא שם המזבח על שם הנס, להיות שבחו של מקום נזכר בקריאת השם. כלומר: מי שהוא א-ל – הקב״ה, הוא לאלקים לי, ששמי ישראל. וכן מצינו במשה: ויקרא שמו י״י ניסי – לא שהמזבח קרוי י״י, אלא על שם הנס קרא שם המזבח, לזכר שבחו של מקום: י״י הוא ניסי. ורבותינו אמרו: שהקב״ה קרא לו ליעקב א-ל. דברי תורה כפטיש יפוצץ סלע, מתחלקין לכמה טעמים, ואני ליישב פשוטו ושמועו של מקרא באתי.

21. כברת ארץ – מנחם פירש: לשון כביר, ריבוי, מהלך רב. ומדרש הגדה: בזמן שהארץ חלולה ככברה, שהניר מצוי, הסתיו עבר, ועדיין השרב לא בא. ואין זה פשוטו של מקרא, שהרי בנעמן מצינו: וילך מאתו כברת. ואומר אני: שהוא שם מידת קרקע, כגון מהלך פרסה או יותר, כמו שאתה אומר: צמד כרם, חלקת השדה, כך במהלך אדם נתון שם מדה: כברת ארץ.

22. אלה תולדות יעקב – ואלה של תולדות יעקב, אלה יישוביהן וגילגוליהן עד שבאו לכלל יישוב. סיבה ראשונה: יוסף בן שבע עשרה וגו׳ – על יד זו נתגלגלו וירדו למצרים, זהו אחר יישוב פשוטו של מקרא להיותג דבור על אופניו. ומדרש הגדה דורש הכתוב: אלה תולדות יעקב ביוסף, מפני כמה דברים: אחת, שכל עצמו של יעקב לא עבד אצל לבן אלא ברחל, ושהיה זיו איקונין של יוסף דומה לו, וכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף: זה נשטם וזה נשטם, זה אחיו מבקש להורגו וזה אחיו מבקשין להורגו, וכן הרבה בבראשית רבא

23. נלכה דותינה – לבקש לך נכלי דתות שימיתוך בהם. ולפי פשוטו של מקרא: מקום הוא. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו.

24. אבל שאולה – כפשוטו: לשון קבר הוא, באבלי אקבר, לא אתנחם כל ימיי. ובמדרשו: גיהנם. סימן זה היה מסור בידי מפי הגבורה, אם לא ימות אחד מבניי בחיי, מובטח אני שאיני רואה גיהנם

25. ויחלמו חלום שניהם – ויחלמו שניהם חלום, זהו פשוטו. ומדרשו: כל אחד חלם חלום שניהם, שחלם חלומו ואת פתרון חלום חברו, וזהו שנאמר: וירא שר האופים כי טוב פתר

26. הוא אשר דברתי – הדבר שדברתי שאתם מרגלים, הוא האמת והנכון, זה לפי פשוטו. ומדרשו: אמר להם: ואילו מצאתם אותו ויפסקו עליכם ממון, תפדוהו? אמרו לו: הין. ואמר להם: ואם יאמרו לכם שלא יחזירוהו בשום ממון מה תעשו? אמרו לו: לכך באנו, או להרוג או ליהרג. אמר: הוא אשר דיברתי אליכם – להרוג את בני העיר באתם, מנחש אני בגביע שלי ששנים מכם החריבו כרך גדול של שכם

27. א-ל שדי - א-ל שיש די בנתינת רחמיו, וכדי היכולת בידו ליתן, יתן לכם רחמים, זהו פשוטו. ומדרשו : מי שאמר לעולם דיי, יאמר דיי לצרותיי

28. כי כמוך כפרעה – חשוב אתה בעיניי כמלך, זהו פשוטו. ומדרשו: סופך ללקות עליו בצרעת, כמו שלקה פרעה על ידי זקינתנו שרה על לילה אחד שעיכבה. דבר אחר: מה פרעה גוזר ואינו מקיים, מבטיח ואינו עושה, אף אתה כן. וכי זו שימת עין שאמרת לשום עינך עליו? דבר אחר: כי כמוך כפרעה – אם תקניטני, אהרוג אותך ואת אדוניך

