אראל כתב:למה חיתוך אברי העולה יש 'מחתך', וכי היו חותכין במדה מדויקת?
מיללער כתב:ראיתי לרשום כל אחד מהל"ט מלאכות של שבת שהוצרכו והותרו לעבודת המקדש בזמן שביהמ"ק היה קיים, ומבקש אם יש ביד מי להוסיף או לציין מראה מקום אם כבר נלקטו הדברים, ואהי' לו אסיר תודה.
א. הדש: בכלל מלאכת דש הוא מפרק. המנחת חינוך וכן בשעה"מ, כתבו דלהכי איצטריך במנחות כא. להתיר מליחת האיברים בשבת משום שהמלח מוציא הדם מן הבשר ועובר משום מפרק.
ב. הלש: במנחת נסכים של התמידין ומוספין, ועשירית האיפה סלת למנחה בלולה בשמן. לכאורה יש בבלילת שמן עם סולת מלאכת לישה
ג. המבשל: בהלעאת איברים על המזבח יש אומרים שעובר משום בישול ואע"פ שכולה כליל, כיון שיש דין של לריח ניחוח ואיברים שצלאן ואח"כ העלן אין בהם משום ריח ניחוח, נמצא שיש תועלת מהבישול להעלות ריח ניחוח.
(עוד דנו האחרונים (נו"ב מהדו"ת או"ח סי' כ"ג) דבמליחת האיברים יש איסור בישול דמליח הרי הוא כרותח, וקמ"ל קרא דתקרחב אפי' בשבת דאין בישול אלא באור)
ד. הצובע: לפי דברי הגמרא בשבת עו. יש בשחיטה גם מלאכת צובע (אולם לכאורה במקדש לא שייך הטעם של ניחא ליה דליתווס בית השחיטה דמא כי היכי דליחזוה אינשי וליתו ליזבני מיניה)
ה. השוחט: שחיטת תמידין ומוספין
ו. המפשיטו: הפשט עורות הקרבנות בשבת
ז. המולחו והמעבד את עורו: בענין מליחה ועבודתה בשבת איתא במנחות לימוד של תקריב אפי' בשבת, והרבה דנו בזה האחרונים הלא אין עיבוד באוכלים ויש כמה תירוצים בזה.
- האיברים והאימורין שעל המזבח לא חשיבי אוכל וממילא יש בהן מלאכת עיבוד (מיוחס להרשב"א, שער המלך, מקד"ד)
- פעמים שהוצרכו למלוח הבשר עם העור ויש על מליחת העור מלאכת עיבוד (משל"מ, עולת שלמה)
ח. המבעיר: הדלקת המנורה בשבת, ביעור העצים על המזבח, הקטרת האימורים ופדרים, ב' בזיכי הלבונה ומנחות נסכים, הקטרת הקטורת.
ט. המכבה: תרומת הדשן לכאורה יש בה חשש כיבוי (למ"ד מלאכה שאצ"ל חייב, וכן דבר שאין מתכוין)
י. המכה בפטיש: בפי' המיוחס להרשב"א במנחות כא. נראה ההיתר של מליחת הקרבן צריך כי ע"י המלח מתקן את הקרבן שיהא ראוי להקרבה, ויש בזה תיקון מנא.
יא. המוציא מרשות לרשות: בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג (צוין בשיטמ"ק במנחות שם) כתב דאתי קרא דתקריב אפי' בשבת להתיר להביא המלח דרך רשות הרבים (לכאורה שייך בכל ענין הקרבנות)
אשמח לקבל הוספות כנ"ל
מיללער כתב:אראל כתב:למה חיתוך אברי העולה יש 'מחתך', וכי היו חותכין במדה מדויקת?
לכן כתבתי 'אולי' כי לא ידעתי אם היתה מדה להחתיכות או לא
עזריאל ברגר כתב:[
א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
ג. המבשל - בהכנת מנחת חביתין יש בישול ממש (ומ"ש שבהקטרה ע"ג המזבח יש בישול - יש חולקים בזה, וראייתם מהגמרא יבמות לג,ב, שלא מצאה מלאכה גמורה לזר העובד במקדש אלא הבערה ושחיטה - למ"ד שיש שחיטה פסולה בזר).
ח. המבעיר - יש לצרף גם את שריפת הפר והשעיר של יום הכיפורים.
יא. המוציא מרשות לרשות - הוצאת הפר והשעיר של יום הכיפורים מבית המקדש אל מחוץ למחנה למקום שריפתם, שחייב להיות דווקא חוץ לג' מחנות (אלא שלאו דווקא שיש בזה הוצאה לרה"ר, ולכאורה תלוי במחלוקת הראשונים הגדולה על "ששים רבוא" ויש לעיין).
עזריאל ברגר כתב:קושר ומתיר - בעבודת יום הכיפורים כתוב שקושר לשון של זהורית בשעירים, ואח"כ מתיר את הקשור בין קרני השעיר המשתלח, וחוזר וקושר - חציו בסלע וחציו בין קרניו.
אבל מכיוון שלא מצאנו חיוב קשירה זו מן התורה - לכן מסתבר שהיה קושר בקשר המותר בשבת לכתחילה לקשרו ולהתירו.
יציאה מחוץ לתחום (לשיטת ר"ע, ולשיטת הרמב"ם) - שילוח השעיר לעזאזל.
במסתרים כתב:כמה מלאכות מהל"ט הותרו בפועל בביהמ"ק
https://www.tora-forum.co.il/threads/%D ... %A7.32127/
מיללער כתב:י. המכה בפטיש: בפי' המיוחס להרשב"א במנחות כא. נראה ההיתר של מליחת הקרבן צריך כי ע"י המלח מתקן את הקרבן שיהא ראוי להקרבה, ויש בזה תיקון מנא.
מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
זה רק במלאכה דרבנן, שאין שבות במקדש.
עזריאל ברגר כתב:.
ולכאורה בעומר הותר גם בורר וצ"ע.
וגם מעמר, ובכללות - כל "סידורא דפת".
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
זה רק במלאכה דרבנן, שאין שבות במקדש.
בגמרא שם מבואר דמיירי בקשר דאורייתא שהותרה לצורך עבודת הקרבנות, אי כמ"ד מכשירי מצוה ג"כ דוחין שבת או דמיירי בנימא שנפסקה בשבת שא"א לתקנה בערב שבת ודוחה לכו"ע
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
זה רק במלאכה דרבנן, שאין שבות במקדש.
בגמרא שם מבואר דמיירי בקשר דאורייתא שהותרה לצורך עבודת הקרבנות, אי כמ"ד מכשירי מצוה ג"כ דוחין שבת או דמיירי בנימא שנפסקה בשבת שא"א לתקנה בערב שבת ודוחה לכו"ע
מיללער כתב:מזבח שנפגם בשבת מתקנין אותו בשבת לצורך העבודה?
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
זה רק במלאכה דרבנן, שאין שבות במקדש.
בגמרא שם מבואר דמיירי בקשר דאורייתא שהותרה לצורך עבודת הקרבנות, אי כמ"ד מכשירי מצוה ג"כ דוחין שבת או דמיירי בנימא שנפסקה בשבת שא"א לתקנה בערב שבת ודוחה לכו"ע
הגמרא אומרת במפורש שזה רק לר"א, ולית הלכתא כוותיה.
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:מזבח שנפגם בשבת מתקנין אותו בשבת לצורך העבודה?
הרי זה בנין ממש ובפרט דנפסל האבן ומחליפין אותו ובונין בו אחר, עי' ברמב"ם פ"א הל' בית הבחירה הל' י"ד והט"ו ובדרך חכמה שם ס"ק ק"ח, ואין בנין בהמ"ק דוחה שבת כמבואר ביבמות ו' א'. [ואפילו אם לא היה צורך להחליפו אלא להחליקו היה חייב משום בונה או מכה בפטיש כמבואר בשבת ק"ב ב']
עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:קושר: קושרין נימא במקדש (עירובין קב:)
זה רק במלאכה דרבנן, שאין שבות במקדש.
בגמרא שם מבואר דמיירי בקשר דאורייתא שהותרה לצורך עבודת הקרבנות, אי כמ"ד מכשירי מצוה ג"כ דוחין שבת או דמיירי בנימא שנפסקה בשבת שא"א לתקנה בערב שבת ודוחה לכו"ע
הגמרא אומרת במפורש שזה רק לר"א, ולית הלכתא כוותיה.
לדייק, למסקנא אינו כר"א אלא כ'רבנן' שהם שיטה ממוצעת. (וכמדומה שי"ס שהלכה כוותיהו!)
יש שם ג תירוצים.
לפי הראשון - רק ר"א מתיר לקשור קשר גמור.
ולפי השני והשלישי - אף רבנן מתירים כשאין ברירה, ואכן מצינו שהותרה קשירה לצורך עבודה.
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:מיללער כתב:מזבח שנפגם בשבת מתקנין אותו בשבת לצורך העבודה?
הרי זה בנין ממש ובפרט דנפסל האבן ומחליפין אותו ובונין בו אחר, עי' ברמב"ם פ"א הל' בית הבחירה הל' י"ד והט"ו ובדרך חכמה שם ס"ק ק"ח, ואין בנין בהמ"ק דוחה שבת כמבואר ביבמות ו' א'. [ואפילו אם לא היה צורך להחליפו אלא להחליקו היה חייב משום בונה או מכה בפטיש כמבואר בשבת ק"ב ב']
ברור שבנין המזבח לאחר שכבר יש בית המקדש ונתחייבו לעבוד, ובנין בית המקדש דין אחד להם שאינו דוחה את השבת?
הנה ציונים על זה מספר המפתח על הרמב"ם בית הבחירה א, יב
איש_ספר כתב:דין מזבח שנפגם בשבת מפורש במכילתא ריש פרשת ויקהל וירושלמי פסחים פ"ו ויש ע"ז אריכות באחרונים, ואת כל הבקיאות הנפלאה הזו, מחיפוש קל באוצר, תן לחכם וכו'.
אליהו חיים כתב:אך כ"ז בלי דרשת המכילתא במזבח שנפגם ובירושלמי המובא בפסחים מיירי במזבח שנפל בשבת ולא בנפגם, ובמכילתא למד מקרא ובירושלמי מסברא, ואולי תלוי בפלוגתא דתנאים לעינן מכשירין ויל"ע בעירובין ק"ב ובמפרשי המכילתא, וצריך צילותא דשמעתתא לעיין בזה, ואין לי כעת ותן לחכם וכו' (ומ"מ לזה אולי הקובץ הערות שצויין בקטע שהעתקתם והמקד"ד סי' א' סק"א שצויין, אך בשאר מ"מ לא מצאתי כ"כ שייכות לזה).
אם כך, בקיאות נפרזה שכזו, בלא אוצר החכמה, אחרי אוצר החכמה, עין ל'ו ראתה...מיללער כתב:איש_ספר כתב:דין מזבח שנפגם בשבת מפורש במכילתא ריש פרשת ויקהל וירושלמי פסחים פ"ו ויש ע"ז אריכות באחרונים, ואת כל הבקיאות הנפלאה הזו, מחיפוש קל באוצר, תן לחכם וכו'.
תודה רבה!
(הגיע היום שארכוש את אוצר החכמה?)
מיללער כתב:
ט. המכבה: תרומת הדשן לכאורה יש בה חשש כיבוי (למ"ד מלאכה שאצ"ל חייב, וכן דבר שאין מתכוין)
עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
כן כתב הפני יהושע ביצה יב. דלשיטת הרמב"ם יש חיוב של מפרק בשוחט קדשים כיון שצריך להדם.
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
כן כתב הפני יהושע ביצה יב. דלשיטת הרמב"ם יש חיוב של מפרק בשוחט קדשים כיון שצריך להדם.
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
כן כתב הפני יהושע ביצה יב. דלשיטת הרמב"ם יש חיוב של מפרק בשוחט קדשים כיון שצריך להדם.
אלא דא"כ צ"ע מפני מה אמרו ששוחט מתחייב משום צובע ולא אמרו אף משום דש (והלא השוחט המתחייב משום צובע - אף הוא צריך לדם!)?
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.
כן כתב הפני יהושע ביצה יב. דלשיטת הרמב"ם יש חיוב של מפרק בשוחט קדשים כיון שצריך להדם.
אלא דא"כ צ"ע מפני מה אמרו ששוחט מתחייב משום צובע ולא אמרו אף משום דש (והלא השוחט המתחייב משום צובע - אף הוא צריך לדם!)?
איש_ספר כתב:זריקה* של דם קרבן שאינו דוחה את השבת, נראה מדברי התלמוד שהיא אסורה בשבת ויום טוב1 , והיינו מדבריהם 2 , ויש מהראשונים שכתבו שהוא כתיקון כלי3 , שהזריקה מתקנת את הבשר לאכילה ואת האימורים להקטרה4 , ושהרי זה כהפרשת תרומות ומעשרות בשבת שאסרו מן הטעם הזה5 . וכן יש שכתבו שקבלת הדם בכלי שרת המקדשתו לזריקה, חשובה תיקון הדם6 . וכן מיחוי הקרבים של קרבן-פסח* שאמרו במשנה שהוא מן הדברים הדוחים את השבת7 , ופירשו ראשונים שהיא פעולה שהיה ראוי לאסרה משום שבות8 , יש מן האחרונים שכתבו, שהוא משום נראה כמתקן ולפיכך הוצרכו לומר שעושים כן אף בשבת9 .
1. עי' משנה פסחים סה ב: אלו דברים בפסח דוחין את השבת, שחיטתו וזריקת דמו וכו' ועי' ברייתא ביצה כ ב ונזיר כח ב ומנחות מח א, לענין כבשי עצרת ששחטן באופן שאינם עולים לחובתם שאם שחטן בשבת לא יזרוק הדם, ועי' ביצה כ ב לענין זריקת דם נדרים ונדבות שנשחטו ביו"ט ונאבד בשרן לסובר שאינן קרבות ביו"ט; עי' ספ"ז שבציון הבא; רמב"ם שגגות פ"ב הי"ד ופסוהמ"ק פט"ו הי"ט (ועי' שגגות שם הי"ג, ויקטר אימורין לערב וצל"ח ביצה כ ב שתמה שמשמע שזרקו הדם ועי' אמבוהא דספרי בהעלותך ד' קה א). אבל עי' תוס' פסחים שם ותוס' הרשב"א שם בדעה ראשונה, שאגב שהזכירו במשנה שם שחיטה שנדחת בשבת, הזכירו אף זריקה, שזריקה אינה איסור שצריך להדחות, ועי' הגהות זהב שבא שם שחילק בין זריקה של פסח לזריקה של נדרים ונדבות.
2. עי' ביצה כא א: שאני שבות דשבת וכו' וירו' שבת פ"ב סוף ה"ה: זריקה וקבלה אינה אלא שבות ועי' תשו' מהרש"ם ח"ד סי' נח והגהות רש"ש יומא מו ב שכ"מ ביבמות לג ב: זר ששימש במאי וכו'; ראשונים שלהלן; רש"י ביצה כ ב ד"ה לרבא. ועי' ספ"ז בילקו"ש בהעלותך רמז תשיט, ויעשו בנ"י את הפסח, ריבה קבול דמו וזריקתו ומחוי קרביו וכו', ועי' אמבוהא דספרי ד' קיג ב, שמ' הוא מהתורה, ועי' רש"י יומא שם ד"ה טומאה ועי' הגהות רש"ש שם והרי בשמים מהד"ה סי' א ואמבוהא דספרי שם וחי' ר"מ זמבא סי' לו אות ב ו, שמ' מד' שהוא מהתורה, ועי' רש"ש שם שתמה, ועי' תוס' יומא שם א ד"ה אבל מר"י פורת: דאי מעולת שבת בשבתו ההיא מיירי בשחיטה ובזריקה וכו' ותוס' שם ד"ה תחילתו, תחילתו דוחה טומאה היינו וכו' שחיטה וזריקה וכ"ה במיוחס לרשב"א מנחות כא א ועי"ש הטעם שאסור מה"ת.
3. תוס' רשב"א פסחים שם מר"י: תקונים דבשר; תוס' נזיר שם: כמו תיקונו מדרבנן ואסור; פי' הרא"ש שם ורבינו טודרוס שם ור"פ שם ושיטמ"ק שם: דתקוני זבחי הוא, ועי' שו"ת מהר"ם מינץ (מאויבן) סי' ה ד"ה לכן, שר"ל תולדה דמכ"ב. ועי' צל"ח פסחים סד א ד"ה וסידור ותפא"י פסחים פ"ו מ"א ואמרי בינה דיני יו"ט סי' ה ד"ה ואולם, שפי' איסור הזריקה בע"א.
4. עי' ר"י שבציון קודם; פי' הרא"ש שם; רבינו טודרוס שם; רבינו פרץ הכהן שם; שיטמ"ק שם.
5. עי' ציון 1128 ושם ציון 1130 שיש שנתנו טעמים נוספים. פי' הרא"ש ורבינו טודרוס שם ור"פ הכהן שם ושיטמ"ק שם.
6. עי' ספ"ז שם: ריבה קבול דמו וכו', ועי' אמבוהא דספרי שם שמ' שהוא מה"ת ושהוא משום תיקון מנא משום שנתקן לזריקה, אבל עי' ירו' שבת שם, זריקה וקבלה אינה אלא שבות.
7. פסחים סה ב. ועי' ספ"ז שלהלן.
8. ריב"ן שם. ועי' ציון הבא.
9. קול הרמ"ז שם; מגיני שלמה שם סט א. ומ' שאע"פ שהוא הסרת דבר אינו בגוף החפץ חשוב תיקון ועי' ציון 1400. ועי' רי"מ גורדון ישורון יט עמ' רמא בד'. ועי' קול הרמ"ז שם ותפא"י שם שפי' מלאכת המיחוי אף בע"א. ועי' ספ"ז שם שהזכירו אף מיחוי הקרבים כמלאכות שלמדו מהכתוב שדוחות את השבת, ועי' תוס' הרשב"א פסחים סט א שמ' מד' שמיחוי הקרבים הוא מלאכה מה"ת, וכ"ה במהרש"א שם שלד' הסובר שם סח א, שמיחוי הקרבים הוא ניקוי הנעשה בדוחק הסכין, ולא נקיבת המעיים בלבד כדעה אחרת שם, חשוב מלאכה מה"ת. ועי' ירו' סנהדרין פ"י ה"ב, שסידור לחה"פ דוחה שבת, ועי' תוס' שבת עז א ד"ה שכן מריב"א ומהרש"א שם, ועי' אמבוהא דספרי שם ד' קיד ב, שהלחם מתקדש בהנחתו על השולחן וחשוב תיקון מנא.
מיללער כתב:איש_ספר כתב:זריקה* של דם קרבן שאינו דוחה את השבת, נראה מדברי התלמוד שהיא אסורה בשבת ויום טוב1 , והיינו מדבריהם 2 , ויש מהראשונים שכתבו שהוא כתיקון כלי3 , שהזריקה מתקנת את הבשר לאכילה ואת האימורים להקטרה4 , ושהרי זה כהפרשת תרומות ומעשרות בשבת שאסרו מן הטעם הזה5 . וכן יש שכתבו שקבלת הדם בכלי שרת המקדשתו לזריקה, חשובה תיקון הדם6 . וכן מיחוי הקרבים של קרבן-פסח* שאמרו במשנה שהוא מן הדברים הדוחים את השבת7 , ופירשו ראשונים שהיא פעולה שהיה ראוי לאסרה משום שבות8 , יש מן האחרונים שכתבו, שהוא משום נראה כמתקן ולפיכך הוצרכו לומר שעושים כן אף בשבת9 .
1. עי' משנה פסחים סה ב: אלו דברים בפסח דוחין את השבת, שחיטתו וזריקת דמו וכו' ועי' ברייתא ביצה כ ב ונזיר כח ב ומנחות מח א, לענין כבשי עצרת ששחטן באופן שאינם עולים לחובתם שאם שחטן בשבת לא יזרוק הדם, ועי' ביצה כ ב לענין זריקת דם נדרים ונדבות שנשחטו ביו"ט ונאבד בשרן לסובר שאינן קרבות ביו"ט; עי' ספ"ז שבציון הבא; רמב"ם שגגות פ"ב הי"ד ופסוהמ"ק פט"ו הי"ט (ועי' שגגות שם הי"ג, ויקטר אימורין לערב וצל"ח ביצה כ ב שתמה שמשמע שזרקו הדם ועי' אמבוהא דספרי בהעלותך ד' קה א). אבל עי' תוס' פסחים שם ותוס' הרשב"א שם בדעה ראשונה, שאגב שהזכירו במשנה שם שחיטה שנדחת בשבת, הזכירו אף זריקה, שזריקה אינה איסור שצריך להדחות, ועי' הגהות זהב שבא שם שחילק בין זריקה של פסח לזריקה של נדרים ונדבות.
2. עי' ביצה כא א: שאני שבות דשבת וכו' וירו' שבת פ"ב סוף ה"ה: זריקה וקבלה אינה אלא שבות ועי' תשו' מהרש"ם ח"ד סי' נח והגהות רש"ש יומא מו ב שכ"מ ביבמות לג ב: זר ששימש במאי וכו'; ראשונים שלהלן; רש"י ביצה כ ב ד"ה לרבא. ועי' ספ"ז בילקו"ש בהעלותך רמז תשיט, ויעשו בנ"י את הפסח, ריבה קבול דמו וזריקתו ומחוי קרביו וכו', ועי' אמבוהא דספרי ד' קיג ב, שמ' הוא מהתורה, ועי' רש"י יומא שם ד"ה טומאה ועי' הגהות רש"ש שם והרי בשמים מהד"ה סי' א ואמבוהא דספרי שם וחי' ר"מ זמבא סי' לו אות ב ו, שמ' מד' שהוא מהתורה, ועי' רש"ש שם שתמה, ועי' תוס' יומא שם א ד"ה אבל מר"י פורת: דאי מעולת שבת בשבתו ההיא מיירי בשחיטה ובזריקה וכו' ותוס' שם ד"ה תחילתו, תחילתו דוחה טומאה היינו וכו' שחיטה וזריקה וכ"ה במיוחס לרשב"א מנחות כא א ועי"ש הטעם שאסור מה"ת.
3. תוס' רשב"א פסחים שם מר"י: תקונים דבשר; תוס' נזיר שם: כמו תיקונו מדרבנן ואסור; פי' הרא"ש שם ורבינו טודרוס שם ור"פ שם ושיטמ"ק שם: דתקוני זבחי הוא, ועי' שו"ת מהר"ם מינץ (מאויבן) סי' ה ד"ה לכן, שר"ל תולדה דמכ"ב. ועי' צל"ח פסחים סד א ד"ה וסידור ותפא"י פסחים פ"ו מ"א ואמרי בינה דיני יו"ט סי' ה ד"ה ואולם, שפי' איסור הזריקה בע"א.
4. עי' ר"י שבציון קודם; פי' הרא"ש שם; רבינו טודרוס שם; רבינו פרץ הכהן שם; שיטמ"ק שם.
5. עי' ציון 1128 ושם ציון 1130 שיש שנתנו טעמים נוספים. פי' הרא"ש ורבינו טודרוס שם ור"פ הכהן שם ושיטמ"ק שם.
6. עי' ספ"ז שם: ריבה קבול דמו וכו', ועי' אמבוהא דספרי שם שמ' שהוא מה"ת ושהוא משום תיקון מנא משום שנתקן לזריקה, אבל עי' ירו' שבת שם, זריקה וקבלה אינה אלא שבות.
7. פסחים סה ב. ועי' ספ"ז שלהלן.
8. ריב"ן שם. ועי' ציון הבא.
9. קול הרמ"ז שם; מגיני שלמה שם סט א. ומ' שאע"פ שהוא הסרת דבר אינו בגוף החפץ חשוב תיקון ועי' ציון 1400. ועי' רי"מ גורדון ישורון יט עמ' רמא בד'. ועי' קול הרמ"ז שם ותפא"י שם שפי' מלאכת המיחוי אף בע"א. ועי' ספ"ז שם שהזכירו אף מיחוי הקרבים כמלאכות שלמדו מהכתוב שדוחות את השבת, ועי' תוס' הרשב"א פסחים סט א שמ' מד' שמיחוי הקרבים הוא מלאכה מה"ת, וכ"ה במהרש"א שם שלד' הסובר שם סח א, שמיחוי הקרבים הוא ניקוי הנעשה בדוחק הסכין, ולא נקיבת המעיים בלבד כדעה אחרת שם, חשוב מלאכה מה"ת. ועי' ירו' סנהדרין פ"י ה"ב, שסידור לחה"פ דוחה שבת, ועי' תוס' שבת עז א ד"ה שכן מריב"א ומהרש"א שם, ועי' אמבוהא דספרי שם ד' קיד ב, שהלחם מתקדש בהנחתו על השולחן וחשוב תיקון מנא.
באיזהו מקומן מנחות מח. ציין לדברי האמרי בינה (דיני יו"ט סי' ה') שיש עוד איסור מדרבנן בזריקת הדם, שצובע בדם את המזבח ואע"פ שאינו מתקיים אסור מדרבנן, ושכן כתב הצל"ח בפסחים סז. והתפאר"י ריש פ"ה דפסחים.
עוד כתב שם שיש משמעות במיוחס להרשב"א מנחות כא. דהעזרה דין רה"ר לה ויש בהבאת קרבנות איסור של העברה ד' אמות ברה"ר, ולפי"ז יש גם בהולכת הדם וזריקתה ג"כ איסור משום העברה ד"א ברה"ר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים