מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקומות שיש בהם מחלוקת בפיסוק במשנה תורה להרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
jonkarni
הודעות: 39
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 9:58 am

מקומות שיש בהם מחלוקת בפיסוק במשנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי jonkarni » ד' דצמבר 28, 2022 9:15 am

אני מחפש מקומות בהם ישנן מחלוקות היאך לפסק את פסקיו של הרמב"ם במשנה תורה.

שניים יש בידי:
א.
הלכות חמץ ומצה א, ה (יש מי ששם את הפסיק ב'אחר' ויש מי ששם ב'הפסח'):
חמץ שנתערב בדבר אחר, תוך הפסח, בין במינו בין שלא במינו הרי זה אוסר בכל שהוא.

ב.
הלכות שופר ב, ז:
פיסוק א:
התינוקות שלא הגיעו לחנוך אין מעכבין אותן מלתקוע בשבת שאינה יום טוב של ראש השנה כדי שילמדו.
ומותר לגדול שיתעסק עמהן כדי ללמדן ביום טוב, בין קטן שהגיע לחינוך בין קטן שלא הגיע לחינוך. שהתקיעה אינה אסורה אלא משום שבות:

פיסוק ב:
התינוקות שלא הגיעו לחנוך אין מעכבין אותן מלתקוע בשבת שאינה יום טוב של ראש השנה כדי שילמדו, ומותר לגדול שיתעסק עמהן כדי ללמדן.
ביום טוב, בין קטן שהגיע לחינוך בין קטן שלא הגיע לחינוך. שהתקיעה אינה אסורה אלא משום שבות:

אשמח בעזרת מציאת מקומות נוספים.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' דצמבר 28, 2022 9:41 am

כעין זה
פ"ב מהל' ביאת המקדש
והנכנס לקודש או לקודש הקדשים שלא לעבודה, או להשתחויה..
הנכנס לקודש וכו' שלא לעבודה או להשתחויה (בלי פסיק)
ב' פירושים בכס"מ עיי"ש אם מתפרש שלא להשתחויה או להיפך הנכנס להשתחויה.

פי"ג מהל' מעשה הקרבנות הי"ב וקומץ שחלקו בשני כלים אינו קדוש וחוזר ומקדש, ומלקט את כל לבונתה, [עי' משנה למלך וחי' מרן הגר"ח הלוי]
גירסא אחרת וקומץ שחלקו בשני כלים אינו קדוש, וחוזר ומלקט את כל לבונתה. [ולא קשה קושייתם].
נמצא ב' דרכים אם תיבת 'וחוזר' נקראת עם הקודם לה או עם מה שאחריו

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 28, 2022 10:05 am

הלכות קידוש החודש פי"א הי"ב-י"ג "השמש והירח" - מחלוקת אם מילים אלו מסיימות את הי"ב או פותחות את הי"ג.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 28, 2022 10:08 am

ועד"ז בהלכות (שאר) אבות הטומאות פי"ב הלכות ו-ז, המילים "הכלי מצרף".

ובכמה דפוסים (רמב"ם לעם, אשכול/שי-למורא, מקבילי, ועוד) ציינו חילוקים אלו כל אחד במקומו.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' דצמבר 28, 2022 10:10 am

jonkarni כתב:אני מחפש מקומות בהם ישנן מחלוקות היאך לפסק את פסקיו של הרמב"ם במשנה תורה.
שניים יש בידי:

מי הם החולקים בדוגמאות אלו? מדפיסים בני זמנינו או מפרשי הרמב"ם?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 28, 2022 11:35 am

חושבני שהדוגמא הקלאסית היא בהלכות חגיגה בסופן, לגבי "לעוזות" במצות הקהל.

יש גם בהלכות תעניות בסופן, במשפט "ונהגו כל ישראל בימים אלו להתענות" (לגבי תענית אסתר).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקומות מחלוקת בפיסוק משנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 28, 2022 3:58 pm

דרומי כתב:חושבני שהדוגמא הקלאסית היא בהלכות חגיגה בסופן, לגבי "לעוזות" במצות הקהל.

יש גם בהלכות תעניות בסופן, במשפט "ונהגו כל ישראל בימים אלו להתענות" (לגבי תענית אסתר).


כמדומני שבימינו כבר ברור מהנתונים שזה מוסב על תענית אסתר

HaimL
הודעות: 1050
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מקומות שיש בהם מחלוקת בפיסוק במשנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי HaimL » ו' דצמבר 30, 2022 11:30 am

jonkarni כתב:אני מחפש מקומות בהם ישנן מחלוקות היאך לפסק את פסקיו של הרמב"ם במשנה תורה.
אשמח בעזרת מציאת מקומות נוספים.


לא הבנתי את ההבדל בפיסוק בהלכות חו"מ. להבנתי, ההלכה היא,
חמץ שנתערב (במה) בדבר אחר (מתי) תוך הפסח (באיזה אופן) בין במינו וכו'. איזו הבנה אחרת יש לנו בדברים. הסבר.
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ו' דצמבר 30, 2022 12:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

HaimL
הודעות: 1050
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מקומות שיש בהם מחלוקת בפיסוק במשנה תורה להרמב"ם

הודעהעל ידי HaimL » ו' דצמבר 30, 2022 11:37 am

בנוגע להבדלים בפיסוק, בהלכות שופר, בהתחלה חשבתי שאין מקום לפיסוק השני, מצד ההבנה בגמרא, ואחר כך ראיתי שבתוספות שם מובאות שתי נוסחאות,
וייתכן שהרמב"ם ה"ל נוסחה אחריתי. אבל עדיין, מצד סגנון לשונו, אין לזה מקום, שלפי הפיסוק השני, יוצא שהוא מקרא קצר, כלומר, הל"ל,
ביום טוב, בין קטן שהגיע לחינוך בין קטן שלא הגיע לחינוך (מותר להתעסק עמהן ללמדן וכ"ש שאין מעכבין אותן מלתקוע) וכו',

וכמדומה שאין דרכו של הרמב"ם, בלשונו הזהב, לנקוט במקראות קצרים, אלא אם כוונתו הייתה לפיסוק השני היה חוזר ואומר מותר.
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ש' דצמבר 31, 2022 10:56 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים