הודעהעל ידי HaimL » ה' דצמבר 22, 2022 5:21 pm
בנוגע ליצחק אבינו ע"ה, ושכר עבודתו. שפיר יש לומר דפרנסה באופן כזה, שייכת לעבודה, דהא מפורש בקרא,
וַאֲכַלְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ בְּכׇל־מָק֔וֹם אַתֶּ֖ם וּבֵֽיתְכֶ֑ם כִּֽי־שָׂכָ֥ר הוּא֙ לָכֶ֔ם חֵ֥לֶף עֲבֹֽדַתְכֶ֖ם בְּאֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃
ואף שלא הוזהרו הלוויים שלא לקנות שדות וכרמים, מ"מ הוזהרו שלא לנחול בא"י, כדכתיב,
לֹֽא־יִ֠הְיֶ֠ה לַכֹּהֲנִ֨ים הַלְוִיִּ֜ם כׇּל־שֵׁ֧בֶט לֵוִ֛י חֵ֥לֶק וְנַחֲלָ֖ה עִם־יִשְׂרָאֵ֑ל וגו',
ונראה פשוט, שהכוונה היא שמי ששייך לעבודת ביהמ"ק (וראה ברמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל) כל פרנסתו תהיה בדרך של שכר מגבוה.
ואולי זה שורש מחלוקת רבי עקיבא ורבי אליעזר בנו של ריה"ג,
דרבי עקיבא ס"ל דא"ל ללוויים אפילו שדות וכרמים, היינו שאין פרנסתם אלא מעבודת ביהמ"ק, ור"א ס"ל חלקהו, חציו מהשם וחציו מכם.
---
בו ביום דרש ר' עקיבא (במדבר לה, ה) ומדותם מחוץ לעיר את פאת קדמה אלפים באמה וגו' ומקרא אחר אמר (במדבר לה, ד) מקיר העיר וחוצה אלף אמה סביב אי אפשר לומר אלף אמה שכבר נאמר אלפים אמה ואי אפשר לומר אלפים אמה שכבר נאמר אלף אמה הא כיצד אלף אמה מגרש ואלפים אמה תחום השבת ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר אלף אמה מגרש ואלפים אמה שדות וכרמים:
---
ולכן, יצחק אבינו ע"ה, שהיה עמוד העבודה, גם פרנסתו הייתה בדרך של מתנה מגבוה, שלא בערך לטרחתו, כמפורש בקרא וברש"י ז"ל,
---
מאה שערים" - שאמדוה כמה ראויה לעשות ועשתה על אחת שאמדוה מאה ורבותינו אמרו אומד זה למעשרות היה
"כי גדל מאד" - שהיו אומרים זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך (ב"ר)
---
שאין זה בדרך הטבע, אלא מתנה מגבוה.