דרומי כתב:כאחד שעוקב וקורא בקביעות את דבריו של ר' קלצקין]
ואדרבה, גם המלמדי זכות הסכימו בדרך כלל שיש מה לתקן וכו'.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: הסיפור עם הרב שלמה מילר שליט"א הוא חשוב מאד, כי דעתו היא הדעה הכי קובעת כהיום בהציבור בלעיקוואד.
האמת אדרוש כתב:דרומי כתב:כאחד שעוקב וקורא בקביעות את דבריו של ר' קלצקין]
ואדרבה, גם המלמדי זכות הסכימו בדרך כלל שיש מה לתקן וכו'.
נכון, ראה למשל המצורף, לענין ויאסף אל עמיו הנאמר אצל אברהם, שהעלו דברים טפשיים לבאר למה לא נקט הפסוק שיצא מעמיו מבני דורו החיים, ומפני מה הזכיר שבא ל״חברת המתים״, וכאילו יש צורך לבאר מפני מה נקט התורה שבמיתתו נאסף הוא לעולם האמת.
הדברים לא מופיעים במפרשי הפשט, (אם טעיתי נא להודיעני אחרת), וכי יש מי שיאמר שאין זה צריך תיקון? נראה שלא.
עושה חיל כתב:לכן כדאי לראות את כל הביאור על הפסוק שם, ואז ננסה לשפוט אם בכלל יש עליו הערה שרצוי לתקנה.
האמת אדרוש כתב:עוד דוגמה מעין הנ״ל:
ראה מה שהביאו מהעמק ברכה על הפסוק ״וגמלים נשאים נכאת וצרי ולט״, ונשווה למה שכתב רבינו הנצי״ב.
!יש כאן השמטה! נגיד לא במתכוון ח״ו, אך חסרון שצריך להמלאות.
האויצרניק כתב:מי שיש לו טענה ענינית שיעלה אותה כאן והציבור ישפוט
האויצרניק כתב:הויכוח כאן שהיה בתחילה עניני ואינטלקטואלי נעשה רדוד מיום ליום, מחפשים בנרות (אפרופו חנוכה...) בעיות בחומש תמים למדי, ומעמיסים עליו אינטרסים וחשבונות שלדעתי מאד מחמיאות לו באופן אישי על יכולת ראיה רחבה ואסטרטגית, וממש להסיט עם שלם מתורת ישראל סבא, אבל, במחכ"ת, כלל לא מתחילות
כדאי להרגיע את הרוחות, וסליחה על הבטוי, להפסיק להתקטנן על זוטות
לא צריך לשכנע במשפטים, כביכול גם מי שראה את הביקורת ולא התרגש, כנראה שלא הבין את הפואנטה. ולא צריך להלחם כמו חיה פצועה על כל שורה או פסיק שלא צוטט במלואו כביכול היה כאן יד מכוונת
מי שיש לו טענה ענינית שיעלה אותה כאן והציבור ישפוט
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:א"א לבן אדם להכריז על ספרו איזה שם, ומזה ישיג את המשרה. כמו שכל הכרזות של 'נשיא הדור' לא הפך את אף אחד להיות נשיא הדור
הפצת המעיינות כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:א"א לבן אדם להכריז על ספרו איזה שם, ומזה ישיג את המשרה. כמו שכל הכרזות של 'נשיא הדור' לא הפך את אף אחד להיות נשיא הדור
הכינוי נשיא ישראל על ר"י וולוזין ר' איצילה ועל הגאון ר"ח עוזר כן הפכו?...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הכינוי לא עשתה כלום. המציאות היא כח קצת יותר מ'הכרזות' ריקות. ואם לא היו נשיאים, לא עזר כל ההכרזות.
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו ודנו אותו להיות אסקופה נדרסת תחת רגלי המון העם.
אם בכל זאת חשוב להזהיר שלא ילמדו בו תלמידים ותינוקות של בית רבן - אנא יציין כת"ר שהכוונה רק לתלמידים, ואילו ללומדים וותיקים יציין כת"ר שהחומש מיועד דווקא אחרי לימוד רש"י.
צופה_ומביט כתב:מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו
הפצת המעיינות כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הכינוי לא עשתה כלום. המציאות היא כח קצת יותר מ'הכרזות' ריקות. ואם לא היו נשיאים, לא עזר כל ההכרזות.
מצויין אז לעתיד תכניס גם את הכינוים על הגדולים הנ"ל בתוך המחאות שלך
מכון חכמי ליטא כתב:צופה_ומביט כתב:מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו
והם יטענו הרי הספר לפנינו ואם לפי דעתינו הנכתב לא בסדר מה שייך לתרץ דיבוריה.
כי המכתבים לא יצאו רק נגד הפירוש אלא אישית נגד כותבו, מייחסים לו אפיקורסות ורצון לקרר יהדות וכו'. לכה"פ בנוגע לגברא איך אפשר לחרוץ דינו בלי לשמוע אותו?
וגם לגבי הפירוש, כך היא הדרך? לצאת ישר לרחובה של עיר בקריאות אפיקורסות ודינו שריפה וכו' - או לקרוא בצנעא לבעל החומש ולדבר איתו בשקט על הפסקת מכירה בינתיים וכיו"ב, וכן להוציא מכתב שלא להשתמש בחומש [כלל, או לילדים ונשים] עד שיתוקן. אבל יצאו ישר בצרחות אימים ובאמירה שאינו בר תיקון כלל וכו'. כל זה בלי לדבר עם בעל החומש, בלי לשמוע האם ואיך הוא מוכן ורוצה לתקן וכו'? איפה שמענו דבר כזה.
בכל אופן לא שמענו בזמנינו על מי שיוציא מכתב "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי"
אתה מתכוון לרבנים כותבי המכתבים ונושאי דרשות המחאה, כן?
ממה שהובא לעיל עולה כי בעל החומש עובד על תיקונים בגוף החומש, כפי שהורוהו הבד"ץ [ואולי עוד].
ובכל מקרה, הנידון כעת לא היה על הוצאת מכתב "טעות בידי" אלא איך פסלו את הגברא [וגם את החומש - בנוסח שפסלו] לפני ששמעו אותו.
דרומי כתב:כבודו של ההעמ"ד במקומו מונח, אבל התמיהה זועקת:
האמנם חשוב שילדים (שצריכים ניקוד) ידעו פירוש זה של ההעמ"ד?
האם פירוש זה של ההעמ"ד יותר "פשוט" מאשר דבריו הנפלאים של רש"י על הפסוק?
נ.ב. שוב ראיתי שבאמת החסירו את עיקר דברי ההעמ"ד, ובקיצור סתם הפכו את הפסוק למשהו טכני וחסר משמעות! איזה אינטרס יש להם בזה - לא אדע.
נזכרתי במה שפירש פעם - הובא כאן בפורום - אחד ה'פשטנים' החדשים על הפסוק 'ואת הנפש אשר עשו בחרן'... פשוט 'הרג' את הפסוק, ומסיימים בטוב.
ואמנם מאחר שהתעוררו כמה וכמה טענות, הורו לנו בית דין להוציא מהדורה חדשה, שבה יבואו על
פתרונם כל ההשגות שנאמרו על החומש: השם "פשוטו של מקרא" יוחלף בשם אחר, ותבנית הספר
ישתנה באופן שפירוש רש"י יהיה על סדר הדף, והביאור המלוקט משאר ראשונים יודחק לצדדים או
יידחה לסוף הספר. כמו כן, ייתוספו כל המדרשים הידועים שרש"י מביא, ויתוקנו כל הדברים שיש
טעם נכון לתקנם. המהדורה המתוקנת כבר באמצע העבודה, ואאמו"ר שליט"א כבר עבר ותיקן 8
פרשיות מתוך ספר בראשית, בתקווה לסיים את כל המלאכה בתוך שנה או שנתיים.
בריה נמוכה כתב:
מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?
קרית מלך כתב:ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.
קרית מלך כתב:בריה נמוכה כתב:מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?
ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.
בריה נמוכה כתב:איפה מצאת בפורום הגנה על כל תג ואות, של פשש"מ, ?
מה שכן נמצא הוא התעקשות ללא הרף, בדרך הפשט והדרש והפלפול למצוא ק"נ טעמים לפסול את החיבור.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 551 אורחים