מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 02, 2022 3:28 pm

לבי במערב כתב:
חיים סופר כתב:[א] אך פסוק זה מקורו מתהילים לח, כב ושם יש אתנחתא אחר תיבת אלקי!
[ב] אך מידי עינוי במחזורים ישנים ראיתי כי בכמה סליחות ומחזורים ישנים נוסף גם וא"ו ואלקינו אל תרחק ממנו וא"כ נכון מנהג הפיסוק הנהוג וכפי הנראה גם זה נשתנה מגוף הפסוק.
[ג] ואגב יש לשאול למה דוקא פסוק יהי לרצון אמרי פינו אומרים בלחש מפני ששינוי בו מלשון יחיד ללשון רבים הא גם פסוק זה שינוי כן ?
א. צ"ל: קודם תיבת 'אלקי' (בתיבת 'ה’').
ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?
ג. מנין שזהו הטעם לאמירתו בלחש?


ב. יעויין בסידור אזור אליהו (על התחנון בימים שני וחמישי וכמדומני גם בסליחות) שהעירו על הפיסוק הנכון ועל הס"י.
ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

חיים סופר
הודעות: 475
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חיים סופר » א' אוקטובר 02, 2022 7:37 pm

לבי במערב כתב:ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?


ודאי שיש בהם טעותים אך טעות בולט בכמה וכמה סידורים בנוסף למנהג הנפוץ לומר כן מעורר לחשוב כי יש דברים בגו.
ועוד יש להוסיף כי באמת אינו טעות כלל לומר ה' אלקינו ביחד כמו בכמה תפילות, רק בפסוק זה הוא מחולק כן [כלומר שאינו טעות בעצם רק שבמקור אינו כן], וא"כ ניתן לומר כי הפייטן שלא הזכיר הפסוק ממש רק תפילה על משקל הכתוב שינה גם הפיסוק, ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע וגם בפסוק עצמו ניתן לפרש אחרת מפיסוק הטעמים וד"ל
לבי במערב כתב:ג. מנין שזהו הטעם לאמירתו בלחש?


כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים = כעת ראיתי שכבר עמד על קושי זה בסליחות המפורש (וויינגארטן)

בברכה המשולשת כתב:ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

אכן כן המנהג בכמ"ק הידוע לי לומר בלחש דוקא פסוק פסוק יהי לרצון אמרי פינו וגו'

חיים סופר
הודעות: 475
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חיים סופר » א' אוקטובר 02, 2022 7:46 pm

ברוב מחזורים הניקוד [אצל פיוט ונתנה תוקף וגם בסוף הסליחות] "ונח לרצות" בשו"א תחת הרי"ש - אבל יש שראיתי עם פת"ח תחת הרי"ש
איזה נכון יותר ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 02, 2022 8:28 pm

חיים סופר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

אכן כן המנהג בכמ"ק הידוע לי לומר בלחש דוקא פסוק פסוק יהי לרצון אמרי פינו וגו'


יפה. חידשתם לי
תודה רבה!

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 02, 2022 8:34 pm

חיים סופר כתב:כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים
אודה אם ניתן לציין מקור מדויק. בכל אופן, כמובן - טעם זה אינו שייך אלא לפי המנהג לומר רק 'פסוק' זה בלחש.

חיים סופר
הודעות: 475
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חיים סופר » א' אוקטובר 02, 2022 9:03 pm

לבי במערב כתב:
חיים סופר כתב:כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים
אודה אם ניתן לציין מקור מדויק. בכל אופן, כמובן - טעם זה אינו שייך אלא לפי המנהג לומר רק 'פסוק' זה בלחש.

הוא בסימן ש"ע
ועיין קצה המטה סימן תקפ"א ס"ק מ"ה [במהדו"ק ומהדו"ב]

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » א' אוקטובר 02, 2022 9:24 pm

חיים סופר כתב:ברוב מחזורים הניקוד [אצל פיוט ונתנה תוקף וגם בסוף הסליחות] "ונח לרצות" בשו"א תחת הרי"ש - אבל יש שראיתי עם פת"ח תחת הרי"ש
איזה נכון יותר ?

viewtopic.php?f=45&t=57295&start=80#p772759

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 02, 2022 9:51 pm

חיים סופר כתב:הוא בסימן ש"ע ועיין קצה המטה סימן תקפ"א ס"ק מ"ה [במהדו"ק ומהדו"ב]
ייש"כ.

ויינשנקר
הודעות: 55
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2011 12:05 am

סדר אמירת ההושענות בימות השבוע

הודעהעל ידי ויינשנקר » ג' אוקטובר 04, 2022 11:03 am

מחפש מקור מסודר וברור העוסק בסדר אמירת פיוטי ההושענות (למנהגי האשכנזים), בכל אחד מימות השבוע, לפי היום שבו חל יו"ט.
מתי נקבע הסדר ? מדוע משתנה ? והאם יש התאמה בין תכני הפיוטים לתכני הימים ?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: סדר אמירת ההושענות בימות השבוע

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אוקטובר 04, 2022 4:58 pm

לבוש תרסג א

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ו' אוקטובר 07, 2022 5:49 am

חיים סופר כתב:
לבי במערב כתב:ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?


ודאי שיש בהם טעותים אך טעות בולט בכמה וכמה סידורים בנוסף למנהג הנפוץ לומר כן מעורר לחשוב כי יש דברים בגו.
ועוד יש להוסיף כי באמת אינו טעות כלל לומר ה' אלקינו ביחד כמו בכמה תפילות, רק בפסוק זה הוא מחולק כן [כלומר שאינו טעות בעצם רק שבמקור אינו כן], וא"כ ניתן לומר כי הפייטן שלא הזכיר הפסוק ממש רק תפילה על משקל הכתוב שינה גם הפיסוק, ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע וגם בפסוק עצמו ניתן לפרש אחרת מפיסוק הטעמים וד"ל

מצאתי שבמיעוט כת"י של המקרא מוטעמת כהסידורים ישנים.
קבצים מצורפים
2022-10-06 (2).png
2022-10-06 (2).png (23.92 KiB) נצפה 13445 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 13, 2022 1:18 am

בפיוט 'כהושעת אלים' מזכירים בכל שורה את הענין שהקב"ה כביכול נושע יחד עם עמו, (ראה ראבי"ה סי' תש),
מלבד השורה הזו לכאו' - "כְּהוֹשַֽׁעְתָּ סֽוֹבְבֵֽי מִזְבֵּֽחַ עֽוֹמְסֵֽי עֲרָבָֽה לְהַקִּֽיף מִזְבֵּֽחַ".
האם גם את זה אפשר לפרש על הדרך הנ"ל? (אוצר מפרשי ההושענות אינו תח"י).

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 12:07 am

למה לא מקובל לומר עלינו לשבח אחרי הסליחות לפני שחרית, כדרך שאומרים בין מנחה למעריב ובקצת קהילות אפי' בין שחרית למוסף ?
ולמה לפי מנהג אשכנז, מקובל לומר פרקי אבות או פסוקי ויתן לך דווקא לפני עלינו ? כאילו לפי מנהג אשכנז עלינו צריך לסיים את הכל בעוד שלפי האריז"ל אפשר להמשיך אחרי עלינו, מעניין ...

מה מקורו של מנהג תו"א לספור את העומר דווקא אחר עלינו ?
נערך לאחרונה על ידי יעקל ב ב' אוקטובר 31, 2022 12:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 31, 2022 3:57 pm

יעקל כתב:מה מקורו של מנהג תו"א לספור את העומר דווקא אחר עלינו ?


לא ידעתי ש/זה מנהג תו"א.
יעויין בסידור אזור אליהו על אתר

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 4:01 pm

מעניין, מה ההבדל בין פרקי אבות, ויתן לך, ברית מילה, פיטום הקטורת וספירת העומר ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 31, 2022 7:01 pm

באזור אליהו איתא שספיה"ע ופרקי אבות אחרי עלינו
פיטום הקטורת ג"כ לא אומרים בנוסח אשכנז ביום חול, ובשבת אומרים לפני עלינו כי זה חלק מסדר התפילה
ויתן לך לפני עלינו ולא מוסבר טעם החילוק
על ברית מילה לא ראיתי שדנו שם

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 7:08 pm

בברכה המשולשת כתב:באזור אליהו איתא שספיה"ע ופרקי אבות אחרי עלינו
פיטום הקטורת ג"כ לא אומרים בנוסח אשכנז ביום חול, ובשבת אומרים לפני עלינו כי זה חלק מסדר התפילה
ויתן לך לפני עלינו ולא מוסבר טעם החילוק
על ברית מילה לא ראיתי שדנו שם


ייש"כ על החיפוש

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' נובמבר 01, 2022 9:46 pm

אני לא זוכר אם כבר שאלתי את השאלה (אני לא מוצא אותה בחיפוש).

למה לא נוהגים לומר עלינו אחרי אמירת הסליחות בין בחצות ובין באשמורת הבוקר ? מ"ש מתפילה אחרת ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' נובמבר 07, 2022 1:58 pm

באלו קהילות של הספרדים נוהגים לומר פסוקי תהילה לפני הברכו של ליל שבת ושנגמרים ב"על כל ברכה ותהילה" ?

ומהו הטעם לאמירת הפסוקים הללו ?

ויינשנקר
הודעות: 55
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2011 12:05 am

תפלת הים המיוחסת לרמב"ן

הודעהעל ידי ויינשנקר » א' נובמבר 20, 2022 6:25 pm

אשמח לדעת היכן מוזכרת ומובאת לראשונה "תפלת הים" המיוחסת לרמב"ן, והנכללת בין השאר בסידורי אוצר התפילות ועוד.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תפלת הים המיוחסת לרמב"ן

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 20, 2022 7:16 pm

מופיע בהרבה כתבי יד, עי' למשל כאן https://merhav.nli.org.il/primo-explore ... L&offset=0
ותנא ושייר.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: מה הכוונה לשמך "הגדול"

הודעהעל ידי זיז שדי » א' דצמבר 04, 2022 8:33 am

חיס כתב:בתפילה לפעמים כתוב רק ל"שמך" בלא תוספות הגדול, ולפעמים כתוב שמך "הגדול" מה הסבר ? ומה הכוונה "הגדול" ?

אני ישמח לקבל כל הסבר ותודה רבה

הגמרא ביומא סט "ויברך עזרא את ה' האלהים הגדול מאי גדול אמר רב יוסף אמר רב שגדלו בשם המפורש"

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: בונה ירושלים

הודעהעל ידי זיז שדי » א' דצמבר 04, 2022 8:35 am

סעדיה כתב:לשיטת הירושלמי שכוללים 'את צמח' עם 'ולירושלים' בברכה אחת וחותמים 'אלקי דוד ובונה ירושלים',
הנזכר אחרי שהתפלל שחתם רק 'בונה ירושלים' מה דינו?

למה ישתנה דינו ממי שחתם ביו"ט שחל להיות בשבת רק מקדש ישראל והזמנים?

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: בשני וחמישי אומרים שומר ישראל?

הודעהעל ידי זיז שדי » א' דצמבר 04, 2022 8:37 am

שייף נפיק כתב:בסידורי האשכנזים מובא שבב' וה' לומר ה' אלוקי ישראל שוב וכו'
האם אומרים גם שומר ישראל או לא?

עיין מעשה רב שנוסח שומר ישראל נתקן רק לימי התענית.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' דצמבר 08, 2022 4:14 pm

1.מהו המקור של אמירת הפסוקים "מי יתן מציון וגו'" "יומם יצווה" ותשועת צדיקים וגו' " אחרי אמירת מזמורי תהילים ולמה ?

2. למה נתקן לאמרם ג"כ אחרי מזמור שיר המעלות הינה ברכו וגו' (לפי נוסח ספרד) ?

מהי סגולתם של הפסוקים האלה ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' דצמבר 10, 2022 7:44 pm

למה לפי נוסח אשכנז - סובבים אותו
לפי נוסח האר"י - סובבים הודו ?

מה לשבת ולהארת ספירת ההוד ?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 11, 2022 6:51 pm

בספירות איני מבין
אך דומני ש"סובבים הודו" הוא כלשון עדינה יותר כלפי מעלה שאין מתייחסים לעצמותו אלא לקרני הודו
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' דצמבר 12, 2022 4:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' דצמבר 11, 2022 9:10 pm

כדכד כתב:בספירות איני מבין
אך דומני ש"סובבים הודןו" הוא כלשון עדינה יותר כלפי מעלה שאיןמתייחסים לעצמותו אלא לקרני הודו


וזה אכן מאוד מעניין, שנוסח האריז"ל רצה ל"עדן" את הלשון

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' דצמבר 18, 2022 8:47 pm

מעניין הבדל הלשון לגבי הכהנים, לדוג' בתפילות, הכהנים מוגדרים כעם, עם קדושיך כאמור, בעבודה במוסף יו"כ ובני אהרן עם קדושיך, ובהנרות הללו, הנוסחא הכהניך הקדושים, לאן הלך המושג של עם של בני אהרן ?

מה אומר הר' עזריאל ברגר ע"ז ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' דצמבר 25, 2022 5:24 pm

מה המקור שלפי נוסח ספרד, אומרים בר"ח את המזמורים לפני קרי"ה (כמו בשבת) ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 25, 2022 6:15 pm

יעקל כתב:מה המקור שלפי נוסח ספרד, אומרים בר"ח את המזמורים לפני קרי"ה (כמו בשבת) ?

אם הבנתי נכון את שאלתך - אז בספר "שער הכולל" (ספר שכתב ר' אברהם דוד לאוואוט (סב-סבו של הרבי מליובאוויטש) לבאר את שיטת אדמו"ר הזקן בסידורו) ביאר את הסוגיא לפרטיה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 26, 2022 12:34 am

נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 9:27 am

דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום

בשער הכולל כתב אחרת - שהוא כדי שלא יהיו ב קדישים סמוכים.
מצו"ב העמוד המדובר.
קבצים מצורפים
Hebrewbooks_org_16002(1).PDF
(43.65 KiB) הורד 84 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 26, 2022 9:52 am

דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום


אז למה מנהג הקהילות שתפילתם ע"פ תורת הסוד (דהיינו הרבה מאוד מקהילות הספרדים) לא כך?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' דצמבר 26, 2022 2:25 pm

דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום


מהו המקור שבר"ח יש ג"כ עליית העולמות ולא בשבת בלבד ? ושמא כל סוף ותחילת מחזור עניינם עליית העולמות (אולי) ...?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' דצמבר 26, 2022 4:17 pm

בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה

אז למה מנהג הקהילות שתפילתם ע"פ תורת הסוד לא כך?

"לפי קבלה" פירוש לפי תורת החסידות של חב"ד

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 26, 2022 6:11 pm

קיצרתי במקום שאמרו להאריך, המעוניין יעיין באגרות קודש של הרבי מליובאוויטש, חלק ב עמ' נא-נד שם האריך בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 10:42 pm

דרומי כתב:קיצרתי במקום שאמרו להאריך, המעוניין יעיין באגרות קודש של הרבי מליובאוויטש, חלק ב עמ' נא-נד שם האריך בזה.

יישר כח.
לא הכרתי את המכתב הזה, ועתה למדתיו בזכותך.

מעניין שהרבי לא מביא כלל במכתב זה את דברי סב-סבו.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 30, 2022 10:18 am

בנוסח התפילה של הרמב"ם (ע"פ מהדורת פרנקל) נשמטו המילים "ערב ובוקר וצהרים" מברכת מודים, בחנוכה ופורים שמוסיפים בהם על הניסים. מה הטעם בזה? [גם נוספו המילים "ניסיך שבכל יום ויום" אבל ההוספה מובנת לכאו', ואילו השמטת זמן ההודאה שהיא ערב ובוקר וצהרים לכאו' צ"ב].

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' ינואר 06, 2023 2:48 pm

ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים