ולמה לא ישוה השני לראשון לכל הדברים מאחר שנאמר ככל חקת הפסח יעשו, לפי שפירש בו מקצת חקת הפסח, ללמד שאינה שוה לראשון אלא בדברים שנתפרשו בו, והן המצות שבגופו והם חקת הפסח, שכלל זה שנאמר במצרים שילקח הפסח מבעשור, ושהוא טעון הגעת דם באגודת אזוב למשקוף ולשתי המזוזות ושיאכל בחפזון אין אותן הדברים נוהגות לדורות ולא נעשו אלא בפסח מצרים בלבד.
yankev כתב:האם בזמן ביהמ"ק למעשה רוב ישראל הקריבו פסח שני בגלל דרך רחוקה?
yankev כתב:האם בזמן ביהמ"ק למעשה רוב ישראל הקריבו פסח שני בגלל דרך רחוקה?
עזריאל ברגר כתב:yankev כתב:האם בזמן ביהמ"ק למעשה רוב ישראל הקריבו פסח שני בגלל דרך רחוקה?
מי שעלה לרגל - הקריב בראשון.
ומי שהתעצל ולא בא - מדוע יבוא בשני?
הראל דביר. כתב:א. אין אפשרות שרוב ישראל יקריבו בשני, שכן הלכה פסוקה היא שרק יחיד נדחה ולא ציבור. והארכתי בזה בספר פסח לה' סי' כ (viewtopic.php?t=55504).
ב. נראה שהרמב"ם בא לשלול הו"א שבפרטים מסוימים, יהיה פסח שני כמו פסח מצרים ולא כמו פסח דורות. ויש בהקשרים אחרים פוסקים שעמדו על הדמיון דווקא בין פסח שני לפסח מצרים, ששניהם דומים זה לזה ושונים מפסח דורות הראשון הרגיל. ראה פסח לה' ריש עמ' קלז, מה שהצעתי וחזרתי בי, ודומני שיש איפשהו בדיון הארוך שם מקורות אחרים מרבותינו האחרונים שהלכו גם המה בדרך שמדמה פסח שני לפסח מצרים, לאי-אילו עניינים והקשרים.
yankev כתב:עזריאל ברגר כתב:yankev כתב:האם בזמן ביהמ"ק למעשה רוב ישראל הקריבו פסח שני בגלל דרך רחוקה?
מי שעלה לרגל - הקריב בראשון.
ומי שהתעצל ולא בא - מדוע יבוא בשני?
זאת אומרת שמכל א"י באים לעלייה לרגל כבר בערב פסח?
האם מצינו איסור להיות לכתחילה בדרך רחוקה בי"ד? (כלומר האם מותר לא לצאת לירושלים ביום יד)
yankev כתב:הראל דביר. כתב:א. אין אפשרות שרוב ישראל יקריבו בשני, שכן הלכה פסוקה היא שרק יחיד נדחה ולא ציבור. והארכתי בזה בספר פסח לה' סי' כ (viewtopic.php?t=55504).
ב. נראה שהרמב"ם בא לשלול הו"א שבפרטים מסוימים, יהיה פסח שני כמו פסח מצרים ולא כמו פסח דורות. ויש בהקשרים אחרים פוסקים שעמדו על הדמיון דווקא בין פסח שני לפסח מצרים, ששניהם דומים זה לזה ושונים מפסח דורות הראשון הרגיל. ראה פסח לה' ריש עמ' קלז, מה שהצעתי וחזרתי בי, ודומני שיש איפשהו בדיון הארוך שם מקורות אחרים מרבותינו האחרונים שהלכו גם המה בדרך שמדמה פסח שני לפסח מצרים, לאי-אילו עניינים והקשרים.
מה זאת אומרת אין אפשרות? די בקלות כבר חשבתי על שתי אפשרויות לכאורה, ומסתמא יש עוד:
א. למצדדים בהקרבת קרבן פסח בזה"ז, לו יבוא המשיח בניסן, האם רוב ישראל לא יקריבו את השני?
ב. האם הקרבת הקרבנות תלויה במציאות של רוב ישראל בא"י? לו יצויר שרק מיעוט מהיהודים נמצאים בא"י, אז אסור להם להתחיל בהקרבת הקרבנות אם יתאפשר להם?
אולי כוונתך לומר שאין אפשרות לכתחילה לעשות ככה או שלא ירדתי לסוף דעתך.
עזריאל ברגר כתב:א. 1. כמדומני שזוהי מחלוקת או בעיא דלא איפשיטא בירושלמי.
הראל דביר. כתב:הפניתי לסי' כ בספר פסח לה', יש שם אריכות רבה בסוגיה זו, ונסקרות השיטות השונות. ממליץ לפתוח שם לפני שממשיכים את הדיון ומקשים ומתרצים וכו'.
הראל דביר. כתב:הפניתי לסי' כ בספר פסח לה', יש שם אריכות רבה בסוגיה זו, ונסקרות השיטות השונות. ממליץ לפתוח שם לפני שממשיכים את הדיון ומקשים ומתרצים וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 374 אורחים