מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' דצמבר 29, 2022 1:08 pm

היבטים לשוניים ויגש פג
הערות רבותיי
הערות!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ויגש פג.pdf
(170.24 KiB) הורד 169 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 29, 2022 1:15 pm

השינוי של מי שקורא "ואומרה" במ' בשווא נח שזה נשמע כאילו מלשון "ואמור" אינו נשמע לי
איפה מצינו הטיה כזו של "ואמור"?
אולי כוונת מר כמו "שבה ואכלה מצידי"?
בכל אופן קשה להניח שזה משנה משמעות עם כי ברור שהשווא אכן נע.
שאלה (שאין לה קשר להערה הקודמת) האם השווא בל' של "ילדה לו" או "ילדה לי" או כיוצא בהן הוא נע או נח?

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ינואר 05, 2023 12:53 pm

אם מצינו ואכלה מציד
יכול להיות גם ואמרה בציווי, איני אומר קבלו דעתי ואיני מתכוון להתווכח על זה

לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ויחי פג.pdf
(292.07 KiB) הורד 135 פעמים

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ו' ינואר 06, 2023 2:22 am

אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:

ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:
נערך לאחרונה על ידי עקבי ב ד' ינואר 11, 2023 3:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 11:29 am

לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 11:34 am

אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

לא זוכר שיש באיזשהו מקום "הרפאים" בשוא נח
מדוע זה בניגוד להרגל?

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » א' ינואר 08, 2023 9:21 pm

כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי במסתרים » א' ינואר 08, 2023 9:33 pm

כדכד כתב:
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

מדוע זה בניגוד להרגל?

כוונתו לדיבור הרגיל בשיחת חולין.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 10:19 pm

עקבי כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

תודה רבה
זה ה"מה"
עכשו "מהיכן ואיך"?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 10:20 pm

במסתרים כתב:
כדכד כתב:
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

מדוע זה בניגוד להרגל?

כוונתו לדיבור הרגיל בשיחת חולין.

הדיבור הרגיל בשיחת חולין?
חוץ מזה, גם בשיחת חולין צריך לדבר נכון

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ב' ינואר 09, 2023 2:29 am

כדכד כתב:
עקבי כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

תודה רבה
זה ה"מה"
עכשו "מהיכן ואיך"?

רשמתי כמה מקומות שמצינו חטפים אחר הנגינה במקומות שהנגינה נסו"א.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 09, 2023 11:01 am

עקבי כתב:
אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:

כל הראיות היו מחטפים ולא משוואים נעים
מלבד "נערמו מים".
ב"נערמו מים" הר' בשווא נח.
למה להניע אותה? אין תנועה גדולה לפניה.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ג' ינואר 10, 2023 3:08 am

כדכד כתב:
עקבי כתב:
אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:

כל הראיות היו מחטפים ולא משוואים נעים
מלבד "נערמו מים".
ב"נערמו מים" הר' בשווא נח.
למה להניע אותה? אין תנועה גדולה לפניה.

למה אתה חושב שיש שני כללים? יש כלל אחד שהשוא אחר הנגינה הוא שוא נח. וכיון שמבואר מכל הדוגמאות הנ"ל שכלל זה אינו נוהג במקום נסוג אחור אין חילק בין חטף ושוא פשוט.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 10, 2023 11:12 am

הכלל שאני מכיר אינו מכללי השווא הנח
כי אם מכללי השווא הנע
והוא ששווא שאחרי תנועה גדולה כשההברה אינה מוטעמת הוא נע
ועל כך שאלתי אם ההברה מוטעמת אבל ההטעמה מחמת נסוג אחור אם דינה כמוטעמת
לא ידעתי שכללי השוא נע והחטפים שווים כי החטפים שבאים באותיות גרוניות לעתים נמצאים בגלל הגיית האות הגרונית ולא ידעתי אם זה מקביל לכללי השווא. בכל אופן לשוו"א נע או נח אני זקוק לכללים ואילו החטפים מסומנים כבר בניקוד.
בדבריך תרצת לי גם את "נערמו מים" שהשווא הוא אחר הנגינה והיה ראוי להיות נח לולי שהיה נסוג אחור
אך לפי הכלל שאני למדתי לא הבנתי מדוע שוא זה היה צריך להיות נע אם הוא אחר תנועה קטנה

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ד' ינואר 11, 2023 3:12 am

כדכד כתב:הכלל שאני מכיר אינו מכללי השווא הנח
כי אם מכללי השווא הנע
והוא ששווא שאחרי תנועה גדולה כשההברה אינה מוטעמת הוא נע
ועל כך שאלתי אם ההברה מוטעמת אבל ההטעמה מחמת נסוג אחור אם דינה כמוטעמת
לא ידעתי שכללי השוא נע והחטפים שווים כי החטפים שבאים באותיות גרוניות לעתים נמצאים בגלל הגיית האות הגרונית ולא ידעתי אם זה מקביל לכללי השווא. בכל אופן לשוו"א נע או נח אני זקוק לכללים ואילו החטפים מסומנים כבר בניקוד.
בדבריך תרצת לי גם את "נערמו מים" שהשווא הוא אחר הנגינה והיה ראוי להיות נח לולי שהיה נסוג אחור
אך לפי הכלל שאני למדתי לא הבנתי מדוע שוא זה היה צריך להיות נע אם הוא אחר תנועה קטנה

אחד מכללי השווא נע הוא שהשווא אחר תנועה גדולה הוא נע
יש עוד כלל (מכללי השווא נח) שהשווא אחר ההברה המוטעמת הוא נח. ולכאורה זהו אותו כלל הנמסר בהמסורה לענין חטפים והובא במנחת שי (יהושע ו:יז). ולמרות שאיננו צריכים את כללי החטף (שכן הם כבר מסומנים) נוכל ללמוד מהם.
נערמו רשמתי בטעות. סליחה.
נערך לאחרונה על ידי עקבי ב ו' ינואר 13, 2023 2:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ינואר 12, 2023 4:59 pm

גליון שמות פג
לעניין שוא אחרי ת"ג שנסוגה
יתכן שיש ראיה גם אם התנועה נסוגה לפני חטף

ממשמעות ברויאר באחד ממאמריו נראה שלדעתו זה שווא נח
למעשה יש להנהיג כמנחת שי

עשו לי טובה ושלחו לי את ההערות גם לכתובת המייל
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים שמות פג.pdf
(193.18 KiB) הורד 131 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ינואר 19, 2023 1:06 pm

למען אחיי ורעיי גליון וארא פג


אל נא תמנעו את הערותיכם
אנא שלחו הערות וגם שאלות בכל עניין לשוני תורני
ובדקדוק המקרא לרבות תרגום מסורה טעמים ופרשנות
הערות ושאלות מתקבלות גם באנגלית
הערה. אם לא נתקבלה תשובה יתכן שהשאלה (או ההערה) נשכחה או אבדה
אל תהססו לשלוח שוב


הודעה מאוריאל פרנק נר"ו
בס"ד
הועלו לאתר ההקלטות, המצגות והתמסירים של יום העיון "תורה ולשון בצהרי יום" ה-13.
ברכת יישר כח להוריי ולבני ביתי, למרצים, למשתתפים, ולכל העוזרים.
תודה לבורא עולם, הבוחר בתורה, ובלשונה.
כל טוב,
אפ"ר

https://www.maanelashon.org/?p=545

שימו לב שישנה אפשרות להורדה מרוכזת של כל ההקלטות להאזנה (MP3) + המצגות הנלוות
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים וארא פג.pdf
(280.42 KiB) הורד 150 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ינואר 26, 2023 12:43 pm

היבטים לשוניים בוא פג
אנא העירו
ואם אפשר גם לאימייל הפרטי [לא לתבה כאן]
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בוא פג.pdf
(250.21 KiB) הורד 148 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 26, 2023 12:49 pm

סתירה בין ,לכתוב הערות, ובין ,ואכמ,ל".
לגבי הדגש בת' של "הבתים, נכתב שברור שהוא אינו סוגר את ההברה שהרי הב' קמוצה.
אולם, נכתב גם שיש להטעים את הב' בגלל המונח. הרי אם ההברה מוטעמת תיתכן תנועה גדולה גם אם היא סגורה?

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 02, 2023 1:24 pm

היבטים לשוניים בשלח פג
אנא העירו
בתים היא מלה יוצאת מן הכלל למרות הדגש (הקל) בת', הבי' בהברה פתוחה
במלה בתיכם יש געיא בב'
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בשלח פג.pdf
(259.51 KiB) הורד 133 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 02, 2023 5:10 pm

אז הראיה שהדגש סוגר את ההברה היא מהגעיא ב' של בתיכם או מכך שהב' קמוצה?
מסברא אין מובן לי כל הדגש הקל פה, שלכאורה הדגשת הת' היא במקום הי' שב"בית" יחיד וכאילו במקום "ביתים" וכשהאות נכפלת זה דגש חזק
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' פברואר 12, 2023 11:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 09, 2023 12:51 pm

היבטים לשוניים יתרו פג
האירו והעירו!!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים יתרו פג.pdf
(226.37 KiB) הורד 114 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 09, 2023 12:56 pm

לכדכד
אם הדגש בא להשלים
הוא משלים את הנ'
בתים הוא משורש בנה
בית הוא כמו בנת (השווה לבנין)
בכל אופן הבי' בהברה פתוחה ואיני מתווכח על טיב הדגש

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 16, 2023 12:45 pm

משפטים-שקלים
אנא העירו
את הערותיכם
וליתר בטחון שלחו אליי לאימייל
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים משפטים פג.pdf
(229.86 KiB) הורד 132 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 23, 2023 12:48 pm

היבטים לשוניים תרומה פג
אנא הערות
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים תרומה פג.pdf
(321.56 KiB) הורד 134 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 02, 2023 4:56 pm

תצוה פג
היבטים לשוניים תצוה פג
אנא העירו
אל תהיו אדישים!

בס"ד יום ג' לסדר ונקדש בכבודי
למערכת שלום!
בהתקרב ימי הפורים רציתי להתריע על שני עיוותי הצנזור שנכנסו לסידורים.
אחד מהם נוגע לדינא דתלמודא שאינו מקוים עקב הצנזור.


א. בסליחות לתענית אסתר, בפזמון במתי מספר בבית לפני האחרון בחלק מהסידורים: השיבנו למנוחתך כי ידך לא תקצר. במקור: בְּאַפְּךָ קוּמָה עַל הַצּוֹרֵר הַצָּר.
ובבית האחרון: לוחצינו ישלימו אתנו (!) ועוונותינו תשליך במצולה. גם מי שלא מבין בנושא יבין שאסור לומר כן, ועדיף לא לומר כלום מלומר את זה.
במקור: לוֹחֲצֵינוּ הַמְעַד וּמַלְּאֵם חַלְחָלָה.

ב. וכבר נתנו דוגמא של דינא דתלמודא שאינו מקוים עקב השמטת הצנזור והוא:
באו"ח סי' תר"צ סעיף טז צריך שיאמר 'ארור המן ברוך מרדכי ארורה זרש ברוכה אסתר ארורים כל וכו' ברוכים כל וכו''. מהו ה'וכו'? מנהג אשכנזים לשיר שושנת יעקב [שהוא הסיום של אותיות ש' ות' של אשר הניא], ואחריו בחרוזים ארור המן וכו' ובסידורים לא נדפס אחר כך. אבל שרים, ארורים כל הרשעים ברוכים כל הצדיקים. ובאמת ברא"ש בטור וברבנו ירוחם כתוב: אֲרוּרִים כָּל הָעֲרֵלִים בְּרוּכִים כָּל יִשְׂרָאֵל. ומי שאומר או שר ארורים כל הרשעים אינו מקיים דין מהשלחן ערוך ומובא ברא"ש מכ"י הלא מצונזר וברבנו ירוחם ובטור.
ויבוא על הברכה הרב צבי כוהן ז"ל שבמגילה המצורפת לספרו על פורים הוא נותן את הנוסח הנכון: אֲרוּרִים כָּל הָעֲרֵלִים בְּרוּכִים כָּל יִשְׂרָאֵל.

בכבוד רב ובברכה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים תצוה פג.pdf
(232.88 KiB) הורד 128 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 9:59 pm

בנוגע להערה הראשונה:
אני תמיד הבנתי [ועכ"פ הוא פשר בדיעבד] שהוא ע"ד הפסוק בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ.

בנוגע להערה השניה:
אולי באשכנז היה כך, אבל יהודי תימן אמרו ואומרים "ארורים אויבים ברוכים ישראל".

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' מרץ 05, 2023 9:57 am

היבטים לשוניים אסתר פג

לעניין ההערות
הלשון ישלימו כתחליף לבקשת השמדת האויב הוא עלוב מאוד
ועדיף שלא לאומרו

נוסח הטור והרא"ש ורבנו ירוחם בשם הירושלמי כל הערלים
על הנוסח כל הרשעים כבר העיק הרב עקיבה יהוסף שלזינגר ז"ל
אבל לו היה רק ש"ע מצונזר לכן הוא אומר לגרוס כל עובדי אלילים
(הוא מערער גם על ולא נתתו... וגם במנוחתו לא ישכנו רשעים)
בפועל רצוי וצריך להחזיר עטרה בכל ישראל
לפני שידעתי על נוסח הרא"ש וכו' אמרתי סתם 'גויים'.
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים אסתר פג.pdf
(223.03 KiB) הורד 111 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' מרץ 05, 2023 6:32 pm

לכאורה קריאת עשרת בני המן בנשימה אחת היא מדינא דגמרא ולמה כתב "נוהגים"?

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 09, 2023 3:14 pm

כי-תשא פרה פג
'נשימה אחת' מוזכר בתלמוד אבל אינו מובא הרמב"ם
משמע שזה מנהג
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים כי-תשא פג.pdf
(312.88 KiB) הורד 107 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 09, 2023 7:38 pm

ממתי דין שמוזכר בגמרא ונפסק בשולחן ערוך אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תרצ סעיף טו: "צריך לומר עשרת בני המן ועשרת, הכל בנשימה אחת, להודיע שכולם נהרגו ונתלו כאחד" הופך למנהג רק משום שלא נזכר ברמב"ם? אדרבה, אם כבר אז זו קושייא על הרמב"ם שלא הביא את זה.

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 16, 2023 5:36 pm

שבת שלום
ויקהל פקודי פג ופרשת החודש


לכאורה זה דינא דתלמודא עשרת בני המן...
אבל יש שמתקשים בנשימתם
בכל אופן זה עניין לקורא ולא לציבור
אבל שוב לטחון בלי ראיות חדשות אין כ"כ טעם
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ויקהל-פקודי פג.pdf
(170.82 KiB) הורד 104 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 23, 2023 9:40 am

גליון ויקרא פג
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
הערות!!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ויקרא פג.pdf
(328.97 KiB) הורד 112 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 30, 2023 1:58 pm

צו שבת הגדול פג
אנא שלחו הערות
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים צו פג.pdf
(240.29 KiB) הורד 98 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אפריל 13, 2023 8:03 am

אסרו את חג הפסח בעבותים!
גליון שמיני פג
הערות להציב כאן וגם להודיע לי (המערכת כאן לא מודיעה)
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים שמיני פג.pdf
(290.22 KiB) הורד 110 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אפריל 13, 2023 8:22 pm

תיקון
יא ט בַּיַּמִּ֛ים: היו"ד בפתח ודגש חזק במ"ם הראשונה, רבים של 'ים' להבדיל מרבים של 'יום', כן הדבר בפסוק י

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אפריל 20, 2023 11:06 am

היבטים לשוניים תזריע/ זאת-תהיה (מצורע) פג
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
תחילה וראש לפדיון נפשנו
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים תזריע זאת תהיה פג.pdf
(222.1 KiB) הורד 89 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אפריל 27, 2023 5:09 pm

אחרי וקדושים פג
אנא הציבו הערות גם שלחו אלי
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים אחרי-קדשים פג.pdf
(282.88 KiB) הורד 97 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מאי 04, 2023 5:26 pm

היבטים לשוניים אמור פג
נא להעיר מי שהולך למירון פויעלט אלץ גוט
אלע ישיעס
תצליחו בתפילותיכם וכל הישועות
הערות....!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים אמור פג.pdf
(291.8 KiB) הורד 100 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 04, 2023 6:08 pm

לא הבנתי מה כתב מר על מירון

לגוף הענין בהפטרה "והאלמנה אשר תהיה אלמנה מכהן יקחו" - מהו "למרות שאין הטעמים מורים אחרת"?
אם הבנתי נכון משמעות ההערה שיש להפסיק בין "אלמנה" לבין "מכהן" כי משמעות הכתוב הוא ש"מכהן יקחו" אלמנה ולא להתיר דווקא אלמנה מכהן (יונתן, רש"י ועוד) ואילו החיבור של "והאלמנה מכהן" יוצר הבנה שמדובר במי שהתאלמנה מכהן.
מהו "למרות שאין הטעמים מורים אחרת"?


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים