האם משך 70 שנה צמו בט' תמוז, ולא ביז בתמוז .והאם גם בצום ט באב היה "קלקול חשבונות" ?א.שהרי תקנת הצומות החלה מייד לאחר חורבן בית ראשון ,
שכן כבר לאחר שנחרב בית המקדש הראשון, תקנו הנביאים צומות זכר למאורעות הרעים של חורבן הבית וגלות ישראל .וצומות אלו
כבר נהגו שבעים שנה, מאז חורבן הבית הראשון.
. .ואמנם תאריכו של
צום אחד השתנה, והוא הצום שנתקן בחודש תמוז על הבקעת העיר, שבחורבן הבית הראשון הובקעה העיר בט' בתמוז, ובו
צמו במשך שבעים שנות גלות בבל, אבל בחורבן השני הובקעה העיר בי"ז בתמוז, ובו צמים מאז ועד היום.
ועל כך באה תשובתו הסופית של הנביא זכריה:
"כה אמר ה' צבאות:
צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי, יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמֹעדים טובים והאמת והשלום אֱהבו (ח, יט)".
ב. ולכן אנו צמים1.
שתי צומות רק- על \ לפי
בית ראשון: התחלת המצור י בטבת , והריגת זכריה ב ג תשרי.
2. צום
אחד רק על \ לפי
בית שני : פריצת החומה ,יז בתמוז. אמנם יש דעות נוספות וראה להלן.
3. וצום
אחד הרביעי על\ ולפי
שתי החורבנות. שריפת המקדש.
ג.הרחבה לסעיף
2.* . י"א שגם השבעים השנים - צמו בו על שאר האירועים, והצום ב ט' בתמוז,
לא היה על פריצת החומה כיון ש
איננה אירוע משמעותי דיו ! ?.. , כך בצפנת פענח על הרמב"ם. תעניות ה, ד .
* ולפי הנראה
ברמבן -"דכיון שמתחלה קבלוהו עליהם על שם שבו הובקעה העיר בראשונה". שאכן
בתחילה, בעקבות פריצת החומה בבית ראשון, צמו ב-ט' תמוז;
אך לאחר חורבן בית שני העתיקו את הצום ל-י"ז בתמוז,[הרמב"ן, תורת האדם שער האבל , עמ' רמב–רמג,].
* וכך מפורש גם בריטבא בדעה ראשונה ועיקרית-ש
ט' תמוז היתה תקנת הנביאים אלא
ט' בתמוז, שהיה מגזירה [b]ראשונה של נביאים,[/b] אבל י"ז בתמוז גזירה
חדשה היא על חורבן בית שני, שאם לא כן למה מתענין אותו כלל?
... – לא על ט' בתמוז הניחוהו, שהרי יודעין היו הבקיעה השניה שיהא עתידה להיות,
אלא עקרוהו ממקומו ....[ ריטב"א לראש השנה יח ע"ב:].
*. .
ולתשבץ -
לא הית עקירה והנחה . שכן מלכתחילה הנביא מציין
רק את החודשים, ולא פירט תאריכים בתוך החודש עצמו.
משמעות הדבר לפיו היא,...., ולפיכך
נתון הדבר לשיקול הדעת של חכמים להזיז את הצום לפי הבנתם בתוך אותו החודש. לכן עם חורבן הבית השני
הועתק [ ולא נעקר]יום פריצת המצור בימי הבית הראשון ב-ט' תמוז ליום הפריצה של ימי הבית השני ב-י"ז תמוז."
*. .ולפי
רשי ומצודות בירמיהו: אפשר שגם פריצת החומה בבית 1 התרחשה ב י"ז ואין כאן סתירה .שכן לפי ההסבר בפסוק " שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם "
היו שתי חומות. וא"כ אולי מדובר בשני אירועים נפרדים: החומות החיצוניות של העיר אכן הובקעו בט' בתמוז. ואילו
החומות הפנימיות, שהקיפו את בית המקדש והן -החשובות , נפרצו שמונה ימים אחר כך
בי"ז בתמוז.[ליקוטי שיחות כרך יח עמוד 308].
* . .ודבר נוסף ב
"קלקול חשבונות" של צום תמוז, רעיון מחודש - [טורי אבן ראש השנה יח ע' ב; ובגבורות ארי, תענית ד, הלכה ה.]
"אחרים אומרים שהתאריך ט' בתמוז שבו נקב ירמיהו הנביא הוא התאריך של
לוח השנה הלועזי, שבאותו שנה הקביל לתאריך י"ז בתמוז בלוח השנה העברי. וזו הכוונה "קלקול חשבונות": כחלק ממסע הרדיפה וההכנעה של האויב הבבלי על העם היהודי,
אסרו השלטונות להשתמש בלוח העברי ולכן ירמיהו הנביא ציין את התאריך הלועזי במקום את התאריך העבר.
[הר י, שורפין, חבד].
ד.ולגבי
עשרה בטבת יש דעה שאולי היו הבדלים בין בבל לא"י !
בצום העשירי, י' בטבת, החל המצור על ירושלים בבית ראשון. ביום זה נהגו לצום. אבל לרשב"י צום העשירי
הוא ה' בטבת, היום שבו
הגיעה השמועה על שריפת המקדש לבבל,
והיו שפירשו את ...."קלקול החשבונות" באשר לצום העשירי. שנובע מהמחלוקת על סיבת קביעת הצום: האם על
המעשה או על
השמועה.
יתכן אף שהיו בזה
מנהגים חלוקים בין בבל וארץ ישראל. ובעבר היה נהוג בבבל להתענות ב-ה' בטבת ?
[ הר ,זולדן].
ה. ומספר מילים על
תשעה באב.
. . לגבי הצום החמישי, הוא יום שריפת המקדש, מוסכם שבית ראשון החל להישרף ב-ט' באב ועיקר שריפתו היה ב-י' באב. [ולפי סדר עולם, משך זמן חורבנו של הבית ושריפתו, היה ארבעה ימים:] מ-ז' באב ועד י' באב. בין התנאים ישנה מחלוקת באיזה תאריך היה ראוי לקבוע את הצום:
ב-
ט' באב, ב-
י' באב, או ב
שניהם.
קלקול חשבונות גם כאן ? :
. .בגמרא מגילה (ה ע"ב) מסופר שרבי רצה לעקור את ט' באב, והתוס' שם, ד"ה ובקש, מסבירים שרבי רצה לעקור ולקבוע את הצום בעשירי, כדברי ר' יוחנן (תענית כט ע"ב), הרש"ש למגילה שם כותב, שהסיבה שרבי רצה לעקור את הצום מ-ט' ל-י' באב, משום ש"
היה תולה דמה שקבעו ב-ט', היה אז מחמת קלקול חשבונות, כמ"ש התוס' בשם הירושלמי כהאי גוונא בראש השנה יח ע"ב".
והאור שמח על הרמב"ם, תעניות ה, ו, כותב:
"כפי הנראה דרק
במקדש ראשון יליף מקראי
דנשרף רובו בעשירי, אבל מקדש
שני נשרף בתשיעי, ולכן השתא
לא קבעו רק על מקדש שני, ההלכה כיום לצום ב-ט' באב, בשל העובדה שבית שני נשרף ב-ט' באב.
ליתר פירוט ובארכה על הדברים דלעיל , במאמרו של הר זולדן ב
https://www.yeshiva.org.il/midrash/7964
- מגדל החומה.jpg (331.58 KiB) נצפה 1426 פעמים
- כרוניקת נבוכדנצר.jpg (197.23 KiB) נצפה 1426 פעמים