עובדיה חן כתב:האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?
איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
איתן נוי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?
עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.
יש"כ.
ומה בנוגע לשאלה 1?
עזריאל ברגר כתב:אמרו בגמרא (סוטה ט,ב) לגבי שמשון ודלילה "אביי אמר ידעה בו באותו צדיק דלא מפיק שם שמים לבטלה כיון דאמר (שופטים טז, יז) נזיר אלקים אני אמרה השתא ודאי קושטא קאמר", כלומר: שמכיוון שהוא דיבר אמת - לכן היה מותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו דיבר שקר - היה זה נחשב "שם שמים לבטלה".
והנה מצאנו ראינו בספר מלכים (א כב טו) שבזמן שאחאב התלבט אם לצאת למלחמת רמות גלעד - הגיע הנביא מיכיהו בן ימלה ואמר לו בתחילה "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך" (למרות שכנראה כבר ידע מיכיהו שנחתם גזר דינו של אחאב להריגה בעוון דמי נבות היזרעאלי וכו').
והנה רש"י פירש שהיה זה בדרך תפילה, ועל פי דבריו אין קושיא על מה שהזכיר שם שמים - שאמנם כבר נחתם גזר דינו, אבל התפלל עליו, וכדקיי"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.
אבל במצודת דוד כתב (בפירושו השני) "שאמר בלעג והתול בסגנון נביאי הבעל".
וע"פ דבריו יש להקשות: וכי מותר להזכיר על כך שם שמים?! ועוד: וכי לא היה יכול לומר זאת בלא שם ה'?!
וכפי שהבאנו לעיל משמשון שאילו דיבר שקר - לא הותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו מיכיהו (לפי פירוש זה) דיבר לכאורה שקר, והזכיר על זה שם המיוחד ברוך הוא. הכיצד?!
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
אתה מניח הנחה ושואל שאלה.
קודם תשאל: האם צריך שתהיה פת על השולחן בעת הקידוש?
וע"פ נגלה - התשובה היא שאין צורך, וכדתנן בפרק ערבי פסחים שרק אחרי קידוש מביאים את המצות.
ואם יש מקור בספרי פנימיות התורה שאומר שצריך - ניתי ספר ונחזי מה הוא אומר במדויק, ואולי ממנו נדע להסיק מסקנות.
איתן נוי כתב:עובדיה חן כתב:האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?
הגרע"י כתב ע"כ, וז"ל: "אם חל ליל כ"ה כסליו בליל שבת, שכל אחד ואחד מן הקהל הדליק נר חנוכה מבעוד יום, ובירך כל שלשת הברכות, ואחר כך הולכים לבית הכנסת להתפלל, המדליק נר חנוכה בבית הכנסת לא יברך אלא ברכת להדליק נר חנוכה, ולא יברך ברכת שעשה נסים ושהחיינו, מאחר שכל הקהל בירכו ברכות אלה בביתם ויצאו י"ח. וההדלקה והברכה נעשית שוב בבית הכנסת רק משום פרסומי ניסא".
חלא בר חמרא כתב:עזריאל ברגר כתב:אמרו בגמרא (סוטה ט,ב) לגבי שמשון ודלילה "אביי אמר ידעה בו באותו צדיק דלא מפיק שם שמים לבטלה כיון דאמר (שופטים טז, יז) נזיר אלקים אני אמרה השתא ודאי קושטא קאמר", כלומר: שמכיוון שהוא דיבר אמת - לכן היה מותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו דיבר שקר - היה זה נחשב "שם שמים לבטלה".
והנה מצאנו ראינו בספר מלכים (א כב טו) שבזמן שאחאב התלבט אם לצאת למלחמת רמות גלעד - הגיע הנביא מיכיהו בן ימלה ואמר לו בתחילה "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך" (למרות שכנראה כבר ידע מיכיהו שנחתם גזר דינו של אחאב להריגה בעוון דמי נבות היזרעאלי וכו').
והנה רש"י פירש שהיה זה בדרך תפילה, ועל פי דבריו אין קושיא על מה שהזכיר שם שמים - שאמנם כבר נחתם גזר דינו, אבל התפלל עליו, וכדקיי"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.
אבל במצודת דוד כתב (בפירושו השני) "שאמר בלעג והתול בסגנון נביאי הבעל".
וע"פ דבריו יש להקשות: וכי מותר להזכיר על כך שם שמים?! ועוד: וכי לא היה יכול לומר זאת בלא שם ה'?!
וכפי שהבאנו לעיל משמשון שאילו דיבר שקר - לא הותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו מיכיהו (לפי פירוש זה) דיבר לכאורה שקר, והזכיר על זה שם המיוחד ברוך הוא. הכיצד?!
גם אני הקטן עמדתי בקושיא זו, ושמחתי לראות שכוונתי לאחד המיוחד מחשובי הכותבים בפורום.
וכתבתי אז ליישב בא' משני פנים, הגם שאינם מרווחים-
א. אין כוונת הגמ' בסוטה לאיסור מן הדין, אלא שכך נהג שמשון בעצמו סלסול וחסידות, וכן משמע בחינוך סוף מצוה ת"ל עי"ש, שאין זה איסור גמור, אלא ששם משמע שכך נהגו החסידים הקודמים, ולדברינו מיכיהו לא נהג כן. ויצויין שגם במגילה דף ג' ובסנהדרין איתא על השדים 'גמירי דלא מפקי ש"ש לבטלה' כשמשקרין לומר שאינם שדים, אך יתכן גם שם שכך סדרם של שדים ולא מצד הדין וההלכה.
ב. להזכיר ש"ש על שקר ודבר שאינו, הוא איסור, אך כשבא לזלזל באחרים בציניות, ובפרט לצורך חשוב כגון לזלזל בנביאי השקר, שפיר דמי. והרי אם היה מיכיהו אומר את המשפט הבא- 'אילו הייתי נביא שקר הייתי אומר לך עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך', בכה"ג ודאי שאין כאן שום ש"ש לבטלה. וא"כ מה בכך שבחר לקצר את לשונו ואמר רק "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך", אלא שאמר זאת ב"מירכאות".. ומה בכך. סוף סוף כיון להעביר מסר מסוים אל המלך.
ויצויין שבדברי הימים אכן ליכא ש"ש בדברי מיכיהו, והקושיא רק על ס' מלכים.
ואגב, נראה הענין של הגמ' סוטה ומגילה הנ"ל, שאין כבוד השם להיות נזכר על עניינים לא חשובים ואמיתיים, וזה נקרא 'לבטלה' מלשון דבר בטל. ואולי לכן נהיגי גבן שלא להזכיר ש"ש בדברי חולין, כי מה אנו ומה מעשינו, משא"כ הקדמונים שהיו מעשיהם נעשים באמת ובלב שלם והיו מעשיהם חשובים גם בשמים כדאיתא בגמ'.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?
עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.
יש"כ.
ומה בנוגע לשאלה 1?
יגעתי ומצאתי
בשו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן יג "(י) ואגב הנני בזה, בדבר שראיתי לכמה צדיקים, שבעת הקידושא רבה, אף אם לא הי' הקידוש במקום שעשו סעודתם, מ"מ דקדקו שיביאו לחם משנה על השלחן, בשעת הקידוש...
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
אתה מניח הנחה ושואל שאלה.
קודם תשאל: האם צריך שתהיה פת על השולחן בעת הקידוש?
וע"פ נגלה - התשובה היא שאין צורך, וכדתנן בפרק ערבי פסחים שרק אחרי קידוש מביאים את המצות.
ואם יש מקור בספרי פנימיות התורה שאומר שצריך - ניתי ספר ונחזי מה הוא אומר במדויק, ואולי ממנו נדע להסיק מסקנות.
בעל התפארת כתב:בשו"ע סי' רע"א סעיף ט' ובמשנ"ב שם משמע שהפת נמצאת על השולחן בשעת קידוש, ולכן צריך לכסותו שלא יראה בושתו
בעל התפארת כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
אתה מניח הנחה ושואל שאלה.
קודם תשאל: האם צריך שתהיה פת על השולחן בעת הקידוש?
וע"פ נגלה - התשובה היא שאין צורך, וכדתנן בפרק ערבי פסחים שרק אחרי קידוש מביאים את המצות.
ואם יש מקור בספרי פנימיות התורה שאומר שצריך - ניתי ספר ונחזי מה הוא אומר במדויק, ואולי ממנו נדע להסיק מסקנות.
בשו"ע סי' רע"א סעיף ט' ובמשנ"ב שם משמע שהפת נמצאת על השולחן בשעת קידוש, ולכן צריך לכסותו שלא יראה בושתו
עזריאל ברגר כתב:בעל התפארת כתב:בשו"ע סי' רע"א סעיף ט' ובמשנ"ב שם משמע שהפת נמצאת על השולחן בשעת קידוש, ולכן צריך לכסותו שלא יראה בושתו
כלומר: שאם היא נמצאת - כי השולחן מוכן לסעודה - אז צריכים לכסות את הפת שלא תראה בושתה.
אבל זה לא דין בהלכות קידוש וכיו"ב.
ומצד הדין אם אדם יודע שתוך כמה דקות מביאים לו לחם-משנה, אין שום מניעה (ע"פ הלכה) לקדש וליטול ידיים ובינתיים יביאו את הפת.
(נפק"מ רבתי למי שמגיע באמצע הסעודה ורוצה להצטרף, וטורחים עבורו להביא לו יין ולחם-משנה וכו' וד"ל).
בעל התפארת כתב:סדר הסעיפים בשו"ע הוא שקודם יש סעיף שצריך שתהיה מפה על הפת ומפה תחתיו, ואח"כ ההלכה של מקדש על כוס מלא וכו', ולא כתוב בשו"ע שאם יש פת על השולחן צריך לכסותו.
ובכלל, לדברך מתי יקיימו את מפה מתחת ומעל הפת זכר למן?
עזריאל ברגר כתב:בעל התפארת כתב:סדר הסעיפים בשו"ע הוא שקודם יש סעיף שצריך שתהיה מפה על הפת ומפה תחתיו, ואח"כ ההלכה של מקדש על כוס מלא וכו', ולא כתוב בשו"ע שאם יש פת על השולחן צריך לכסותו.
ובכלל, לדברך מתי יקיימו את מפה מתחת ומעל הפת זכר למן?
א. סדר הטושו"ע הוא לפי סדר החיים המקובל אצל יהודים, ולאו דווקא שיש חובה לעשות כך.
.
עזריאל ברגר כתב:בעל התפארת כתב:ובכלל, לדברך מתי יקיימו את מפה מתחת ומעל הפת זכר למן?
ב. את המפה מתחת ומעל - אפשר לקיים בנפרד. כפי שמקיימים אותו אלו שמקדשים בנפרד מהסעודה.
חלא בר חמרא כתב:ב. להזכיר ש"ש על שקר ודבר שאינו, הוא איסור, אך כשבא לזלזל באחרים בציניות, ובפרט לצורך חשוב כגון לזלזל בנביאי השקר, שפיר דמי. והרי אם היה מיכיהו אומר את המשפט הבא- 'אילו הייתי נביא שקר הייתי אומר לך עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך', בכה"ג ודאי שאין כאן שום ש"ש לבטלה. וא"כ מה בכך שבחר לקצר את לשונו ואמר רק "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך", אלא שאמר זאת ב"מירכאות".. ומה בכך. סוף סוף כיון להעביר מסר מסוים אל המלך.
איתן נוי כתב:ארגנטינאי (וכה"ג) שאומר בקדיש "בחייכו וביומכו" היינו ללא הנו"ן, האם מותר לענות אחריו?
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:ארגנטינאי (וכה"ג) שאומר בקדיש "בחייכו וביומכו" היינו ללא הנו"ן, האם מותר לענות אחריו?
מנהג העולם לענות.
ויש מפקפקים.
מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
איתן נוי כתב:מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
הכל תלוי אם יביא אותו לידי בכי. אחרת מותר לו לעלות לבית עלמין גם בחנוכה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
זכורני שבמשנ"ב דרשו דיברו בזה.
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
הכל תלוי אם יביא אותו לידי בכי. אחרת מותר לו לעלות לבית עלמין גם בחנוכה.
מה הקשר בין בית-עלמין (שלא הזכירו בו חז"ל שום איסור, אפילו לא ביו"ט ובפורים) לבין הספד שהוא עצמו אסור מן הדין?!
איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:מן הדרום כתב:האם מותר לשמוע בחנוכה הספד מוקלט שנאמר לפני כמה ימים?
הכל תלוי אם יביא אותו לידי בכי. אחרת מותר לו לעלות לבית עלמין גם בחנוכה.
מה הקשר בין בית-עלמין (שלא הזכירו בו חז"ל שום איסור, אפילו לא ביו"ט ובפורים) לבין הספד שהוא עצמו אסור מן הדין?!
תעיין ותראה שכל מה שיביא לידי בכי אסור בין בראש חודש,ניסן,חנוכה ופורים.
כל הדין של איסור הספד הוא משום שיגיע בכי.
איתן נוי כתב:לפי מ"ש הגרע"י בב' מקומות, יוצא שבכה"ג שכולם הדליקו בביתם ולאחר מכן נקבצו ובוא לאולם, אין לברך כי אם "להדליק".
האם בכה"ג שמהמשתתפים נמצאים מי שאינם שומרים תו"מ שיש להם בית אך לא נראה שידליקו בביתם. האם ניתן לאפשר להם לברך אף את יתר הברכות?
איתן נוי כתב:לפי מ"ש הגרע"י בב' מקומות, יוצא שבכה"ג שכולם הדליקו בביתם ולאחר מכן נקבצו ובוא לאולם, אין לברך כי אם "להדליק".
האם בכה"ג שמהמשתתפים נמצאים מי שאינם שומרים תו"מ שיש להם בית אך לא נראה שידליקו בביתם. האם ניתן לאפשר להם לברך אף את יתר הברכות?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:לפי מ"ש הגרע"י בב' מקומות, יוצא שבכה"ג שכולם הדליקו בביתם ולאחר מכן נקבצו ובאו לאולם, אין לברך כי אם "להדליק".
האם בכה"ג שמהמשתתפים נמצאים מי שאינם שומרים תו"מ שיש להם בית אך לא נראה שידליקו בביתם. האם ניתן לאפשר להם לברך אף את יתר הברכות?
איפה ראית שכן יוצא מדבריו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 366 אורחים