אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?
כדכד כתב:אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.
מדוע זה בניגוד להרגל?
עקבי כתב:כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?
הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.
במסתרים כתב:כדכד כתב:אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.
מדוע זה בניגוד להרגל?
כוונתו לדיבור הרגיל בשיחת חולין.
כדכד כתב:עקבי כתב:כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?
הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.
תודה רבה
זה ה"מה"
עכשו "מהיכן ואיך"?
עקבי כתב:אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.
אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:
כדכד כתב:עקבי כתב:אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.
אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:
כל הראיות היו מחטפים ולא משוואים נעים
מלבד "נערמו מים".
ב"נערמו מים" הר' בשווא נח.
למה להניע אותה? אין תנועה גדולה לפניה.
כדכד כתב:הכלל שאני מכיר אינו מכללי השווא הנח
כי אם מכללי השווא הנע
והוא ששווא שאחרי תנועה גדולה כשההברה אינה מוטעמת הוא נע
ועל כך שאלתי אם ההברה מוטעמת אבל ההטעמה מחמת נסוג אחור אם דינה כמוטעמת
לא ידעתי שכללי השוא נע והחטפים שווים כי החטפים שבאים באותיות גרוניות לעתים נמצאים בגלל הגיית האות הגרונית ולא ידעתי אם זה מקביל לכללי השווא. בכל אופן לשוו"א נע או נח אני זקוק לכללים ואילו החטפים מסומנים כבר בניקוד.
בדבריך תרצת לי גם את "נערמו מים" שהשווא הוא אחר הנגינה והיה ראוי להיות נח לולי שהיה נסוג אחור
אך לפי הכלל שאני למדתי לא הבנתי מדוע שוא זה היה צריך להיות נע אם הוא אחר תנועה קטנה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים