לא נגזר לו מהיכן יקבל חיותו, ואף דיקבל סוף סוף, אבל יש לו זכות הטענה דניחא ליה לקבל חיותו מריחיא [ודומה למש"א רוצה אדם בקב שלו יותר מט' קבין של חבירו]. ואין לשני זכות להפסיק חיותו מדרך שבחר בו.
ועי' מס"י פכ"א וז"ל, "אין אדם נוגע במוכן לחבירו אפילו כמלא נימא, וכבר היה אדם יכול להיות יושב ובטל והגזירה (גזירת קיצבת מזונות שקצבו לו בראש השנה) היתה מתקיימת, אם לא שקדם הקנס לכל בני אדם, (בראשית ג) בזעת אפך תאכל לחם, אשר על כן חייב אדם להשתדל איזה השתדלות לצורך פרנסתו, שכן גזר המלך העליון, והרי זה כמס שפורע כל המין האנושי אשר אין להמלט ממנו". עכ"ל, וא"כ זכותו לומר שרצונו לפרוע המס דבזיעת אפיך ע"י ריחיא שטרח והעמיד, ולא ע"י דרך אחר. וכל דיני בר מצרא בנויים על זה, ולמה לא תקשי גם שם. ופשוט.
ובר מן דין, עיקר מש"א אין אדם נוגע הוא שלא יקנא בחברו, אבל אם השני עושה מעשה בידים ודאי חייב. וזהו דין התורה דמזיק חייב לשלם 'שבת', שביטלו ממלאכתו. ולא אמרינן אין אדם נוגע וכו'. עוד ידוע דברי האוה"ח עה"פ ויצילהו מידם [לז, כא], "שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה". ויתכן דה"ה בעל בחירה יכול להפסיק חיותו של מזונו. ויל"ע בכ"ז
ברור שאע"פ שאין אדם נוגע, אם נוהגים באופן טבעי והמותר ע"פ הדין, אי"ז סותר למציאות שאדם יכול להזיק את השני ולגעת לו - לא כמלוא נימא אלא אפילו כמלוא פתחו של אולם. שהרי אדם הוא בעל בחירה, ואם מתכוין להזיק מצליח להזיק.
ולא דברו חז"ל אלא בהווה, שלא בכוונת היזק.
וע"ז הנידון דבר מבואה, האם הוא "מזיק" או שהוא נוהג בהיתר וכמנהגו של עולם.
לבי במערב כתב:גם המזיק לחברו אינו אלא בהשגח"פ מאת ה', אף שהבחירה בידו להרשיע ושיבוא הנזק על־ידו. ופשוט.
משרשי המצוה, לפי שעם היות השם ברוך הוא משגיח בפרטי בני אדם ויודע כל מעשיהם וכל אשר יקרה להם טוב או רע בגזרתו ובמצותו לפי זכותן או חיובן, וכענין שאמרו זכרונם לברכה [חולין ז' ע"ב] אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, אף על פי כן צריך האדם לשמור עצמו מן המקרים הנהוגים בעולם, כי האל ברא עולמו ובנאו על יסודות עמודי הטבע, וגזר שיהיה האש שורפת והמים מכבין הלהבה, וכמו כן יחייב הטבע שאם תפול אבן גדולה על ראש איש שתרצץ את מוחו או אם יפול האדם מראש הגג הגבוה לארץ שימות, והוא ברוך הוא חנן גופות בני אדם ויפח באפיו נשמת חיים בעלת דעת לשמור הגוף מכל פגע ונתן שניהם הנפש וגופה בתוך גלגל היסודות והמה ינהגום ויפעלו בם פעולות. ואחר שהאל שעבד גוף האדם לטבע, כי כן חייבה חכמתו, מצד שהוא בעל חומר, ציוהו לשמור מן המקרה, כי הטבע שהוא מסור בידו יעשה פעולתו עליו אם לא ישמר ממנו.
ואף על פי שהוא היה חייב כבר, מכל מקום על ידי הצופה מת והוא מתחייב בדמו כיון שלא הזהירו והוא לא ידע מה יהיה נלקח ומי הוא ראוי להלקח והיה לו להזהיר העם בכלל כיון ששמוהו לו צופה ובטחו בו, וכן אמר והאלהים אנה לידו ואעפ"כ חייב השוגג כיון שהיה לו להזהיר, ואמר כי יפול הנופל ממנו, ואמרו רז"ל ראוי היה זה ליפול אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה ע"י חייב.