29. אל תרגזו – אל תתעסקו בדבר הלכה, שלא תרגז עליכם הדרך. דבר אחר: אל תפסיעו פסיעה גסה והכניסו חמה לעיר. ולפי פשוטו של מקרא יש לומר: לפי שהיו נכלמים, היה נדאג שמא יריבו בדרך על דבר מכירתו, להתווכח זה עם זה ולומר: על ידך נמכר, אתה ספרת לשון הרע עליו וגרמת לנו לשנאותו

30. אמותה הפעם – פשוטו כתרגומו. ומדרשו: סבור הייתי למות שתי מיתות – בעולם הזה ובעולם הבא, שנסתלקה שכינה ממני, והייתי אומר שיתבעני הקב״ה מיתתך. עכשיו שעודך חי, לא אמות אלא פעם אחת

31. כי באפם הרגו איש – אילו חמור ואנשי שכם, ואינם חשובים כולם אלא כאיש אחד לפניהם. וכן הוא אומר בגדעון: והכית את מדין כאיש אחד, וכן במצרים: סוס ורכבו רמה בים . זהו מדרשו. ופשוטו: אנשים הרבה קורא איש, כל אחד לעצמו.

32. אשר כריתי לי – כפשוטו, כמו: כי יכרה איש. ומדרשו עוד מתיישב על הלשון, כמו: אשר קניתי. אמר ר׳ עקיבא: כשהלכתי לכרכי הים היו קורין למכירה כירה. ועוד מדרשו: לשון כרי, דיגור, שנטל יעקב כל כסף וזהב שהביא מבית לבן ועשה אותן כרי, ואמר לו לעשו טול זה בשביל חלקך במערה

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ג' פברואר 21, 2023 11:44 am

הבאר ההיא כתב:
ח. רוזנברג כתב:אינני מכיר את הרב המחבר ואת עקרונותיו, וגם לא את הפירוש שהוציא.
אבל...
אלא...
(כמובן...)

זיז שדי כתב:מה שמפריע לי...

יש"כ.
אבל אין לכם מה להתפלמס איתי, אני לא דוברם של התנגדים.

גם אני איני דוברם של התומכים, וכמו שכתבתי איני מכיר את המחבר וגם לא את חיבורו.
רק הגבתי על מה שכתבת שלדעת אי-מי יש עיקרון כזה "שכל מה שנשגב בהכרח אינו פשט", וע"ז כתבתי שלפעמים הפשט כתוב בצורה שמעוררת רגשות שגב אצל הקורא ולפעמים לא.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' פברואר 21, 2023 1:25 pm

ממו"ר ר' ליב זצ"ל למדתי ש:
'ה' הוא האלקים' במובן הכי הכי פשוט - זה מאוד מאוד מאוד נשגב!

ולענ"ד, מי שאין לו שגב בזה, הוא גס רוח.

(אחרי שפנו אליי באישי, אדגיש, לא תקפתי אף אחד ספציפי בהודעה זו, לא נכנסתי לדיון האחרון.
כתבתי זאת באופן כללי, לגבי הדעה שאומרת ש'הפשט מגשם את הנשגב', שלענ"ד בפעמים רבות זו הסתכלות שטחית)

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ד' פברואר 22, 2023 12:32 am

[דוגמא ד:
על הפסוק עין תחת עין, נראה מדברי הספורנו שמפרש בכוונת הקרא 'עין ממש' (רק שבאה הקבלה שלא נקיים בזה הדין הגמור, עיי"ש הטעם) [דברי הספורנו לדעתי סובלים גם פי' אחר אבל בפשטת דבריו נראה כן] ובפשש"מ פי' בכוונת הקרא 'דמי עין', והיינו שגם הפסוק בפשטות כיון לדרשות חז"ל.]

[והנה יהיה מי שיטעון שדעת הספורנו הוא יותר נשגב שהרי נותן כח בקבלה לסתור את פשט המקרא, אבל כעין זה אפשר לטעון גם בכל פעם שמפרשים את הפשט דלא כדרשות חז"ל, ובדרך כלל א"א לעמוד על התפל]

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 22, 2023 6:29 am

בינה להבין כתב:עין תחת עין
רק זה היה חסר להם להרחיק לכת ממסורת חכמינו כי אז היו מוכתבים מיד כקראים....
לולא פחד היה להם מסתבר לי שהיו שמחים לפרשו כפשוטו, ואולי גם הפסוקים בפרשיות קדש והיה כי יביאך כרשב"ם כתבם על לוח לבך.
אף חכמתם (וירא"ש) עמדה להם לדעת עד פה תבוא.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' פברואר 22, 2023 6:36 am

במסתרים כתב:
בינה להבין כתב:עין תחת עין
רק זה היה חסר להם להרחיק לכת ממסורת חכמינו כי אז היו מוכתבים מיד כקראים....
לולא פחד היה להם מסתבר לי שהיו שמחים לפרשו כפשוטו, ואולי גם הפסוקים בפרשיות קדש והיה כי יביאך כרשב"ם כתבם על לוח לבך.
אף חכמתם (וירא"ש) עמדה להם לדעת עד פה תבוא.

אינו דומה, הרשב"ם הוא פירוש ע"פ הפשט אבל לא נכנס למילות בפשט, אבל עין תחת עין זה ממש פירוש המילות כפי' הספורנו

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 22, 2023 6:42 am

זיז שדי כתב:הרשב"ם הוא פירוש ע"פ הפשט אבל לא נכנס למילות בפשט
יבחנו דבריכם האמת אתכם.
ושמתם את דברי אלה על לבבכם... וקשרתם...
זיז שדי כתב:עין תחת עין זה ממש פירוש המילות כפי' הספורנו
למה אתה צריך לספורנו לגלות לנו פירוש המלות?
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ד' פברואר 22, 2023 6:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' פברואר 22, 2023 6:58 am

זה כתוב בנוסח כזה או אחר ד פעמים בתורה, וזה רק פעם אחת
וכתבתם גם אינו כפשוטו?
צריך הספורנו והרשב"ם להראות שגם גדולי הראשונים והאחרונים הסכימו לפירש כן ע"פ הפשט, ואעפ"כ לא הלכו בזה בעלי פשש"מ

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 22, 2023 7:19 am

זיז שדי כתב:זה כתוב בנוסח כזה או אחר ד פעמים בתורה, וזה רק פעם אחת
כמדומה שזו תשובת המלבי"ם.
זיז שדי כתב:ואעפ"כ לא הלכו בזה בעלי פשש"מ
אי משום הא לא איריא כמ"ש לעיל, קצת שכל יש להם.

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 23, 2023 1:27 am

הבאר ההיא כתב:אני רוצה להציע למחברי או תומכי הפירוש הצעה חדשה.

במקום להיגרר אחרי המתנגדים ולהתפלמס עם כל דוגמה שהם מביאים להוכיח שברור שבאמת הפירוש החזל"י הניסי והנשגב אינו הפשט, שיאספו מרחבי החומש עשרים או שלושים מקומות שבהם נקט המחבר דוקא את הפירוש הנשגב כפשט העיקרי והראשון בפסוק (ולא רק כהרחבה ותוספת), לכל דוגמה יהיה מצורף הציטוט מהפירוש לצד ציטוטים מפשטנים אחרים שנקטו בפירוש גשמי יותר ונשגב פחות, ובכך יהיה ברור לכל מבקשי האמת שאכן לא היתה כאן מגמה פסולה גם לא בשוגג אלא השיקול שהכריע בין הפירושים היה רק מה שהבין המחבר שמתיישב היטב על לשון המקרא.

כל עוד עוסקים התומכים בלהתגונן ולהסביר על כל הדוגמאות שבהם נקט את הפירוש הפחות נשגב ולשכנע למה זה היה מוצדק מבחינת הפשט, עדיין הצופה מהצד עלול שלא להשתכנע שאין כאן עיקרון כנ"ל ואין ולאו רפי בידיה מי כאן יותר משכנע.

דרך משל בדוגמה האחרונה עיינתי וראיתי שהמלבי"ם הנצי"ב ורד"ץ הופמן הלכו בעקבות הרמב"ן, קשה לי להשתכנע שזה כ"כ מובן מאליו שהפשט כאן הוא לא ככה, כמובן שזה עדיין לא מעיד למה המחבר חשב אחרת האם מחמת המגמה הנ"ל או מסיבות האחרות, ולזה נצרך בדיקה מקיפה והשוואה של המון מקומות, התוצאה היא שאני יוצא מסופק.

אבל אם יביאו עשרות דוגמאות הפוכות זה יועיל יותר מאלף ויכוחים על הדוגמאות הבעייתיות, ובמידה שיש דוגמאות כאלו זו גם מלאכה קלה יותר עשרת מונים.

אם כבר יצאה חוברת כזו ולא נתקלתי בה נא להפנות אותי.


אל כבוד 'הבאר ההיא' הנני להודיעך שהצעתך אינו מועיל, וכמו שתווכח מההודעה של 'במסתרים' שהעתקתי למטה. [והגם שהדוגמא שהבאתי שם אינו עוסק בעניני נשגבות, רק בכללות הענין של פי' חז"ל -שגם בזה היה הרבה מערערים, ולכן לא נמנעתי מלהביא דוגמאות כאלו, ובפרט שהרבה חלקי התורה עוסקים בהלכות ולא בנשגבות,- אבל אותה טענה של 'במסתרים' ניתן לטען גם בעניני נשגבות]

במסתרים כתב:
בינה להבין כתב:עין תחת עין
רק זה היה חסר להם להרחיק לכת ממסורת חכמינו כי אז היו מוכתבים מיד כקראים....
לולא פחד היה להם מסתבר לי שהיו שמחים לפרשו כפשוטו, ואולי גם הפסוקים בפרשיות קדש והיה כי יביאך כרשב"ם כתבם על לוח לבך.
אף חכמתם (וירא"ש) עמדה להם לדעת עד פה תבוא.

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 23, 2023 2:09 am

דוגמא ה:
"והמת יהיה לו", הרמב"ן הביא פי' בדרך הפשט 'לו-למזיק', ומ"מ הדין תואם דעת חז"ל שפחת נבילה לניזק, עיי"ש, ובפשש"מ פי' 'לו-לניזק' וכדעת חז"ל בב"ק דף י

דוגמא ו:
"אם זרחה השמש עליו", הרמב"ן כתב דדרך הפשט ידועה שאם עמד שם עד שזרחה השמש ומכירים אותו 'דמים לו', ובפשש"מ פי' אם ברור לך כשמש שאינו בא על עסקי נפשות 'דמים לו', וכדרשת חז"ל סנהדרין עב [ובאמת בזה אני תמה עליהם דלפי דרכם שבאו להוסיף ביאור ע"פ פשט בנוסף לרש"י -וכמו שכתבו בהקדמה- היה להם להביא דברי רמב"ן אלו, ואולי במהדורה הבאה יתקנו]

דוגמא ז:
"לאות על ידך", הרשב"ם כתב דלפי עומק פשוטו הכוונה שיהיה לזכרון תמיד כאילו כתוב על ידך, ובפשש"מ פי' דהכוונה לתפילין שאנו מניחים, כדעת חז"ל עירובין צו, ועוד. [בנוגע ענין הנשגבות, אינני יכול להחליט איזה פשט יותר נשגב]

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 23, 2023 3:23 am

עוד עלה בדעתי [לאחר שראיתי דברי 'במסתרים' לעיל] רעיון נפלא,
שהמחבר פשש"מ בא להציל את בני הנוער שלא ילכו שולל אחר כל מיני קבוצות שקמו לאחרונה שרוצים להחליש כח חז"ל, וטענתם שדבריהם סותרים דברי התורה שבכתב, ולכן התחכם המחבר והוציא פי' וקראו פשש"מ ושם החדיר הרבה מדרשות חז"ל [הן בדרך פשט והן בדרך דרש], וכדי שלא יחשדו בו [אותם הקבוצות] שבא להציל מהם, לכן בקצת מקומות נטה מדברי חז"ל [וגם זה רק ע"פ דברי ראשונים ומפרשים המקובלים מדור דור,בכדי שלא ליתן מכשול] . (שהרי קצת שכל יש לו) (ובודאי אם היו יכולים לפר' באותן קצת מקומות כפי' חז"ל היו שמיחים לעשותם)
נערך לאחרונה על ידי בינה להבין ב א' פברואר 26, 2023 7:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 23, 2023 11:55 pm

הרה"ג יוסף זלמן בלאך שליט"א (ממאנסי) באחד השיעורים שלו: דער חומש 'פשוטו של מקרא', איז 'פיל מאל ערגער' ווי דעם 'מענדלזאן'ס ביאור', 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין
בתרגום חפשי:החומש פשוטו של מקרא הוא פי כמה וכמה יותר גרוע מהביאור של מנדלסון, 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין!
מצורפת הקלטה שהיא בלולה מאידיש ואנגלית
קבצים מצורפים
הרב הגאון יוסף זלמן בלאך שליטא נגד חומש פשוטו של מקרא.mp3
(2.01 MiB) הורד 218 פעמים

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 24, 2023 2:13 am

זאב ערבות כתב:הרה"ג יוסף זלמן בלאך שליט"א (ממאנסי) באחד השיעורים שלו: דער חומש 'פשוטו של מקרא', איז 'פיל מאל ערגער' ווי דעם 'מענדלזאן'ס ביאור', 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין
בתרגום חפשי:החומש פשוטו של מקרא הוא פי כמה וכמה יותר גרוע מהביאור של מנדלסון, 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין!
מצורפת הקלטה שהיא בלולה מאידיש ואנגלית

כלומר מה שנכתב הכל טוב וישר, ומהודר שבמהודר ממש כס"ת, וכל הטענה הוא על הכותבים, ודעתו שהכותבים יש להם דין 'מין'
דומני שהוא מבטא בשפתיו את דעת רוב המערערים שעיקר הבעיה הוא הכותבים ולא הפירוש וד"ל.
וידוע דרכו לקרוא לכמעט כל אדם בשם מין וכל הפוסל וכו'

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ו' פברואר 24, 2023 9:12 am

זיז שדי כתב:כלומר מה שנכתב הכל טוב וישר, ומהודר שבמהודר ממש כס"ת, וכל הטענה הוא על הכותבים, ודעתו שהכותבים יש להם דין 'מין'
דומני שהוא מבטא בשפתיו את דעת רוב המערערים שעיקר הבעיה הוא הכותבים ולא הפירוש וד"ל.
וידוע דרכו לקרוא לכמעט כל אדם בשם מין וכל הפוסל וכו'

ליתר דיוק הוא אומר שזה 'עשר מליון פעמים יותר גרוע מהביאור של מנדלסון'

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פילווישוק » ו' פברואר 24, 2023 11:00 am

5 דק' של דברי בלע - ולשם השוואה הפריז גם בשקרים על הראי"ה קוק וציטט בשם בעל הלשם דבר שלא נאמר עליו.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' פברואר 24, 2023 11:02 am

מכל הדברים האלה צ"ע לי מאי אולמיה של רב מרב, ומי קובע מי יכול לומר על מי ומה, ומי לא ומה לא.
מדוע רב יכול לקרוא לרב אחר "מין ואפיקורס" ואי אפשר לקרוא לאותו הרב בעצמו "משוגע ומטורף".

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » ו' פברואר 24, 2023 11:08 am

צופה_ומביט כתב:מדוע רב יכול לקרוא לרב אחר "מין ואפיקורס" ואי אפשר לקרוא לאותו הרב בעצמו "משוגע ומטורף".

אפשר בהחלט.
אבל יש כאן איזה חוסר איזון, צד אחד יכול להשתמש בנשק הכבד יותר, של האשמה במינות ואפיקורסות, ואילו לרשות הצד השני עומד נשק חלש יותר, של האשמה בשיגעון וטירוף.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 24, 2023 1:10 pm

אליסף כתב:
זיז שדי כתב:כלומר מה שנכתב הכל טוב וישר, ומהודר שבמהודר ממש כס"ת, וכל הטענה הוא על הכותבים, ודעתו שהכותבים יש להם דין 'מין'
דומני שהוא מבטא בשפתיו את דעת רוב המערערים שעיקר הבעיה הוא הכותבים ולא הפירוש וד"ל.
וידוע דרכו לקרוא לכמעט כל אדם בשם מין וכל הפוסל וכו'

ליתר דיוק הוא אומר שזה 'עשר מליון פעמים יותר גרוע מהביאור של מנדלסון'

אז היה עליו לומר שדינו כספר הקוראן שכתבו מין. האפשרות היחידה להסביר את דבריו, שהוא סובר שהביאור של מנדלסון איננו גרוע בכלל, וא"כ עשר מליון פעמים אפס זה עדיין אפס. ויש רק בעיה של ספר תורה שכתבו מין. דהיינו שהבעיה במדפיסים ולא בספר.
.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 24, 2023 10:38 pm

זאב ערבות כתב:הרה"ג יוסף זלמן בלאך שליט"א (ממאנסי) באחד השיעורים שלו: דער חומש 'פשוטו של מקרא', איז 'פיל מאל ערגער' ווי דעם 'מענדלזאן'ס ביאור', 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין
בתרגום חפשי:החומש פשוטו של מקרא הוא פי כמה וכמה יותר גרוע מהביאור של מנדלסון, 'והפשוטו של מקרא' וכן 'הרש"י כפשוטו', שניהם דינם כס"ת שכתבו מין!
מצורפת הקלטה שהיא בלולה מאידיש ואנגלית

בסוף דבריו הוא אומר דבר נורא ואיום I don't go into a sefarim store to censor, if I did there will be only two sefarim that will pass. Sidur, and chumash. ובלה"ק אני לא נכנס לחנות הספרים לצנזר, אם הייתי מצנזר רק שתי ספרים הייתי מתיר, הסידור והחומש.
כלומר לפי דעתו ושיטתו, כל ספרי הנביאים והכתובים, המשנה והתלמוד, וכל ספרי הראשונים והאחרונים, הטור ושו"ע, המשנ"ב והח"ח, אף אחד מהם לא היה עובר את הצינזור הקפדני של הדה"ג י. ז. בלאך ..... וא"כ לא יגרע חלקו של ספר פש"מ וחלקו ביחד עם כל הספרים החשובים של כלל ישראל.
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב ב' אפריל 03, 2023 3:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 27, 2023 5:45 pm

להתהלך כתב:דווקא החומש הזה, בשונה מכל מה שאתה מתאר בכל המפעלים היה שונה לגמרי, וזה לא התנהל כצוות עורכים במפעל, אלא כולו נערך על ידי הרה"ג רבי נפתלי שליט"א ובנו,

אז מה פשר עמוד השער של החומשים?

בינה להבין
הודעות: 193
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ד' מרץ 01, 2023 12:28 am


צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 27, 2023 11:15 am

החוזר כתב:
איש_ספר כתב:
דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG

כמו שנאמר ילד טוב מצרים.


דווקא דוגמה מצויינת. הפסוק אומר: וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים.
לכאורה "כי טוב הוא" הוא סיבה לכך שהצפינתו שלושה ירחים.
מהו "כי טוב הוא"?
להלן האפשרויות:
    1. שמו "טוב" (רבי מאיר במדרש)
    2. טוביה שמו (רבי יהודה במדרש)
    3. הגון לנביאות (רבי נחמיה במדרש)
    4. נולד כשהוא מהול (אחרים במדרש)
    5. בשעה שנולד נתמלא הבית כולו אור (חכמים במדרש)
    6. ילד יפה מראה(ראב"ע) וכן ר"א בן הרמב"ם, והספורנו
    7. נגמרו סימניו, שערו וציפורניו, וידעה שהוא בר קיימא (רשב"ם)
    8. ילד שקט ונוח (רש"ר הירש)
מה נראה פשט, בכל דרך שלא נבין את זה?

לכאורה כדברי הראב"ע משמע במדרש (שמות רבה א, כו):
וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד עשרים וארבעה חודש הניקתהו ואתה אומר ויגדל הילד אלא שהיה גדל שלא כדרך כל הארץ. וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה וְגוֹ' היתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו כאלו הוא בנה ולא היתה מוציאתו מפלטרין של מלך ולפי שהיה יפה הכל מתאוים לראותו, מי שהיה רואהו לא היה מעביר עצמו מעליו, והיה פרעה מנשקו ומחבקו.

"ולפי שהיה יפה", אומרים זאת כדבר פשוט וברור וידוע, שנותר רק לומר עליו "ולפי", ומוציאים מזה דברים שלא נאמרו כלל בכתוב. דבשלמא מה שהיתה בת פרעה מחבקת ומנשקת אותו נלמד מדכתיב "ויהי לה לבן" [יפ"ת], אבל לומר שכל הרואה אותו לא היה מעביר עצמו מעליו ואף פרעה היה מחבק ומנשק אותו הא מנא ליה?
מנין שהיה יפה? מדוע זו הנחה כה פשוטה?
לכאורה כי כך פירשו את הפסוק "ותרא אותו כי טוב הוא".

ומדברי המדרש אולי אף עולה ביאור מדוע דבר זה הוא נימוק ל"ותצפנו".
עיין שם ביפה תואר [מובא בעץ יוסף] שכתב "שזה דכתיב ויהי לה לבן פירושו שהיה חביב לה כבן מתוך יופיו", הרי שהיופי מוסיף חביבות. ומעתה יש לומר שגם כלפי ההורים האמיתיים, כאשר יש להם בן יפה במיוחד יש להם יותר אהבה אליו, עד כדי למסור נפשם עליו ביותר בשעת הסכנה. וא"ת שהורים אמיתיים מוסרים נפשם על הילד בכל מקרה - פוק חזי ששאר הורים בישראל לא עשו כן. [הרשב"ם דוחה רעיון זה ומבאר אחרת לדרכו]. וסמך לזה דברי המדרש הנ"ל שמחמת שהיה יפה במיוחד היו הכל אוהבים אותו במיוחד.

ור"ע ספורנו, שג"כ פירש כי טוב הוא שהיה יפה במיוחד, ביאר מדוע מה שיפה הוא זהו נימוק לתצפנו: "ראתהו יפה יותר ממה שהיה מורגל וחשבה שזה היה לתכלית מכוון מאת יוצרו, כי אמנם יופי התבנית יורה על טוב מזג החומר ושלמות הכח המצייר".

הרי ששערי פירוש לא ננעלו, אף אם במבט ראשון לא רואים את הקשר. ועכ"פ שלושה ראשונים פירשו "כי טוב הוא - כי יפה מראה [במיוחד] הוא", וכאמור, כך משמע מדברי המדרש, שנקט כדבר פשוט שהיה משה יפה במיוחד, עד שהכל היו מתאווים לראותו ומי שראה אותו לא היה יכול שלא להתייחס אליו ולעבור מעליו, והכל היו מחבקים ומנשקים אותו, וכאמור, לכאורה אין לכל זה שום מקור בכתוב אם לא שנאמר שכך פירש המדרש את המילים "כי טוב הוא".

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ה' אפריל 27, 2023 10:13 pm

כמו שאר הקנאויות, גם קנאות זו מבוססת היטב על הבורות ועל התקווה שאחרים לא יבדקו.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החושב » א' אפריל 30, 2023 10:26 pm

האם מישהו יודע איפה אני יכול לרכוש סט של ״פשוטו של מקרא״?
עד לפני כחצי שנה זה היה אצלנו בכל בית כנסת, והשתמשתי בו די הרבה. עכשיו שמזכי הרבים גנבו והשמידו את הכל, אני מחפש לקנות. אבל לא מוצא בחנויות.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' מאי 01, 2023 12:56 am

החושב כתב:האם מישהו יודע איפה אני יכול לרכוש סט של ״פשוטו של מקרא״?
עד לפני כחצי שנה זה היה אצלנו בכל בית כנסת, והשתמשתי בו די הרבה. עכשיו שמזכי הרבים גנבו והשמידו את הכל, אני מחפש לקנות. אבל לא מוצא בחנויות.

https://zbermanbooks.com/catalogsearch/ ... 7%A8%D7%90

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החושב » ב' מאי 01, 2023 10:14 am


תודה רבה. אבל לא שולחים לארץ
אבל מצאתי חנות בארץ שנשארו שם כמה סטים אחרונים
https://www.sefer.org.il/items/3733043? ... 1%E2%80%A2

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » א' מאי 07, 2023 7:15 am

האם יש סיכוי שזה יעלה פעם לאוצר?

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 07, 2023 1:14 pm

יש מקור לכך ששלומית בת דברי היתה "נשואה" למצרי?
[כך ביארו בפשוטו של מקרא].

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4801
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 07, 2023 1:30 pm

החושב כתב:אבל מצאתי חנות בארץ שנשארו שם כמה סטים אחרונים
https://www.sefer.org.il/items/3733043? ... 1%E2%80%A2

כתוב אזל מהמלאי רבינו.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 07, 2023 9:48 pm

קרית מלך כתב:יש מקור לכך ששלומית בת דברי היתה "נשואה" למצרי?
[כך ביארו בפשוטו של מקרא].

לא מצאתי
אבל מצאתי בראב"ע שמפרש שהמצרי התיהד ולדבריו אפשר לומר שהיתה נשואה למצרי בלי מרכאות

איש פלוני
הודעות: 808
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' מאי 09, 2023 4:30 pm

החושב כתב:האם מישהו יודע איפה אני יכול לרכוש סט של ״פשוטו של מקרא״?
עד לפני כחצי שנה זה היה אצלנו בכל בית כנסת, והשתמשתי בו די הרבה. עכשיו שמזכי הרבים גנבו והשמידו את הכל, אני מחפש לקנות. אבל לא מוצא בחנויות.

קיבלתי:
ניתן להשיג את הספרים במחיר הרגיל אצל המחבר הרב נפתלי אנשין, בביתו בביתר עילית (יש אפשרות למשלוח לירושלים ולבית שמש).


חברא
הודעות: 487
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ב' מאי 15, 2023 10:49 am

ראיתי אמש אגרות משה הקשור לאשכול, ואמרתי להציגו כאן.

לעיל הובאו דברי הגרח"י קפלן:
‏‏הגרח''י קפלן - פירוש רש''י פשוטו של מקרא2.jpg
‏‏הגרח''י קפלן - פירוש רש''י פשוטו של מקרא2.jpg (38.11 KiB) נצפה 4154 פעמים


וז"ל רש"י (בראשית ל, יז):
"וישמע אלקים אל לאה - שהיתה מתאוה ומחזרת להרבות שבטים".

וב'פשוטו של מקרא' כתבו שרצתה לזכות בעוד בנים.
ועל זה הרעיש הגרח"י קפלן.

וזה מה שראיתי באגרות משה (אבן העזר ד, יג):
והנה זה פשוט שכל אשה רוצה להוליד בנים והוא חסרון גדול אצלה כשלא אפשר להיות לה בנים, ולבד שידוע זה לכל אדם הנה מפורש בקראי מאמהות הצדקניות וחנה איך שמסרו נפשן שילדו בנים, וכל הלמוד שאדם שאין לו בנים חשוב כמת יליף לה ריב"ל בנדרים דף ס"ד ע"ב מרחל שאמרה הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי, ומה שלא כפינן את הבעל להוציא כשאין הבעל יכול להוליד בנים מטעם דאינה מצווה על פו"ר אא"כ אומרת שהיא צריכה לבן שיהיה לה חוטרא לידה ומרא לקבורה כדאיתא ביבמות דף ס"ה ע"ב ולא כפינן לו להוציאה כשתובעת שיגרשנה משום שהיא רוצה להוליד בן אף שאינה צריכה לו לכלום, כרחל וחנה שלא הוצרכו לשום דבר לבן, מטעם שהוא משום גדול שכופין להאיש להוציא אשתו בגט, אולי הוא משום שהרבה נשים מתפייסות מצד טובת הבעל לה כמו שאמר אלקנה לחנה אשתו לפייסה בזה שהוא טוב לה מעשרה בנים ולא תוסיף לו צער גדול ולילך ממנו ויש לחוש שעיקר רצונה להתגרש הוא משום שנתנה עיניה באחר, אבל כשבאה מחמת טענה דבעיא חוטרא לידה ומרא לקבורה לא מצוי שתתפייס אשה כזו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים