מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ו' דצמבר 16, 2022 9:54 am

עוד כמה קטעים ממאמרו של ר' ישראל אהרן קלצקין הי"ו
השבוע [חוץ מאלו שכבר נזכר]
אחד הקוראים הפנה אותי אל ספר 'והגדת' של המגיד הנודע הגאון רבי יעקב גלינסקי זצ"ל, בפרשת השבוע 'וישב', וזה נראה כאילו כתב את הדברים ממש לענין שאנו עסוקים בו, וכך הוא מספר:

פעם אחת הייתי בבית אחד מגדולי הדור הקודם והגיעה קבוצת עסקנים הפועלת לשם שמים (אש ומים), לגדור גדרים ולסכור פרצות, להזהיר ולהתריע, וכידוע, כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים, כי תמיד יהיה מי שיזין אותה, דיווחו על פירצה חדשה, פלוני יוזם כך וכך, והתוצאות מי ישורנה, יש לצאת בחרם ושמתא, ארור ונידוי, הנה הנוסח כבר מוכן, דרושה רק החתימה.

הפנה אותו גדול את פניו אלי ושאל: נו, ר' יעקב, מה דעתך?

תמהתי בליבי: וכי לדעתי הוא צריך? אבל הבנתי מה רצונו, נעניתי ואמרתי:

'במדרש מסופר, שכאשר בת המן שמעה את הכרוז "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ" עלתה לגג לראות המחזה, ראתה וסברה שודאי אביה על הסוס ומרדכי הוא המוביל ומכריז, נטלה עביט של שופכין ושפכה על ראשו, כשהרים את ראשו וכולו סחי ומאוס וראתה ששפכה על אביה נפלה ומתה, והיינו דכתיב: 'אבל וחפוי ראש', דהיינו, "אבל" ממיתת בתו ו"חפוי" מהשופכין שעל ראשו'.

'נשאלת השאלה: והלא מגילת אסתר היא נבואה שנכתבה לדורות, ומה מעשה זה בא ללמדנו?'

'הלימוד הוא' סיימתי 'שכאשר אתה רוצה לשפוך דלי של שופכין וללכלך מישהו, אל תחשוב מה נראה ומסתבר, רד לשטח ותבדוק בעצמך היטיב...'

מסיים הרב גלינסקי, העסקנים כעסו עלי רישפו בעיניהם ורצו לקרוע אותי (ודבריו פעלו את פעולתם וה'קול קורא' נותר יתום).

סיפרתי היום את המעשה לאחי הרב משה שליט"א, ענה ואמר: הלא פסוק מפורש הוא בתורה. כאשר צעקת סדום ועמורה רבתה, אמר הקב"ה: 'ארדה נא ואראה הכצעקתה', וכבר קשה היה דבר זה לרש"י הק', מה שייך בהקב"ה היודע מחשבות לרדת ולראות? אכן, רש"י מפרש באופן שמתרץ זאת: 'למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה'.

מאן דהוא שלח לי היום את הגליון השבועי 'ניצוץ אחד' שם כותבים פנינים משיעוריו של הגאון רבי דניאל אלתר שליט"א, ואצטט מה שראיתי שם על הפסוק בפרשתנו שאמר המלאך ליוסף, 'שמעתי אומרים נלכה דותינה', פירש"י 'לבקש לך נכלי דתות', מהו 'נכלי דתות', למה לא סתם 'נכלים'?

היה מפרש ה'אמרי חיים' מויזניץ זי"ע, כי אין מי שהורג את זולתו סתם כך, תמיד ימצאו איזו הצדקה דתית, עם מראה מקום מפורש בשו"ע ובפוסקים ויוכיחו כי ע"פ דת של תורה היה מצוה להורגו ולשפוך את דמו, אף כאן, למרות שהתורה מעידה כי 'ויקנאו בו אחיו וישנאו אותו', אך הם מצאו כי על פי ה'דת', מצוה להגותו מן המסילה (העתקתי לשונו).

וכך היה ה'בית אברהם' מסלאנים זצ"ל מפרש בדרך צחות: 'טוב ה' לכל', שהשימוש שעושים הבריות בשם ה', הוא טוב ומתאים לכל מטרה, תמיד ימצאו איזה 'לשם שמים' שבשמו יוציאו את כל הרשעות שבפנים להזיק ולהשחית החוצה.

פגשתי שלשום בלייקווד את הגאון רבי שלמה מילר שליט"א, רב ידוע בטורונטו והוא גם אב בית דין בלייקווד, ושאלתי אותו בדרך ארץ, אם הסיבה שהוא לא חתם נגד החומש, היא מפני שלא פנו אליו? (מה שלא הסתבר לי) או מפני שאינו סבור שיש דברים בגו?

ענה לי הרב: ודאי שפנו אלי, ועניתי להם, נגד מי אחתום: נגד ה'אבן עזרא'? נגד ה'רמב"ן'? נגד המלבי"ם'? או נגד ה'רלב"ג' וכו'? (הם חלק מפשטני המקרא כידוע).

נ.ב. בעקבות השיעור והמאמר של שבוע שעבר, נשלח אלי חומר רב (מצד יהודים פרטיים שרואים את העוול וכואב להם) שמפריך את כל הדברים שכתבו מתנגדי החומש, וביתר הגיעני מאמר מאלף שמוכיח כי דוקא הנוצרים והמסיונרים ניסו להוכיח כי התורה אינה כפשוטה ורק ניתנה לידרש וממילא גם הם (הנוצרים והמסלפים) יכולים לדרוש כרצונם, (משא"כ אם זה פשט, זה נוגד את דתם). ועוד הרבה מכתבים.

המעונין בחומר וכן המעונין לשמוע השיעור שמסרתי ביום ראשון בענין הנ"ל שיכתוב לי באישי ואשלח לו בל"נ.

בברכת שבת שלום ומבורך וחג חנוכה מאיר ללבבות:

ישראל אהרן קלצקין

לבקשת הצטרפות או כל שאלה או הערה והארה, כתבו לי בכתובת דלהלן: [email protected]

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 16, 2022 1:52 pm

כאחד שעוקב וקורא בקביעות את דבריו של ר' קלצקין (ובדרך כלל נהנה), יש לו רגישות מופרזת לכל ענין של "קנאות", ואפשר להבין אותו.

עכ"פ בנידון דידן ניכר היטב שאין לו שמץ של מושג בעצם הענין, ורק משום חשש דחשש של "קנאות" הוא נחלץ ללמד זכות (ובלי כל השוואה, אלא רק כדוגמא בעלמא - בזמן התפוצצות פרשת ח.ו. כתב הרבה להפוך בזכותו).

ואני חוזר שוב בפעם האלף על מה שכתבתי לעיל - לאחר כל אלו שלא הסכימו לחתום על מחאה, ולימדו זכות מכל הכיוונים, עדיין לא זכינו ל"הסכמה" מגדול כלשהו!

ואדרבה, גם המלמדי זכות הסכימו בדרך כלל שיש מה לתקן וכו'.

סוף דבר, גם לפי המקילים מדובר ב"ספר שאינו מוגה", וחש עליו מה שכתוב "אל תשכן באהליך עוולה".

[ואין לזה כל קשר עם ה"גברא" של המחבר והמו"ל, שאני אישית לא מכיר אותם כלל ולא יודע עליהם מאומה מלבד מה שנכתב כאן באשכול פה ושם].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' דצמבר 16, 2022 3:55 pm

פסקו של י"א קלצקין אינו נוגע גם אם היה לו מושג בענין. מ"מ הסיפור עם הרב שלמה מילר שליט"א הוא חשוב מאד, כי דעתו היא הדעה הכי קובעת כהיום בהציבור בלעיקוואד.

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ו' דצמבר 16, 2022 4:16 pm

דרומי כתב:כאחד שעוקב וקורא בקביעות את דבריו של ר' קלצקין]
ואדרבה, גם המלמדי זכות הסכימו בדרך כלל שיש מה לתקן וכו'.

נכון, ראה למשל המצורף, לענין ויאסף אל עמיו הנאמר אצל אברהם, שהעלו דברים טפשיים לבאר למה לא נקט הפסוק שיצא מעמיו מבני דורו החיים, ומפני מה הזכיר שבא ל״חברת המתים״, וכאילו יש צורך לבאר מפני מה נקט התורה שבמיתתו נאסף הוא לעולם האמת.
הדברים לא מופיעים במפרשי הפשט, (אם טעיתי נא להודיעני אחרת), וכי יש מי שיאמר שאין זה צריך תיקון? נראה שלא.
קבצים מצורפים
19AD756E-A54A-4FD4-8F39-70A8A210C677.jpeg
19AD756E-A54A-4FD4-8F39-70A8A210C677.jpeg (149.13 KiB) נצפה 4624 פעמים
נערך לאחרונה על ידי האמת אדרוש ב ו' דצמבר 16, 2022 7:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' דצמבר 16, 2022 4:51 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב: הסיפור עם הרב שלמה מילר שליט"א הוא חשוב מאד, כי דעתו היא הדעה הכי קובעת כהיום בהציבור בלעיקוואד.

הערה צדדית, האם כך כותבים לעיקוואד בגיטין? ועוד הערה, רב מילר הוןא רב בטורונטו, אז מדוע דעתו יותר קובעת מהפוסקים של לייקווד כגון רב פרוכהיימר?

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ו' דצמבר 16, 2022 5:24 pm

בגלל שנחשב כתלמיד חכם גדול יותר ממנו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' דצמבר 16, 2022 6:07 pm

בגיטין כותבים 'ליקוואוד', כפסקו של הגרי"ק, ודלא כדעת הגרמ"פ שלדידיה היו כותבים ליקוווד.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חיל » ש' דצמבר 17, 2022 7:02 pm

האמת אדרוש כתב:
דרומי כתב:כאחד שעוקב וקורא בקביעות את דבריו של ר' קלצקין]
ואדרבה, גם המלמדי זכות הסכימו בדרך כלל שיש מה לתקן וכו'.

נכון, ראה למשל המצורף, לענין ויאסף אל עמיו הנאמר אצל אברהם, שהעלו דברים טפשיים לבאר למה לא נקט הפסוק שיצא מעמיו מבני דורו החיים, ומפני מה הזכיר שבא ל״חברת המתים״, וכאילו יש צורך לבאר מפני מה נקט התורה שבמיתתו נאסף הוא לעולם האמת.
הדברים לא מופיעים במפרשי הפשט, (אם טעיתי נא להודיעני אחרת), וכי יש מי שיאמר שאין זה צריך תיקון? נראה שלא.


אשמח אם תעלה את מה שנכתב קודם לדברים אלו!
כי אני משער שזו תוספת הסבר לפירושי הראשונים, או לפירוש הראב"ע (פירוש ב') והרד"ק שמפרשים שזו דרך לשון, ולאו דווקא על הנשמה.

אכן ראוי לציין, שאפילו מפרשי הפשט המחוכמים (בדור המשכילים), מפרשים זאת ע"ד הנשמה, ומציינים זאת כהוכחה שאמונה זו היא קדומה.
כך טרחו לפרש: הכתב והקבלה, רש"ר הירש, שד"ל, רד"צ הופמן!
כמו כן, גם שני המפרשים הפילוסופים - הרלב"ג והאברבנאל, טרחו לפרש ע"ד הנפש ועולם המושכלות והרוחני..

ולכן, אם זה לא תוספת ביאור לרד"ק ולראב"ע שפירשו על דרך הלשון ולא ע"ד הנשמה, ולא עוד אלא שבחר החומש לפרש מדעתו דרך חדשה בלבד, אע"פ שאין זו כפירה כלל לפרש עוד פשטים המתחדשים, ואדרבא, זה נפלא לשמוע פשטים חדשים ולהתווכח עימם, הרי שאם זה נועד לתלמידים צעירים רצוי לתקנה. (ולא למחוק את כל החומש ח"ו)

לכן כדאי לראות את כל הביאור על הפסוק שם, ואז ננסה לשפוט אם בכלל יש עליו הערה שרצוי לתקנה.

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' דצמבר 18, 2022 1:42 am

עושה חיל כתב:לכן כדאי לראות את כל הביאור על הפסוק שם, ואז ננסה לשפוט אם בכלל יש עליו הערה שרצוי לתקנה.

הנה הוא.
אינם מפרשים ממש על דרך מפרש אחד מסויים כפי הנראה, אלא הוא צירוף אולי מהספורנו עם אחד מהראשונים שציינת. סוף סוף היא הוספה מוזרת מאוד.
וכיון דאתא לידן, גם משפט הקודם, פירושו של הרמב״ן שהביאו, צריך תיקון, כי השמיטו עיקר גדול של הרמב״ן שם, שממשיך ״והוא סיפור חסדי השם בצדיקים, ומדה טובה בהם שלא יתאוו במותרות״. ודו״ק.
67EDF39E-6B2D-48B2-91FE-0E92F44B1E7A.jpeg
67EDF39E-6B2D-48B2-91FE-0E92F44B1E7A.jpeg (47.02 KiB) נצפה 4358 פעמים

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' דצמבר 18, 2022 4:01 pm

המשך להנ״ל:

ואם לביאורו של רב שלמה דובנא אנו מדמים, נבוא נעיין מה שמפרש בזה.
קצת חילוק מצינו?
לא באתי כלל לפסול החיבור הזה מכל, רק להראות שיש מה לתקן פה, ולא נכחיש הדברים למרות הדברים המגעילים שעושים כל ה״פנחס׳ים״׳ ועבור ההגזמה גדולה וקול רעש גדול הנאמרים על דברים אחרים של מה בכך, כולל תליית בוקי וסריקי כמו שהעליתי לעיל לענין תפילת לאה עבור ״בנים״.
קבצים מצורפים
9BF637A4-8715-4D2A-A50C-A6B8FF666EDF.jpeg
9BF637A4-8715-4D2A-A50C-A6B8FF666EDF.jpeg (143.5 KiB) נצפה 4262 פעמים
1289EEF5-7817-4891-81A2-D97852D7AD54.jpeg
1289EEF5-7817-4891-81A2-D97852D7AD54.jpeg (138.09 KiB) נצפה 4262 פעמים

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' דצמבר 18, 2022 4:19 pm

עוד דוגמה מעין הנ״ל:
ראה מה שהביאו מהעמק ברכה על הפסוק ״וגמלים נשאים נכאת וצרי ולט״, ונשווה למה שכתב רבינו הנצי״ב.
!יש כאן השמטה! נגיד לא במתכוון ח״ו, אך חסרון שצריך להמלאות.
קבצים מצורפים
78E743F2-B40A-4E32-A3CC-176274340C49.jpeg
78E743F2-B40A-4E32-A3CC-176274340C49.jpeg (269.43 KiB) נצפה 4241 פעמים
412CF92F-9491-4E47-9287-F73FF5C178D9.jpeg
412CF92F-9491-4E47-9287-F73FF5C178D9.jpeg (344.43 KiB) נצפה 4241 פעמים

ברוקלינער
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 09, 2021 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ברוקלינער » א' דצמבר 18, 2022 7:52 pm

האמת אדרוש כתב:עוד דוגמה מעין הנ״ל:
ראה מה שהביאו מהעמק ברכה על הפסוק ״וגמלים נשאים נכאת וצרי ולט״, ונשווה למה שכתב רבינו הנצי״ב.
!יש כאן השמטה! נגיד לא במתכוון ח״ו, אך חסרון שצריך להמלאות.

כשהם מביאים דברי הנצי"ב לא חייבים להביא את כל דבריו, אלא את הענין לשמה הביאוה,

שהרי הם הביאו לפרש למה התורה מגלה לנו איזה סחורה היה על הגמלים, והנקודה היא שבשמים אינם באים בנפח גדול, וזה מה שהעתיקו, כל השאר היא כבר תוספות ביאור של הנציב, שהם יכולים כן להביא או לא להביא.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 18, 2022 8:34 pm

כבודו של ההעמ"ד במקומו מונח, אבל התמיהה זועקת:

האמנם חשוב שילדים (שצריכים ניקוד) ידעו פירוש זה של ההעמ"ד?

האם פירוש זה של ההעמ"ד יותר "פשוט" מאשר דבריו הנפלאים של רש"י על הפסוק?

נ.ב. שוב ראיתי שבאמת החסירו את עיקר דברי ההעמ"ד, ובקיצור סתם הפכו את הפסוק למשהו טכני וחסר משמעות! איזה אינטרס יש להם בזה - לא אדע.

נזכרתי במה שפירש פעם - הובא כאן בפורום - אחד ה'פשטנים' החדשים על הפסוק 'ואת הנפש אשר עשו בחרן'... פשוט 'הרג' את הפסוק, ומסיימים בטוב.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 18, 2022 8:40 pm

לי יש תמיהה אחרת:
מהיכן לקחת/קבעת שהחומש נועד לילדים? הוא מגיע עם הוראות יצרן שהוא נועד לילדים / ללימוד עם ילדים?
האם רוב המעיינים בו שראית בבית הכנסת ובתי המדרש הנם ילדים?
מאיפה הדמיונות האלה.
ארטסקרול הוציאו חומש מק"ג באותיות מרובעות והכל בכל מנוקד. זה לילדים?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 18, 2022 8:43 pm

לאו דוקא ילדים בגיל, ילדים במובן של 'מתחילים', או משהו בסגנון. אנשים שמחפשים תוכן פשוט וקצר, אנשים כאלה שבדרך כלל לא לומדים תוספות ארוכים וגם לא רעק"א. וכאן השאלה זועקת, האם זה מה שחשוב להנחיל להם?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 18, 2022 8:45 pm

כמובן גם נשים ובנות בכלל. האם כשבת פותחת חומש זה מה שחשוב שתדע, שפשוט היה ליוסף מקום על הגמלים?!... תמוה.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 18, 2022 8:48 pm

אתה רואה את החומש הזה כמחנך הדור. מחילה, בעלי החומש בסה"כ הוציאו חומש עם פירוש מלוקט ממפרשי הפשט. הם לא אמורים ולא יכולים לחשוב על מי בדיוק מתוך כלל ישראל יבחר לקרוא את החומש הזה ומי לא. הם אומרים ברור: זהו חומש על פי מפרשי הפשט. ולצדם פירוש רש"י מבואר. זה הכל. לא יותר, לא פחות.
ואני שוב אומר: לך לבתי כנסיות ובתי מדרשות ותראה מי לומד בחומש הזה. ותול"מ.

כך גם בנוגע לנשים ובנות, ריבונו של עולם, אני ממש לא מבין מה אתה רוצה. לך למלמדי הילדים ומחנכות הבנות ובעלי הנשים ואמור להם שלא ילמדו אותם מהחומש הזה. מה אתה רוצה ממוציאי החומש???

האויצרניק
הודעות: 341
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האויצרניק » א' דצמבר 18, 2022 9:05 pm

הויכוח כאן שהיה בתחילה עניני ואינטלקטואלי נעשה רדוד מיום ליום, מחפשים בנרות (אפרופו חנוכה...) בעיות בחומש תמים למדי, ומעמיסים עליו אינטרסים וחשבונות שלדעתי מאד מחמיאות לו באופן אישי על יכולת ראיה רחבה ואסטרטגית, וממש להסיט עם שלם מתורת ישראל סבא, אבל, במחכ"ת, כלל לא מתחילות
כדאי להרגיע את הרוחות, וסליחה על הבטוי, להפסיק להתקטנן על זוטות
לא צריך לשכנע במשפטים, כביכול גם מי שראה את הביקורת ולא התרגש, כנראה שלא הבין את הפואנטה. ולא צריך להלחם כמו חיה פצועה על כל שורה או פסיק שלא צוטט במלואו כביכול היה כאן יד מכוונת
מי שיש לו טענה ענינית שיעלה אותה כאן והציבור ישפוט

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' דצמבר 18, 2022 9:49 pm

האויצרניק כתב:מי שיש לו טענה ענינית שיעלה אותה כאן והציבור ישפוט

נו, אני מחכה דעת הציבור על העתקת הרמב״ן על ״שבע ימים״, ועל פירושם לענין ״ויאסף אל עמיו״. (לענין דברי העמק דבר אין לי מה להוסיף, הבוחר יבחר. ועצם זעקת מר דרומי, למה בחרו וכו׳, במחילה, אינם נראים כלל.)

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 18, 2022 10:04 pm

מי שיעבור כאן על האשכול מתחילתו ועד סופו ימצא המון המון טענות עניניות מאוד על החומש, וכפי הנראה כל מה שנכתב כאן הוא רק "מקצת שבחו" (וכבר ציינתי כי הסכמה אחת לא מצאנו, ולאידך, גם המסנגרים אומרים שיש מה לתקן).

ודברי ה"ארגעה" של החכמים בעיניהם כאילו: מה כבר קרה? מה אתם עושים ענין? וכו' וכו'

מזכירים לי, במחילה, את המצב בו אני הולך עם ילדיי הזאטוטים שיחיו, והנה לפתע מגיע כלב אימתני שבעליו החליט משום מה לשחרר אותו מהחבל והוא רץ חופשי. הילדים (וגם אני...) מתכווצים בבהלה, ובעל הכלב "מרגיע" ואומר בקול רך: "לא, הוא לא עושה כלום!"

אז נכון, הוא לא עושה כלום, אבל הוא רק מפחיד

ובזה אסיים בל"נ את דיוניי באשכול זה. היו ברוכים.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 19, 2022 6:27 am

האויצרניק כתב:הויכוח כאן שהיה בתחילה עניני ואינטלקטואלי נעשה רדוד מיום ליום, מחפשים בנרות (אפרופו חנוכה...) בעיות בחומש תמים למדי, ומעמיסים עליו אינטרסים וחשבונות שלדעתי מאד מחמיאות לו באופן אישי על יכולת ראיה רחבה ואסטרטגית, וממש להסיט עם שלם מתורת ישראל סבא, אבל, במחכ"ת, כלל לא מתחילות
כדאי להרגיע את הרוחות, וסליחה על הבטוי, להפסיק להתקטנן על זוטות
לא צריך לשכנע במשפטים, כביכול גם מי שראה את הביקורת ולא התרגש, כנראה שלא הבין את הפואנטה. ולא צריך להלחם כמו חיה פצועה על כל שורה או פסיק שלא צוטט במלואו כביכול היה כאן יד מכוונת
מי שיש לו טענה ענינית שיעלה אותה כאן והציבור ישפוט

ציטוט: "הויכוח כאן שהיה בתחילה עניני ואינטלקטואלי נעשה רדוד מיום ליום" - זה דרכם של אשכולות שמשתרעים על פני עשרות עמודים לאורך כמה שנים.
מחפשים בנרות (בפסח מחפשים לא בחנוכה)... בעיות בחומש תמים - אכן אם הבעיות היו גלויות לכל לא היו צריכים לחפש, ואם היה תמים למדי לא היו מציינים את כל הבעיות המנויות כאן ובמקומות אחרים.
מעמיסים עליו אינטרסים וחשבונות - אכן, כאשר מאן דהו נוטל את עטרת פשוטו של מקרא לספרו, צריך לצפות שיבקרו את ספרו ויחפשו בנרות ויעמיסו עליו אינטרסים וחשבונות, בפרט שלא כותב במפורש מי המפרש ומה האגנדה של הפשט שלו. אמנם לקח קצת זמן עד שעלו על הבעיות, אך מאותו רגע כבר לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולומר, תעזבו את הספר לנפשו ואל תתעסקו בזוטות. אמנם יתכן שגם בעלי אינטרסים תפסו טרמפ, אך זה מה שקורה בדרך כלל במקרים כאלו.
נושא פשש"מ הוא מורכב ביותר ואף רש"י עצמו פעמים רבות כותב במפורש שזה פשוטו אבל לפי מדרשו...

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ב' דצמבר 19, 2022 11:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:א"א לבן אדם להכריז על ספרו איזה שם, ומזה ישיג את המשרה. כמו שכל הכרזות של 'נשיא הדור' לא הפך את אף אחד להיות נשיא הדור

הכינוי נשיא ישראל על ר"י וולוזין ר' איצילה ועל הגאון ר"ח עוזר כן הפכו?...

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' דצמבר 19, 2022 2:16 pm

מכתבו של הרב דוד אנשין בן רבי נפתלי אנשין שליט"א מחבר פירוש פשש"מ
להרה"ג רבי אהרן פלדמן שליט"א ראש ישיבת נר ישראל בולטימור, ארה"ב.
קבצים מצורפים
מכתב להגר''א פלדמן.pdf
(172.24 KiB) הורד 446 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 3:32 pm

הפצת המעיינות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:א"א לבן אדם להכריז על ספרו איזה שם, ומזה ישיג את המשרה. כמו שכל הכרזות של 'נשיא הדור' לא הפך את אף אחד להיות נשיא הדור

הכינוי נשיא ישראל על ר"י וולוזין ר' איצילה ועל הגאון ר"ח עוזר כן הפכו?...

הכינוי לא עשתה כלום. המציאות היא כח קצת יותר מ'הכרזות' ריקות. ואם לא היו נשיאים, לא עזר כל ההכרזות.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ב' דצמבר 19, 2022 3:43 pm

י
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ב' דצמבר 19, 2022 4:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ב' דצמבר 19, 2022 3:55 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הכינוי לא עשתה כלום. המציאות היא כח קצת יותר מ'הכרזות' ריקות. ואם לא היו נשיאים, לא עזר כל ההכרזות.

מצויין אז לעתיד תכניס גם את הכינוים על הגדולים הנ"ל בתוך המחאות שלך

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 19, 2022 4:01 pm

מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו ודנו אותו להיות אסקופה נדרסת תחת רגלי המון העם.

אם בכל זאת חשוב להזהיר שלא ילמדו בו תלמידים ותינוקות של בית רבן - אנא יציין כת"ר שהכוונה רק לתלמידים, ואילו ללומדים וותיקים יציין כת"ר שהחומש מיועד דווקא אחרי לימוד רש"י.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' דצמבר 19, 2022 4:15 pm

צופה_ומביט כתב:מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו

והם יטענו הרי הספר לפנינו ואם לפי דעתינו הנכתב לא בסדר מה שייך לתרץ דיבוריה.
בכל אופן לא שמענו בזמנינו על מי שיוציא מכתב "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי"

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 19, 2022 4:18 pm

אם הוא לא ראה לנכון להטריח עצמו להשיג אף לא הסכמה אחת על פירושו, למה בכלל מישהוא יטריח להזמינו לשמוע מה בפיו לתרץ עצמו??? כמים פנים אל פנים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 4:21 pm

הפצת המעיינות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הכינוי לא עשתה כלום. המציאות היא כח קצת יותר מ'הכרזות' ריקות. ואם לא היו נשיאים, לא עזר כל ההכרזות.

מצויין אז לעתיד תכניס גם את הכינוים על הגדולים הנ"ל בתוך המחאות שלך

סליחה, אבל מעולם לא קריתי מאמר אמאי הכרזת נשיאות על הגרח"ע מוסיפה לו כח. משא"כ ההבלים שנאמרו על 'הכרזת יחי המלך'......... (If you can't take the heat, don't pull the ear)

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ב' דצמבר 19, 2022 4:26 pm

גם אני לא קראתי כזה מאמר על שום הכרזה ואני מתפלא עליך שקראת אולי בתור מוחה מומחה צריך

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 19, 2022 7:47 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
צופה_ומביט כתב:מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו

והם יטענו הרי הספר לפנינו ואם לפי דעתינו הנכתב לא בסדר מה שייך לתרץ דיבוריה.
כי המכתבים לא יצאו רק נגד הפירוש אלא אישית נגד כותבו, מייחסים לו אפיקורסות ורצון לקרר יהדות וכו'. לכה"פ בנוגע לגברא איך אפשר לחרוץ דינו בלי לשמוע אותו?
וגם לגבי הפירוש, כך היא הדרך? לצאת ישר לרחובה של עיר בקריאות אפיקורסות ודינו שריפה וכו' - או לקרוא בצנעא לבעל החומש ולדבר איתו בשקט על הפסקת מכירה בינתיים וכיו"ב, וכן להוציא מכתב שלא להשתמש בחומש [כלל, או לילדים ונשים] עד שיתוקן. אבל יצאו ישר בצרחות אימים ובאמירה שאינו בר תיקון כלל וכו'. כל זה בלי לדבר עם בעל החומש, בלי לשמוע האם ואיך הוא מוכן ורוצה לתקן וכו'? איפה שמענו דבר כזה.


בכל אופן לא שמענו בזמנינו על מי שיוציא מכתב "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי"
אתה מתכוון לרבנים כותבי המכתבים ונושאי דרשות המחאה, כן?
ממה שהובא לעיל עולה כי בעל החומש עובד על תיקונים בגוף החומש, כפי שהורוהו הבד"ץ [ואולי עוד].
ובכל מקרה, הנידון כעת לא היה על הוצאת מכתב "טעות בידי" אלא איך פסלו את הגברא [וגם את החומש - בנוסח שפסלו] לפני ששמעו אותו.


זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 19, 2022 8:34 pm

הרב צופה ומביט, האם זו הפעם הראשונה שאתה מגלה שעושים דין בלא משפט... משפט סליפקין, משפט קמנצקי, משפט הפאות מהודו ועוד...

פנת יקרת
הודעות: 97
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פנת יקרת » ב' דצמבר 19, 2022 9:00 pm

דרומי כתב:כבודו של ההעמ"ד במקומו מונח, אבל התמיהה זועקת:

האמנם חשוב שילדים (שצריכים ניקוד) ידעו פירוש זה של ההעמ"ד?

האם פירוש זה של ההעמ"ד יותר "פשוט" מאשר דבריו הנפלאים של רש"י על הפסוק?

נ.ב. שוב ראיתי שבאמת החסירו את עיקר דברי ההעמ"ד, ובקיצור סתם הפכו את הפסוק למשהו טכני וחסר משמעות! איזה אינטרס יש להם בזה - לא אדע.

נזכרתי במה שפירש פעם - הובא כאן בפורום - אחד ה'פשטנים' החדשים על הפסוק 'ואת הנפש אשר עשו בחרן'... פשוט 'הרג' את הפסוק, ומסיימים בטוב.

נראה מכל האמור עד כה שיש אמנם מקום לייחד פירוש על דך פשט בסגנון "פשוטו של מקרא" (אולי לא תחת השם הזה), אבל כמו בכל דבר כשנוקטים בדרך מסוימת בקיצוניות ובאובססיביות, מחטיאים את המטרה שלשמה הוא נועד, ונוחלים כישלונות מיותרים. אם אתה מקובע 'בפשט' לבד מבלי להוסיף אף 'מלה' מעבר לפשט המתבקש, יהא המחיר אשר יהא, אז אתה מגיע אכן למחוזות הזויים, כפי שהמציאות מוכיחה זאת בכמה וכמה דוגמאות שהובאו כאן (גם אם ניתן בהחלט להתווכח על מקצתן). לא יקרה דבר גם אם נסטה מן 'הפשט' ההכרחי ונשלב משהו נוסף, לפחות במקומות רגישים...
כן אני ודע, יבוא המשיב ויטען, אם כן נתת דבריך לשיעורים ואין לדבר סוף? התשובה, יש לדבר סוף, תן לחכם ויחכם עוד.. ואם אכן אובססיבי הנך עד כדי כך, אל לך לעסוק בחיבור פירוש כזה. אגב, זו הסיבה בין היתר, שגם בין מפרשי הפשט נמצא לא פעם ולא פעמיים שהם 'סוטים' כביכול בדבר מה מן הפשט ההכרחי ונוקטים בסרה של חז"ל, ואין זה תמיד במקום שהדבר הכרחי לפשט.
איך אומרים ביידיש? "צו פיל, איז אויך נישט גיט..." וד"ל.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' דצמבר 19, 2022 10:03 pm

הרב פינת יקרת
רק להזכירך שכפי שכבר הועלה כמה וכמה פעמים, הוסיפו גם הוסיפו כל מיני דברים שמעבר לפשט, ממדרשי חז"ל עד דברי מהר"ל ועד דברי האריז"ל. ואין טעם לכפול את הדברים.

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' דצמבר 20, 2022 9:11 am

בתוך מכתבו של הרב אנשין לעיל

ואמנם מאחר שהתעוררו כמה וכמה טענות, הורו לנו בית דין להוציא מהדורה חדשה, שבה יבואו על
פתרונם כל ההשגות שנאמרו על החומש: השם "פשוטו של מקרא" יוחלף בשם אחר, ותבנית הספר
ישתנה באופן שפירוש רש"י יהיה על סדר הדף, והביאור המלוקט משאר ראשונים יודחק לצדדים או
יידחה לסוף הספר. כמו כן, ייתוספו כל המדרשים הידועים שרש"י מביא, ויתוקנו כל הדברים שיש
טעם נכון לתקנם. המהדורה המתוקנת כבר באמצע העבודה, ואאמו"ר שליט"א כבר עבר ותיקן 8
פרשיות מתוך ספר בראשית, בתקווה לסיים את כל המלאכה בתוך שנה או שנתיים.


מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' דצמבר 20, 2022 12:07 pm

בריה נמוכה כתב:
מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?


ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' דצמבר 20, 2022 12:30 pm

קרית מלך כתב:ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.

ממה שתואר לעיל לא נראה שהבד"צ חושב שהשינויים יהפכו את זה לפשט התורה באופן מתוקן אלא שאף כשמפרשים הפשט חשוב להשמיע גם ענייני המדרשים[שנכתב כאן לעיל שחלק כן שובצו] וענייני האמונה[אף שהם לא פשט] אלא מתוך מטרה חינוכית וכדו'.[גם לא נראה שהבד"צ חושב שמדובר באנשים שיש בהם דעות כוזבות וכדו' כי אז לא היה מועיל שום שינוי כי ממתי מקבלים ספרים שמנוסחים נכון כאשר הכותב הוא "כופר חלילה".]
כך שלא נראה לי שיש מה להכריז "חוזרים בנו זה הפשט".[אני אומר זאת כמתבונן מהצד ולא כ"כ הבנתי הטיעון שכתבת ולא כהתקפה חלילה].

מה שכן אם כל העניין מתנהל מול הבד"צ ויש הסכמות על שינויים אפשר לחדול מכל השיח הלא מכבד שמתנהל כאן[לא קשור אליך אלא זאת רוח הדברים כאן].

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' דצמבר 20, 2022 2:28 pm

קרית מלך כתב:
בריה נמוכה כתב:מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?

ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.


איפה מצאת בפורום הגנה על כל תג ואות, של פשש"מ, ?
מה שכן נמצא הוא התעקשות ללא הרף, בדרך הפשט והדרש והפלפול למצוא ק"נ טעמים לפסול את החיבור.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' דצמבר 20, 2022 4:55 pm

בריה נמוכה כתב:איפה מצאת בפורום הגנה על כל תג ואות, של פשש"מ, ?
מה שכן נמצא הוא התעקשות ללא הרף, בדרך הפשט והדרש והפלפול למצוא ק"נ טעמים לפסול את החיבור.

על זה נאמר בבא קמא דף ס עמוד א:
תאני רב יוסף, מאי דכתיב: ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר? כיון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין צדיקים לרשעים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 401 אורחים