יעקל כתב:הידוע למישהו שבארץ אשכנז במיוחד אצל בני משפ' באמבערגער (צאצאי ה"רב" מוירצבורג) ואויערבך (מצאצאי הנחל אשכול) נהגו לפסוק שבזה"ז שמיטת כספים מדרבנן כך ששם לא נהגו להשתמש בפרוזבול ?
כדכד כתב:אם לא פוסקים ששמיטה בזה"ז דרבנן אי אפשר להשתמש בפרוזבול
רבא אמר הפקר ב"ד הפקר. אקושיא קמייתא דאקשי' ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שביעית ומתקני דלא תשמט קאי, ואוקמה אפי' כרבנן דפליגי עליה דרבי לומר דשמיטה בזמן הזה דאורייתא ואפ"ה אתא הלל והתקין פרוזבול דהפקר ב"ד הפקר כדדריש לה מקראי ואזיל, והכא נמי אפקורי אפקר הלל ממונו של לוה לגבי מלוה ומגבי ליה וכן פרש"י ז"ל דאקושיא קמייתא קאי, ומינה שמעי' דכח ב"ד יפה להפקיר ממון מזה ולזכותו לזה אפי' קודם שבא לידו, וכן מוכח מקרא דאלה הנחלות אשר נחלו דמה אבות מנחילין ואומרים שדה פלוני לפלוני וזכה בו מיד ואף קודם שבא לידו אף ראשים מנחילין לכל מי שירצו ואומרין ממון ראובן יהא לשמעון וזוכה בו שמעון מעתה.
עושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?
עזריאל ברגר כתב:ועד"ז יש לשאול, האם מי שהלווה ולא קבע זמן "לעשר שנים" ואחר כך הרחיב את הזמן ללווה "לעשר שנים" - האם שביעית משמטתו?
אגב, במה נקנית הרווחת-זמן? בדברים בעלמא?
עושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?
יש"כ. חשבתי -בטעות- שזקיפה במלווה אינה נעשית אלא ע"י קנין וכד', ולכן שאלתי על הרווחת זמן, אבל בשו"ע שם מבואר דתנאי הזקיפה קלים יותר.חלא בר חמרא כתב:לא גרע מזקיפה דמהניא להפכו לחוב רגיל ולשמטו, חו"מ סי' ס"ז סי"דעושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים