באמונתו כתב:גיורא בשמי שמיא כתב:כמה הערות.
א. רוב ימי גדלתי בין החכמים ולא שמעתי נוסח כזה לחלק בין הצמח דוד והמקדש דוד, ובודאי לא בל' 'לא קרב זה אל זה'. ואם כי כבוד אביו שליט"א של הרב באמונתו במקומו, לא אדע מהו חינוכו, ומהו הדרך אשר הוא דוגל בה, בשם הגר"ח. אך -
ב. לא רק שבבריסק אין הספר מקדש דוד מקובל, אלא מכיון שהספר קאי בעניני קדשים, קל מאוד לעמוד עד כמה הם לא מתייחסים לו, ובהתעמקות מעט, בהשוואת ההבנות וההנחות של בית בריסק עם אלו של המקד"ד, אפשר גם לעמוד על למה.
ג. לא בדקתי בספרי הביבליוגרפיה, אך נראה משער הספר בעותק שנמצא באוצר, שספר צמח דוד יצא לאור בשנת תרפ"ה, ומקד"ד בשנת תרפ"ח, ואילו הגר"ח נפטר כבר בתרע"ח. ואף אם הכוונה לדרכו של ר' חיים, קשה מאוד לקבל שלא נחשף לה עד שנת תרפ"ה. כך שצריך מקור לדבר שהצמ"ד היה 'קודם הדיבור' והמקד"ד 'אחר הדיבור'.
ד. בהקדמת צמח דוד כותב המחבר שהחידושים חידש 'בזמן האחרון'.
ה. מי שבאמת נחשף לדרכו של הגר"ח לא ידפיס ספר של 'לפני הדיבור' בגדר 'משנה ראשונה לא זזה ממקומה' כי הוא רואה עד כמה הוא לא הבין ליושר, וכל דרכו הקודמת בחושך הלך ולא ראה מאורות מימיו. וידוע שהגרב"ב שרף את כל חידושי תורה שחידש לפני שנחשף לדרכו של ר' חיים. אצל מי שאכן נחשף לה, אין עובדה זו תמוה או מחודש, אלא מובן מאליו.
ו. שפיר העיר הרב י. אברהם שבעולם הישיבות לא נצמדים דוקא לדרכו של הגר"ח. וגם התקבלות ספרי הגרד"ר הנידונים כאן ראיה לכך.
כאן הבלים רבים, אתייחס רק לעניין ספר צמח דוד וזמן הדפסתו;
הגאון ר"ד זצ"ל כתב ספר זה שנים לפני הדפסתו, רק לא היו לו מעות להדפיסו, וע"כ תנאי התנה עם הסבא מסלובודקה זצ"ל, שניסה הרבה להשפיע עליו, לעבור ולהגיע לישיבתו בסלובודקה.
התנאי היה שהסבא ידפיס ספרו.
הסבא אכן קיים תנאו, רק לא מיד, כ"א אחרי מספר שנים.
גם אני לא אתייחס לההבלים שכתבתי, אך יש כאן כמה דברים שעדיין צריכים בירור לענ"ד.
א. הוא הגיע מפונוביז לסלבודקה בשנת תרפ"א, כמה שנים לאחר פטירת הגר"ח, וזה בניגוד להשערת הרב באמונתו למעלה, שהכיר את הגר"ח בסלבודקה. גם הגרב"ב עבר לווילנא באותה שנה (והיה בישיבה אחרת, אם כי היו שיירות מצויות, אך לומר שהושפע בזמן קצר - אם היה בכלל - מהגרב"ב צריכה לפנים).
ב. לכן צריכים אנו לברר (כפי תאוריית אביו שליט"א של הרב באמונתו) בדיוק מתי נחשף לדרך הגר"ח.
ג. בפרט שמשמע שדרך הלימוד בסלבודקה היה מחודש לו, "וכשבאתי להמוסד הגדול המיוחד במינו "בית ישראל דסלבודקה" שם מצאתי את שאהבה נפשי מצאתי חבורה של גדולים השקועים ראשם ורובם ממש בתורה אשר זה כל חייהם ועסקם
ומטרתם לא רק לבקיאות בכל הש"ס כי אם גם לברר הסוגיות וליישר ההדורים בדברי הראשונים והאחרונים ז"ל וכו'."
ד. לפי מה שכתב הרב באמונתו שחיבר הספר לפני שהגיע לסלבודקה, צריכים ליישב מה שכתב בתרפ"ה: א. שחידש הדברים לאחרונה, וב. שחלק גדול וחשוב נתוסף לו הודות לחבריו בכולל בסלבודקה.
ה. אפי' נימא כאביו שליט"א של הרב באמונתו שחיבר הספר עוד לפני שנחשף לדרכו של הגר"ח, הרי לפחות חלק גדול וחשוב הנתוסף בשבתו בסלבודקה צריכה להיות 'קרוב זה אל זה' ובר 'השוואה' להמקד"ד, הלא כן?
ו. ומה כוונתו ש'חלק גדול וחשוב כו' נתוסף'? האם נימא שכוונתו רק לעוד ענינים, או נימא, כפשטות הדברים, שנתוספו הבנות ובירורים בגוף החיבור הקיים. ואם נימא כזה האחרון, לא אמור להיות כזה מרחק בין מה שחידש אחר כך במקד"ד, ובין מה שחידש 'לפני הדיבור' והוסיף עליו חלק גדול וחשוב 'לאחר הדיבור'.