איש טלז כתב:
בדרך הלצה אומרים שהתורה אסרה ביטול תורה דהיינו דברים בטלים והתירה לדבר בדברי תורה
איש טלז כתב:אגב עיין מהר"ש כדומני שהוכיח מכאן דא"א ביבמה הוי הותרה ולא דחויה
וכדומה שיש מדרש או משהו בסגנון שמוסיף עוד כפי שזכור לי
בדרך הלצה אומרים שהתורה אסרה ביטול תורה דהיינו דברים בטלים והתירה לדבר בדברי תורה
...וזאת החיה אשר תאכלו וזה אשר לא תאכלו, שא"ל הזהר את ישראל שלא לאכול דברים טמאים שלא יטעך יצרך לומר שכל דברים טובים אסר הקדוש ברוך הוא לישראל אמר הקדוש ברוך הוא כל מה שאסרתי לך התרתי לך כנגדו, כיצד, אסרתי לך דם נדה התרתי לך דם בתולים, אסרתי לך את הדם התרתי לך את הכבד שכלו דם, אסרתי לך את החזיר התרתי לך את הדג ששמו שיבוטא שהוא דומה לחזיר, אסרתי לך אשת איש התרתי לך גרושת איש, אסרתי לך נכרית התרתי לך אשת יפת תואר, אסרתי לך אשת אח התרתי לך יבמה לאחר מיתתו בלא בנים שנאמר (דברים כה) יבמה יבא עליה, אסרתי לך כלאים התרתי לך סדין בציצית, אסרתי לך חלב בהמה התרתי לך חלב חיה, א"ר ביסנא בשם רבי חייא כל מה שאסר הקדוש ברוך הוא בבהמה התיר בחיה וכל מה שאסר בחיה התיר בעוף, ואת שאסר בעוף התיר בדג, כיצד אסר חלב בבהמה התיר חלב חיה, אסר גיד הנשה בחיה והתיר אותה בעוף, אסר בעוף הדם התיר אותה בדג, וכל כך למה כדי שיתן שכר טוב לישראל שמשמרין את המצות, לכך נאמר (תהלים יח) האל תמים דרכו שכל דרכיו של הקדוש ברוך הוא תמימות הן, וכי מה איכפת לו להקב"ה בין ששוחט את הבהמה ואוכל או אם נוחר ואוכל, כלום אתה מועילו או כלום אתה מזיקו או מה איכפת לו בין אוכל טהורות לאוכל נבלות, אמר שלמה אם חכמת חכמת לך וגומר (משלי ט) הא לא נתנו המצות אלא לצרף בהן את הבריות וישראל שנאמר כל אמרת ה' צרופה למה שיהא מגן עליך שנאמר מגן הוא לכל החוסים בו, הוי אומר זאת החיה וגו'...
אבן זועקת כתב:בפיוט כתוב מאשת איש יפת תואר ובויק"ר שבויה. מה הפשט?
עושה חדשות כתב:זכורני שראיתי פעם כתוב שאסרה תורה מחיקת ה' והתירה כנגד זה מחיקת מגילת סוטה. יש?
עושה חדשות כתב:דא"ג, בענין מה שאמרו חז"ל "לצרף הבריות", בפשטות הכוונה מלש' צירוף ותיקון וזיקוק, אבל פעם ראיתי בא' הראש' שביאר: לצרף את הבריות אל האמיתות שבתורה. מכירים?
סעדיה כתב:אבן זועקת כתב:בפיוט כתוב מאשת איש יפת תואר ובויק"ר שבויה. מה הפשט?
וראית בשביה אשת יפת תואר
איש טלז כתב:
בדרך הלצה אומרים שהתורה אסרה ביטול תורה דהיינו דברים בטלים והתירה לדבר בדברי תורה
שמואל דוד כתב:מענין לענין...
יש לעיין מדוע גרושה בחיי בעלה דומה לאשת איש?
אדרבה, חידוש הוא שחידשה תורה, שמיתת הבעל וספר כריתות מתירים אשת איש לעלמא, בשונה משארוּת דעריות שאינה פוקעת לאחר גירושין או לאחר מיתת הבעל.שמואל דוד כתב:יש לעיין מדוע גרושה בחיי בעלה דומה לאשת איש?
ענ'י לעצמי כתב:שמעתי בשם הגרמ"ש שפירא זצ"ל שמכאן ראיה דאין גירושין מפקיע אישות שלה עם בעלה הראשון אלא היא רק היתר לינשא לאדם אחר
ענ'י לעצמי כתב:שמעתי בשם הגרמ"ש שפירא זצ"ל שמכאן ראיה דאין גירושין מפקיע אישות שלה עם בעלה הראשון אלא היא רק היתר לינשא לאדם אחר
סגי נהור כתב:ענ'י לעצמי כתב:שמעתי בשם הגרמ"ש שפירא זצ"ל שמכאן ראיה דאין גירושין מפקיע אישות שלה עם בעלה הראשון אלא היא רק היתר לינשא לאדם אחר
הטענה כפי שהיא כתובה כאן נשמעת משובשת ביותר. ואולי הניסוח לא מדויק.
איש טלז כתב:בדרך הלצה אומרים שהתורה אסרה ביטול תורה דהיינו דברים בטלים והתירה לדבר בדברי תורה
שילה צבי כתב:[לענ"ד פשוט כמו שאמרו כאן שמדובר על נפש האדם ואין כאן יסודות למדנים]
סגי נהור כתב:בוודאי יותר מפסיכולוגיה כאן, אלא ענין מהותי, שזה לעומת זה עשה האלקים, וכל כח שישנו בצד הרע יש כנגדו בצד הטוב, וכידוע לי"ח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 275 אורחים