י. אברהם כתב:איקטורין כתב:היכן הוא מהר"י קורקוס זה?
מעשה הקרבנות פי"ד הי"ב ד"ה בנדרים
תודה רבה
י. אברהם כתב:איקטורין כתב:היכן הוא מהר"י קורקוס זה?
מעשה הקרבנות פי"ד הי"ב ד"ה בנדרים
פולסברג כתב:ב"ח אורח חיים סימן כד
בכל עת יהיו בגדיך לבנים זו מצות ציצית. הכי איתא בשבת סוף פרק שואל ופירש רש"י זו מצות ציצית שמלובן הבגד. ומצאתי כתוב לפי שאמרו רבותינו ז"ל (ר"ה יז ב) על ויעבור ה' על פניו ויקרא (שמות לד ו) נתעטף הקדוש ברוך הוא בטליתו וכו' וכתיב (דניאל ז ט) לבושיה כתלג חיור מכאן שהטלית עם ציצית שמתעטף בו יהא לבן עד כאן ונכון הוא:
מי הוא? ייש''כ!
חיימקה כתב:פולסברג כתב:ב"ח אורח חיים סימן כד
בכל עת יהיו בגדיך לבנים זו מצות ציצית. הכי איתא בשבת סוף פרק שואל ופירש רש"י זו מצות ציצית שמלובן הבגד. ומצאתי כתוב לפי שאמרו רבותינו ז"ל (ר"ה יז ב) על ויעבור ה' על פניו ויקרא (שמות לד ו) נתעטף הקדוש ברוך הוא בטליתו וכו' וכתיב (דניאל ז ט) לבושיה כתלג חיור מכאן שהטלית עם ציצית שמתעטף בו יהא לבן עד כאן ונכון הוא:
מי הוא? ייש''כ!
כנראה
וכבר אמר לי אחד מחכמי דורינו שמו ר' שלמה הנשיא
מחולת המחנים כתב:בספר יסוד יוסף לרבי יוסף מדובנא כתב:
ובספר החינוך כתוב, החושב בשעת התפילה בעניני כסף וזהב, עובר על לאו ד"לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב" (שמות כ, כ).
פירוש זה כתב ברבינו בחיי על אתר, האם ידוע היכן מקורו טהור בספר החינוך?
מבואר במפרשים דהא דיליף הרמב"ם (פ"ח מחו"מ ה"ז) מקרא דלא יאכל בצירי דחצי שיעור אסור מן התורה, הוא משום דהרמב"ם לשיטתו דפוסק כר' אבהו דכל מקום שנאמר לא תאכל גם איסור הנאה במשמע, כמ"ש בפ"ח מהל' מאכלות אסורות יע"ש, ועי' בלחם משנה פ"א מהל' חמץ ומצה ה"ב, וע"כ שפיר אייתר הצירי עי"ש.
באתי רק להעיר כתב:בכתב יד של אחד הגדולים לפני המלחמה, כתב:מבואר במפרשים דהא דיליף הרמב"ם (פ"ח מחו"מ ה"ז) מקרא דלא יאכל בצירי דחצי שיעור אסור מן התורה, הוא משום דהרמב"ם לשיטתו דפוסק כר' אבהו דכל מקום שנאמר לא תאכל גם איסור הנאה במשמע, כמ"ש בפ"ח מהל' מאכלות אסורות יע"ש, ועי' בלחם משנה פ"א מהל' חמץ ומצה ה"ב, וע"כ שפיר אייתר הצירי עי"ש.
אולי מישהו יודע למי מן המפרשים הכוונה?
עושה חדשות כתב:פנים יפות פ' מקץ - את האלהים אני ירא. מכאן למדו חז"ל שמותר להתפאר א"ע במצות יראת ה', אף דבכל המצות כתיב [מיכה ו, ח] והצנע לכת עם אלהיך, שראוי לכל אדם להסתיר מעשה מצותיו, מ"מ גבי יראה יכול לפאר עצמו, כמו שמצינו גבי יוסף שאמר את האלהים אני ירא. וכן פירוש התרגום סוף ויחי [נ, יט] התחת אלהים אני, ארי דחלא דה' אנא, ואולי הטעם כי כל המצות הם בסיוע השי"ת כמ"ש [יומא לח ב] בא לטהר מסייעין אותו, משא"כ ביראה כדכתיב [דברים י, יב] מה ד' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה ואחז"ל [ברכות לג ב] הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, ע"כ אין להתפאר בשאר המצות כיון שהם בסיועת השי"ת, כמ"ש בפסוק [תהילים סב, יג] ולך ה' חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו כי כל תשלום שכר של כל המצות הוא מצד החסד, כאלו הוא מעשה אדם עצמו, ובאמת הוא בסיועת השי"ת.
מקור?
פרנצויז כתב:באתי רק להעיר כתב:בכתב יד של אחד הגדולים לפני המלחמה, כתב:מבואר במפרשים דהא דיליף הרמב"ם (פ"ח מחו"מ ה"ז) מקרא דלא יאכל בצירי דחצי שיעור אסור מן התורה, הוא משום דהרמב"ם לשיטתו דפוסק כר' אבהו דכל מקום שנאמר לא תאכל גם איסור הנאה במשמע, כמ"ש בפ"ח מהל' מאכלות אסורות יע"ש, ועי' בלחם משנה פ"א מהל' חמץ ומצה ה"ב, וע"כ שפיר אייתר הצירי עי"ש.
אולי מישהו יודע למי מן המפרשים הכוונה?
אולי כדאי לעיין בשער המלך הל' חמץ ומצה פ"א ה"ז, ובס' בנין שלמה (למהר"ש קלוגר) שם, הנדפס בסוף הרמב"ם.
ויש להוסיף לחפש.
בסוגיא דריחא מילתא - פסחים עו ע"ב
אמר רב בשר שחוטה שמן שצלאו עם בשר נבילה כחוש אסור, מאי טעמא מפטמי מהדדי, ולוי אמר אפילו בשר נבילה שמן וכו' מותרת, מאי טעמא ריחא בעלמא הוא וריחא לאו מילתא. כבר דקדקו האחרונים על דברי רב דקאמר הטעם משום דמפטמי מהדדי, ולא נקט סתם מאי טעמא ריחא מילתא.
צבי-שפייר כתב:בספר ברכה משולשת להבני יששכר (מגילה פ"ב מ"ד) כתוב:
תוי"ט בד"ה הכל כשרין וכו' פי' הר"ב לאתויי נשים, שאף הן היו באותו הנס. עיין ברשב"ם פסחים (דף קח ע"ב)שכתב דע"י אשה היה הנס. וכתבו האחרונים דאי אמרינן שא"ף הן וכו' מחוייבין רק לקיים המצוה, לא שיוציא אחרים י"ח, משא"כ אי על ידן נעשה הנס ג"כ יכולין להוציא אחרים י"ח וכאן במתני' מיירי להוציא אחרים י"ח.
מי הם האחרונים שכתבו כן?
צבי-שפייר כתב:בספר ברכה משולשת להבני יששכר (מגילה פ"ב מ"ד) כתוב:
תוי"ט בד"ה הכל כשרין וכו' פי' הר"ב לאתויי נשים, שאף הן היו באותו הנס. עיין ברשב"ם פסחים (דף קח ע"ב)שכתב דע"י אשה היה הנס. וכתבו האחרונים דאי אמרינן שא"ף הן וכו' מחוייבין רק לקיים המצוה, לא שיוציא אחרים י"ח, משא"כ אי על ידן נעשה הנס ג"כ יכולין להוציא אחרים י"ח וכאן במתני' מיירי להוציא אחרים י"ח.
מי הם האחרונים שכתבו כן?
חיים סופר כתב:בספר אור חדש על מס' קידושין מ' ע"א ד"ה מחשבה טובה כתב וראיתי בדברי רמא"ל דה"ט דאמרינן שילהי מס' יומא גדולה תשובה וכו'
מי הוא רמא"ל ???
ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה
יישר כח למפרע
יוסף חיים אוהב ציון כתב:חיים סופר כתב:בספר אור חדש על מס' קידושין מ' ע"א ד"ה מחשבה טובה כתב וראיתי בדברי רמא"ל דה"ט דאמרינן שילהי מס' יומא גדולה תשובה וכו'
מי הוא רמא"ל ???
ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה
יישר כח למפרע
מהרש"א על תענית דף ח ע"ב
מנא לך הא כו'. מן היום אשר נתת לבך וגו' כבר אמרינן בפ"ק דקדושין מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה מיהו אפשר דהיינו מעת שנעשה המעשה הטוב מצרף גם המחשבה טובה אבל הכא קאמר דבר נוסף דנשמעו דבריך גם מיום המחשבה בלב:
חיים סופר כתב:בספר אור חדש על מס' קידושין מ' ע"א ד"ה מחשבה טובה כתב וראיתי בדברי רמא"ל דה"ט דאמרינן שילהי מס' יומא גדולה תשובה וכו'
מי הוא רמא"ל ???
ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מהרש"א על תענית דף ח ע"ב
מנא לך הא כו'. מן היום אשר נתת לבך וגו' כבר אמרינן בפ"ק דקדושין מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה מיהו אפשר דהיינו מעת שנעשה המעשה הטוב מצרף גם המחשבה טובה אבל הכא קאמר דבר נוסף דנשמעו דבריך גם מיום המחשבה בלב:
חיים סופר כתב:ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה.
וונדרבר כתב:חיים סופר כתב:ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה.
ראה בספרו "חות יאיר חדש" (פראג תקנ"ב), אור החוזר, דרוש ד', אות ב', (דף קי"ז ע"א), שהביא דבר זה בשם: מהרש"א בחד"א.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
יוסף חיים אוהב ציון כתב:וא"כ עדיין צ"ע?
וונדרבר כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:וא"כ עדיין צ"ע?
נכון, אם הוא הביא בשם מהרש"א ולא מוצאים במהרש"א, א"כ צ"ע.
וכן עדיין צ"ע מי הוא רמא"ל, הנז' בס' אור חדש.
וראה בס' עטרת שלום - דרוש בעניני תשובה (פריד), עמ' טו-טז, שהביא כמה מראה מקומות במפרשים שכתבו את הפירוש הנ"ל, אך כמדומה שלא מציין מהרש"א.
https://tablet.otzar.org/#/book/153504/ ... /0/end/0/c
וכן ראה ס' פנים יפות השלם והמבואר, (לבעל הפלאה), ויקרא ד' ג', עמ' מ"ג, הערה רי"א, שהעירו שלא מצאו במהרש"א.
https://tablet.otzar.org/#/book/198330/ ... /0/end/0/c
חיים סופר כתב:בספר אור חדש על מס' קידושין מ' ע"א ד"ה מחשבה טובה כתב וראיתי בדברי רמא"ל דה"ט דאמרינן שילהי מס' יומא גדולה תשובה וכו'
מי הוא רמא"ל ???
ויצויין שבספרו חות יאיר חדש הביא ענין זה בשם ספר "חידושי אגדות" אך לכאורה אין הכוונה לדברי המהרש"א כי לא נמצא שם לפי הנראה.
וונדרבר כתב:ראה בספרו "חות יאיר חדש" (פראג תקנ"ב), אור החוזר, דרוש ד', אות ב', (דף קי"ז ע"א), שהביא דבר זה בשם: מהרש"א בחד"א.
וונדרבר כתב:שדרך המחברים לכתוב דברים מהזכרון, [ולפעמים השכחה גוברת], ובזמן כתיבת ס' אור חדש היה נדמה למחבר שהפירוש ההוא מתאים לרבי משה אלשיך, ובזמן כתיבת ס' חות יאיר חדש היה נראה לו שהמקור הוא מהמהרש"א. [ואם שגינו ...].
הבטחתי כתב:ביפה ענף על אסתר כתב הקשה הר"י, הקשה הר"י () למה לא הביא פסוק איש האלקים שהוא יותר דומה.
מיהו אותו ר"י?
וונדרבר כתב:הבטחתי כתב:ביפה ענף על אסתר כתב הקשה הר"י, הקשה הר"י () למה לא הביא פסוק איש האלקים שהוא יותר דומה.
מיהו אותו ר"י?
לע"ע אין לי תשובה. אך כדי להקל על החיפוש כדאי לציין מראה מקום מדוייק בתוך "יפה ענף - אסתר".
ראה יפה ענף (פרנקפורט דאדר תנ"ו) אסתר, דף י"ח ע"א, שורה 2, (טור הימני).
https://tablet.otzar.org/#/book/103295/ ... /0/end/0/c
כעת ראיתי בס' מנות הלוי, אסתר ב' ה', שמביא את התירוץ בשם מורו רבי יוסף טאיטצאק ז"ל, אך לא את הקושיא.
https://tablet.otzar.org/#/book/178965/ ... /0/end/0/c
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 331 אורחים