הוא בעונו – של צופה שלא הזהירו, נלקח ונהרג.
ודמו הנשפך על יד הצופה שלא הזהירו, הקב״ה ידרש מעמו ונוקם בצופה, שחשוב עליו כמו שהרגו בעצמו.
אין עוד מלבדו - אמר רבי חנינא: ואפילו כשפים.
ההיא איתתא דהות קא מהדרא למישקל עפרא מתותיה כרעיה דרבי חנינא, אמר לה: שקולי, לא מסתייעא מילתיך, אין עוד מלבדו כתיב.
והאמר ר' יוחנן: למה נקרא שמן כשפים? שמכחישין פמליא של מעלה!
שאני ר' חנינא, דנפישא זכותיה.
ואמר ר' חנינא: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה, שנאמר: מה' מצעדי גבר כוננו, ואדם מה יבין דרכו.
כשפים - נוטריקון מכחישים פמליא של מעלה שלא גזרו על אדם זה למות והוא מת על ידי כשפים.
כשפים - נוטריקון כחש פמליא של מעלה, שעל מי שנגזר לחיות ממיתין.
אפילו כשפים - אינן מלבדו, כלומר שלא מדעתו, שאם אין גזירה מלפניו אין מריעין לו לאדם.
אפילו כשפים - אין בהן כח לפני גזרתו, שאין כח מלבדו.
אין עוד מלבדו כתיב - ואם המקום חפץ בי לא תוכלי להרע, ואם תוכלי, מאתו יצא ואני מקבלן.
דנפיש זכותיה - ומסרי נפשיה משמיא לאצוליה.
משל למה הדבר דומה לאדם שהיה בביתו של מלך וצוה המלך עליו להאכילו ולהשקותו. לימים נזדמן לו הרג אחד שנתן לו המלך רשות להרוג כל מי שחטא לפני המלך. אם היה זה זכאי ואין בידו חטא הרי הוא ניצול מאליו שהרי לא ניתנה רשות להרג להרוג אלא למי שחטא לפני המלך, ואם נמצא בו חטא הרי ניתנה לו רשות להרג להורגו. והיינו דאמר רבי חנינא אין עוד מלבדו אפי' לדבר כשפים שאין הכשפים מועילין במי שהקב"ה מסייעו:
מיסודי התורה הוא להיות האדם מתבונן ומכיר שכל מה שיארע לו מאיזה מין של צרה הכל במשפט מצד עונש משפטי ישרו יתברך והוא שאמרו אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אא"כ מכריזין עליו מלמעלה ויבא מזה שיפשפש במעשיו וישוב מדרכיו הרעים
עזריאל ברגר כתב:לבי במערב כתב:גם המזיק לחברו אינו אלא בהשגח"פ מאת ה', אף שהבחירה בידו להרשיע ושיבוא הנזק על־ידו. ופשוט.
וכמבואר כל זה בגמרא תענית יח,ב במעשה דפפוס ולוליינוס.
רמב"ן - שמות יג, טז (פרשת בא):אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:
די, מספיק כפירה.ומן הנסים הגדולים המפורסמים, אדם מודה בנסים הנסתרים, שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד...
באמונתו כתב:ראשון העיקרים:רמב"ן - שמות יג, טז (פרשת בא):אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:די, מספיק כפירה.ומן הנסים הגדולים המפורסמים, אדם מודה בנסים הנסתרים, שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד...
עקביה כתב:באמונתו כתב:ראשון העיקרים:רמב"ן - שמות יג, טז (פרשת בא):אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:די, מספיק כפירה.ומן הנסים הגדולים המפורסמים, אדם מודה בנסים הנסתרים, שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד...
אתה שם לב שעל שאלות שיש בהן טעם, וסתירות לכאורה, אתה מגיב בסיסמאות?
האם מעולם לא הנפת יד כדי לגרש זבוב טרדן? - זו אפיקורסות! שכן הזבוב אינו יכול להטריד אם לא נגזר שכך יהיה.
אם אתה סבור שאין זו אפיקורסות, אתה מוזמן להסביר מדוע, ולא לצעוק "כפירה". הרי לשיטתך אתה עצמך כופר.
דרומי כתב:עוד לא הזכירו את הדיון המפורסם לגבי זיווגים והחשש "שמא יקדמנו אחר"?
אמרו כשבקש טוריינוס להרוג את לולינוס ופפוס אחיו בלודקיא אמר להם אם מעמו של חנניה מישאל ועזריה אתם יבא אלהיכם ויציל אתכם מידי כדרך שהציל את חנניה מישאל ועזריה מיד נבוכדנצר אמרו לו חנניה מישאל ועזריה צדיקים גמורין היו וראויין היו ליעשות להם נס ונבוכדנצר מלך הגון היה וראוי ליעשות נס על ידו ואותו רשע הדיוט הוא ואינו ראוי ליעשות נס על ידו ואנו נתחייבנו כליה למקום ואם אין אתה הורגנו הרבה הורגים יש לו למקום והרבה דובין ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו אלא לא מסרנו הקדוש ברוך הוא בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך אעפ''כ הרגן מיד אמרו לא זזו משם עד שבאו דיופלי מרומי ופצעו את מוחו בגיזרין
אשרי יושבי ביתך כתב:יתכן לחלק דלגנוב – הרי הוא קם ולוקח ממה שיש לשני כבר בחלקו – והיינו מתוך מה שנגזר עליו שיקבל.
וכן השאלה על הגנב כשהוא אבידת ממון בני אדם גזירת הבורא, אם לענוש או לנסיון, איך נאמר בגנבה ההיא ממעשה הבורא? והתשובה בזה, שהאיבוד מעשה הבורא, והגניבה מעשה האדם. וכאשר חייבה החכמה איבוד הדבר ההוא, אילו לא היה גונבו הגנב היה אבד בפנים אחרים.
עקביה כתב:כמדומה שאין הדבר דומה; שמעי מקלל מבחירתו הרעה, ולכן ראוי שייענש על כך, ומאי נפק"מ בכך שעל דוד נגזר ששמעי יקלל אותו.
משא"כ ביחזקאל, מפורש שהצופה חב בדמו של הנהרג בזמן שהנהרג מת בעוונו, ולא בגלל הצופה.
אשרי יושבי ביתך כתב:יתכן לחלק דלגנוב – הרי הוא קם ולוקח ממה שיש לשני כבר בחלקו – והיינו מתוך מה שנגזר עליו שיקבל.
דרש ר"י ברבי שלום כשם שמזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה כך חסרונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה זכה הלא פרוס לרעב לחמך לא זכה ועניים מרודים תביא בית. כי הא דבני אחתיה דרבן יוחנן בן זכאי חזא להו בחילמא דבעו למיחסר שבע מאה דינרי עשינהו שקל מינייהו לצדקה פוש גבייהו שיבסר דינרי כי מטא מעלי יומא דכיפורי שדור דבי קיסר נקטינהו אמר להו רבן יוחנן בן זכאי לא תדחלון שיבסר דינרי גבייכו שקלינהו מינייכו אמרי ליה מנא ידעת אמר להו חלמא חזאי לכו. א"ל ואמאי לא אמרת לן [דניתבינהו] אמר להו אמינא כי היכי דתעבדו מצוה לשמה.
תניא היה רבי מאיר אומר יש לו לבעל הדין להשיבך ולומר לך אם אלהיכם אוהב עניים הוא מפני מה אינו מפרנסן אמור לו כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את ר"ע אם אלהיכם אוהב עניים הוא מפני מה אינו מפרנסם א"ל כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם.
אם הוציא עליו שם רע, אינו צריך למחול לו.
דאיכא דשמע בחשדא ולא שמע בפיוס ונשאר השם רע.
איסור גיורא הוה ליה תריסר אלפי זוזי בי רבא. רב מרי בריה, הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה הואי, ובי רב הוה. אמר רבא: היכי ניקנינהו רב מרי להני זוזי? אי בירושה - לאו בר ירושה הוא; אי במתנה - מתנת שכיב מרע כירושה שויוה רבנן, כל היכא דאיתיה בירושה איתיה במתנה, כל היכא דליתיה בירושה ליתיה במתנה; אי במשיכה - ליתנהו גביה; אי בחליפין - אין מטבע נקנה בחליפין; אי אגב קרקע - לית ליה ארעא; אי במעמד שלשתן - אי שלח לי לא אזילנא. מתקיף לה רב איקא בריה דרב אמי: אמאי? ולודי איסור דהלין זוזי דרב מרי נינהו, וליקנינהו באודיתא! אדהכי נפק אודיתא מבי איסור. איקפד רבא, אמר: קא מגמרי טענתא לאינשי ומפסדי לי.
צופה_ומביט כתב:לגבי חיוב מחילה או אי הקפדה ותרעומת, קשה מאד לומר שכל אדם נתבע על דרגה באמונה חושית שאינה כפי ערכו, ופשוט שהמדרגה הנ"ל אינה שווה לכל נפש, היינו לא עצם הידיעה (דעה בלשון הרמב"ם) אלא שתהיה חדורה בו כ"כ עד שאינו מתפעל משום דבר, ובפירוש הפליאו את מדרגת דוד בזה שאמר ה' אמר לו קלל. וכבר לימדונו רבותינו שדרגות דרגות יש בקניין האמונה, והדברים מוכרחים. ומי שאינו בדרגה זו יש לו תרעומת ואינו מוחל - וההלכה מכירה בכך וזה לגיטימי כי לא נתבע ממנו משהו אחר. אולי זה פירוש ההלכות האלה. (לגבי הקפדת אמוראים איני יודע, ואולי גם אצלם כפי ערכם יש דרגות בזה).
זיז שדי כתב:צופה_ומביט כתב:לגבי חיוב מחילה או אי הקפדה ותרעומת, קשה מאד לומר שכל אדם נתבע על דרגה באמונה חושית שאינה כפי ערכו, ופשוט שהמדרגה הנ"ל אינה שווה לכל נפש, היינו לא עצם הידיעה (דעה בלשון הרמב"ם) אלא שתהיה חדורה בו כ"כ עד שאינו מתפעל משום דבר, ובפירוש הפליאו את מדרגת דוד בזה שאמר ה' אמר לו קלל. וכבר לימדונו רבותינו שדרגות דרגות יש בקניין האמונה, והדברים מוכרחים. ומי שאינו בדרגה זו יש לו תרעומת ואינו מוחל - וההלכה מכירה בכך וזה לגיטימי כי לא נתבע ממנו משהו אחר. אולי זה פירוש ההלכות האלה. (לגבי הקפדת אמוראים איני יודע, ואולי גם אצלם כפי ערכם יש דרגות בזה).
תשובה על הערתך הקודמת, אדם שהוא פסיכופת' ואינו מרגיש על מצפונו שום דבר רע בהריגת אדם, או אדם שהוא כופר גמור ואינו מרגיש על מצפונו שום דבר רע בכל עבירות שבעולם, היעלה על הדעת שלא יענש על כל נדנוד קל של עברה? ח"ו מלומר כן, אלא ודאי שאין העונש על פי המצפון אלא על פי חשבונו של יודע מחשבות כולם
באמונתו כתב:דרך העולם לצעוק כפירה - כשהם שומעים כפירה.
האמונה הבסיסית של השגחה פרטית, שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה, הכול בכול מכול, מידו ובהשגחתו יתברך לגמרי, הוא א"ב של אדם מישראל.
אלה המפקפקים, אין להם חלק בתורת משה, וכלשון הרמב"ן המפורש בזה הנ"ל.
באמונתו כתב:כמובן, הבחירה והעונש בעקבותיה, הינו נושא אחר בפ"ע.
שם - פרק ד:אך ההקדמות, אשר בברורן ואמתתן ישלם לאדם הבטחון באלהים, הן חמש.
אחת מהן, שיאמין ויתברר אצלו התקבצות השבעה ענינים באלהים, אשר בהתקבצם במי שבוטחין בו, יתכן לבטח עליו.
וכבר זכרתים והעירותי עליהן במה שנזדמן לי מן הכתוב, והם: ...
והחמישי, שאין ביד אחד מהברואים להועיל את נפשו ולא להזיקה ולא לזולתו, כי אם ברשות הבורא יתברך, כי העבד, כשיהיה לו יותר מאדון אחד, ויהיה כל אחד מהם יכול להועילו, לא יתכן לו לבטח על אחד מהם, מפני שמקוה התועלת מכל אחד מהם.
ואם יהיה אחד מהם יכול על תועלתו יותר משאריתם, יהיה חוזק בטחונו בו כפי יכלתו, אף על פי שהוא בוטח בשאריתם, ואם לא יוכל להועילו ולהזיקו, כי אם אחד מהם בלבד, על כרחו יבטח עליו לבדו, מפני שאינו מקוה תועלת מזולתו.
וכן כשירגיש האדם, שלא יועילנו ולא יזיקנו אחד מהנבראים, אלא ברשות הבורא ית', ישוב לבו מיראתם ותקותם, ויבטח על הבורא לבדו, כמ"ש: אל תבטחו בנדיבים, בבן אדם שאין לו תשועה...
וכיון שפרשתי ההקדמות, אשר בעבורם יתכן הבטחון מן הבוטח באלהים יתעלה, יש עלי לסמך להן פרוש אופני יושר הבטחון בכל אחד מהשבעה דברים, אשר בהם יבטח כל בוטח על אלהים ועל זולתו אחד אחד.
ואומר בפרוש החלק הראשון מהם, והוא בעניני גוף האדם בלבד, והם חייו ומותו וטרף מזונו למחיתו ומלבושו ודירתו ובריאותו וחליו ומדותיו.
ואופני היושר בבטחון על אלהים בכל ענין מהם, שישליך את נפשו בהם להליכות הגוזר, אשר גזר לו הבורא מהם, ותבטח נפשו באלהים יתברך וידע, כי לא יגמר לו מהם, אלא מה שקדם בדעת הבורא, שהוא הנכון לעניניו בעוה"ז ובעוה"ב ויותר טוב לאחריתו, ושהנהגת הבורא לו בכלם שוה, אין לשום בריה בהם עצה ולא הנהגה אלא ברשותו וגזרתו ודינו.
וכמו שאין ביד הברואים, חייו ומותו וחליו ובריאותו, כן אין בידם טרף מזונו וספוקו ולבושו ושאר עניני גופו.
ועם ברור אמונתו, כי ענינו מסור אל גזרות הבורא יתעלה, ושבחירת הבורא לו, היא הבחירה הטובה, הוא חייב להתגלגל לסבות תועלותיו, ולבחר הטוב כנראה לו מן הענין, והאלהים יעשה מה שקדמה בו גזרתו.
והדומה לזה, כי אדם אף על פי שקצו ומדת ימיו קשורים בגזרת הבורא יתברך, יש על האדם להתגלגל לסבות החיים במאכל ובמשתה ומלבוש ובמעון כפי צרכו, ולא יניח את זה על האלהים, שיאמר: אם קדם בגזרת הבורא שאחיה, ישאיר נפשי בגופי מבלי מזון כל ימי חיי, ולא אטרח בבקשת הטרף ועמלו.
וכן אין ראוי לאדם להכנס בסכנות בבטחונו על גזרת הבורא, וישתה סמי המות, או שיסכן בעצמו להלחם עם הארי והחיות הרעות ללא דוחק, או שישליך עצמו בים או באש והדומה לזה ממה שאין האדם בטוח בהן ויסכן בנפשו.
וכבר הזהירנו הכתוב מזה במה שאמר: לא תנסו את ה' אלהיכם וגו', כי איננו נמלט בזה מאחד משני דברים, או שימות, ויהיה הוא הממית את עצמו, והוא נתבע על זה, כאלו המית זולתו מבני אדם, אף על פי שמותו על הדרך ההוא בגזרת האלהים וברשותו.
וכבר הזהירנו, שלא להמית שום אדם, בשום גלגול, באמרו: לא תרצח, וכל אשר יהיה המומת קרוב אל הממית, יהיה העונש יותר ראוי, כמ"ש: על רדפו בחרב אחיו ושחת רחמיו וגו'.
וכן מי שהמית את עצמו יהיה ענשו גדול בלי ספק, מפני שמשלו בזה כעבד, שצוהו אדוניו לשמר מקום לזמן ידוע והזהירו, שלא יפרד ממנו עד שיבא שליח אדוניו אליו.
וכיון שראה, שבושש השליח לבא, נפרד מן המקום קודם בואו, וקצף עליו אדוניו והענישו עונש גדול.
וכן הממית את עצמו, יוצא מעבודת האלהים אל המרותו, בהכנסו בסכנת המות...
או שינצל בעזרת הבורא יתברך לו, ויאבדו זכיותיו, ויפסיד שכרו, כמ"ש רז"ל בזה הענין: לעולם אל יעמד אדם במקום סכנה ויאמר שעושין לו נס שמא אין עושין לו נס ואם עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו, ואמר יעקב אע"ה: קטנתי מכל החסדים וגו', ואמר המתרגם בפרושו: זעירין זכוותי, מכל חסדין ומכל טבוון...
וכן נאמר בענין הבריאות והחולי, כי על האדם לבטח בבורא בזה ולהשתדל בהתמדת הבריאות בסבות, אשר מטבעם זה ולדחות המדוה במה שנהגו לדחותו, כמו שצוה הבורא יתעלה: ורפא ירפא, מבלי שיבטח על סבות הבריאות והחולי, שהן מועילות או מזיקות אלא ברשות הבורא, וכאשר יבטח בבורא, ירפאהו מחליו בסבה ובלתי סבה, כמ"ש: ישלח דברו וירפאם וגו', ואפשר שירפאהו בדבר המזיק הרבה, כמו שידעת מענין אלישע במים הרעים, כמו שכתוב: והמים רעים והארץ משכלת, שריפא היזקם במלח, וכן: ויורהו ה' עץ וישלך אל המים, ואמרו הקדמונים, שהיה עץ של הרדופני, וכמוהו: ישאו דבלת תאנים וימרחו על השחין ויחי, וכבר ידעת מה שהיה מענין אסא, כשבטח על הרופאים והניח בטחונו באלהים בחליו, מהמוסר והתוכחה לו, ואמר הכתוב: כי הוא יכאיב ויחבש וגו'.
באמונתו כתב:ודאי יש בתוכינו מפקפקים בדבר, דוק ותשכח.
האמונה היא מוחלטת, ואין נ"מ בין המכה חברו או מכה עצמו, הכול בגזירת עליון, ע"ד המפורש בחובות הלבבות.
כמובן, הבחירה והעונש בעקבותיה, הינו נושא אחר בפ"ע.
צופה_ומביט כתב:אף אחד לא הכריח אותך להשתתף בדיון.
או שמא כשאתה אומר "לא אסכים" אתה מתכוון שבאשכול שאחרים יכתבו בו מה שלדעתך הוא כפירה אתה תתערב מדי כמה הודעות בזעקות ע"כ שמדובר בכפירה, ותמחה ותמחה עד שהאשכול יימחק?
לגבי עצם הנושא כעת, כמדומני שרס"ג באמונות ודעות כותב אחרת.
באם זה אכן כך, וצריך לבדוק שוב, זכותך כמובן לטעון שרס"ג היה כופר, או שאמונת ישראל המסורתית המקובלת מדור דור לא עברה דרך הראשון שכתב בעניינים הללו, במטרה מוצהרת לחזק את אמונת ישראל המקובלת, גאון כל ישראל שהיה ראש המדברים בעולם היהודי.
היסורין קנתה אותם היא בצאתה בעת החושך ובעת החום ובעת הקור, החטא לה, לא לאלהים, כי הוא כבר נתן בה שכל שמצוה אותה להשימר מאלו המקרים והמרתו.
זיז שדי כתב:דעת רס"ג ובעקבותיו הרמב"ם...
כשתהיה מסירת האדם להרג, אחד ממעשה הבורא, אם לעונש על חטא או לנסיון, כאשר יהרגהו עוָול, כאיזבל לקצת הנביאים, מה נאמר בזה המעשה, ולמי נייחס אותו? נאמר כי המוות מעשה אלהים, וההרג מעשה העוול, ואם החכמה חייבה המוות, אילו לא היה העוול, היה מת בסיבה אחרת. וכן השאלה על הגנב כשהוא אבידת ממון בני אדם גזירת הבורא, אם לענוש או לנסיון, איך נאמר בגנבה ההיא ממעשה הבורא? והתשובה בזה, שהאיבוד מעשה הבורא, והגניבה מעשה האדם, וכאשר חייבה החכמה איבוד הדבר ההוא, אלו לא היה גונבו הגנב, היה אבד בפנים אחרים. וכן ענו שמעיה ואחיה לקצת מלכי אדום ואמרו, ואם אנו מחוייבי מיתה לשמים, אם אין אתה הורגנו, הרבה מזיקים יש לו לפגוע בנו.
זיז שדי כתב:הוא מדבר כשהיה הגזרה שיהרג, או שיגנב, ואומר שאין זה גזרה על הגנב והרוצח כי אם על הנגנב והנרצח, אין הספר תחת רשותי אבל כשיגיע לידי אנסה למצוא את לשונו שאני זוכר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים