עקביה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=38339
עקביה כתב:ראה שם בהמשך
viewtopic.php?t=38339#p429984
תוכן כתב:פלתי כתב:הייתי מצפה מפותח האשכול לירד עוד יותר לעומק הנס ולעמוד על כך שלא רק מראי מקומות אלא גם ההערות הלמדניות תוכלנה להעשות ע"י הבינה המלאכותית.
אתה צוחק, אבל פרופסור קופל סיפר לי שנתנו הוראה למחשב לאחר שהכניסו טקסט, שהתוכנה תמשיך את הטקסט באותו סגנון. דמכיון שיש רצף של מספרים, ויש תבנית למספרים, הרי אפשר להצביע על המספר הבא. וכך כל פעם שהתוכנה מוסיפה אות, אפשר לבקש עוד אות, ובדרך זו התוכנה מייצרת טקסט חדש. הוא סיפר, שמה שיוצא הוא טקסט שנראה כמו סוגית גמרא ומרגיש כמו סוגית גמרא למשל, אבל חסרת משמעות לחלוטין. אולי בהתקדמות הבאה של הבינה המלאכותית המחשב יוכל ליצור טקסטים הגיוניים, ונוכל ליצור סוגיות חדשות על כל המקומות שחסרים בש"ס כגון בזרעים וטהרות וכיוצא, וכך יקוים בנו מקרא שכתוב, ותורה חדשה מאתי תצא!
בברכה המשולשת כתב:מאמר שראיתי על שאלה זו
הרואה כתב:ביום שבו יקום מחשב שיוכל לעשות מינימום בסיסי ביותר כמו להמציא בדיחות (ולא לנסות המון פעמים עד שבטעות יצא משהו מצחיק), יהיה אפשר להתחיל לדון האם הוא יכול לומר דברי תורה, כמובן שלהעתיק ד"ת ואולי אף לחבר אותם לחבורה יפה זה לא כל כך בעיה בבינה מלאכותית אבל אין כאן יצירה חדשה, וזה כמו לשאול האם דבר תורה שנכתב בעזרת תוכנות חיפוש הוא דבר תורה.
זאב ערבות כתב:הרואה כתב:ביום שבו יקום מחשב שיוכל לעשות מינימום בסיסי ביותר כמו להמציא בדיחות (ולא לנסות המון פעמים עד שבטעות יצא משהו מצחיק), יהיה אפשר להתחיל לדון האם הוא יכול לומר דברי תורה, כמובן שלהעתיק ד"ת ואולי אף לחבר אותם לחבורה יפה זה לא כל כך בעיה בבינה מלאכותית אבל אין כאן יצירה חדשה, וזה כמו לשאול האם דבר תורה שנכתב בעזרת תוכנות חיפוש הוא דבר תורה.
שאלה טובה, וכמה דברי תורה הם באמת יצירה חדשה ולא מיחזור?
הרואה כתב:זאב ערבות כתב:הרואה כתב:ביום שבו יקום מחשב שיוכל לעשות מינימום בסיסי ביותר כמו להמציא בדיחות (ולא לנסות המון פעמים עד שבטעות יצא משהו מצחיק), יהיה אפשר להתחיל לדון האם הוא יכול לומר דברי תורה, כמובן שלהעתיק ד"ת ואולי אף לחבר אותם לחבורה יפה זה לא כל כך בעיה בבינה מלאכותית אבל אין כאן יצירה חדשה, וזה כמו לשאול האם דבר תורה שנכתב בעזרת תוכנות חיפוש הוא דבר תורה.
שאלה טובה, וכמה דברי תורה הם באמת יצירה חדשה ולא מיחזור?
מסתמא מעט מאד
ההגדרה של יצירה חדשה או פרשנות קשה מאד, כי יש הרבה שטח אפור בין לבין.
אבל מה שברור זה שאצל אדם שלומד לאמיתה של תורה הוא מגיע להבנות שבהבט השטחי לא היו שם לפני כן, כמובן שבעומק המילים כן.
מחשב כיום רחוק מאד מהיכולות האלו! כלומר לומדעס ישיבתית מתמטית אולי כן, איך להמציא חקירות, ואז איך למצוא מח' ראשונים לתלות אותם בהם וכו' נשמע לא רחוק מGPT ודומיו. אבל הבנה אמיתית מהותית אין עדיין כלום בכיוון, בשביל זה צריך שיקול דעת אנושי.
תא חזי כתב:
לגופו של אשכול: כשאני לעצמי, אם יבוא לפני מאמר דברי תורה שנכתב על ידי מחשב, אתייחס אליו כדברי תורה כשם שאני שופט גם ספרים אחרים של בני דורנו, והוא על פי מראי המקומות שבו - אם ייטיב עשה, ומראי מקומותיו יוליכו אל שורשים חזקים, מה בכך, והרי הוא כמורה מקום בעלמא, ולא גרע מספר שחובר באמצעות חיפושים רבים באוצר (וכנ"ל), ואם דבריו נאמנים וקיימים - אין הכי נמי, ואם לא - למה שאקבלנו כתורה מסיני? והכלל התקף לרוב המחברים בני דורנו (למעט גדולי הדור, שכמובן המחשב לא נמנה עליהם בשום צורה...), תקף לכל לרבות מחשבים למיניהם.
שעת הכושר כתב:שאלתי את בוטק את שאלתו של הרב בריושמא
חוברות וגיליונות של פרשת שבוע ושיחות ושאר עלונים שיוצאים חדשות לבקרים -האם כל אלה לדברי תורה ייחשבו?
והשיב בוטק
קונטרסים, פרסומי פרשת שבועיים, עלונים יומיים ושיחות אינם מוזכרים במפורש בתורה, שכן הם צורות מודרניות של תקשורת והפצת מידע. עם זאת, ניתן להתייחס אליהם כחלק מהתפיסה הרחבה יותר של הפצת ידע וקידום הבנת התורה ותורתה. התורה מדגישה את חשיבות הלימוד, הלימוד והעברת חוקיה ועקרונותיה לדורות הבאים. לפיכך ניתן לראות בפרסומים ובשיחות אלו כלים המסייעים בקיום מצווה זו ובקידום העיסוק במושגים ובדיונים תורניים.
ודפח"ח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים