צופר הנעמתי כתב:על המלחמות שעשית פירושו על המלחמות שנלחמת לאבותינו כמ"ש כי ה' אלוקיכם ההולך עמכם להלחם לכם עם אויביכם להושיע אתכם.
מנדלי כתב:היום בשבת קודש שאל אותי בני הצעיר, מדוע אנו נוהגים להודות 'על המלחמות' ולא 'על הניצחון'?!
עכ"ל. וזה מחודש מאוד.ועל המלחמות. וי"א ועל הנפלאות, ולי נראה דבחנוכה י"ל ועל המלחמות, שהרי החשמונאים נלחמו באנטיוכס, אבל בפורים לא היה מלחמה, וי"ל ועל הנפלאות,
מהו יונתי בחגוי הסלע, אמר ר' יוחנן אמר הקדוש ברוך הוא קורא אני לישראל יונה דכתיב (הושע ז') ויהי אפרים כיונה פותה אין לב, אצלי הם כיונה אבל אצל אומות העולם כמין חיות דכתיב (בראשית מ"ט) גור אריה יהודה, נפתלי אילה שלוחה, יהי דן נחש עלי דרך, בנימין זאב יטרף, וכל י"ב שבטים משולים כחיות, לפי שהאומות נלחמים לישראל ואומרים לישראל מה אתם רוצים מן השבת ומן המילה, והקב"ה מגבירן לישראל ונעשין בפני האומות כחיות להכניען לפני הקדוש ברוך הוא ולפני ישראל, אבל אצל הקדוש ברוך הוא נעשים כיונה תמה ושומעין לו, הה"ד (שמות ד') ויאמן העם וישמעו כי פקד ה'.
אפשר כתב:כמדומה שיש מהקוצקער או מישהו אחר מהגזע זה, שתירץ דהעיקר המלחמה, לא הניצחון, והביא מישראל כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל, ולא קוראים ליעקב 'תוכל' אלא ישראל על עצם המלחמה.
מנדלי כתב:היום בשבת קודש שאל אותי בני הצעיר, מדוע אנו נוהגים להודות 'על המלחמות' ולא 'על הניצחון'?!
לא אכחד שלא היה לי במה להשיבו כיאות, אלתרתי לו ביאור, שהוא מפני שאנו מודים על כוח המסירות נפש שהיה לנו בשעת המלחמה ועל על הנפעל שהוא הניצחון.
לבטח כבר עמדו על שאלה פשוטה זו - מי יאתר זאת?
מנדלי כתב:היום בשבת קודש שאל אותי בני הצעיר, מדוע אנו נוהגים להודות 'על המלחמות' ולא 'על הניצחון'?!
לא אכחד שלא היה לי במה להשיבו כיאות, אלתרתי לו ביאור, שהוא מפני שאנו מודים על כוח המסירות נפש שהיה לנו בשעת המלחמה ועל על הנפעל שהוא הניצחון.
לבטח כבר עמדו על שאלה פשוטה זו - מי יאתר זאת?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים