מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקה באולם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 23, 2022 9:43 am

איתן נוי כתב:חזו"ע חנוכה עמ' מז סי"ב: "נוהגים במסיבות הנערכות באולמות בלילי חנוכה, שמשמיעים בהם דברי תורה לקרב את ישראל לצור מחצבתם, להדליק נרות חנוכה עם הברכות בשם ומלכות, משום פרסומי ניסא, ויש להם על מה שיסמוכו".

ועוד שם עמ' נו סי"ז: (לגבי הדלקה בער"ש בביהכנ"ס) "אם חל ליל כ"ה כסליו בליל שבת, שכל אחד ואחד מן הקהל הדליק נר חנוכה מבעוד יום, ובירך כל שלשת הברכות, ואחר כך הולכים לבית הכנסת להתפלל, המדליק נר חנוכה בבית הכנסת לא יברך אלא ברכת להדליק נר חנוכה, ולא יברך ברכת שעשה נסים ושהחיינו, מאחר שכל הקהל בירכו ברכות אלה בביתם ויצאו י"ח. ורק ההדלקה והברכה נעשית שוב בבית הכנסת משום פרסומי ניסא".

יוצא לפי הנ"ל שלא יברכו באולם בכה"ג הנ"ל, רק ברכת "להדליק".

וא"כ לפי כל הנ"ל אני מסתפק האם בכה"ג (ואה"נ הדין הנ"ל תקף גם לביהכנ"ס-רק שדיברתי בהווה) שיש מי שיש לו בית אך לא מדליק בודאות, האם יוכל לברך באולם גם יצתא הברכות מלבד "להדליק", אחר שהאולם אינו ביתו, וכהדין הידוע (תרעו ס"ג) שמי שאין לו בית, כיראה יברך רק להדליק.

עכשיו הבנתי את שאלתך, ואסכם אותה בקצרה:
הרואה נר חנוכה שלא הודלק למצוה העיקרית אלא לבית הכנסת וכדו', ואינו מתכנן להדליק בו-ביום - האם יברך "ברכת הרואה"?

אז יש כאן עירוב של שתי שאלות שונות:
א. האם ניתן לברך "ברכת הרואה" על נרות של בית הכנסת וכיו"ב?
ב. האם מי שמתעצל ואינו רוצה להדליק - חייב ב"ברכת הרואה", או שלא תיקנוה אלא לאנוס וכדו'?
ואיני יודע תשובה ברורה לאחת מהן.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: הדלקה באולם

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' דצמבר 23, 2022 3:08 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:חזו"ע חנוכה עמ' מז סי"ב: "נוהגים במסיבות הנערכות באולמות בלילי חנוכה, שמשמיעים בהם דברי תורה לקרב את ישראל לצור מחצבתם, להדליק נרות חנוכה עם הברכות בשם ומלכות, משום פרסומי ניסא, ויש להם על מה שיסמוכו".

ועוד שם עמ' נו סי"ז: (לגבי הדלקה בער"ש בביהכנ"ס) "אם חל ליל כ"ה כסליו בליל שבת, שכל אחד ואחד מן הקהל הדליק נר חנוכה מבעוד יום, ובירך כל שלשת הברכות, ואחר כך הולכים לבית הכנסת להתפלל, המדליק נר חנוכה בבית הכנסת לא יברך אלא ברכת להדליק נר חנוכה, ולא יברך ברכת שעשה נסים ושהחיינו, מאחר שכל הקהל בירכו ברכות אלה בביתם ויצאו י"ח. ורק ההדלקה והברכה נעשית שוב בבית הכנסת משום פרסומי ניסא".

יוצא לפי הנ"ל שלא יברכו באולם בכה"ג הנ"ל, רק ברכת "להדליק".

וא"כ לפי כל הנ"ל אני מסתפק האם בכה"ג (ואה"נ הדין הנ"ל תקף גם לביהכנ"ס-רק שדיברתי בהווה) שיש מי שיש לו בית אך לא מדליק בודאות, האם יוכל לברך באולם גם יצתא הברכות מלבד "להדליק", אחר שהאולם אינו ביתו, וכהדין הידוע (תרעו ס"ג) שמי שאין לו בית, כיראה יברך רק להדליק.

עכשיו הבנתי את שאלתך, ואסכם אותה בקצרה:
הרואה נר חנוכה שלא הודלק למצוה העיקרית אלא לבית הכנסת וכדו', ואינו מתכנן להדליק בו-ביום - האם יברך "ברכת הרואה"?

אז יש כאן עירוב של שתי שאלות שונות:
א. האם ניתן לברך "ברכת הרואה" על נרות של בית הכנסת וכיו"ב?
ב. האם מי שמתעצל ואינו רוצה להדליק - חייב ב"ברכת הרואה", או שלא תיקנוה אלא לאנוס וכדו'?
ואיני יודע תשובה ברורה לאחת מהן.


ביררת יפה.

יצא לי כך בס"ד:
א. לדעת רש"י לא יברך אם יודע שאמור להדליק בביתו או ידליקו עליו.
לדעת הריטב"א (באחת השיטות) ודאי מברך גם אם יברך בביתו דהיינו פעמיים.
לדעת הרמב"ם ודאי מברך אלא שלאחר מכן לא יברך בביתו שוב.
ולכן מכח הנ"ל, כתב הגרב"צ (אורל"צ ח"ד פמ"ו שאלה ג עמ' רעו) שטוב שלא לראות נרות דולקים קודם שהדליק בביתו משום סב"ל.

ב. כתב הגרע"י בחזו"ע חנוכה (עמ'): "בשו"ת בית מרדכי (סי' מא), והוסיף, ובפרט כשיש שם אנשים שלא הדליקו נרות חנוכה בבתיהם, שאז מצוה להדליק נרות חנוכה בברכה להוציאם ידי חובה". משמע מדבריו אלה שגם בכה"ג שיש להם בית אך לא הדליקו עדיין בבית, שפיר שייך לברך בגינם גם יתר הברכות.
כלומר, ולא משנה מאיזו סיבה לא הדליקו עדיין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 23, 2022 3:27 pm

א. אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו!
ב. יש כאן ערבוב בין ברכת המדליק בבית הכנסת וכדו', לבין ברכת הרואה שם.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' דצמבר 23, 2022 3:42 pm

עזריאל ברגר כתב:א. אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו!
ב. יש כאן ערבוב בין ברכת המדליק בבית הכנסת וכדו', לבין ברכת הרואה שם.


א. כי לא פוסקים את הריטב"א ולא את הרמב"ם אלא את רש"י.
ב. איזה ערבוב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 25, 2022 9:57 am

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו!
ב. יש כאן ערבוב בין ברכת המדליק בבית הכנסת וכדו', לבין ברכת הרואה שם.


א. כי לא פוסקים את הריטב"א ולא את הרמב"ם אלא את רש"י.
ב. איזה ערבוב?

א. הגבתי על דברי האור לציון - שהוא מציע דבר שאיננו מעשי לרוב היהודים.
ב. הגבתי על מה שכתבת שם בסעיף ב, שהבאת את דברי הגרע"י שמדבר על ברכת המדליק, ונראה מדבריך שאתה משליך מהם על ברכת הרואים.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' דצמבר 26, 2022 11:13 am

אדם הנוסע לחו"ל ולא ידליק במקום אחר האם יש עניין שייקח כמות שמן שיידלק כל שמונה ימים ללא הפסקה, ובכך מקיים עניין של פרסום הנס לכל השמונה ימים בדיעבד,
או שלא עלתה לו ולא כלום,אלא רק הדלקה ראשונה דהיינו יום אחד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 11:17 am

עובדיה חן כתב:אדם הנוסע לחו"ל ולא ידליק במקום אחר האם יש עניין שייקח כמות שמן שיידלק כל שמונה ימים ללא הפסקה, ובכך מקיים עניין של פרסום הנס לכל השמונה ימים בדיעבד,
או שלא עלתה לו ולא כלום,אלא רק הדלקה ראשונה דהיינו יום אחד.

מצאנו בגמרא ובפוסקים שאם היה נר דולק מאמש - חובה לכבותו ולהדליקו שנית.
ויש לומר בטעם הדבר שהוא כבמנורת המקדש, שאף אם מצאה דולקת - חייב לכבותה כדי לקיים מצוות הדלקה.
ובאופן כללי - היהדות מאוד מדגישה את "תעשה ולא מן העשוי" ו"לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות", וכפי שביאר הרמב"ם על המשנה בפרקי אבות "והכל לפי רוב המעשה".

ומכאן שהמדליק נר אחד לשמונה ימים - לא עשה ולא כלום לשאר הימים, אלא מקיים בזה רק את ההדלקה של הנר הראשון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 26, 2022 12:34 pm

עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.


לא הבנתי. וכי כתר"ה שליט"א איננו מכיר יהודים רבים שמתפללים מנחה גדולה, מדליקים בשקיעה ואז הולכים להתפלל ערבית?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 12:48 pm

א. מנחה גדולה אינה לכתחילה.
ב. המתפללים מנחה גדולה - מפסידים את ההדלקה של בית הכנסת.
ג. ומה יאמר על מוצש"ק?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' דצמבר 26, 2022 2:39 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.


לא הבנתי. וכי כתר"ה שליט"א איננו מכיר יהודים רבים שמתפללים מנחה גדולה, מדליקים בשקיעה ואז הולכים להתפלל ערבית?

אשמח (וישמחו חברים) אם תואילו לצטט כהמשך ולא להגיב כתגובה חדשה, מה שקורה הוא, (ובמקומות שכאלה) שנוצרת אי בהירות הן לנכנס החדש והן למי שכבר במהלך. לא מצליחים לחבר זל"ז כדבעי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 26, 2022 3:30 pm

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.


לא הבנתי. וכי כתר"ה שליט"א איננו מכיר יהודים רבים שמתפללים מנחה גדולה, מדליקים בשקיעה ואז הולכים להתפלל ערבית?

א. מנחה גדולה אינה לכתחילה.
ב. המתפללים מנחה גדולה - מפסידים את ההדלקה של בית הכנסת.
ג. ומה יאמר על מוצש"ק?


א. נכון, אבל פעמים רבות יש גם שיקולים הלכתיים להתפלל מנחה גדולה (כגון שהמניין של מנחה קטנה סמוך מדי לשקיעה, ואין שהות להתפלל אותה, למי שפוסק שאסור שום חלק של מנחה אחרי שקיעה. או כגון שהלו"ז של סעודת קבע הכרחי כך וכו'). ובייחוד בחנוכה, שצריך להספיק מנחה והדלקת נרות עד השקיעה.
ב. לאו דווקא. יש כו"כ מקומות שמדליקים בהם לפני ערבית. וגם אם כן מפסידים הדלקת בביהכ"נ, אז מה.
ג. יש לא מעט יהודים שיוצאים מיד בסוף התפילה כדי להספיק להדליק בזמן...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 4:39 pm

אשאל בקצרה: האם יש ענין שלא לראות את נרות בית הכנסת, כדי שלא להסתבך בשאלת "ברכת הרואה" עליהם?
לי ברור שישתקע הדבר ולא ייאמר, דאלת"ה ביטלת נרות-בית-הכנסת מהיהודים העושים כפי הסדר הנורמלי ללא התחכמויות של מנחה גדולה או בריחה מבית הכנסת לפני סיום התפילה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 26, 2022 6:15 pm

כפי שכתבתי, לעיתים להתפלל מנחה גדולה איננה התחכמות, אלא הכרח הלכתי

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2022 10:44 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אשאל בקצרה: האם יש ענין שלא לראות את נרות בית הכנסת, כדי שלא להסתבך בשאלת "ברכת הרואה" עליהם?
לי ברור שישתקע הדבר ולא ייאמר, דאלת"ה ביטלת נרות-בית-הכנסת מהיהודים העושים כפי הסדר הנורמלי ללא התחכמויות של מנחה גדולה או בריחה מבית הכנסת לפני סיום התפילה.


כפי שכתבתי, לעיתים להתפלל מנחה גדולה איננה התחכמות, אלא הכרח הלכתי

נכון.
ולכן הגדרתי שאני מדבר על יהודי רגיל, שאין לו שעת-הצורך וכדו'.

א בוחער
הודעות: 33
הצטרף: ג' יולי 14, 2020 5:56 pm

האם מברכים על טאביק ברכת הבשמים?

הודעהעל ידי א בוחער » ב' דצמבר 26, 2022 11:50 pm

השאלה מתחלקת לב'
א. אם צריך\חובה לברך על טעבק?
ב. האם בהבדלה מותר לברך ע"ז
אם אפשר לצרף מקורות וכדו'
תודה מראש

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' דצמבר 27, 2022 12:19 am

עזריאל ברגר כתב:לי ברור שישתקע הדבר ולא ייאמר, דאלת"ה ביטלת נרות-בית-הכנסת מהיהודים העושים כפי הסדר הנורמלי ללא התחכמויות של מנחה גדולה או בריחה מבית הכנסת לפני סיום התפילה.

לא עקבתי אחרי כל הדיון, אבל יש די זמן להתפלל מנחה קטנה לחזור הביתה להדליק נרות וללכת שוב לתפילת ערבית, ובמקומות שהרוב מדליקים בשקיעה או מעט אח"כ אז ההדלקה שבביהכנ"ס סמוכה לתפילת ערבית ואפשר לקיים שלשתן.
נערך לאחרונה על ידי הבאר ההיא ב ג' דצמבר 27, 2022 1:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' דצמבר 27, 2022 1:38 am

הבאר ההיא כתב:לא עכבתי אחרי כל הדיון, אבל יש די זמן להתפלל מנחה קטנה לחזור הביתה להדליק נרות וללכת שוב לתפילת ערבית, ובמקומות שהרוב מדליקים בשקיעה או מעט אח"כ אז ההדלקה שבביהכנ"ס סמוכה לתפילת ערבית ואפשר לקיים שלשתן.

זכור לי שהגריח"ס נר"ו הביא סוללת ראשונים שניתן להתפלל מנחה גדולה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 27, 2022 7:34 am

הסדר הטבעי המתואר בספרים הקדמונים הוא:

מנחה קטנה, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית (בשקיעה או בצאת הכוכבים), ערבית.

ובמוצש"ק: ערבית, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית.

בשניהם - יהודי שומע את ברכות ההדלקה בבית הכנסת ורואה את הנרות, ואחר כך חוזר ומברך בביתו.

נכון. אפשר להפוך סדרים, ובמקרים רבים יהיה זה הדבר הנכון לאותו יהודי, אבל זה לא הסדר הטבעי, ובוודאי שאי אפשר לומר שכל מי שעושה כפי הסדר דלעיל טועה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 27, 2022 11:24 am

עזריאל ברגר כתב:הסדר הטבעי המתואר בספרים הקדמונים הוא:

מנחה קטנה, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית (בשקיעה או בצאת הכוכבים), ערבית.

ובמוצש"ק: ערבית, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית.

בשניהם - יהודי שומע את ברכות ההדלקה בבית הכנסת ורואה את הנרות, ואחר כך חוזר ומברך בביתו.

נכון. אפשר להפוך סדרים, ובמקרים רבים יהיה זה הדבר הנכון לאותו יהודי, אבל זה לא הסדר הטבעי, ובוודאי שאי אפשר לומר שכל מי שעושה כפי הסדר דלעיל טועה.


אשמח מאוד לדעת באיזה ספרים קדמונים מתואר סדר זה

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 31, 2022 6:09 pm

אחוזתכם מטמאה בנגעים ואין ירושלים מטמאה בנגעים, סבר ירושלים לא נתחלקה לשבטים.
מה הדין ערי מקלט וערי הלוויים, האם יש בהם נגעי בתים?

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' דצמבר 31, 2022 7:27 pm

אדם שישן לפני צום, ולא התנה לפני השינה שהוא אינו מקבל עליו תענית את הרגע האחרון. הדין הוא שאינו יכול לאכול לפני הצום שקם לפני עלות השחר, משום שקיבל על עצמו את התענית,[ושתיה מותר כי זה לא קיבל על עצמו וצ"ע]
ויש להסתפק בזה מה הדין באופן שבכלל לא זכר שהוא נמצא בערב תענית ,והוא בכלל חשב שזה יום ט' והלך לישון, ושקם אמרו לו שמחר תענית, האם גם אז נחשב שקיבל על עצמו?
עוד יש להסתפק, אדם שהלך לישון נחשב כאילו קיבל על עצמו כאמור את הצום, האם יכול להישאל ולהתיר את הקבלה על עצמו או שאין אפשרות.
נערך לאחרונה על ידי עובדיה חן ב ו' ינואר 20, 2023 6:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הראל דביר.
הודעות: 69
הצטרף: א' פברואר 21, 2021 10:58 pm
שם מלא: הראל דביר

Re: מחפש מקור שמתיר לאשכנזים לצרף קטן לזימון

הודעהעל ידי הראל דביר. » ש' דצמבר 31, 2022 9:51 pm

קיבלתי באישי מאחד החברים, ת"ח מובהק המוכר לי, שליט"א:
לא בדיוק פוסקים ולא הוראה, אבל מעשה רב:
כשהיה סבי הרה"ח ר' ברוך קופרמן ז"ל בגולת רוסיה הקומוניסטית נסע פעם מעירו איוונוב פרנקובסק (סטניסלב) לריבניץ אל רבו הרה"ק ר' חיים זאנוויל אברמוביץ זי"ע והביא עמו את בנו הילד שלום שיח' (כיום רב דקהילת עץ חיים בלידס שבארץ האי). כשראם הרבי שמח ואמר 'או, יהיה לנו מזומן'. שאלו זקני 'הרי הילד עדיין לא הגיע לגיל מצוות?'. במקום תשובה פנה הרבי אל הילד ושאלו למי מברכים וכשהשיב 'לה'', אמר הרבי שאפשר לצרפו, וכן עשה למעשה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 31, 2022 10:09 pm

עושה חדשות כתב:אחוזתכם מטמאה בנגעים ואין ירושלים מטמאה בנגעים, סבר ירושלים לא נתחלקה לשבטים.
מה הדין ערי מקלט וערי הלוויים, האם יש בהם נגעי בתים?

למיטב זכרוני, הן נחשבות כשאר ערי ישראל.
וליתר דיוק: אינני זוכר שראיתי שמשווים אותן לירושלים באמירה ש"לא נתחלקו לשבטים" (שיש בזה נפק"מ לעוד כמה דינים).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 31, 2022 10:10 pm

שאל הרב עו"ח שליט"א לגבי ערי מקלט וערי הלוים אם מיטמאים בנגעים.

ויש להעיר מזה שאין ערי המקלט נעשים עיר הנדחת (רמב"ם הל' ע"ז פ"ד ה"ד). ועיי"ש במפרשים ובצפע"נ.

וראה בלקוטי שיחות חלק כה ע' 93 ואילך שהביא מהירושלמי (מעשר שני פ"ה ה"ט. מכות ספ"ב) שחיברו את השאלה אם הרוצח משלם שכר ביתו אם לאו למדת בעלותם של הלוים בעריהם, אמנם הסיק בלקוטי שיחות שלשיטת הרמב"ם - להלכה - זה שהרוצח אינו צריך להעלות שכר בששת הערים שהובדלו למקלט אינו משום שחסר בבעלותם של הלוים שם, אלא זהו דין מיוחד הנלמד מהפסוק 'והיו לכם הערים למקלט' – 'לכם לכל צרכיכם' (מכות יג, א).

ולפי זה ביאר כוונת התוספות (על אתר) שכתבו 'לכם לכל צרכיכם – דאין צריכים להעלות שום דבר ללוים', שכוונתם לחדש שאף שבעלותם של הלוים בערי המקלט גמורה ושלימה היא ולא חסר בה כלום, מכל מקום יש חידוש מיוחד שאין הרוצחים צריכים לשלם שכר דירה.

ולפי זה הוסיף עוד (בהערה 44 שם), שלדעת הרמב"ם גם עיר מקלט שייכת בדין הבאת עגלה ערופה, ולכן לא הביא את דברי הירושלמי (סוטה פ"ט סוף ה"ב) שיש סברא שערי מקלט אינן מביאות עגלה ערופה (כי אינן שייכות בבעלות שלימה ללוים) כי הרמב"ם סובר שהם שייכים ללוים לכל דבר.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

בעניין מוציא דיבה הוא כסיל בהודעה על נפטר

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' ינואר 02, 2023 3:54 pm

מה ההקשר של מוציא דיבה הוא כסיל לבין הודעה עם לי מי שנפטר שהאיסור כל כך חמור, (ובקושי רב התירו עפ"י הרגאצ'ובר ע"י כתיבה לדעת הרמ"א ועם תנאים מאוד מוגבלים?).
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ג' ינואר 03, 2023 9:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

בישול בשבת-הגדרת "בישול כל צרכו".

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' ינואר 02, 2023 9:24 pm

1. בגדר מבושל כל צרכו, האם בעינן שכל הסיר יהיה מבושל כ"צ או אף אם רוב הסיר מבושל כ"צ סגי בהכי?
2. האם יש כזו קולא שרוב כל חתיכה וחתיכה יהיה מבושל כ"צ?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בישול בשבת-הגדרת "בישול כל צרכו".

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 02, 2023 11:42 pm

איתן נוי כתב:1. בגדר מבושל כל צרכו, האם בעינן שכל הסיר יהיה מבושל כ"צ או אף אם רוב הסיר מבושל כ"צ סגי בהכי?
2. האם יש כזו קולא שרוב כל חתיכה וחתיכה יהיה מבושל כ"צ?

לאיזה ענין שהיה? הטמנה? בישול?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: בישול בשבת-הגדרת "בישול כל צרכו".

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ינואר 03, 2023 9:36 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:1. בגדר מבושל כל צרכו, האם בעינן שכל הסיר יהיה מבושל כ"צ או אף אם רוב הסיר מבושל כ"צ סגי בהכי?
2. האם יש כזו קולא שרוב כל חתיכה וחתיכה יהיה מבושל כ"צ?

לאיזה ענין שהיה? הטמנה? בישול?

הכל!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 03, 2023 12:52 pm

מסברא נראה ודאי שכל הסיר.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ינואר 03, 2023 6:39 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מסברא נראה ודאי שכל הסיר.

זכור לי שיש מי שאומר (ואותו אני מחפש) שיש איזו קולא ברוב כל חתיכה וחתיכה.
אם יש מי שידוע לו אשמח, אחרת כנראה זה אינו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 03, 2023 6:45 pm

איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מסברא נראה ודאי שכל הסיר.

זכור לי שיש מי שאומר (ואותו אני מחפש) שיש איזו קולא ברוב כל חתיכה וחתיכה.
אם יש מי שידוע לו אשמח, אחרת כנראה זה אינו.

לא מסתבר.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ינואר 03, 2023 7:57 pm

האמת גם לי לא מסתבר, נשמע איזו המצאה.
דהלוא כל מאי דמקילינן בכה"ג שלכה"פ נתבשל מב"ד הוא דווקא בדיעבד כגון שכבתה הפלאטה ורוצה להעביר לפלאטה אחרת כשהיא כבויה ועתידה להידלק. אך לכתחילה הוי בישול דאורייתא אפי' במעט מלבד הרשב"א ודעימיה דלא פסקו בשו"ע.

טוב
הודעות: 85
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 11:41 am

האם יש שיעור לטלית קטן?

הודעהעל ידי טוב » ב' ינואר 09, 2023 7:20 pm

תמיד חשבתי שיש שיעור בגודל לטלית קטן אבל ראיתי שבציץ אליעזר אומר שאין שיעור וכל בגד חייב
האם זו שיטה יחידית או יש עוד שאמרו שטלית קטן לא צריך שיעור?
קבצים מצורפים
אוצר החכמה__43.pdf
(200.42 KiB) הורד 48 פעמים

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם יש שיעור לטלית קטן?

הודעהעל ידי במסתרים » ב' ינואר 09, 2023 7:34 pm

הוא אומר בעצמו שאין כן דעת המ"ב (ועוד אחרונים), ובכלל אין צי"א בעל השיטה כאן אלא הערוה"ש שמביא.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 11, 2023 3:15 pm

הישנה בעייה הלכתית להאכיל ישמעאלי משקה משכר או בשר חזיר ( שכידוע לטענתם אסר להם הא-ל ית' הדברים האלה) ?

האם יש בזה לאו דלפני עיוור ?

או שפשוט אין שום איסור הלכתי, אלא רק הנהגה טובה, שכדאי שאוה"ע תנהגנה קצת מנהגי עינוי פרישות ושמירה מדברים מסויימים ...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 11, 2023 3:22 pm

מסברא בעלמא, לכאורה עדיף כן לתת לו
כי אחרת הוא חייב מיתה מדין בדיית דת.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 11, 2023 3:35 pm

איפה יכולני למצוא מ"מ על בדיית דת ? פעם ראשונה שאני שומע ע "ז ... ?

וגם איזו מיתה מגיעה לבודה דת ?
התכוונת שהישראלי התחייב מיתה מדין בודה דת ...? נכון ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 11, 2023 5:41 pm

ראה ברמב"ם הלכות מלכים פרק י הלכה ט, שגוי שחידש דת - חייב מיתה (בידי שמים).

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 11, 2023 5:50 pm

מה דעתו ההלכתית של מר ?
מושכל ראשון, ה"א שהישמעאלי של היומיום שלנו אין לו דין של מחדש דת אלא אותו האיש שהם מתארים כ"נביאם".

בכל אופן, האם יש חיוב להציע לו בירה למשל אם עוד רגע אני הולך לשתות בירה ?

אני קצת מופתע, כי תמיד שמעתי שעדיף שיהיו עובדי ע"ז מאשר אטהאיסטים אפיקורסיים גמורים... ושעדיף להאמין בשטויות מאשר לא להאמין בשום דבר...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 11, 2023 5:57 pm

זו לשון הרמב"ם:

יא [ט] גוי שעסק בתורה, חייב מיתה; לא יעסוק אלא בשבע מצוות שלהן בלבד. וכן גוי ששבת--אפילו ביום מימות החול--אם עשה אותו לעצמו כמו שבת, חייב מיתה; ואין צריך לומר אם עשה מועד לעצמו.

יב כללו של דבר: אין מניחין אותן לחדש דת, ולעשות מצוות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצוות, או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע. ואם עסק בתורה, או שבת, או חידש דבר--מכין אותו ועונשין אותו, ומודיעין אותו שהוא חייב מיתה על זה; אבל אינו נהרג.

לא ראיתי כאן שרק למשוגע הנ"ל ימש"ו יש דין של מחדש דת.

זה שאתאיסט גריעא מעוע"ז זה מאירי (למיטב זכרוני). אבל למה אלו החלופות?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 333 אורחים