יואל שילה כתב:הגרש"ר הירש, בשו"ת שלו 'שמש מרפא' כתב שגובה מחיצה היא דוגמא להיאך המציאות מותאמת להלכה, פשוט לו שאם האמה הטבעית משתנה בשל התארכות אנשים - בהתאמה מוגבהת המחיצה [דבריו אינם כעת מול עיני].
גובה השולחנות שלנו בערך תשעה טפחים.עקביה כתב:הרי כל השולחנות שלנו גבוהים לפחות עשרה טפחים!
עקביה כתב:יואל שילה כתב:הגרש"ר הירש, בשו"ת שלו 'שמש מרפא' כתב שגובה מחיצה היא דוגמא להיאך המציאות מותאמת להלכה, פשוט לו שאם האמה הטבעית משתנה בשל התארכות אנשים - בהתאמה מוגבהת המחיצה [דבריו אינם כעת מול עיני].
בעניותי לא הבנתי.
יבנה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=35453
עץ הזית כתב:גובה השולחנות שלנו בערך תשעה טפחים.עקביה כתב:הרי כל השולחנות שלנו גבוהים לפחות עשרה טפחים!
יואל שילה כתב:עקביה כתב:יואל שילה כתב:הגרש"ר הירש, בשו"ת שלו 'שמש מרפא' כתב שגובה מחיצה היא דוגמא להיאך המציאות מותאמת להלכה, פשוט לו שאם האמה הטבעית משתנה בשל התארכות אנשים - בהתאמה מוגבהת המחיצה [דבריו אינם כעת מול עיני].
בעניותי לא הבנתי.
אלו תגובות להודעות אלו:
איך נכלכל את הל' עירובין?
אם שיעור גופו של אדם משתנה במשך הדורות, כמו שטוענים שביצים קטנו ואגודלים גדלו וכו' - איך שיעור מקוה נשאר קבוע?
וקמ"ל שאין מניעה לומר שאם נמדוד בס"מ - השיעורים פעם היו שונים, אך המדידה איננה בס"מ אלא באמות, והאמות הן הרי ייצוג של אבר חי, שהוא זה שאמור לטבול במקוה ולהחסם מחמת המחיצה.
וכשהאדם משתנה - גם האמות משתנות.
אהרן תאומים כתב:השאילה יפהפיה וכמה שהיא תמוהה פלא כפול שלא מצאנו מי ששאל שאילה זו מן הראשונים ומאחרונים,
לפיכך מוכרח שצריך להיות תשובה פשוטה ועל כן נכנסתי לדמיון איך מהלך החיים בזמנם ודבר ראשון התיישבתי על שטיח על הרצפה וניסיתי לקחת משהוא מהשולחן שגובהו כאמור קצת למעלה מעשרה טפחים ולא הצלחתי, ואז יצאתי למרפסת (קצת קר יש שלג) וישבתי על הרצפה בהסיבה ולקחתי כוס יין שהיה מונח בצד על המדרגות, בסיום הארוחה על הרצפה במרפסת ולאחר שזימנתי לאחר שהגבעתי את הכוס טפח מהקרקע, אספתי את כל הצלחות חד פעמי (זה עוד בזול אצלנו) הכנסתי לשקית והנחתיו על הרמפה שיש שם, כדי שבבקר יהיה לי נוח להוריד משם לזבל, ואידך פירושא זיל גמור שזה גם הסיבה שהסוכה שהילדים שלי בנו מהקליקס בגובה 10 טפחים הייתה כשירה.
יואל שילה כתב:המדידה איננה בס"מ אלא באמות, והאמות הן הרי ייצוג של אבר חי, שהוא זה שאמור לטבול במקוה ולהחסם מחמת המחיצה.
וכשהאדם משתנה - גם האמות משתנות.
אהרן תאומים כתב:השאילה יפהפיה וכמה שהיא תמוהה פלא כפול שלא מצאנו מי ששאל שאילה זו מן הראשונים ומאחרונים,
לפיכך מוכרח שצריך להיות תשובה פשוטה ועל כן נכנסתי לדמיון איך מהלך החיים בזמנם ודבר ראשון התיישבתי על שטיח על הרצפה וניסיתי לקחת משהוא מהשולחן שגובהו כאמור קצת למעלה מעשרה טפחים ולא הצלחתי, ואז יצאתי למרפסת (קצת קר יש שלג) וישבתי על הרצפה בהסיבה ולקחתי כוס יין שהיה מונח בצד על המדרגות, בסיום הארוחה על הרצפה במרפסת ולאחר שזימנתי לאחר שהגבעתי את הכוס טפח מהקרקע, אספתי את כל הצלחות חד פעמי (זה עוד בזול אצלנו) הכנסתי לשקית והנחתיו על הרמפה שיש שם, כדי שבבקר יהיה לי נוח להוריד משם לזבל, ואידך פירושא זיל גמור שזה גם הסיבה שהסוכה שהילדים שלי בנו מהקליקס בגובה 10 טפחים הייתה כשירה.
כולל יונגערמאן כתב:אהרן תאומים כתב:השאילה יפהפיה וכמה שהיא תמוהה פלא כפול שלא מצאנו מי ששאל שאילה זו מן הראשונים ומאחרונים,
לפיכך מוכרח שצריך להיות תשובה פשוטה ועל כן נכנסתי לדמיון איך מהלך החיים בזמנם ודבר ראשון התיישבתי על שטיח על הרצפה וניסיתי לקחת משהוא מהשולחן שגובהו כאמור קצת למעלה מעשרה טפחים ולא הצלחתי, ואז יצאתי למרפסת (קצת קר יש שלג) וישבתי על הרצפה בהסיבה ולקחתי כוס יין שהיה מונח בצד על המדרגות, בסיום הארוחה על הרצפה במרפסת ולאחר שזימנתי לאחר שהגבהתי את הכוס טפח מהקרקע, אספתי את כל הצלחות חד פעמי (זה עוד בזול אצלנו) הכנסתי לשקית והנחתיו על הרמפה שיש שם, כדי שבבקר יהיה לי נוח להוריד משם לזבל, ואידך פירושא זיל גמור שזה גם הסיבה שהסוכה שהילדים שלי בנו מהקליקס בגובה 10 טפחים הייתה כשירה.
מרגלא בפומי' דהרב טברסקי המנוח הפסיכולוג להסביר שהעולם שלנו הרי מותאם להגדולים, והילדים הקטנים ונמוכים מתקשים מאוד בזה כי על כל דבר קטן צריכים לעזרה מהמבוגרים או למצוא פתרון מעצמם ולדעתו יש לזה השפעה נגטיבית על הנפש
לגוף הענין מהיכי תיתי שלא ישבו אז על כסאות? או מטות כשבא לאכילה
לבי במערב כתב:להעיר משו"ת 'חוות יאיר' סי' קפד.
צופה_ומביט כתב:יואל שילה כתב:המדידה איננה בס"מ אלא באמות, והאמות הן הרי ייצוג של אבר חי, שהוא זה שאמור לטבול במקוה ולהחסם מחמת המחיצה.
וכשהאדם משתנה - גם האמות משתנות.
אז למה אנחנו מודדים שיעורים בס"מ וסמ"ק לפי שיעורים שלא מצויים בינינו? למה לא ביצים שלנו וזיתים שלנו כמו אמות שלנו וטפחים שלנו [כולל אם לפי זה יצאו סתירות בין מדידה בביצים או באגודלים שלא יתאימו לדברי חז"ל בנושא, כי הם בדידהו ואנן בדידן], ומה כל הדיונים בנושא מה בדיוק היא מידת כל השיעורים הללו. פוק חזי מה הם בימינו וחסל. [נדמה לי שזו שיטת הגאונים].
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שפה
הלכה ד
ישראל שהמיר והיו לו בתים בשכונת ישראל שעירב לכל השנה, אם אין לו פתח אחר כלל הוא אוסר בכל שבת שחל לאחר שהמיר, אבל אם יש לו פתח אחר לשכונת העכו"ם, אפילו הוא (י) פתח קטן שלא היה רגיל בו מתחלה, (יא) דוחין אותו אצל פתח הפתוח לשכונת העכו"ם.
משנה ברורה סימן שפה ס"ק י
(י) פתח קטן - ועכ"פ בעינן שיהיה בו ד"ט על ד"ט דבפחות מזה לא חשיב פתח וכדלעיל בסימן שע"ב:
משנה ברורה סימן שפה ס"ק יא
(יא) דוחין אותו וכו' - דכופין אותו על מדת סדום כדי שלא יאסור עליהן וכדלקמן בסימן שפ"ו סוף ס"ט לגבי ישראל וגם דבודאי כיון שנתנכר ורגיל עם העכו"ם ניחא ליה בההוא פתחא טפי:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שפט
אינו יהודי הדר במבוי, ויש לו חלון אחורי ביתו פתוח לבקעה או לקרפף, אפילו אין בו אלא ד"ט על ד"ט, אינו אוסר על בני מבוי אפי' מכניס ומוציא גמלים וקרונות דרך המבוי כל היום, שחפץ יותר באותו שפתוח לו מאחוריו לבדו שיש לו אויר, והוי פתחו למבוי כמו שאינו רגיל, שאינו אוסר.
אהרן תאומים כתב:השאילה יפהפיה וכמה שהיא תמוהה פלא כפול שלא מצאנו מי ששאל שאילה זו מן הראשונים ומאחרונים,
לפיכך מוכרח שצריך להיות תשובה פשוטה ועל כן נכנסתי לדמיון איך מהלך החיים בזמנם ודבר ראשון התיישבתי על שטיח על הרצפה וניסיתי לקחת משהוא מהשולחן שגובהו כאמור קצת למעלה מעשרה טפחים ולא הצלחתי, ואז יצאתי למרפסת (קצת קר יש שלג) וישבתי על הרצפה בהסיבה ולקחתי כוס יין שהיה מונח בצד על המדרגות, בסיום הארוחה על הרצפה במרפסת ולאחר שזימנתי לאחר שהגבעתי את הכוס טפח מהקרקע, אספתי את כל הצלחות חד פעמי (זה עוד בזול אצלנו) הכנסתי לשקית והנחתיו על הרמפה שיש שם, כדי שבבקר יהיה לי נוח להוריד משם לזבל, ואידך פירושא זיל גמור שזה גם הסיבה שהסוכה שהילדים שלי בנו מהקליקס בגובה 10 טפחים הייתה כשירה.
אור עולם כתב:"וְר֜וּחַ נָסַ֣ע ׀ מֵאֵ֣ת יְהֹוָ֗ה וַיָּ֣גׇז שַׂלְוִים֮ מִן־הַיָּם֒ וַיִּטֹּ֨שׁ עַל־הַֽמַּחֲנֶ֜ה כְּדֶ֧רֶךְ י֣וֹם כֹּ֗ה וּכְדֶ֤רֶךְ יוֹם֙ כֹּ֔ה סְבִיב֖וֹת הַֽמַּחֲנֶ֑ה וּכְאַמָּתַ֖יִם עַל־פְּנֵ֥י הָאָֽרֶץ" (במדבר יא לא).
רש"י: "וכאמתים" - פורחות בגובה עד שהן כנגד לבו של אדם כדי שלא יהא טורח באסיפתן לא להגביה ולא לשחות (ספרי)".
אמתיים = בגובה לבו של אדם.
לייבעדיג יענקל כתב:אהרן תאומים כתב:השאילה יפהפיה וכמה שהיא תמוהה פלא כפול שלא מצאנו מי ששאל שאילה זו מן הראשונים ומאחרונים,
לפיכך מוכרח שצריך להיות תשובה פשוטה ועל כן נכנסתי לדמיון איך מהלך החיים בזמנם ודבר ראשון התיישבתי על שטיח על הרצפה וניסיתי לקחת משהוא מהשולחן שגובהו כאמור קצת למעלה מעשרה טפחים ולא הצלחתי, ואז יצאתי למרפסת (קצת קר יש שלג) וישבתי על הרצפה בהסיבה ולקחתי כוס יין שהיה מונח בצד על המדרגות, בסיום הארוחה על הרצפה במרפסת ולאחר שזימנתי לאחר שהגבעתי את הכוס טפח מהקרקע, אספתי את כל הצלחות חד פעמי (זה עוד בזול אצלנו) הכנסתי לשקית והנחתיו על הרמפה שיש שם, כדי שבבקר יהיה לי נוח להוריד משם לזבל, ואידך פירושא זיל גמור שזה גם הסיבה שהסוכה שהילדים שלי בנו מהקליקס בגובה 10 טפחים הייתה כשירה.
פעם ראיתי הסבר זה (לענין גובהה של סוכה) בשם הג"ר אברהם ברדקי. הוא הקביל זאת לישיבה המזרחית הנפוצה אצל הישמעאלים. איני זוכר היכן הובאו הדברים.
לייבעדיג יענקל כתב:אור עולם כתב:"וְר֜וּחַ נָסַ֣ע ׀ מֵאֵ֣ת יְהֹוָ֗ה וַיָּ֣גׇז שַׂלְוִים֮ מִן־הַיָּם֒ וַיִּטֹּ֨שׁ עַל־הַֽמַּחֲנֶ֜ה כְּדֶ֧רֶךְ י֣וֹם כֹּ֗ה וּכְדֶ֤רֶךְ יוֹם֙ כֹּ֔ה סְבִיב֖וֹת הַֽמַּחֲנֶ֑ה וּכְאַמָּתַ֖יִם עַל־פְּנֵ֥י הָאָֽרֶץ" (במדבר יא לא).
רש"י: "וכאמתים" - פורחות בגובה עד שהן כנגד לבו של אדם כדי שלא יהא טורח באסיפתן לא להגביה ולא לשחות (ספרי)".
אמתיים = בגובה לבו של אדם.
ואילו בתרגום המיוחס ליונתן כתוב: "וכרום תרתין אמין הוה פרח על אנפי ארעא והוו מהלכין בהון עד פרתהון (- טבורם) מטול דלא ילעון בזמן מכנשהון יתהון".
אינני יודע אם אני מוגדר כ'אדם בינוני' (1.64), ובכל אופן מדדתי עצמי, כנגד הטבור התאים לאמתיים של רח"נ וכנגד הלב התאים לאמתיים של החזו"א ...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים