ענפי_ארז כתב:אני רואה בזה בושה גדולה ואין מכאן שום ראייה השתמש בה בשביל שהדפוס הכי ברור והעיניים שלו סבלו
ת"ח גדול כמוהו לא הוצרך כלל לפירושם
שומר כתב:בספר על הרב אלישיב השקדן כתוב שעיין גם בשוטנשטין משום שגם לגאונים . יש בשוטנשטין דברים שיכולים להוסיף להם
זו האמת
וזאת לא בושה . זה נכתב ע"י עשרות תח . וברור שלכל אחד יש משהו ללמוד מזה אפילו דבר קטן
הקישון33 כתב:יש לציין שהרב שך היה ממש דעת יחיד בזה ויעידו ההסכמות מכל החוגים לש"ס שוטנשטיין.
ענפי_ארז כתב:שומר כתב:בספר על הרב אלישיב השקדן כתוב שעיין גם בשוטנשטין משום שגם לגאונים . יש בשוטנשטין דברים שיכולים להוסיף להם
זו האמת
וזאת לא בושה . זה נכתב ע"י עשרות תח . וברור שלכל אחד יש משהו ללמוד מזה אפילו דבר קטן
זה דעתך וזכותך לחוותו אבל אני סבור שחורבנה יותר גדולה מתועלתה, הרא"מ שך התבטא בקשר ללימוד באנגלית שמי ביקש מהם @ווער האט זיי געבעטען" שילמדו עין יעקב או משניות
תכלית לימוד הגמרא היא עיוני וכל מה שבא בקלות גורע
ענפי_ארז כתב:דרומי כתב:משנה מפורשת: "איזהו חכם? הלומד מכל אדם, שנאמר מכל מלמדי השכלתי".
ולכן תמוהים הפלפולים כאן על השימוש במהדורת גמרא שוטנשטיין, כאילו לא ברור מעצמו שגם גאון גדול יכול "ללמוד" משהו מתוך החיבור המוצלח.
סליחה הרב דרומי אבל אם כל הכבוד הטענה שלך פשוט טיפשית אף אחד לא טוען או טען שאין מה ללמוד מארטסקרול כל הדיון זה האם יש להשתמש בהגמרות שהם קיצור דרך ומבטלים ההגיון המחשבתי,
יגדל כאן דור שאינם יכולים ללמוד רש"י ותוס' כמו שהרבה מבני הדור אינם כבר היום יכולים ללמוד בעה"מ ומלחמות ולהבינם בלי קיצור דרכים וליקוטי בתר ליקוטי
תסתכל בהסכמת הגרי"ש זצ"ל שאומר עת לעשות לה' הפרו תורתיך הכוונה כפשוטו הפרו תורתיך וזה כל הוויכוח האם בשביל עת לעשות יש להפר התורה או שאלו שלא יוכלו שילמדו משניות ועין יעקב כמו שהיה אלף שנים ואפי' חברת תהילים היה
ולציין את המשנה באבות זה פשוט לא לעניין
תחפש ביהמ"ד שבעלי בתים היגעים לפרנסתם ביום ומגיעים לביהמ"ד ללמוד ופותחים פנ"י ורעק"א ותדע שהבע"ב האלו לא גדלו על ארטסקרול רק יגעו בצעירותם בתורה כדבעי ועדיין צוף נעימותה על לשונם, ודור צעיר לימים אשר כל מבוקשם זה יותר פרטים וידיעות והשגה בארטסקרול נהיה מקור וכל הגעשמאק נאבד
ענפי_ארז כתב:אין מכאן שום ראייה השתמש בה בשביל שהדפוס הכי ברור והעיניים שלו סבלו.
הוה אמינא כתב:ואם כבר נושא זה הועבר לאספקלריא, אפשר להתבטא קצת יותר בחופשיות:
בזמנו אמרו לי בעצמי שנים מראשי ארטסקרול, כמה כסף הם שילמו ביד לפלוני ולפלוני ממשפחת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהיו ממשמשיו באותן שנים, כדי שהגמרות שלהם יהיו מונחות תמיד על השידה שלצידו ליד מקום ישיבתו, על מנת שיראו את זה בכל התמונות הידועות והמפורסמות שיצאו מן החדר.
ליבי אומר לי שאם השוטנשטיין שלו (שכל כרך חדש הביאו לו המו"ל במתנה מיד) היה מונח בכבוד בארון בין כל שאר הספרים שהביאו לו כל מיני מחברים חשובים, והיה נזקק לעיין בגמרא מסויימת - היה הגרי"ש ניגש ישר ובוחר את הגמרא הישנה, ולא את החדשה.
בלי שום קשר לנידון אם שוטנשטיין הוסיף לו, או היה יכול להוסיף לו, או שיש בו בעיה או שאין בו בעיה, לצעירים או למבוגרים.
ברשילא כתב:מעשה ששמעתי מפי מגיד השיעור.
הוא מוסר שיעור לבעלי בתים מבוגרים, בוגרי ישיבות בעברם, עם טעם למדני.
כשלמדו מסכת עבודה זרה, דף לב ע"א - שם מובאת ההלכה שכלי חרס ששהה בו יין נסך, אפשר להשתמש בו לאחר י"ב חודש, משום שהיין מתנדף במשך זמן זה. אולם, אם מדובר ב"חרס הדרייני", הסופג מאוד, גם לאחר יב"ח אי אפשר להשתמש בו.
לאחר מכן הגמרא ממשיכה לדון בחרס.
ואמר מגיד השיעור לבני השיעור, כי לדעתו כל הסוגיה עוסקת ב"חרס הדרייני" דוקא, וזו הכותרת בתחילת הסוגיה, ולאחר מכן לא טרחה הגמרא לציין כל הזמן שמדובר בחרס הדרייני דוקא.
התעורר דיון סוער בשיעור.
אלו ניסו לחשבן את הסוגיה כך, ואחרים אחרת.
עד שלאחר דקות ארוכות של דיון, מישהו הציץ למפרשים שבסוף המסכת ובישר לכולם, שהמהר"ם כותב שאכן כל הסוגיה עוסקת בחרס הדרייני דווקא.
עשה מגיד השיעור אתנחתא, ואמר להם:
"מה היה קורה אילו אחד מכם היה יושב כאן עם 'שוטנשטיין'... אני הייתי אומר שכל הסוגיה עוסקת ב'חרס הדרייני' הוא היה מציץ לביאור בצד ומאשר את ההנחה, ושלום על ישראל".
"היינו מפסידים את כל הדיון הזה, ובעיקר את הנסיון להבין מדוע אכן צריך לומר כך או כך!"
עד כאן המעשה.
וכבר אמרו בהלצה: שוטנשטיין הרי הוא כ'ווייז' = להגיע ליעד מבלי להכיר את הדרך.
הוה אמינא כתב:ואם כבר נושא זה הועבר לאספקלריא, אפשר להתבטא קצת יותר בחופשיות:
בזמנו אמרו לי בעצמי שנים מראשי ארטסקרול, כמה כסף הם שילמו ביד לפלוני ולפלוני ממשפחת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהיו ממשמשיו באותן שנים, כדי שהגמרות שלהם יהיו מונחות תמיד על השידה שלצידו ליד מקום ישיבתו, על מנת שיראו את זה בכל התמונות הידועות והמפורסמות שיצאו מן החדר.
ליבי אומר לי שאם השוטנשטיין שלו (שכל כרך חדש הביאו לו המו"ל במתנה מיד) היה מונח בכבוד בארון בין כל שאר הספרים שהביאו לו כל מיני מחברים חשובים, והיה נזקק לעיין בגמרא מסויימת - היה הגרי"ש ניגש ישר ובוחר את הגמרא הישנה, ולא את החדשה.
בלי שום קשר לנידון אם שוטנשטיין הוסיף לו, או היה יכול להוסיף לו, או שיש בו בעיה או שאין בו בעיה, לצעירים או למבוגרים.
ענפי_ארז כתב:שומר כתב:בספר על הרב אלישיב השקדן כתוב שעיין גם בשוטנשטין משום שגם לגאונים . יש בשוטנשטין דברים שיכולים להוסיף להם
זו האמת
וזאת לא בושה . זה נכתב ע"י עשרות תח . וברור שלכל אחד יש משהו ללמוד מזה אפילו דבר קטן
זה דעתך וזכותך לחוותו אבל אני סבור שחורבנה יותר גדולה מתועלתה, הרא"מ שך התבטא בקשר ללימוד באנגלית שמי ביקש מהם @ווער האט זיי געבעטען" שילמדו עין יעקב או משניות
תכלית לימוד הגמרא היא עיוני וכל מה שבא בקלות גורע
כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
בריה נמוכה כתב:כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
כמובן שהוא צריך לדעת את הביאור הבסיסי, [כגון תרגום מארמית - הקדמות לנושאים שאינם שייכים לכאן - מהלך הדברים - ועוד] אך זה לוקח זמן, ולכן עדיף לדלג על השלב הזה בעזרת ביאור, ולמקד את רוב הזמן בעיון והתבוננות בעומק הסוגיא.
כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
הוה אמינא כתב:לפעמים צריכים להכיר את הרקע של הכותבים כדי להבין את תוכן התגובות.
מה שאצל אחד נקרא עשיר לפי המושגים שלו, נקרא עני דלפון אצל השני.
פשוט זה גר בכפר, וזה בעיר גדולה.
וכשיש מו"מ בין שניהם זה נראה כשיח חרשים, טענו בחיטים והודו לו ברכו שמו.
אבל אם מכירים קצת את נקודת מוצא הכתיבה מבינים יותר את השפה והמשמעות שמאחורי המילים של הכותב, ולא מתבלבלים.
למשל, אני כשלעצמי לא תלמיד חכם, ולא יודע אפילו מסכת אחת על בוריה. לפי מי שאני מכיר סביבי רוב האברכים החשובים בני 40 ומעלה יודעים חצי שס לפחות, ומי שיודע רוב ש"ס אני חושב שהוא מוחזק לתלמיד חכם. ומי שיודע את כל הש"ס יכול להיקרא ת"ח חשוב.
ולמרות שאני עם הארץ עדיין, אולי "ע"ה חשוב", אני ב"ה במצב שכבר מבין היטב את הארמית, ובהרבה מקרים קולט את המ"מ של התוס' ממסכתות אחרות, ומתאמץ לראות בפנים כמובן בכל מקום שאיני יודע.
איך ייחשב לעיני אפרוח שכמוני מישהו שלא מבין עדיין את הארמית, או שהביאור הבסיסי לוקח לו זמן??
ת"ח חשוב - ודאי שלא.
אפילו מגוחך לענ"ד לחשוב שהוא ת"ח סתם, לא חשוב.
והנה התוודעתי להפתעתי שיש מקומות שזה נחשב לת"ח.
משום מה נזכרתי בקושיית הגר"י גלינסקי, למה בתמרה מקודשת שמא שו"פ במדי, וע"מ שאני אדם חשוב לא חיישינן שמא הוא אדם חשוב במדי....
הוה אמינא כתב:למשל, אני כשלעצמי לא תלמיד חכם, ולא יודע אפילו מסכת אחת על בוריה... ולמרות שאני עם הארץ עדיין, אולי "ע"ה חשוב", אני ב"ה במצב שכבר מבין היטב את הארמית, ובהרבה מקרים קולט את המ"מ של התוס' ממסכתות אחרות, ומתאמץ לראות בפנים כמובן בכל מקום שאיני יודע. איך ייחשב לעיני אפרוח שכמוני מישהו שלא מבין עדיין את הארמית, או שהביאור הבסיסי לוקח לו זמן??
משום מה נזכרתי בקושיית הגר"י גלינסקי, למה בתמרה מקודשת שמא שו"פ במדי, וע"מ שאני אדם חשוב לא חיישינן שמא הוא אדם חשוב במדי....
בריה נמוכה כתב:כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
כמובן שהוא צריך לדעת את הביאור הבסיסי, [כגון תרגום מארמית - הקדמות לנושאים שאינם שייכים לכאן - מהלך הדברים - ועוד] אך זה לוקח זמן, ולכן עדיף לדלג על השלב הזה בעזרת ביאור, ולמקד את רוב הזמן בעיון והתבוננות בעומק הסוגיא.
ב. כשמוזכר בתוס' קטע קצר מסוגיא במסכתא אחרת קשה להתיישב עכשיו וללמוד כל הסוגיא שם, וכאן עוזר מאוד השוטנשטיין
שפותחים שוטנשטיין בסוגיא שם, ובקלות מבינים את הסוגיא, ומיד אפשר לחזור ולהמשיך את לימוד התוס'
וכל זה בלי לדבר על עצם המראי מקומות הרבים, שיש בהערות או במדור ילקוט ביאורים ואוצר עיונים, שקשה מאוד לבד, להגיע אליהם. וזהו עיקר הסיבה שאני לומד עם מתיבתא
הוה אמינא כתב:בריה נמוכה כתב:כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
כמובן שהוא צריך לדעת את הביאור הבסיסי, [כגון תרגום מארמית - הקדמות לנושאים שאינם שייכים לכאן - מהלך הדברים - ועוד] אך זה לוקח זמן, ולכן עדיף לדלג על השלב הזה בעזרת ביאור, ולמקד את רוב הזמן בעיון והתבוננות בעומק הסוגיא.
לפעמים צריכים
איך ייחשב לעיני אפרוח שכמוני מישהו שלא מבין עדיין את הארמית, או שהביאור הבסיסי לוקח לו זמן??
ת"ח חשוב - ודאי שלא.
אפילו מגוחך לענ"ד לחשוב שהוא ת"ח סתם, לא חשוב.
והנה התוודעתי להפתעתי שיש מקומות שזה נחשב לת"ח.
[/size]
בריה נמוכה כתב:הוה אמינא כתב:בריה נמוכה כתב:כדכד כתב:תגובתי להודעה האחרונה בלבד:
לדעתי ת"ח חשוב צריך לדעת את הביאור הבסיסי של הסוגייא גם בלי שוטנשטין ולהסתכל בסוגיות שתוס' וראשונים אחרים מביאים בפנים כשהוא לומד אותם
לולא זאת לא יצדק הגדרתו כת"ח חשוב
כמובן שהוא צריך לדעת את הביאור הבסיסי, [כגון תרגום מארמית - הקדמות לנושאים שאינם שייכים לכאן - מהלך הדברים - ועוד] אך זה לוקח זמן, ולכן עדיף לדלג על השלב הזה בעזרת ביאור, ולמקד את רוב הזמן בעיון והתבוננות בעומק הסוגיא.
לפעמים צריכים
איך ייחשב לעיני אפרוח שכמוני מישהו שלא מבין עדיין את הארמית, או שהביאור הבסיסי לוקח לו זמן??
ת"ח חשוב - ודאי שלא.
אפילו מגוחך לענ"ד לחשוב שהוא ת"ח סתם, לא חשוב.
והנה התוודעתי להפתעתי שיש מקומות שזה נחשב לת"ח.
[/size]
זה המציאות שמעתי זאת מת"ח שהוא משמש ראש כולל עשרות בשנים, ודומ"צ, מחשובי הת"ח בק"ק פלונית.
ככה הוא אמר, אתה לא מסכים זכותך לחלוק עליו.
אבל לא להכחיש שזה לא יתכן.
ואני חולק מש"כ שלדעתך לת"ח חשובים, הביאור הבסיסי בגמ' לא לוקח זמן - כולל בסוגיות מורכבות.
לדעתי כולל ת"ח מופלג כשהוא מתיישב ללמוד סוגיא חדשה ומורכבת זה לוקח זמן, כמובן יחסית לערכו הרם, עד שעומד על פירוש הגמ'.
אהרוני_ז כתב:שלום למלומדים היקרים,
אני רוצה לומר דבר שהוא לדעתי פשוט: הגמרא נכתבה בארמית שהיא שפה זרה לנו. אנו דוברי עברית כידוע. הגמרא לא נכתבה כדי שיהיה קשה לנו להבין אותה ומתוך כך נעמול להבין את הטקסט ולאחר מכן נקבל על כך שכר. מחברי המשנה והגמרא חיברו זאת בלשונם שלהם מחמת הנוחות שבדבר.
אהרוני_ז כתב:שלום למלומדים היקרים,
אני רוצה לומר דבר שהוא לדעתי פשוט: הגמרא נכתבה בארמית שהיא שפה זרה לנו. אנו דוברי עברית כידוע. הגמרא לא נכתבה כדי שיהיה קשה לנו להבין אותה ומתוך כך נעמול להבין את הטקסט ולאחר מכן נקבל על כך שכר. מחברי המשנה והגמרא חיברו זאת בלשונם שלהם מחמת הנוחות שבדבר. ....
כדכד כתב:אהרוני_ז כתב:שלום למלומדים היקרים,
אני רוצה לומר דבר שהוא לדעתי פשוט: הגמרא נכתבה בארמית שהיא שפה זרה לנו. אנו דוברי עברית כידוע. הגמרא לא נכתבה כדי שיהיה קשה לנו להבין אותה ומתוך כך נעמול להבין את הטקסט ולאחר מכן נקבל על כך שכר. מחברי המשנה והגמרא חיברו זאת בלשונם שלהם מחמת הנוחות שבדבר. ....
הגמרא ובפרט המשנה כן נכתבו כדי שיהיה לנו קשה להבין אותן
בעקרון תורה שבעל פה לא ניתנה ליכתב אלא שמחמת צוק העתים ראה רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא לכתוב את הדברים בראשי פרקים ובכונה לא עשה כן בלשון מובן לכל אפילו בזמנו
כך עשו גם עורכי התלמודים.
מעתה, לומר שהבנת לשון התלמוד אין לה ערך מצד עמל התורה עצמו זה די תמוה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים