כמה שאלות לגבי טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר [שמקבל הכהן] למעשר ראשון [שמקבל הלוי]:
הכהן והלוי שניהם מאותו שבט, לשניהם אין חלק ונחלה בארץ, שניהם משרתי ה', כ"א בתפקידו, ומקבלים את פרנסתם מישראל בציווי הקב"ה.
אם כן צ"ב:
א. מדוע הלוי מקבל מהבעלים יותר מהכהן?
מדאורייתא תרומה גדולה חיטה אחת פוטרת את כל הכרי. ומדרבנן אחד מארבעים מידה יפה.
אבל הלוי מקבל מדאורייתא עשירית, אחד מעשר [מהכמות שנותרה אחרי הפרשת התרומה גדולה, וביחס לתרומה גדולה מדאורייתא הקיזוז הזה זניח].
דהיינו: מיבול של מאה קילו ענבים,
מדאורייתא: הכהן יקבל מהבעלים ענב אחד, והלוי 10 קילו.
ומדרבנן: הכהן יקבל מהבעלים [מידה יפה] 2.5 קילו, והלוי יקבל 9.75 קילו. [כמעט פי 4 מהכהן].
ב. הלוי נותן לכהן עשירית מהמעשר שקיבל,
ובדוגמה הנ"ל בציור דאורייתא: הלוי יתן לכהן קילו ענבים.
נמצא שמדאורייתא הלוי נותן לכהן יותר ממה שהבעלים נותן לכהן.
[הלוי נתן קילו, והבעלים ענב אחד]
מדוע?
האם כי הלוי חייב לשרת את הכהן יותר ממה שהבעלים חייב לדאוג לכהן?
והאם אפשר/מוצדק לראות זאת באופן שזו באמת מתנה מהבעלים, אבל התורה "מעבירה אותה" דרך הלוי [ולא אמרינן בזה אפוכי מטרתא למה לי] כדי שהוא יהיה זה שמשרת את הכהן בזה?
ג. יושם לב, שבכל מקרה, גם אחרי שהלוי נתן לכהן תרומת מעשר, עדיין נשאר ביד הלוי יותר מהכהן.
מדאורייתא הכהן קיבל [הכל יחד] קילו ועוד ענב אחד, והלוי קיבל [נשאר בידו] 9 קילו.
ומדרבנן [מידה יפה] הכהן קיבל [הכל יחד] כ-3.5 קילו, והלוי קיבל [נשאר בידו] 8.775 קילו.
מדוע התורה דואגת ללוי יותר מלכהן, ומפרנסת אותו יותר מאת הכהן?
אולי כי יש הרבה יותר לוויים מכהנים?