מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
yankev
הודעות: 617
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי yankev » א' דצמבר 04, 2022 5:08 pm

ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 06, 2022 10:46 am

לא ידוע לי מקום נוסף כזה, ועכ"פ מצאנו "מילת ביניים" - אמצעית: שורש פש"ק, אשר גם מתפרש בכוונת "פתח".
"פשק" אכן מתחלף ב"פתח" עפ"י כללי החילופים, וגם ב"פצח", ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
אלף פלא.pdf
(589.37 KiB) הורד 285 פעמים

דרומי
הודעות: 9429
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 06, 2022 11:20 am

כמדומה שפותח האשכול העתיק הרש"י שלא כצורתו הנכונה, ואולי יש בזה נפק"מ לעצם הענין. ודוק.

yankev
הודעות: 617
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי yankev » ג' דצמבר 06, 2022 1:07 pm

אולי העתקתי את זה מאיזה מקום, או שטעיתי, בכל אופן גם בלשון המקורי אין הרבה נפק"מ

בחצריהם. כְּרַכִּים שֶׁאֵין לָהֶם חוֹמָה, וְתַּרְגּוּמוֹ בְּפַצְחֵיהוֹן שֶׁהֵם מְפֻצָּחִים, לְשׁוֹן פְּתִיחָה, כְּמוֹ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ (תהילים צ"ח):

yankev
הודעות: 617
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי yankev » ג' דצמבר 06, 2022 1:09 pm

באמונתו כתב:
yankev כתב:ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

לא ידוע לי מקום נוסף כזה, ועכ"פ מצאנו "מילת ביניים" - אמצעית: שורש פש"ק, אשר גם מתפרש בכוונת "פתח".
"פשק" אכן מתחלף ב"פתח" עפ"י כללי החילופים, וגם ב"פצח", ראה המצורף פה:

תודה רבה, מעניין מאוד.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 06, 2022 1:42 pm

האמת שעוד קיים שורש אחר, בעל אותה המשמעות, יותר קרוב מאוד, היינו: פש"ח.
פש"ח בטח חילופו בשניהם: פת"ח, פצ"ח, באות אחת.

בן ראובן
הודעות: 1003
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' דצמבר 07, 2022 2:15 am

yankev כתב:ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?


מנין שכוונת רש"י היא לדמיון הצורתי שבין המלים? הרי ייתכן שאין כאן אלא פירוש, שכשם ש"פצחו" פירושו לשון פתיחה, כך "בפצחיהון" פירושו כרכים פתוחים ללא חומה, ותו לא.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' דצמבר 07, 2022 11:07 am

בן ראובן כתב:מנין שכוונת רש"י היא לדמיון הצורתי שבין המלים? הרי ייתכן שאין כאן אלא פירוש, שכשם ש"פצחו" פירושו לשון פתיחה, כך "בפצחיהון" פירושו כרכים פתוחים ללא חומה, ותו לא.

רש"י בראשית פרק כה פסוק טז ד"ה בחצריהם - כרכים שאין להם חומה, ותרגומו בפצחיהון, שהם מפוצחים לשון פתיחה, כמו (תהלים צח ד) פצחו ורננו:
רש"י ויקרא פרק כה פסוק לא ד"ה ובתי החצרים - כתרגומו פצחין, עיירות פתוחות מאין חומה.
רש"י במדבר פרק יג פסוק יט ד"ה הבמחנים - תרגומו הבפצחין כרכין פצוחין ופתוחין מאין חומה:
רש"י ישעיהו פרק מד פסוק כג ד"ה פצחו - ל' פתחון פה:
רש"י מיכה פרק ג פסוק ג ד"ה ואת עצמותיהם פצחו - פתחו להוציא המוח כמו (שם /ישעיה/ יד) פצחו רנה פתחו פה ברנה:

הרי שפירוש רש"י הזה נמצא במספר מקומות, ועכ"פ בחלקם, דמיון הצורתי זועק.
צודק שאין "הוכחה"! ולעולם יכולים לדחות שזהו פירוש בעלמא, אבל לא תוכל להתעלם מן הדמיון הצועק:

כדכד
הודעות: 8912
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 14, 2022 5:56 pm

אפשר להוסיף גם "ופוצה פה" (ישעיהו י, יד) שפירושו "ופותח פה" (מצודת ציון שם) וכאן "פוצה" משמעו כמו "פוצח" בחילוף ה' ח' ששתיהן גרוניות וזה חילוף מקובל
וכן "ואנכי פציתי פי אל ה'" (שופטים יא, ה) שגם משמעו "פתחתי פי" (מצודת ציון שם)
החילוף של ה' וח' הוא מקובל כי שתיהן מאותו מוצא
אבל החילוף של ת' בצ' לכאורה אומר דרשני


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים