לייטנר כתב:עיין גור אריה שם.
מה שנכון נכון כתב:השאלה איננה רק על שמעון ודינה, אלא על כל השבטים. ראה רש"י לז,לה וכל בנותיו - רבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום. ומקורו מב"ר פד,כא.
אמנם בשפ"ח כתב שכ"א נשא את הבת שנולדה מאם אחרת והויא רק אחותו מאב ולא מאם, אך בתנחומא (בובר וישב פ"י) ל"מ כן, וז"ל "ר' יהודה ור' נחמיה, חד אמר לאחיותיהם נטלו השבטים, שנאמר ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו, וכמה היו הבנות, אלא תיומותיהם היו, שהיתה יולדת עמו תאומים והוא נוטלה".
לייטנר כתב:מה שנכון נכון כתב:השאלה איננה רק על שמעון ודינה, אלא על כל השבטים. ראה רש"י לז,לה וכל בנותיו - רבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום. ומקורו מב"ר פד,כא.
אמנם בשפ"ח כתב שכ"א נשא את הבת שנולדה מאם אחרת והויא רק אחותו מאב ולא מאם, אך בתנחומא (בובר וישב פ"י) ל"מ כן, וז"ל "ר' יהודה ור' נחמיה, חד אמר לאחיותיהם נטלו השבטים, שנאמר ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו, וכמה היו הבנות, אלא תיומותיהם היו, שהיתה יולדת עמו תאומים והוא נוטלה".
תאומתו של יהודה (וגם של יוסף) הרי לא נישאה לתאומה.
אלי.ברקו כתב:בראשית מו,י: "ובני שמעון ימואל וימין ואהד ויכין וצחר ושאול בן הכנענית. "
רש"י במקום: בן דינה שנבעלה לכנעני, כשהרגו את שכם לא היתה דינה רוצה לצאת עד שנשבע לה שמעון שישאנה.
שמעון ודינה הם בני אותו אב ואותה אם. ואחות מאם אסורה אף בני נח.
ומ"ד שאול בן הכנענית היה בנם, ממזר משמע.
וכך מביא מעם לועז במקום, שאסנת שיצאה משניהם ממזרת היתה ולכם הגלוה למצריים.
א"כ איך נשאה יוסף?
ולא מצאתי מי שישאל ומי שיתרץ.
תודה.
אגב אורחא. בעולם מתוקן איש איש נולד יחד עם בת (או בנות) זוגו, כמו שמצאנו בקין ובהבל.מה שנכון נכון כתב:תנחומא: תיומותיהם היו, שהיתה יולדת עמו תאומים והוא נוטלה.
א. מדוע לא ישר?דרומי כתב:א. נראה לכאורה הפוך.
ב. בקין והבל היה זה מחוסר ברירה.
בעל קורא כתב:שאלה שניה:
בראשית מ''ו ט''ו: אֵלֶּה בְּנֵי לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב בְּפַדַּן אֲרָם וְאֵת דִּינָה בִתּוֹ כָּל נֶפֶשׁ בָּנָיו וּבְנוֹתָיו שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ:
ופירש רש''י: אלה בני לאה ואת דינה בתו. הזכרים תלה בלאה והנקבות תלה ביעקב, ללמדך, אשה מזרעת תחלה יולדת זכר, איש מזריע תחלה יולדת נקבה:
וקשה: והלא דינה בתחילת ברייתה זכר הייתה (כמו שכתוב בברכות פרק הרואה, והביאו רש''י לעיל ל' כ''א גבי לידת דינה), ומה שייך כאן אצל דינה איש מזריע תחילה יולדת נקבה, אחר שכשנוצרה הייתה זכר?
ביקורת תהיה כתב:אגב אורחא. בעולם מתוקן איש איש נולד יחד עם בת (או בנות) זוגו, כמו שמצאנו בקין ובהבל.
הזיווג הבלתי־טבעי (על כל השלכותיו) הוא מן הקללות שנתקללה האנושות בשל חטא עץ הדעת.
בתוצאות החיפוש הבאות.עזריאל ברגר כתב:לא רואה שם משהו שקשור לעניננו.
בעל קורא כתב:
ויש לתרץ:
הנס שדינה הפכה לזכר היה כך: לאה הייתה מעוברת ביוסף, ורחל הייתה מעוברת בדינה
באר בשדה כתב:חיצים קטנים בצד שורת העמודים.
עזריאל ברגר כתב:לינק יעיל
נחומצ'ה כתב:בעל קורא כתב:
ויש לתרץ:
הנס שדינה הפכה לזכר היה כך: לאה הייתה מעוברת ביוסף, ורחל הייתה מעוברת בדינה
ע"פ הנ"ל אמר לי ת"ח מופלג, להסביר מה פשר מידת ה'יצאנית' של דינה. איך הגיע לזה?
אלא שעיבורה במחשבה היה על זכר, שדרכו לכבוש. ומידה זו נשארה אצלה.
[ואולי יובן מדוע יוסף היה איש בית בטבעו, עד שאביו אמר לו לחפש את אֶחיו]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים