מגיב ומניב כתב:על דברת איש ספר הנ"ל. לכאורה החילוק מבואר, החכמת אדם מיירי שגזרו על בני ישראל ללבוש מלבושי עכו"ם, ובזה הדין שיהרג ואל יעבור במתכוונים להעביר על דת ודמי ממש לערקתא דמסאני. הנידון בזמן החידושי הרי"ם כפי הידוע לא היה שילבשו מלבושי עכו"ם, אלא נגד השטריימלאך משום שהיה עשוי מפרוות של בע"ח, ולא באו להעביר על דת, כך בזכרוני שקראתי פעם.
איש_ספר כתב:בפולין (חסד"ג ועוד)הולכים בלבוש ארוך אך פתוח מאחורה שהוא כמעיל חורף ובזה התחמקו מהגזירה, אבל בני הונגריה ורומניא שלא היו בכלל גזירה, הולכים בלבוש ארוך שאינו פתוח מאחורה, והוא יותר אופייני ליהודים בלבד. וזו רק דוגמא אחת.
חכם באשי כתב:איש_ספר כתב:בפולין (חסד"ג ועוד)הולכים בלבוש ארוך אך פתוח מאחורה שהוא כמעיל חורף ובזה התחמקו מהגזירה, אבל בני הונגריה ורומניא שלא היו בכלל גזירה, הולכים בלבוש ארוך שאינו פתוח מאחורה, והוא יותר אופייני ליהודים בלבד. וזו רק דוגמא אחת.
איש ספר יקר,
אני בור בנושאים אלו. שמא תוכל להפנות אותי למקורות שכתבו בנושא, על כל חילוקיהם הדקים.
איש_ספר כתב:אני מתבייש שאני מתעסק בזוטות שכאלה אבל כיון שעלה הנושא.
כובע השער הגבוה הנקרא ספודיק היה כובע המוני ולאו דוקא יהודי, בניגוד למה שנקרא היום שטריימל שהיה כובע יהודי וחשוב יותר. ליבי אומר לי שמה שבפולין (הקונגרסאית) לבשו ספודיק היה זה גם כדי לברוח מגזירת המלבושים ומעיקרא לבשו הכל שטריימל. וסימן לדבר שבמקום שלא חלה הגזירה לבשו הכל רק שטריימל. ושוב סליחה על העיסוק המגונה.
יהושע מונדשיין כתב:גויים לבשו גם שטריימל ולא רק ספודיק.
אין קשר בין חב"ד-שטריימל-גזירת המלבושים. באותם איזורים היה השטריימל לבושם של האדמו"רים והרבנים, וגם בחב"ד חבשו האדמו"רים והרבנים שטריימל.
אדמו"רי חב"ד המשיכו בשטריימל עד הדור הקודם, והרבנים חדלו ממנו כמה דורות קודם לכן.
תוך כדי דיבור כתב:אכן מקור חשוב מאד. והעיקר, שלא להזקק למחקרי ההיסטוריוניסטען ימח שמם (אלא בסתר ומאחורי הקלעים).
יהושע מונדשיין כתב:גויים לבשו גם שטריימל ולא רק ספודיק.
אין קשר בין חב"ד-שטריימל-גזירת המלבושים. באותם איזורים היה השטריימל לבושם של האדמו"רים והרבנים, וגם בחב"ד חבשו האדמו"רים והרבנים שטריימל.
אדמו"רי חב"ד המשיכו בשטריימל עד הדור הקודם, והרבנים חדלו ממנו כמה דורות קודם לכן.
זה כמה דורות מקודם שבשבת היתה תמונה אחרת לגמרי להבגדים בין עני בין עשיר כמו שבחול היו נושאין כובע של קלאפי"ן ובשבת שטריימי"ל וכן שארי בגדים היה ניכר לכל שזה בגד חול כמו קיטאי"י וזה בגד שבת כמו של משי לעשיר ומשי פשוט לעני ולפיכך הנהיגו הגדולים שלא לנהוג מנהג זה מפני שההפרש ניכר הרבה והוי כאבלות בשבת ולכן אני אומר דבזמנינו זה שע"פ פקודת המלכות כבר החלפנו תמונת הבגדים ושבת וחול תמונה אחת להן אלא שההפרש בין זול ליוקר וודאי נכון לקיים מנהג הקדמונים
זקן ששכח כתב:חיים, במטותא, מה ענין מלחה"ע הראשונה לכאן? הלא כתב מונדשיין שנתבטל הענין בדור האחרון! דומני שאנו מצויים 'מעט' אחר מלחמת העולם השניה.
יהושע מונדשיין כתב:אדמו"רי חב"ד המשיכו בשטריימל עד הדור הקודם
חיים כתב:זקן ששכח כתב:חיים, במטותא, מה ענין מלחה"ע הראשונה לכאן? הלא כתב מונדשיין שנתבטל הענין בדור האחרון! דומני שאנו מצויים 'מעט' אחר מלחמת העולם השניה.
במחילה, הרב מונדשיין כך כתב:יהושע מונדשיין כתב:אדמו"רי חב"ד המשיכו בשטריימל עד הדור הקודם
אתה כנראה יודע מתי נגמר הדור הקודם בחב"ד!
וממילא כשהוא ממשיך: "הרבנים חדלו ממנו כמה דורות קודם לכן", הרי שמדובר לפחות על תקופת מלחמת העולם הראשונה.
אתנחתא כתב:אז מה אתה רוצה שמונדשיין יגלה לך? תאמין לי שאינו יודע הטעם למה האדמור האחרון חדל ללבוש "סובלנע היטל", שכן למיטב ידיעתי הרבי לא אמר את דעתו בזה לאף אחד. אז מה ההאשמות של התחמקות (אני מקוה שהדיון כאן יישאר נקי בלבד למרות היצר הגדול להאשים) וכל אחד יכול רק לשער, ומכיון שכך, הרי מכיון שדעות רבות שונות ומשונות יש לכן השערה של זו לא תתקבל על זו (לי יש השערה והסבר פשוט, אך זה לא תתקבל על לב כולם שלפעמים מדהימים אותו ב"ידע" שלהם)
זקן ששכח כתב: חיים, תסלח לי שכתבתי מה שכתבתי? פשוט מאד, אצלי הדור הקודם הוא האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש שהיה חבוש בכובע שעיר (קרא לו: שטריימל, קולפיק ואולי ספודיק), לעומתו, האדמו"ר האחרון לחסידות זו לא חבש כובע כזה. כרגע דברי ברורים? תודה על סבלנותך!
ושוב, אינני מדבר אודות הרבנים אלא אודות האדמורי"ם.
חיים כתב:זקן ששכח כתב: חיים, תסלח לי שכתבתי מה שכתבתי? פשוט מאד, אצלי הדור הקודם הוא האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש שהיה חבוש בכובע שעיר (קרא לו: שטריימל, קולפיק ואולי ספודיק), לעומתו, האדמו"ר האחרון לחסידות זו לא חבש כובע כזה. כרגע דברי ברורים? תודה על סבלנותך!
ושוב, אינני מדבר אודות הרבנים אלא אודות האדמורי"ם.
אם כך נעזוב את מונדשיין, הוא כן דיבר על הרבנים. עכשיו משעזבנו את מונדשיין פרחה שאלתך ונעלמה, אדרבה תגיד אתה מתי פסקו האדמורי"ם ללכת עם שטריימל?
יאיר כתב:צריך לשנות את כותרת האשכול :"לימוד שפת רוסיא ו...?" אגב..רוסיא אכן כותבים גם ב-א? היכן מוזכר ב-א? (צר לי על הטרדת הדקדקנות, סליחה אם זה מעצבן מישהו..)
זקן ששכח כתב:חיים כתב:זקן ששכח כתב: חיים, תסלח לי שכתבתי מה שכתבתי? פשוט מאד, אצלי הדור הקודם הוא האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש שהיה חבוש בכובע שעיר (קרא לו: שטריימל, קולפיק ואולי ספודיק), לעומתו, האדמו"ר האחרון לחסידות זו לא חבש כובע כזה. כרגע דברי ברורים? תודה על סבלנותך!
ושוב, אינני מדבר אודות הרבנים אלא אודות האדמורי"ם.
אם כך נעזוב את מונדשיין, הוא כן דיבר על הרבנים. עכשיו משעזבנו את מונדשיין פרחה שאלתך ונעלמה, אדרבה תגיד אתה מתי פסקו האדמורי"ם ללכת עם שטריימל?
חיים, אני כבר מתחיל לתהות, האם אני הוא הזקן או שמא אתה? האם לא היו דברי ברורים לעיל? האדמו"ר האחרון לבית ליובאוויטש, היודע בכינויו הרמ"ש, הוא זה שפסק. האדמו"ר שלפניו, הריי"צ היה חובשו. וזאת שאלתי, מדוע באמת פסק מכך, בעוד ש'מנהג' ובמיוחד בלבושים (שלא שינו וכו') היה קדוש במיוחד אצל חסידים, ואם פסק ודאי טעם גדול היה לו לזה.
האם עתה מובן, חיים?
תולדות אדם כתב:מפי השמועה, שאדמו"ר מליובאוויטש רצה לחבוש את הקאלפיק של חותנו שלא התאפשר לו מסיבות ידועות, לכן נשאר עם הקאפעלוטש. ואכן הוכיח שאפשר להיות רבי ומנהיג גדול גם כך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 362 אורחים