yankev כתב:אם כהן חשב שהוא מקריב קרבן תמיד של בין הערביים אחרי חצות אבל בפועל זה היה לפני חצות, האם זה עדיין פיגול?
אליהו חיים כתב:yankev כתב:אם כהן חשב שהוא מקריב קרבן תמיד של בין הערביים אחרי חצות אבל בפועל זה היה לפני חצות, האם זה עדיין פיגול?
סליחה אבל לא מבין השאלה
yankev כתב:אליהו חיים כתב:yankev כתב:אם כהן חשב שהוא מקריב קרבן תמיד של בין הערביים אחרי חצות אבל בפועל זה היה לפני חצות, האם זה עדיין פיגול?
סליחה אבל לא מבין השאלה
התכוונתי לשאול:
אם פיגול זה מחשבה על זמן (רמב"ם פסוהמ"ק פי"ג ה"א), אז כשמקריבים קרבן מחוץ לזמן וחושבים שהוא בזמן הנכון, אז זה גם נאסר מדין פיגול או מדין אחר כדוגמת מחוסר זמן (שזה לכאורה יותר מתאים בקרבן פחות מח' ימים) או מדין אחר שלא עולה כרגע בדעתי.
ברמב"ם הנ"ל:
"שחט את הזבח לשמו על מנת לזרוק דמו מאחר שתשקע החמה שאינו זמן זריקתו או להקטיר ממנו דבר הראוי להקטיר למחר מאחר שיעלה עמוד השחר שאינו זמן הקטרתו או לאכול ממנו דבר הראוי לאכילה לאחר זמן הראוי לאכילתו זו היא מחשבת הזמן וזבחים שחשב בהן מחשבה זו הם הנקראים זבחים שנשחטו חוץ לזמנן והם הנקראים פגול בכ"מ וזהו פגול האמור בתורה"
כדכד כתב:פיגול הכוונה לא שהוא מקריב בזמן הלא נכון של ההקרבה אלא שהוא חושב בעת ההקרבה לאכול או להקטיר את חלקי הקרבן לאחר הזמן המיועד לאכילת ראו הקטרת אותו קרבן.
לענין תמיד שהוקרב קודם זמנו יש במשנה ביומא שפעם הקריבותמי'ד של שחר מוקדם מדי והוציאוהו לבית השרפה ומן הסתם כך הדין גם בקרבן של בין הערבים אם הוקרב בטעות טרם זמנו
עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני, הרמב"ם כותב שפיגול אינו יכול לחול על מחוסר זמן.
ותמיד של בין הערבים לפני חצות - לכאורה נחשב מחוסר זמן.
(תמיד של שחר לפני זמנו - נפסל גם מדין "לילה").
אליהו חיים כתב:גם שייך עיקר שאלתו בענין הפוך, וכגון ששחט של בין הערבים וכבר הגיע הזמן של בין הערבים וחשב שזה של בוקר דאם הוי עקירה בטעות אולי פוסל של בין הערבים דחשב לזרוק עד הצהרים חוץ מזמנו [ובזה לא הוי מחוסר זמן]. וקצת דומה לשוחט כבשים בכבשי עצרת וחשב שהם אילים ושחטן לשם אילים.
אך נראה משונה מאוד לומר דהוי בכלל עקירה בטעות וכמו שכתבתי מקודם דאינו דומה לשם.
yankev כתב:אשמח להבין מה טעם הפסול בכל קרבן שנשחט ביום לפני הזמן (תמיד של בין הערביים ופסח), מצד מה זה נפסל?
עקירה בטעות ל"ש כיון דלא קי"ל הכי להלכה.
אולי נתחיל לשאול פשוט יותר, מה טעם הפסול בתמיד או פסח שנשחט לפני הזמן? (בהדיא כתוב כך לגבי פסח)
אליהו חיים כתב:yankev כתב:אשמח להבין מה טעם הפסול בכל קרבן שנשחט ביום לפני הזמן (תמיד של בין הערביים ופסח), מצד מה זה נפסל?
עקירה בטעות ל"ש כיון דלא קי"ל הכי להלכה.
אולי נתחיל לשאול פשוט יותר, מה טעם הפסול בתמיד או פסח שנשחט לפני הזמן? (בהדיא כתוב כך לגבי פסח)
זבחים י"א ב' דרשא על התמיד דדוקא בין הערבים ממש ולא בין שני ערבים, אבל לרבנן דבן בתירא ולמסקנא שם אף לבן בתירא אין זמנו של הפסח ושל התמיד אלא בין הערבים מזמן שנוטה השמש לרדת, והקרבה לפני כן הוא כמקריב קרבנות החג בערב חג.
כדכד כתב:בפסח יש דין מיוחד שכשקרב שלא בזמנו הוא קרב שלמים
ויש עוד דין מיוחד שבזמנו שלא לשמו הוא פסול.
על כך מח' התנאים בזבחים האם פסח שנשחט שלא בזמנו בערב פסח בצהריים דינו כנשחט בשאר ימות השנה ואז דינו כשלמים או כאילו נשחט בזמנו ופסול מדין שלא לשמו.
תמיד של בין הערבים שנשחט לפני חצות לכאורה דינו כמחוסר זמן משום שלא הגיע זמן שחיטתו וכפי שנדמה לי שכתב הרב עזריאל לעיל.
אליהו חיים כתב:לכן איני מבין איך נכנס כאן 'מחוסר זמן' לשאלה זו בהקרבה לפני זמן הקרבן.
yankev כתב:אליהו חיים כתב:לכן איני מבין איך נכנס כאן 'מחוסר זמן' לשאלה זו בהקרבה לפני זמן הקרבן.
כמו ש"הלילה מחוסר זמן לכל" (במחוסרי כפרה פ"ג ה"ד ) אולי כך יש לומר גם לגבי שאר קרבנות שלא בזמנם?
עזריאל ברגר כתב:בוודאי!
כל קרבן שלא הגיע זמנו - נקרא "מחוסר זמן בבעלים".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים