הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' דצמבר 31, 2011 10:56 pm
נוהגים לא לנשק את הציצית בלילה!
[כך המנהג הרווח, למרות שלא מצאתי כלל בראשונים ואחרונים, חוץ מספר 'מקור חיים' לבעל החוות יאיר, וכידוע שספר זהלא נדפס עד לפני כשלושים שנה]
ומה שצ"ע, שהרי כן לובשים ט"ק בלילה, מצד שיטות הראשונים שהכל תלוי בכסות יום/ לילה, וא"כ למה לא לנשק או לראות בשעת הק"ש?
ולא מצאתי ישוב לכך חוץ משיטת הגר"מ שטרנבוך שליט"א, מובא כאן, וצ"ע עדיין.
תשובות והנהגות כרך א סימן יט
שאלה: בלילה אם ראוי לישן בטלית קטן. נחלקו הרא"ש והרמב"ם מהו פטור ציצית בלילה
לרמב"ם הפטור בלילה מפני שלילה פוטר, ולרא"ש הפטור בכסות המיוחד ללילה, אבל כסות יום או כסות יום ולילה חייב גם בלילה, ואם כן בטלית קטן דידן שהוא גם כסות יום מקיימים גם בלילה המ"ע, ואם כן לכאורה ראוי לשכב בלילה עם ט"ק שלשיטת הרא"ש זוכה כל רגע גם בלילה לקיים מ"ע, ובש"ע או"ח (ר"ס י"ח) ספיקא דדינא אם קיימא לן כהרא"ש או כהרמב"ם, ומה עוד בביאור הגר"א מצדד כרא"ש וכמבואר במ"ב שם (ס"ק ז') ואם כן ראוי לקיים כל לילה המ"ע לשכב בט"ק שהוא גם כסות יום.
... במק"א ביארתי (הל' הגר"א ומנהגיו סימן ט"ז, ובזבחי קודש למס' זבחים) שגם לרא"ש אין צורך להדר ללבוש ציצית כל הלילה לזכות בהמ"ע, שלדידיה ממעטינן מאשר תכסה בה כסות לילה דפטור, ואם כן כסות יום חייב, אבל ההידור לקיים המצות עשה היינו מפני שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה', וזה תלוי בזמן ראייה דהיינו ביום ומשו"ה חשיב ציצית מ"ע שהז"ג כיון דאין זמנה בלילה, ואם כן גם לרא"ש כסות יום שחייב בלילה, היינו שאסור ללבוש הבגד בלי ציצית, אבל אין הידור לקיים המצוה אלא ביום כיון שאין הלילה זמן עיקר המצוה, ובלילה בכסות יום דומה למצות עשה דגירושין וכדומה שאין בזה קיום מ"ע, אלא הרוצה ללבוש כסות יום חייב שלא יהא הבגד בלא ציצית ועיין שם בהראיות לכ"ז ואכמ"ל.
תשובות והנהגות כרך ב סימן ט
כסות יום בלילה אף אי חייב, ביארנו במק"א (בח"א סימן י"ט) דהיינו שאסור בלי ציצית, אבל אין אז קיום המ"ע אפילו לכסות יום ע"ש.
תשובות והנהגות כרך ה סימן ט
ברמ"א (סי' כ"א ס"ג) כתב ויש שכתבו שנהגו שלא לשכב בטלית שיש בו ציצית וכו', אך נוהגים להקל לשכב בהם.
במקומות הרבה כתבנו דאף לשיטת הרא"ש שלילה אינו פוטר מציצית רק כסות לילה הוא דפטור, וט"ק שראוי ליום ולילה חייב בציצית לשיטתו, ואם כן לכאורה היה מן הראוי לשכב בשינה בלילה בטלית קטן מכיון שלהרא"ש חייב בזה בציצית ומקיים מצוה, ואכן כך מבואר מדברי הגרע"א בהגהותיו (סי' כ"א) שלהרא"ש ראוי לשכב בלילה בט"ק, מ"מ העלינו שאף להרא"ש הגדר הוא רק שאם לובש כסות יום בלילה חייב, אבל הענין שישנו להביא את עצמו לידי חיוב כדאיתא בחז"ל שהקב"ה מעניש בעידן ריתחא את הנמנע מללבוש ציצית, היינו בזמן ששייך וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' והיינו ביום ולא בלילה, עיין בדברינו ב"תשובות והנהגות" ח"א (סימן י"ט), וב"הלכות הגר"א ומנהגיו" (ט"ז), וב"זבחי קודש" על זבחים (יח ב) ע"ש היטב.
שוב אמרתי דאפשר שיש עוד טעם ליישב מה שלא נהגו להקפיד לשכב בלילה עם הט"ק לצאת המ"ע בלילה לשיטת הרא"ש, ובפרט שכנראה הגר"א פוסק כהרא"ש, וידוע שהגאון דבריסק הגריז"ס זצ"ל לא נהג לשכב בלילה עם ט"ק וכן רבינו החזו"א זצ"ל.