ספרים וועלט כתב:מיהו זה שגילה את זה?
כשתילי זיתים כתב:יתכן משום שאין זה סברא לקבוע הסדר כזה, לכן אדרבה רק בגלל שיש סדר להמסכתות, חז"ל קבעו מנין הפרקים כזה כדי שאנשים יזכרו הסדר
מגופת חבית כתב:כשתילי זיתים כתב:יתכן משום שאין זה סברא לקבוע הסדר כזה, לכן אדרבה רק בגלל שיש סדר להמסכתות, חז"ל קבעו מנין הפרקים כזה כדי שאנשים יזכרו הסדר
חוץ ממה שאינו מן ההגיון הא חז''ל אמרו להדיא במקצת מס' למה קבעו א' אחר השני עי' סוטה דף ב
האמת אדרוש כתב:מגופת חבית כתב:כשתילי זיתים כתב:יתכן משום שאין זה סברא לקבוע הסדר כזה, לכן אדרבה רק בגלל שיש סדר להמסכתות, חז"ל קבעו מנין הפרקים כזה כדי שאנשים יזכרו הסדר
חוץ ממה שאינו מן ההגיון הא חז''ל אמרו להדיא במקצת מס' למה קבעו א' אחר השני עי' סוטה דף ב
אין ראיה משם שהיה אפשר לסדר גיטין אחר נזיר שיש בו ט פרקים ג״כ
האמת אדרוש כתב:ידוע מה שגילה אפיקורס א' ימ"ש לפי מאה וחמישים שנה, שסדר המסכתות בש"ס (מלבד סדר זרעים, ועיין מש"כ בזה ר' ראובן מרגליות), הוא כפי מני הפרקים, זאת אומרת שמסכת שבת נמצא ראשון בסדר מועד בהיותו הגדול מכולם וכן הלאה, וכן מסכת יבמות בסדר נשים וכו'. ובזה מיושב כל מה שעמלו הראשונים (הרמב"ם ועוד) ליישב מאיזה טעם בא יבמות וגיטין קודם קידושין ועוד קושיות.
מהו השקפת התורה להבין מאיזה טעם לא הזכירו הראשונים דבר זה, היתכן שלא הרגישו בזה?! או דילמא שפשיטא להו, ועם כל זה לדעתם צריכים טעמים אחרים לזה?
מגופת חבית כתב:למה נזיקין חשוב על הסדר נניח של הבבות הם א', אבל מה נעשה למס' מכות
סנהדרין ומכות הן מסכת אחת של י"ד פרקים. (ומה שאמרו "מכדי תנא ממכות סליק" היינו מפרק מכות.)מגופת חבית כתב:למה נזיקין חשוב על הסדר נניח של הבבות הם א', אבל מה נעשה למס' מכות
עץ הזית כתב:סנהדרין ומכות הן מסכת אחת של י"ד פרקים. (ומה שאמרו "מכדי תנא ממכות סליק" היינו מפרק מכות.)מגופת חבית כתב:למה נזיקין חשוב על הסדר נניח של הבבות הם א', אבל מה נעשה למס' מכות
אבל הרמב"ם סובר שסנהדרין ומכות הן ב' מסכתות, כך שלשיטתו מתוך ששה הסדרים שני סדרים אינם מסודרים לפי מספרי הפרקים, ואולי מפני זה הוא סבר שלא מספר הפרקים הוא הסיבה לסדר המסכתות.
האמת אדרוש כתב:מגופת חבית כתב:עץ הזית כתב:סנהדרין ומכות הן מסכת אחת של י"ד פרקים. (ומה שאמרו "מכדי תנא ממכות סליק" היינו מפרק מכות.)מגופת חבית כתב:למה נזיקין חשוב על הסדר נניח של הבבות הם א', אבל מה נעשה למס' מכות
אבל הרמב"ם סובר שסנהדרין ומכות הן ב' מסכתות, כך שלשיטתו מתוך ששה הסדרים שני סדרים אינם מסודרים לפי מספרי הפרקים, ואולי מפני זה הוא סבר שלא מספר הפרקים הוא הסיבה לסדר המסכתות.
מה הסיבה להדחוקים ולומר שמכות וסנהדרין הם מס' א'
ראה הערה ח (יסוד המשנה ועריכתה לרב ראובן מרגליות)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים