הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 01, 2023 8:48 pm
[אף שאני חוזר לתגובות ישנות אבל זה מענין האשכול, ולא להשרשור שנולד מזה, על ידי כמה מהכותבים]
למכובדינו ר' זאב
תדייק כתבתי דהלומד והרוצה לדעת באמת בויואל משה ולא כחותה על גבי גחלים לקנתר, יראה דהרב בעצמו דייק בלישניה, ויש להלומד בעצמו לעמוד על הדברים מה לדעתו איסור גמור, ומה הוא בגדר חשש להלכה והשקפה.
ואין אני נוטל אחריות על אנשים מהמון מחסידי סאטמאר הנוהגים במעשיהם ודעותיהם כאנשי האגודה, או מהמקצינים לצד האחר ששיטת הרב הי' ללכת להפגנות עם הערביים וללכת לאכמינדיגאד ושאסור לעשות תעודת זהות ושיש חיוב להפגין איני מכיר, אין אני נוטל אחריות על שום אחד. ספר ויואל משה ושאר ספריו פתוח לכל ודבריו יעודון ויצדקון, ניתי ספר וניחזי.
וגם אין אני בא בעצם לפלפל, האם שיטת הרב מסאטמאר צודק, ולא באתי אלא כנגד מה שנוסד רוב האשכול הזה לכבוש את המלכה עמי בבית, היינו שדנין בדברי הרב בעצמו מיניה וביה, לעשות את דברי הרב מסאטמאר כשחוק, ולהפריך דבריו מיניה וביה, ולהקצין בדברים שלא כתב כלל [ליהנות מרחובות שסללו, לדמותו ללקיחת כסף מהממשלה לת"ת] , ולהסיק מסקנא מדהא ליתא על כרחך הא נמי ליתא, ועל כרחך משל הי' והוראת שעה, ולאו דוקא, אלא רוחו הציקתהו מחמת שנאתו להפושעים.
על זה תרגז בטני, אם רצונך לפלפל ולחלוק על דבריו, ולהצדיק צד האגודה, תפתח אשכול או תכנס לאשכולות הישנם פה למכביר, ותכתוב מה שלבך חפץ.
אבל לומר שאין שום הגיון בדבריו, ולעשות כל הויואל משה עם מרבית עיוניו ודבריו שייסד כל כולו על דברי חז"ל, ושקל הכל במאזני צדק שכלו, כהקצנה מרובה על דרך משל.
האם כשיש סתירה בין משנה ברורה לביאור הלכה מסימן אחד למשנהו, התמצא אחד שיאמר לכאורה דבריו לאו דוקא אלא משל הי' למיגדר מילתא, תירוץ כיוצא בזה נאמרים על צד ההכרח הגמור באין מנוס.
ועל זה אמרתי דלא כדברי לפ"ב שדבריו וספריו ומעשיו סתראי נינהו, אלא האמת שהרוצה לדעת שפיר יבין מתוך דברי הרב בעצמו, מה שלדעתו הלכה גמורה היא, ומה שלדעתו בבחינת ירא שמים יחמיר וישקול שכר מצוה וכו', ובין מה שכתב בלהטת אש קודש לצורך התעוררות.
---
סבור אני שהרב לפ"ב אין כ"כ תמים או שוטה שאינו מבין זאת [מתגובותיו רחב האופקים והעוקצוניות במרחבי הפורום...] לדעתי רק רוצה לזרות חול בעינים... וכיון שדעתו צר מהכיל דברי הרב מסאטמאר כפשוטם ושטחייתם ואין ברצונו להעמיק עצמו בדבריו, בשגם שסובר שהוא רק שיטה יחידאי נגד שאר גדולי ישראל וממילא אין הלכה כדבריו, ניחא ליה לעשות הדברים מגוחכים גם מיניה וביה ולהקצין ולומר דבריו לשעתו נאמרו מתוך ריתחא דאורייתא, ואין נוגע כלל לעת כזאת.
----
ועל עצם הענין מה הי' דעתו של הרב מסאטמאר בעניני הציונות אולי חי כהיום, הפלא שכמה מהכותבים כאן שקרובים יותר למזרחי, רואים ומודים שאף שדעתם אינם שוה בשוה, ואינם מבינים אפס קצהו דעתו של הרב מסאטמאר, ולדעתם דעותיו משונים מאוד מהגיון הישר, אבל מודים שעכ"פ לדעתו לא נשתנה דבר כהיום.
ודוקא הנוטים לאנשי האגודה, דוקא הם מנסים בכל כוחם לומר שאכן הרב מסאטמאר בכגון דא הי' מורה לעלות לארץ, ולבחור בבחירות.